G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH Review

ray-ban 11 april 2012, laatste update op 11 april 2012, 541 views

G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • standaard snel
  • goed overclockbaar

Minpunten

• prijzig
  • heatspreaders aan de hoge kant

Stabiliteit Score: 5
Naar aanleiding van de review van FiRePaTH, ben ik nog maar eens kritisch gaan kijken naar mijn eigen setje.

Destijds heb ik voor dit geheugen gekozen vanwege zijn lage latency en toch 4GB per module. De extra prijs was voor mij de snelheidswinst waard (zeker gezien de OC resultaten).

installatie
Het geheugen is geplaatst op een Asrock Z68 Extreme4 moederbord in combinatie met de oude vertrouwde Mugen 2 Rev.B. (door een beetje te rommelen met de fan past dit prima).

Het bios herkend het XMP 1.2 profiel en zet de reeptjes op een goede 1600mhz 7-8-7-24-1N timing, bij 1,6V.

overclocken
Standaard is dit setje al zeker niet langzaam, maar door een beetje te spelen met de timings ben ik uiteindelijk uitgekomen op DDR-2133 met een zeer strakke timging van 8-9-10-18-1N. Hiervoor moest er wel een klein beetje extra prik op de modules worden gezet +0,1 volt (1,71V).

Zie de foto's

conclusie
Ben je op zoek naar 8GB super snel werkgeheugen, zoek niet verder. Dit is een top setje en het geld dubbel en dwars waard!

Heb jij ook een G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH?

Merk je ook echt wat van die extra snelheid? Ik vond de snelheidswinst bij hoger geklokte modules altijd een beetje tegenvallen eigenlijk.
Persoonlijk merk ik het wel, maar het is natuurlijk het toetje op de taart. Daarmee bedoel ik dat je pas met je RAM aan de slag gaat nadat je je CPU op zijn staart hebt getrapt naar een goede en stabiele 24/7 OC.