Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Zwart Review

DigitalExcorcist 15 november 2011, 4.060 views

Sony Reader PRS-T1 Zwart

Pluspunten

• Klein en handzaam. Dat lijkt tegenstrijdig maar voor ‘gewone’ ebooks is het apparaat groot genoeg. De e-reader is erg licht en houdt prettig vast.
  • E-ink is een fantastische techniek. Het scherm is super scherp, contrast is heerlijk, het scherm van de T1 is heel snel qua opbouwen.
  • Browser erg uitgebreid. Een volwassen browser; hoewel in zwart/wit, maar alle functies werken naar behoren
  • Kwaliteit van muziek / audio is goed. Geen systemseller, maar het volstaat uitstekend.
  • Veel geheugen, en uitbreidbaar met Micro-SD kaart voor nog meer geheugen.
  • Batterij gaat erg lang mee!

Minpunten

• De ‘bug’ met de screenfreezes. Deze is alleen te voorkomen door alleen door boeken te bladeren met de hardwarematige knoppen. Jammer; het touchscreen werkt namelijk fantastisch voor de rest.
  • Scherm toch wat kleiner dan ik had verwacht; geen minpunt an sich maar zeker voor het lezen van PDF bestanden is het wel wat priegelig allemaal.
  • Multimedia functies hadden eenvoudig uitgebreider kunnen zijn, m.n. het organiseren van audio. Het doet wat het moet doen, meer ook niet.
  • De Sony Reader software is niet overal duidelijk. Handleiding erg wenselijk om de boel aan de praat te krijgen. Het doet wat het moet doen.

Veelzijdigheid Score: 5
Deze review betreft de Sony PRS-T1 E-reader. Ik ga deze review, mijn eerste user
review op Tweakers, in een aantal deeltjes opdelen om de leesbaarheid te vergroten.

*Wat is een e-reader*

Een e-reader is een soort digitaal leesplankje. Het is een electronisch ‘tablet‘ specifiek bedoeld voor het lezen van boeken, documenten, tijdschriften - kortom, voor gedrukte media. Mijn definitie van een e-reader is dat het apparaat een zogenaamd e-ink scherm moet bevatten; dit is een type beeldscherm waarbij de pixels dmv een elektrische lading ‘zwart’ worden. Als deze pixels eenmaal ‘geladen’ zijn, verbruiken ze geen stroom meer en zal de afbeelding op het scherm zichtbaar blijven. Dit is niet zoals bij traditionele tabletcomputers of laptops, waarbij het scherm te allen tijde ververst wordt. Een e-ink scherm heeft, ook in tegenstelling tot laptops en tablets, geen achtergrondverlichting. Dit is inherent aan het ontwerp van het type scherm en voorkomt dat de ogen vermoeid raken bij het lezen.

*Wat is de Sony PRS-T1*

De Sony PRS-T1 is een type e-reader. Deze e-reader is voorzien van een 6-inch Pearl e-ink scherm met een resolutie van 800x600 pixels. Hierdoor produceert het scherm zeer scherpe letters in 16 mogelijke grijstinten en kan het, tot op zeker niveau, ook foto’s scherp weergeven. Deze mogelijkheden verken ik later in deze review uitgebreider. Deze e-reader kan ook muziek afspelen via een hoofdtelefoon en is voorzien van WiFi voor het benaderen van websites en de webwinkel (in de Nederlandse T1’s is dit van Bol.com).

* Ervaring met de Sony PRS-T1*

Zo, genoeg theorie. Dit is een userreview, en geen lesje in statistieken!
Om te beginnen moet ik even het volgende verklaren. Ik heb nooit eerder een e-reader gehad; wel heb ik wat digitale boeken gelezen op handheld devices zoals een oude Compaq iPaq en andere handheld-dingetjes. Ik heb de e-reader via Tweakers.net gewonnen en dat komt mij persoonlijk erg goed van pas, omdat ik een paar dagen daarvoor al had besloten meer tijd te investeren in mijn Windows 2008 certificering. Een deel van de review zal dus ook gebaseerd zijn op de bruikbaarheid van deze e-reader bij zelfstudie.

* Verpakking *

Allereerst, de verpakking van het geheel. De e-reader zit in een doosje dat aan alle kanten net iets groter is dan de e-reader zelf. Met enige moeite is het netjes open te krijgen (met dien verstande dat ik het doosje in alle haast enigszins ‘getweakt’ heb.. met een zakmes...). Er staat geen onnodige zaken op het doosje beschreven. Het is een Sony Reader, en dat is het wel zo’n beetje. Een foto van het apparaat, een logo’tje, mooi donkerrood en zwart en creme. Fraai.
De inhoud is een kartonnen ‘mal’ waar de reader, keurig verpakt, in ligt. Het viel me op dat ik de reader in eerste instatie groter had verwacht. Voor de rest een stylus-pennetje, een USB-kabel (van aanzienlijke lengte, toch zeker een meter lang!) en dat was het. Geen oplader. Wel een handjevol boekjes (“Quick Start” in diverse talen). Bij mijn pakket, gewonnen via Tweakers en Bol.com, zat een geprinte brief met instructies voor het kopen van een eerste boek, het activeren van het apparaat (vanwege de DRM kopieerbeveiliging) en een begeleidende brief dat ik 15% korting zou krijgen op de volgende aankoop van boeken. Leuk! Oh, en een waardebon voor een gratis boek!

* Uiterlijk *

Het uiterlijk van de Sony PRS-T1. Ik heb de zwarte versie, er zijn meerdere kleuren beschikbaar heb ik mij laten vertellen. Het apparaat oogt vrij klein maar deugdelijk, en heeft wat stijlelementen van de Sony Xperia telefoons overgenomen; een licht gebolde onderkant bijvoorbeeld, en licht afgeronde hoeken. Het is weliswaar plastic, maar het gedeelte aan de onderkant waar de hardwareknoppen zitten (“bladeren terug, vooruit, home, terug-toets en menu”) lijkt metaal te zijn. De randen zijn glimmend plastic - eeeh, hoogwaardig kunststof! - wat mogelijk vervelend kan zijn als je een lamp achter je hebt staan vanwege het spiegelen. De zwarte e-reader laat gauw (vet)vlekken op het zwarte pla---hoogwaardige kunststof achter. Er zit een ietwat scherp randje aan de onderzijde; niet erg hinderlijk maar je voelt het wanneer je de e-reader op je vingers laat rusten tijdens het lezen. Had wat bijgeschaafd mogen worden..

* Opstarten *

Uiteraard kon ik het niet laten eerst even te kijken of de reader goed op wilde starten. Niks geen quick-starts voor mij. “When all else fails, read the manual...” is mijn devies. Het apparaat geeft aan “Opening book....” op het scherm met een voortgangsbalkje. Dat lijkt al heel wat. Ah, na pakweg 20 seconden vraagt het apparaat mij om een tijd, datum en taal in te stellen. Nederlands, uiteraard. En de juiste tijd. Je ziet hier gelijk dat e-ink niet berekend is op snel wisselende beeldjes; het scrollen naar de tijd vergt enige precisie (het scherm moet bij elke wijziging ‘refreshen’ en dat is merkbaar; dwz. je ‘ziet’ de refreshes plaatsvinden.

Zo. Het apparaat is opgestart. Leuk, er staan een paar standaard uittreksels in. Eens even kijken of het goed leesbaar is. Binnen 3 seconden heb je een e-book geopend. Standaard worden 2, voor mij onbekende, uittreksels uit boeken meegeleverd en de Sony Handleiding staat er al op. De letters zijn prettig leesbaar. Vlijmscherp. Een bladzijde omslaan kan door middel van de knoppen of door een ‘veeg’ van rechts naar links over het scherm. Het verversen van het scherm gaat erg snel, binnen een seconde staat de volgende bladzijde op het schermpje. Uiteraard wil ik direct weten wat voor opties ik heb. Een druk op de (hardwarematige) “Menu” knop rechtsonder toont een duidelijk, overzichtelijk menu. Even kijken bij “Pagina Aanpassen”.

De invloed van Android (waarop het besturingssysteem van de T1 gebaseerd is) is duidelijk aanwezig in het menu; de ‘titelbalk’ van het menu is typisch Android. Ik kan de pagina roteren naar landscape (dit gaat niet automatisch als je de e-reader kantelt; wat op zich niet ongunstig is omdat je soms wel eens liggend wat wil lezen zonder dat het scherm steeds heen en weer vliegt), bijsnijden, 2-pagina’s-op-1-pagina weergeven et cetera. Prima. Donkerder maken, verzadiging aanpassen, lichter maken - alles is mogelijk en gaat super snel. Letters vergroten / verkleinen gaat ook snel, ook bij grote boeken - en er zijn een aantal standaard lettertypes ingebouwd waar je uit kan kiezen. Een schreefletter (a la Times new Roman) leest prettig en dit wordt dus mijn standaard-font.

* Boeken lezen *

Het belangrijkste van een e-reader is toch wel het lezen van boeken. Dit gaat op deze reader prima. Zoals gezegd zijn er diverse lettertypen en groottes om iedereen een goede ervaring te kunnen bieden. De tekstterugloop werkt goed als je grotere letters gebruikt. Dit werkt voor het bekijken van PDF bestanden echter niet; mogelijk is dit een beperking van PDF en niet van de reader. Je kunt wel in PDF bestanden het papierformaat ‘bijsnijden’ (rare term overigens, volgens mij kun je alleen maar ‘afsnijden’..) waardoor de letters iets groter worden en de witmarges aan de zijkanten kleiner worden. Ook kun je de orientatie nog op Liggend zetten waardoor ook volgetypte pagina’s in PDF beter leesbaar worden. De e-reader heeft een multi-touch scherm, je kunt dus a la een tablet met “pinch-to-zoom” inzoomen op het scherm maar dit maakt niet dat de letters ook automatisch teruglopen. Mijns inziens een gemiste kans; je zou verwachten dat dit automatisch meegaat.

* Foto’s / Muziek / Notities *

Je kunt, zoals gezegd, ook muziek en foto’s op de T1 weergeven. Foto’s worden wat trager geladen dan tekst (vanwege de complexiteit van alle grijstinten) maar worden behoorlijk scherp weergegeven. Niets op aan te merken. Het lijken afbeeldingen uit kranten vanwege de (enigszins beperkte) hoeveelheid grijstinten maar qua scherpte zijn ze dus prima om even snel iets te laten zien.

Er zit ook een muziekspeler in. Standaard worden er twee MP3-bestanden meegeleverd. Er zit geen speaker in de e-reader, maar wel een hoofdtelefoonaansluiting. De in-ears die ik heb (van Creative, meegeleverd met de X-Fi mp3-speler) geven het geluid prima door; er zit tamelijk wat bass in het geluid maar de ervaring is prima. De mogelijkheden voor wat betreft playlists e.d. zijn wat karig: je kan shuffle aan- of uitzetten, naar een volgend of vorig nummer springen, geluid mute’n, harder of zachter zetten en complete albums of losse nummers afspelen en dat is het wel. De e-reader is dan ook niet bedoeld om veel muziek op te zetten, maar voor onderweg of audiobooks volstaan prima.

Ook zit er een applicatie in om notities te maken. Met de meegeleverde stylus-pen, of met ‘de hand’, kun je handgeschreven notities maken die vervolgens ook kunnen worden gesynchroniseerd met de meegeleverde software. De notities worden automatisch bewaard op basis van datum en tijd en zijn via een thumbnail makkelijk terug te vinden. Ook worden aantekeningen die je in boeken zelf maakt ook op diezelfde plek opgeslagen met de titel van het boek erbij. Handig! Er zit echter ook een applicatie “Kladblok” bij waarmee je getypte notities kan maken via het on-screen toetsenbord. Ik typ zelf best wel snel en het toetsenbord heeft geen enkele moeite om mij bij te houden, hoewel het beeldscherm wat vertraagd lijkt - alle toetsaanslagen worden prima opgepikt.

* Woordenboeken *

Ook zit er standaard een woordenboek-functie in de e-reader. Standaard heb je de keuze uit het New Oxford American Dictionary, Oxford Dictionary of English, en EN-FR, FR-EN, EN-German, German-EN, EN-ES, ES-EN, EN-IT, IT-EN, het Van Dale Pocketwoordenboek EN-NL en de Van Dale NL-EN. Het leuke aan de woordenboeken is dat je, als je een (Engels) boek leest een woord aan kan raken, ingedrukt houden, en het gekozen woordenboek automatisch de betekenis voor je weergeeft. Erg grappig. Een verklarend NL woordenboek is er niet, dus je zult de betekenis uit het Engels moeten herleiden (NL -> EN). Er is echter nog een andere mogelijkheid ...

* Google / Wikipedia *

Omdat de e-reader ook voorzien is van Wifi kun je gemakkelijk een verbinding met internet maken. Als je bekend bent met Android telefoons/tablets is dit erg simpel, zo niet, dan spreken de menu’s voor zich of staat er een beschrijving in de handleiding die digitaal op het apparaat staat. Eenmaal ingesteld (wifi-accesspoints worden onthouden, dus je hoeft maar 1x per accesspoint je wachtwoord - indien van toepassing - in te vullen) kun je door een woord ingedrukt te houden in een boek, gelijk de betekenis op Wikipedia of Google opzoeken.

Dat zijn de standaard zoekmachines die op de T1 staan; Bing of Yahoo ontbreken maar kan je via de browser natuurlijk zelf wel benaderen. Ik probeerde dit met het woord “Kasteel” dat in een van mijn boeken voorkwam, via Wikipedia. Binnen 5 tellen zit je op het internet en opent vanzelf de Wiki “Kastelen” en wordt je gelijk getrakteerd op een overzicht van kastelen in Nederland, met foto’s en definities en alles erop en eraan. Leuke feature!

* Meegeleverde software *

Standaard wordt Reader van Sony meegeleverd. Uit eerdere recensies begreep ik dat men niet enthousiast was over dit programma, maar vanwege de review (en mijn nieuwsgierigheid) heb ik het programma - wat standaard op de e-reader staat - op mijn Apple iMac geinstalleerd. Ja; er wordt standaard een Windows en Mac versie meegeleverd.

Als je de e-reader via USB aansluit op de computer krijg je via het oplaadscherm van de e-reader de mogelijkheid voor “Gegevensoverdrachtmodus”. Eenmaal aangeklikt verschijnen er 2 verwisselbare schijven. Een ervan heet “Reader” en de andere “Setting”. Via “Setting” kun je de software installeren. Op de Mac, mogelijk ook onder Windows, wordt een zgn. ‘kernel-extensie’ geinstalleerd voor de kopieerbeveiliging van de boeken; deze vereist een herstart van de computer. Beetje jammer, maar waarschijnlijk niet te voorkomen.

De software blinkt niet uit in duidelijkheid, of wellicht was ik te voorbarig - maar de meegeleverde handleiding van Bol.com volgen doet wonderen. Je hebt een Adobe-ID nodig, het apparaat moet ‘gepaired’ worden (dwz. ‘uniek’ met de PC verbonden zijn) en daarna kun je synchroniseren. Dit gaat erg snel; een paar grote boeken (ik heb de Microsoft Press boeken vanwege m’n Windows 2008 certificering) staan binnen enkele seconden op de Reader. Je hebt vanuit de software de mogelijkheid om notitites te bekijken, boeken aan te kopen en te synchroniseren, muziek op de reader te zetten en alles netjes in Collecties in te delen.

Er is sinds kort (begin november) een update voor de Reader software van Sony; deze lost wat problemen met Adobe ID’s op en het wordt aanbevolen deze te gebruiken. Hoewel de software over het algemeen niet bejubeld wordt heb ik er in de praktijk geen last van; sterker nog, als ik een aantal (gratis) boeken naartoe sleep (m.i. de ideale manier om de e-reader te vullen) en ik de e-reader aansluit, staan binnen 20 seconden alle boeken erop die ik er naartoe gesleept had.

Covers worden ook ingeladen en je kunt dus gelijk zien welk boek je te pakken hebt in zowel de e-reader als in de Reader software op je PC/Mac. Persoonlijk vind ik dit onderdeel goed werken, als je eenmaal door de activeringsprocedure heen bent. De software zelf, zoals gezegd, is niet overal even duidelijk; menu’s en opties zitten niet op de logische plaats maar een directory vol PDF/ePub boeken er naartoe slepen werkt prima.

* Opladen *

De e-ink techniek belooft dat je honderden, zo niet duizenden pagina’s kan blijven lezen zonder opnieuw op te hoeven laden. Bij wijze van test (en ook omdat deze al een tijdje op m’n must-read lijstje stond..) heb ik “1984” van Orson Welles gelezen. Van voor tot achter. De batterij was vol toen ik begon, en was nog steeds vol toen ik hem uit had - sterker nog, na een week redelijk intensief testen (nu halverwege m’n tweede boek) is er nog geen streepje vanaf.. Wifi heb ik weliswaar uitstaan en zodra ik de e-reader even niet gebruik zet ik ‘m “uit”. Dit omdat het touchscreen wel stroom blijft verbruiken (een standby-timer schakelt de reader na 10 minuten vanzelf uit en na een aantal dagen in “Slaapstand”, zegt men). Er circuleren berichten dat de e-reader ook in standby nog wat energie verbruikt (vanwege het ‘snelle’ ontwaken van het apparaat moet er ‘iets’ op de achtergrond draaien) maar in de praktijk heeft mijn e-reader dus nu een week lang aan gestaan zonder ook maar 1 streepje batterij te verliezen.

* Aanschaffen van boeken *

Bij mijn e-reader zat een coupon voor “een gratis boek”. Dit bleek een coupon twv. 10 euro te wezen. Ik heb, in goed overleg met moeder-de-vrouw ;-) een fantasy-boek gekocht via Bol.com om te zien hoe het aankopen, de DRM en dergelijken en de software werkt. Boek betaald, kun je direct downloaden en de ePub slepen naar de Reader software. Binnen 5 tellen stond het aangekochte boek op de e-reader klaar om gelezen te worden. Weinig op aan te merken. Werkte in mijn geval prima, met dien verstande dat je dus eerst het activeringsproces moet doorlopen wat niet zo intuitief werkt als wat je zou verwachten.

* Overige opmerkingen *

Voordat ik een eind ga breien aan deze review nog wat andere dingen. Er is een optie om “Periodieken” op de e-reader te zetten. Ik stel me hierbij voor dat het om tijdschriften of abonnementsdiensten gaat; die heb ik nog niet gevonden noch geprobeerd, daar kan ik dus weinig over zeggen. Het webbrowsen gaat prima, de ingebouwde webbrowser is WebKit gebaseerd - Android gebruikers hebben deze browser standaard ook - en doet zijn werk prima. e-Ink is niet bedoeld om snel te gaan scrollen maar sites als Tweakers en nieuwssites werken vooralsnog prima om snel onderweg even wat na te kijken. Er zijn talloze opties, van Javascript tot pop-ups die je al dan niet uit kan zetten, webhistorie, wachtwoorden onthouden et cetera.

Op internet circuleren ook berichten dat de PRS T1 regelmatig last heeft van ‘screen freezes’. Als je door het ‘vegen’ over het scherm van bladzijde wisselt, kan het gebeuren dat de reader begint te bladeren en niet meer ophoudt. Een druk op de “Terug” toets of op de “Home” knop brengt het hoofdmenu weer tevoorschijn, maar daarna reageert het touchscreen nergens meer op. De hardwarematige knoppen wel. Daarna moet de reader via het resetknopje (in te drukken met paperclip of punt v.e. scherp potlood of brillen-schroevendraaiertje) gereset worden waarna alles weer werkt. Mijn e-reader is geen uitzondering hierop, het is me de afgelopen week 2 keer gebeurd dat ik een reset moest doen. Sony erkent dit en werkt aan een oplossing, echter, niemand lijkt op dit moment te weten wanneer die oplossing uitgebracht wordt. Een minpunt; je mag verwachten dat dit soort kinderziektes niet voor komt.

* Conclusie *

“And now, the conclusion..”. Wat denk ik van de e-reader op basis van mijn ervaringen. Ik zal een aantal minpunten en pluspunten tegen elkaar afwegen. (Zie de plus- en minpunten hieronder!)

Ja; de e-reader is voor mij een schot in de roos. Of ik het aan iedereen zou aanraden? Ik weet het nog niet. De software is ook mede-bepalend voor het gebruiksgemak en dat laat te wensen over. Als je iemand hebt die het apparaat kan installeren, of zelf bedreven genoeg bent en weet waarom je bepaalde dingen moet doen, is het prima - als het eenmaal geinstalleerd is werkt het allemaal goed. De e-reader kampt nog met wat kinderziektes, voornaamste is de screenfreeze-bug. Sony zou er erg goed aan doen dit snel op te lossen; er is concurrentie genoeg op de markt. Voor het ‘vlaggenschip’ van Sony, zoals men zegt, is dit erg spijtig. Als je simpelweg boeken wil lezen, al dan niet gratis, is het een heerlijk stukje techniek. Het beeld is prettig, rustig, en op allerlei manieren instelbaar zodat ook mensen met verminderd zicht hiermee uit de voeten kunnen zolang je geen PDF-bestanden wil gebruiken.

Zodra Sony de screenfreeze bug oplost kun je "Prestaties" een sterretje hoger rekenen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Zwart?

Nette review, duidelijk en uitgebreid genoeg.
Paar foto's erbij maakt het nog aantrekkelijker om te lezen.
Bedankt; ik ben nog tamelijk onbekend met userreviews (dit is m'n eerste..) en het plaatsen van foto's hierin, maar ik zal proberen het uit te breiden :)
Mooie review! Vraagje nog, er wordt software bij geleverd voor win en mac. Ik gebruik thuis alleen linux, wordt dat ook ondersteund of is de reader ook als gewone usb opslag gezien?
Ik heb zelf een Mac, werk op zich ook veel met Windows en heb voor m'n werk een Linux laptop. Eerlijkheidshalve heb ik daar de reader nog niet aangehangen, maar volgens mij kun je Calibre gewoon gebruiken onder Linux. Het downloaden van aangekochte, beveiligde ebooks is dan niet mogelijk geloof ik. Daarvoor moet je de meegeleverde software gebruiken; of boeken aanschaffen via de Bol.com store die via de reader zelf toegankelijk is.
Ik raad je aan Calibre als software op de computer te gebruiken. Daar is een Linux-versie van. De ondersteuning van Calibre voor de PRS-T1 is meer dan OK.
Heb gisteren mij Sony pRS-t1 gekregen. Voorheen had ik een Archos 70b , maar dat bleek een tablet te zijn en kan ik niet mee in de zon lezen. Dus toen een Sony aangeschat alleen mijn adobe diital editons ziet hem niet en daar heb ik juist veel boeken op staan . Wil kan mij helpen heb vanaf gisteravond en vannacht van alles geprobeerd , maar niets hielp. Groet Merel
Heb het zelf opgelost. Ga naar documenten en zie my digitals editions en sleep de boeken naar de aangesloten ereader en ze staan allemaal keurig op je ereader , dan maar zonder adobe dig ed. en reader for pc