Sony Reader PRS-T1 Rood - Reviews

Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Rood Review

EcoR 13 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 1.061 views

Sony Reader PRS-T1 Rood

Pluspunten

• Goed contrast
  • Snel
  • Wifi/Internet werkt goed
  • Prettig touchscreen

Minpunten

• Ergonomisch niet optimaal
  • Geen bijgeleverd hoesje

Veelzijdigheid Score: 4
Introductie
Na ruim 1,5 jaar een Sony PRS-300 te hebben gehad werd het tijd voor een nieuwe. Met de aankondiging van de nieuwe Sony reader was dit voor mij voldoende aanleiding om te upgraden. In deze review zal ik soms de vergelijking maken met de PRS-300.

Ik heb op zaterdag 22 oktober een zwarte PRS-T1 gekocht bij de Dixons. Deze vervolgens een week intensief gebruikt (op vakantie) en daarna een rode PRS-T1 gewonnen via de Tweakers.net/Bol.com prijsvraag. De zwarte versie had firmwareversie 9270, de rode heeft 9010 draaien. De zwarte heb ik weer naar de winkel teruggebracht toen ik hoorde dat ik er een gewonnen had. De review gaat in principe over de rode versie, tenzij anders vermeld.

Voor mij moet een ereader vooral doen waarvoor ik hem wil gebruiken: boeken lezen. Alle extra's zoals touchscreen, wifi en dat soort zaken zie ik dan ook vooral als extra's. Ze zijn handig om erbij te hebben, maar het hoofddoel van een reader blijft lezen. Zelf heb ik alleen epub’s in mijn collectie, andere ebook-formaten en pdf’s zet ik standaard om naar epub via Calibre.

In de doos
De doos waar de reader inzit is behoorlijk klein. In de doos zit de reader, een losse stylus, wat boekjes en papieren en een USB-kabel. Heerlijk eenvoudig, zoals het tegenwoordig wel vaker gaat met nieuwe gadgets. Wel mis ik een simpel hoesje. Bij de PRS-300 kreeg je een neopreen hoesje waar je de reader in kon schuiven. Ik heb voor de T1 bij de Hema voor 5 euro een 'multimediahoes' gehaald, daar past hij precies in.

De kabelaansluiting is helaas niet van het standaard mini-usb waar ik al 20 kabels van heb liggen, maar gebruikt micro-usb. Dat is wel jammer, zeker aangezien de PRS-300 wel mini-usb had.

Wat ook opvalt is dat de stylus wel een clipje heeft om ergens aan te haken, maar er geen optie is om de stylus aan de reader te bevestigen. Nu werkt het IR-touchscreen van de T1 ook prima met je vinger, zolang je geen handgeschreven aantekeningen wil maken, dus de stylus gebruik ik toch nauwelijks.

Eerste gebruik
Braaf als ik ben heb ik als eerste de reader via de USB-kabel op de laptop aangesloten om hem te laten laden. Volgens het boekje duurt het laden ongeveer 2,5 uur, wat aanmerkelijk korter is dan de PRS-300, die er 4 uur voor nodig had. Tijdens de eerste keer opladen werd de reader niet door mijn laptop (Dell Inspiron 1521 met Vista) herkend, maar wel kwamen er 3 verwisselbare schijven in Explorer die niet benaderbaar waren.

Na ongeveer 1,5 uur laden gaf hij aan dat hij vol was. Nadat ik de reader had losgekoppeld kreeg ik de standaard welkomstschermen voor taalinstellingen en tijd en dergelijke. Via het touchscreen is alles vlot in te stellen en al snel zit je op het homescreen van je reader. Wat nu al opvalt in vergelijking met de PRS-300 is dat het scherm meer contrast geeft en veel, maar dan ook echt veel sneller ververst.

Daarna heb ik de reader opnieuw aan mijn laptop gehangen. Nu kreeg ik netjes de melding dat hij software wilde installeren. De ‘Reader for PC’-software is al een stuk handiger dan de software die bij de 300 zat, hoewel ik uiteindelijk toch gewoon voor Calibre zal gaan.

Om de Sony-software goed te gebruiken moet je een Adobe-ID aanmaken zodat je je pc en reader kan machtigen. Hierdoor kun je dan boeken die je koopt met DRM via de Sony-software op je reader zetten. Dit is vrij snel ingesteld en meer dan een geldig e-mail adres is ook niet nodig.

Sony heeft al wat spullen erop gezet, zoals een aantal 'demoboeken' en wat muziek. Deze heb ik direct via een complete format van de reader afgegooid. Daarna heb ik direct een boek in de Bol.com store gekocht (via mijn laptop). Het boek werd direct naar de Sony-software geladen en vervolgens gesynchroniseerd met de reader, zodat hij er direct op staat.

De reader heeft van de 2Gig onboard 1,4 Gig vrij om boeken op te zetten en is via een micro-sd kaart nog uit te breiden. Aangezien een leesboek ongeveer 1 Mb groot is heb ik geen behoefte om het geheugen uit te breiden, maar misschien handig voor mensen die er ook muziek op luisteren of zware pdf’s op willen lezen.

Ik gebruik Calibre om er boeken op te zetten die naar epub geformatteerd zijn. Calibre herkent de reader direct en verzenden van de boeken naar de reader via de kabel gaat vrij vlot.

Wifi
De T1 heeft Wifi aan boord waarmee je direct in contact kan komen met de Bol.com winkel en via een browser kan internetten. Ik heb tot nu toe alleen gebruik gemaakt van de browser, en voor het checken van het laatste nieuws (tweakes.net, nu.nl) werkt hij prima. Goede snelheid en het meeste wordt direct goed ingeladen. Wel verloopt het scrollen niet heel handig vanwege de eInk, maar voor even snel bijlezen zeker geschikt. Ook mail checken (Gmail, Hotmail) werkt prima, maar ik kan niet aanraden er hele verhalen op te gaan tikken, dat werkt toch net niet helemaal lekker.

Touchscreen
Op internet (ook hier op Tweakers) hoor je vrij veel klachten over het bladerprobleem met de reader. Blijkbaar slaat soms het touchscreen op hol om vervolgens alleen via een harde reset weer te kunnen werken. Tot nu toe is dit bij mij niet gebeurd, terwijl ik wel redelijk wat boeken heb gelezen en vrij regelmatig internet heb gebruikt.

Deze problemen zijn in principe niet firmware-afhankelijk, maar bij beide modellen die ik heb gebruikt heb ik geen problemen ondervonden. Wel heb ik beide readers direct eerst een format gegeven en tijdens het lezen van een boek staat bij mij wifi standaard uit. Geen idee of dat uitmaakt. Wel gebruik ik altijd het touchscreen om te bladeren.

Muziek
De reader ondersteunt ook MP3 om muziek af te luisteren. Voor deze review heb ik er wat muziek op gegooid, en dat speelt hij allemaal prima af (cbr, vbr, van 128kb/s tot 320kb/s). Met een degelijke koptelefoon komt er best aardig geluid uit, maar ik zal het zelf niet gebruiken.

Lezen
En dan natuurlijk het belangrijkste van de reader: de leeservaring zelf. Het 6 inch scherm zorgt voor een mooie pagina, waarbij ik standaard het lettertype instel op een redelijk klein formaat zodat er ook daadwerkelijk een ‘normale’ paperback-pagina op 1 scherm past. Hierbij blijft de tekst goed leesbaar. Het bladeren kan via de knoppen onderaan of via een swipe op het scherm.

Met 1 hand lezend (de reader is lekker licht) blader ik meestal door met mijn duim een swipe te geven, wat prima werkt. Het bladeren gaat snel en reageert goed. Korte swipe en je bent direct op de volgende pagina. Het ingebouwde woordenboek is handig, hou je vinger (of de stylus) op een woord wat je niet kent en het woordenboek geeft de vertaling. Ik lees voornamelijk in het Engels, dus dat is wel handig, hoewel het ingebouwde woordenboek een hoop woorden niet kent.

Je kunt door in de rechterbovenhoek te tikken een ezelsoor aanmaken zodat je je pagina terug kan vinden als je heen en weer bladert. Niet heel nuttig bij een normaal boek, maar in wetenschappelijke artikelen handig om belangrijke stukken terug te vinden. Ook kun je aantekeningen bij een pagina maken, door middel van een virtueel toetsenbord of door met de styls gewoon te schrijven. De herkenning van de bewegingen is best nauwkeurig en kan handig zijn voor een korte aantekening.

Er staan standaard een aantal lettertypen op de reader geļnstalleerd voor als je het lettertype van je epub niet mooi vindt. Dit wisselen gaat vrij snel via een submenu en je ziet direct wat er verandert als je een ander lettertype selecteert.

In de library op de reader zie je de voorplaten van alle boeken die op de reader staan, waarbij boeken die er nieuw zijn opgezet een ‘new’ stempel krijgen. Handig om te zien wat je er het laatst op hebt gezet. Je kunt door je hele collectie bladeren, maar ook op auteur en dergelijke zoeken. Klikken op de cover van het boek opent het boek lekker vlot.

Ergonomie
Een van de weinige nadelen van de reader vind ik de ergonomie. Zeker bij langdurig lezen met 1 hand (wat ik meestal doe) krijg je toch een beetje last van je hand. De reader is lekker licht, maar ook zeer dun. Hierdoor houdt het niet heel lekker vast. Ik laat de reader meestal in mijn handpalm steunen, pink langs de onderrand en duim op de zijrand om te kunnen swipen. Na een tijdje krijg ik dan kramp in mijn vingers. Met 2 handen lezen kun je hem heel losjes vasthouden zonder problemen. Door af en toe van hand te wisselen of hem iets anders vast te houden is het verder geen probleem, maar toch noemenswaardig.

Batterij
De zwarte reader had na een week vakantie, met iedere dag 1 a 2 uur lezen en dagelijks even mail checken en nieuws lezen via wifi nog steeds alle balkjes vol. Ook de rode reader heeft nu, na bijna een week gebruik en ondertussen zo’n 350 pagina’s lezen nog steeds geen balkjes verloren bij de indicator. Ik ga er dan ook vanuit dat de batterij het wel ongeveer de aangegeven maand gaat volhouden, maar mocht dat niet zo zijn dan zal ik deze review bijwerken.

Al met al een zeer degelijk apparaat, wat lekker snel reageert. Het touchscreen werkt goed en pikt vingers net zo goed op als de losse stylus. Het contrast is erg goed en pagina’s omslaan gaat als een speer. Wifi en daarmee internet is een handige extra, maar niet geschikt voor langdurig gebruik. Om te lezen is dit echter een topper.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Rood?