Specificaties Res. horizontaal: 7.200dpi, verticaal: 7.200dpi, kleurendiepte: 48bit - Bekijk alle specificaties

Plustek OpticFilm 7400 Review

Plustek OpticFilm 7400

Pluspunten

• Zeer aangename prijs
  • Afmetingen
  • Goede scankwaliteit
  • Silverfast meegeleverd
  • Veel scanopties

Minpunten

• Handmatige doorvoer (voor mij geen probleem overigens)
  • Inkepingen aan de film/diahouders laten speling in de scanner toe
  • Silverfast heeft nogal wat eigenaardigheden waar je aan moet wennen

Driverkwaliteit Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Snelheid kleur Score: 4
Features Score: 5
Update 6-Dec-12: scannen van zwart-wit negatieffilm

***********************************************************************

Eerst even een ‘wat hieraan voorafging’: ons foto-archief is, zachtjes uitgedrukt, nogal groot, en bestaat hoofdzakelijk uit dia’s, maar ook zwart-wit en kleurenfoto’s. Het meeste is netjes uitgezocht (kaf en koren geschreiden enzo), maar sinds we onze eerste foto/diascanner aanschaften (een Nikon Coolscan LS-30) zijn de filmpjes in de hoesjes blijven zitten om er alleen uit gehaald te worden voor een scanbeurt.

Na een aantal jaar begon de Coolscan wat kuren te vertonen (halo’s om scherpe contrastranden - later op internet teruggevonden dat dat waarschijnlijk vuil op de sensor/lens was wat ik zelf had kunnen schoonmaken), en ook de SCSI aansluiting werd een beperking omdat we waren overgestapt op laptops. Gezien de hoeveelheid te scannen materiaal ging het scannen ook wat traag, zachtjes uitgedrukt.

Na wat uitzoekwerk hebben we toen een Epson Perfection V700 aangeschaft die nog steeds goed werk verricht (onlangs nog zo’n 2-3 duizend dia’s en negatieven ingescand). Maar het formaat van de scanner (je zet hem na het scannen niet even opzij) en het feit dat flatbed scanners voor het scannen van kleinbeeldfilms niet altijd even geschikt zijn, hebben ervoor gezorgd dat ik na verloop van tijd toch naar wat anders ben gaan zoeken. Wellicht dat ik later nog eens een review van de V700 schrijf.

Uiteraard staan Nikon Coolscans hoog op mijn verlanglijstje, maar die had ik dan een paar jaar geleden moeten kopen; dat was een goede belegging geweest!

Daarnaast zijn er nog een paar scanners van Reflecta, iets duurder dan deze Plustek en dan moet je de Silverfast scansoftware er nog bij kopen (wat toch wel een must is). Nadeel van de vergelijkbare Reflecta CrystalScan 7200 is verder dat je filmstrips los in de scanner moet leggen, zonder filmhouder; sommigen zullen dit geen probleem vinden, voor mij was het een minpuntje.

Dan de Plustek Optifilm 7400. Verschillende tests gelezen - niet dat er veel serieuze scannertests beschikbaar zijn op het web maar van sites als filmscanner.info, ephotozine.co.uk en diverse gebruikersfora kreeg ik een redelijk positief beeld van deze scanner.
Even de plussen en minnen op een rijtje van deze scanner t.o.v. de concurrentie:
- lage prijs: voor net geen 180 Euro aangeschaft bij cameratop100.nl
- voor minder geld kun je (nieuw) eigenlijk alleen CMOS-gebaseerde scanners kopen, waarvan de scankwaliteit over het algemeen bedroevend is
- goede testresultaten, zeker voor het geld
- geen batch-scan mogelijkheid, je moet de dia’s en negatieven wel in een houder doen (max. 4 dia’s in de diahouder, de filmhouder kan strips van 6 beelden aan), maar je moet ze met de hand naar het volgende frame duwen.
- Silverfast SE Plus software wordt standaard meegeleverd. Deze versie ondersteunt Multi-Scan (vergroot dynamisch bereik) en Multi-Exposure (vermindering van beeldruis) en kost los 104 Euro (!). Bij andere merken wordt Silverfast alleen optioneel meegeleverd, of krijg je alleen de gewone SE versie.
- haalt niet de scherpte van de laatste generatie Nikon scanners, maar kost dan ook maar een fractie ervan, en voor doorsnee gebruik van de foto’s (hoofdzakelijk beeldscherm/internet, af en toe eens een A4 print) niet echt relevant volgens mij
- maximale resolutie van de scanner is 7200 dpi volgens Plustek, maar optisch haalt hij hooguit de helft, 3600 dpi. Daarboven levert hij alleen extra beeldpunten, geen extra beeldinformatie (details). Geen punt, een kleinbeeld foto op 3600 dpi scannen levert een beeld op van rond de 17 megapixel, en da’s ruim voldoende voor mij.
- DMax waarde (indicatie van dynamisch bereik) van 3.5 is niet vreselijk hoog, maar kan verhoogd worden door gebruik te maken van Multi-Scan
- geen Digital ICE; hier heb ik toch even voor achter m’n oren gekrabt, maar toen toch maar besloten dat ik dat niet als dealbreaker zie. Die prijs van 180 Euro komt toch ook ergens vandaan, en als ik stofjes niet met de clonestamp weggeshopt krijg kan ik een beeld altijd nog een keer opnieuw scannen.
- klein formaat; als ik ‘s avonds klaar ben met scannen koppel ik het ding gewoon af, stop hem in de bijgeleverde tas en dan kan ik hem even opzij zetten. De Epson is zo groot dat die altijd meteen in de kast op zolder moet; je hebt dus ˇf een mega-sta-in-de-weg, ˇf je blijft sjouwen.
- opbergtas meegeleverd, groot genoeg voor de scanner inclusief kabels en film/diahouders. Perfect voor behoorlijk stofvrij opbergen van de scanner, en geen losslingerende onderdelen meer.

Goed, scanner besteld bij CameraTop100.nl, die hadden hem op voorraad. Bij levering viel meteen op dat het een behoorlijk grote doos is waar hij in geleverd wordt. Het apparaat meet 272 x 120 x 119 mm (exclusief kabels, tas en filmhouders), de doos meet 43 x 25,5 x 21 cm, bijna 6x zo groot dus!

DE INSTALLATIE

De boel uitgepakt, neergezet en ge´nstalleerd. In verschillende tests had ik gelezen dat het belangrijk was om dit in de juiste volgorde te doen (eerst scanner aansluiten een aanzetten, dan pas de drivers installeren), dus dat heb ik maar gedaan en leverde inderdaad geen problemen op. Ook had ik gelezen op diverse fora dat drivers voor Vista en Win7 niet op de CD stonden maar van de site van Plustek gedownload moesten worden, maar die omissie is waarschijnlijk inmiddels rechtgezet want het werkte perfect vanaf de CD (ik heb hem geinstalleerd op een laptop met 32-bit Vista en een met 64-bit Win7).

De Silverfast software staat op een aparte CD, die heb ik dus ook meteen geinstalleerd, zowel de freestanding software als de Twain plugin. De licentiecode stond op de doos en kon meteen ingevuld worden. Op het web zag ik vervolgens dat er een iets nieuwere versie beschikbaar was, daarvoor moest wel eerst de software geregistreerd worden bij de fabrikant (Lavasoft), dus nog een keer die licentiesleutel intikken. En als je dan de update zelf wilt ophalen moet je die licentiesleutel nog een keer intikken. Dat zou volgens mij slimmer moeten kunnen, bijvoorbeeld door het checken voor updates vanuit het programma zelf te doen.
Het installeren van Silverfast ging trouwens ook niet helemaal van een leien dakje: de installatie van de Twain plugin crashte een paar keer, totdat ik het vinkje voor het installeren van de instruktie-video’s weghaalde. En de installatie van de update crashte omdat het programma openstond - hier kreeg ik een hele rare foutmelding, geen idee meer wat precies maar niet iets wat leek op ‘please close Silverfast and hit Continue’.
Overigens verscheen er vervolgens na het opstarten van de computer een melding dat Silverfast niet werd gevonden op de computer - terwijl het er echt wel op stond, en ik het ook gewoon kon opstarten. Nadat ik de Silverfast update nogmaals had geinstalleerd was ook dit ‘probleem’ opgelost.

Gezien de ook wat rommelige interface van Silverfast (het opent verschillende schermpjes a la The GIMP, overal zitten knopjes met soms erg onduidelijke iconen, en de knoppen zijn ook niet erg logisch geordend), kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het ontwikkelbudget van dit programma niet is opgegaan aan het perfectioneren van de gebruikservaring. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt en de juiste instellingen hebt gevonden, zorgt het wel voor de perfecte scan, en daar draait het uiteindelijk om.

HET SCANNEN

Ingeraamde dia’s moet je in de dia-houder doen om in te scannen. Dit gaat vrij simpel: je duwt de dia aan een kant tegen een veer, drukt de andere kant naar beneden en hij zit klem. Er kunnen vier dia’s in de dia-houder.

Voor filmstrips (negatieven of ongeraamde dia’s) is een filmstriphouder meegeleverd voor strips to 6 beelden breed. Voor de stevigheid en om krullende filmstrips enigszins aan te drukken zitten er smalle spijltjes om de beelden op de filmstrips van elkaar te scheiden. Dit heeft dan weer als nadeel dat je negatieven van kleinbeeld-panorama camera’s (bijv. de Hasselblad X-Pan) niet kunt inscannen, of je moet zelf even een filmstriphouder ‘modificeren’. Een ander nadeel is dat de filmstriphouder geen steuntje heeft om het begin van de filmstrip tegenaan te leggen (er zitten wel steuntjes aan de boven- en onderkant, maar niet links en rechts), zodat je met de hand de filmstrips moet uitlijnen met de spijltjes van de houder. Is zo gebeurd, maar toch...

Beide houders hebben inkepingen aan de zijkant waarmee je ieder afzonderlijk beeld goed in de scanner kunt positioneren. Heb je dat gedaan, dan doe je eerst een prescan. Daarbij viel mij op dat die inkepingen op zich wel werken, maar dat er de nodige ‘speling’ in zit: het is heel makkelijk om de houder een beetje scheef in de scanner te doen, of iets te ver door te drukken wat natuurlijk niet de bedoeling is. Corrigeren en een nieuwe pre-scan is dan de enige oplossing.
Ook is het scanvenster vrij krap: links, rechts en onder zie ik nog wel een zwarte rand van het diaraampje of filmhouder, maar aan de bovenkant niks of een miniem reepje. ‘t Is niet zo erg dat er beeld verloren gaat, maar het had wat ruimer gemogen.

De houder voor filmstrips lijkt wat braampjes te hebben: ik zie vaak wat rafeltjes aan de zijkant van een frame en die zit altijd op dezelfde plek. Aangezien het daarbij niet uitmaakt met welke camera de dia gemaakt was, vermoed ik dat dit te maken heeft met de filmhouder. Dus ik zal binnenkort even een nagelvijltje ter hand nemen, wellicht dat daarmee het 'probleem' opgelost kan worden.

Even de instellingen die ik gebruik voor scannen (tot nu toe alleen dia’s, maar voor het scannen van negatieven zal ik grotendeels dezelfde instellingen gebruiken denk ik)
- ik gebruik standaard Silverfast als scan-software
- Multi-Scan ingeschakeld (zie hieronder voor de uitleg)
- resolutie ingesteld op 3600 dpi, hetgeen beelden oplevert van 16-17 megapixels
- voor iedere foto/dia bepaal ik de belichting middels de histogramfunctie in Silverfast door het wit- en zwartpunt tegen de rand van het ‘bergje’ te schuiven, en soms maak ik de middentonen nog wat lichter of (meestal) donkerder.
- Silverfast is nogal ‘conservatief’ meet kleurweergave, dus heb ik het schuifje voor verzadiging meestal een paar tikjes in de plus staan.
- de optie voor softwarematige stofjes- en krasjesverwijdering heb ik uit staan; wat mijn blazertje en anti-statisch kwastje niet wegkrijgt, los ik wel op met de clone-stamp in de GIMP
- output opslaan in jpeg voor de foto’s die ik alleen voor de herinnering scan, of TIFF voor de beelden waar ik nog wat mee wil doen

De preview die Silverfast laat zien vind ik nogal grof; uiteraard is het verkregen uit een hele snelle scan zodat niet alle details zichtbaar zijn, maar ook het weergegeven aantal kleuren is veel lager en in een aantal gevallen is zelfs de kleurbalans van de preview anders dan de uiteindelijke scan. Ik ben dan ook erg terughoudend om kleurbalans of -verzadiging in Silverfast te doen omdat ik het effect slecht kan beoordelen. Dus als dat al nodig is kun je beter de Twain-interface van (bijvoorbeeld) the GIMP gebruiken om foto’s binnen te halen en dan van daaruit het beeld verder verbeteren.

Hetzelfde geldt voor verscherping: bij iedere filmscanner kan het beeld wel een beetje verscherping gebruiken en dat is bij deze Plustek niet anders. Silverfast kan dat voor je doen maar heeft er vrij weinig instelmogelijkheden voor, beter is het om dat achteraf in een beeldverwerkingsprogramma te doen.

Multi-Scan zorgt ervoor dat de scanner twee scans van een dia of negatief maakt met verschillende belichtingen, en de software maakt daar vervolgens een beeld van. Het gevolg is enerzijds dat het dynamisch bereik vergroot wordt, maar ook de beeldruis aanmerkelijk minder is.
Silverfast heeft ook de mogelijkheid om met Multi-Exposure te scannen, waarbij ook meerdere scans gemaakt worden, waardoor ruis verminderd wordt. (je kunt kiezen tussen 2, 4, 8 of 16 scans, allemaal met dezelfde belichting). Hoe meer scans hoe beter, maar het verschil met ‘een tandje minder’ wordt wel steeds kleiner.
Multi-Scan en Multi-Exposure kun je niet combineren in een scan (‘t is of het een of het ander), daarom scan ik tot nu toe alles met de Multi-Scan optie ingeschakeld.

Ik heb er geen stopwatch bij gehouden; volgens Plustek en andere reviews duurt een pre-scan ongeveer 15-17 seconden, wat volgens mij wel klopt. Een scan met Multi-Scan duurt ongeveer 3-4 minuten, waarbij voor m’n gevoel de tweede scan langer duurt dan de eerste.

Update 6-Dec-12:

Ik heb nu ook een rolletje zwart-wit negatieffilm gescand. Het was een 400 ASA filmpje dus met heel wat korrel; over de scherpte kan ik dus weinig zeggen. Het scanproces is wel een beetje anders dan bij dia's.

Silverfast heeft een standje voor negatieffilm, en met de Negafix optie kun je zelfs de film selecteren die je gebruikt hebt (hoewel niet alle films in de database zitten) zodat het programma rekening houdt met de eigenschappen van die film. Echter, dit leverde foto's op met extreem contrast: alles lichter dan middengrijs werd uitgebeten wit, en alles donkerder dan middengrijs werd donkerzwart. Er zat nog wel iets tussen, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, maar echt mooi werd het nooit.

De oplossing: scannen als positief film zodat het ingescande beeld ook negatief is (ik heb hem wel op zwart-wit laten staan). In een beeldbewerkingsprogramma kun je dat vervolgens omkeren zodat er een 'herkenbare' foto ontstaat. Dit is wat omslachtiger dan gewoon scannen, maar het voordeel is dat je wel meteen de foto zo kunt bewerken dat het er echt mooi uit ziet.

DE OUTPUT

En daar draait het eigenlijk allemaal om.

Kort gezegd: ik ben zeer aangenaam verrast door deze scanner, zelfs onder de indruk! Beelden zien er behoorlijk clean uit; er is nog wel ruis zichtbaar, maar zo sterk gereduceerd dat de detailweergave stukken beter is. Dynamisch bereik is inderdaad een stuk groter waardoor er zowaar weer tekening zit in hele donkere en hele lichte objecten.

Een slecht belicht origineel wordt uiteraard niet ineens een prachtig digitaal kunstwerk, laat dat duidelijk zijn.

Uiteraard haal je niet de kwaliteit van een digitale spiegelreflex camera, maar het verschil is zeker niet groot.

Wel heb ik nogmaals een aanmerking op de Silverfast software: bij het opslaan als JPEG is zelfs de minimale compressie nog vrij hoog: een 17 MP foto wordt zelden groter dan 5 MB. Toegegeven, als ik van dezelfde foto een TIFF-scan maak zie ik zo op het oog weinig verschil, maar ik ben toch een beetje huiverig om een zodanig gecomprimeerde JPEG nog uitgebreid te gaan bewerken. Ter vergelijking: het TIFF bestand in The GIMP omzetten naar JPEG met het laagste compressieniveau levert een bestand van 15-20 MB. Van serieuze software als Silverfast had ik toch wat meer JPEG instelmogelijkheden verwacht, vooral omdat er ook geen PNG of LZW-TIFF (allebei lossless compressie) geboden wordt. Maar wel PDF en JPG2000, een beetje alles of niks dus.

Ik heb wat ingescande dia’s in m'n Flickr stream staan. In de toekomst zullen er nog wel wat bij komen.

CONCLUSIE

Zeker voor het geld levert deze scanner erg goede scanresultaten, waar zeker ook de meegeleverde Silverfast software debet aan is - ondanks dat die software zeker niet perfect is.

De nadelen van de scanner (goed uitlijnen van de film/diahouders in de scanner) en de Silverfast software (installatie, rommelige gebruikersinterface, beperkte opslagmogelijkheden voor gecomprimeerde bestandsformaten) wegen in het geheel niet op tegen de voordelen: ge

• Dell Inspiron 15R
  • HP Pavillion DV5-1160ed
  • Samsung Syncmaster 226BW
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Plustek OpticFilm 7400?

Zou je hem nog eens kopen? Ik overweeg hem ook.
Voor 180 Euro wel, maar...

Ik weet niet of je er nog ergens een kan krijgen, en zo ja tegen welke prijs. De 7400 is bij Plustek inmiddels vervangen door de 8100, en de 7600i is vervangen door de 8200i. Het enige verschil tussen de oude en nieuwe modellen is alleen de versie van Silverfast die meegeleverd wordt (Silverfast 7 bij de Plustek 7x00, Silverfast 8 bij de Plustek 8x00), de hardware is precies gelijk.

De reden waarom ik het schrijf is hoofdzakelijk dat de prijsstelling van de nieuwe modellen wat anders is: de 8100 zie ik online vanaf rond 235 Euro, terwijl ik de 7400 voor 180 gekocht heb. Dat is een forse prijsverhoging voor wat in principe dezelfde scanner is. En dan ziet het verhaal er wat mij betreft wat anders uit.

Voor ruim 100 Euro meer heb je dan ook een Plustek 8200i of Reflecta Proscan 7200, met infrarood stofverwijdering (Digital ICE of iSRD). Kost een extra scangang dus niet echt interessant als je heel veel beelden moet scannen, maar ik zou het misschien toch overwegen.