Specificaties Socket 1155 met Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z68 Extreme4 Review

ray-ban 18 april 2012, 518 views

ASRock Z68 Extreme4

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Goede overclocker
  • Uitgebreide featureset

Minpunten

• Net te weinig OC features in bios
  • Kleurcombinatie (bruinig PCB)

Layout Score: 5
Sinds enkele maanden ben ik nu in het bezit van dit bordje en heb rustig de tijd genomen om er mee te spelen.

Op het internet en hier op tweakers is al aandacht besteed aan het bord, dus de verpakking, meegeleverde kabels etc.. ga ik hier niet behandelen. Maar wat is me wel opgevallen de laatste maanden:

Lay-out
Het installeren van alle componenten van het systeem gaan soepel en ook de plaatsing van de verschillende componenten op het PCB is goed. Voorbeelden hiervan zijn de haakse SATA poorten, de bios-counter en plaatsing van de bios reset/start knoppen.

Ook het (extra) PCI-e x4 slot is een uitkomst. Door dit slot is het mogelijk om op dit bord een xfire/sli setup (x8/X8) te draaien, samen met bijvoorbeeld een Revodrive!!

Bios & Overclocken
In de eerste instantie herkende het bios (v1.1) niet het XMP1.2 profiel van mijn geheugen (zie ook mijn review) en moesten de juiste timings handmatig worden ingesteld. Na een recente update naar v1.7 pakt het bios het XMP profiel wel automatisch.

Als je erg lui bent dan zijn er de OC knoppen (Advanced Turbo 50) van het bios een optie. Deze kan ik echter niet aanbevelen omdat bij deze settings de Vcore aanzienlijk wordt verhoogd en af en toe boven de 1,45V komt. Dit is niet nodig onder de 4,7Ghz en zal op de lange termijn ook slecht zijn voor de Sandy-bridge CPU.

Het Asrock Z68 Extreme4 moederbord heeft een zeer scherpe prijs/kwaliteit verhouding met een goede set features en met een beetje geduld is het bord ook in staat om stabiel hoge clocksnelheden te bereiken.

Heb jij ook een ASRock Z68 Extreme4?

Reviews door de redactie