TP-Link TL-SG2109WEB Review

de echte flush 13 januari 2012, laatste update op 15 april 2012, 3.063 views

TP-Link TL-SG2109WEB

Pluspunten

• Geen ventilator (stil!)
  • managed
  • Geen adapter maar een gewone 230V stekker

Minpunten

• Geen jumbo frames, ondanks de specificaties
  • De web interface kon beter

Features Score: 3
Ik was opzoek naar een gigabit switch om mijn netwerk te upgraden. De eisen waren: gigabit met minimaal 8 poorten, stil (geen ventilator), jumbo frames en liefst nog Managed (eventueel voor de toekomst). En dat voor maximaal ¤100. Ik kwam uit bij de Cisco SLM2008 en deze. Na wat gelezen te hebben over problemen met de SLM2008 op GOT heb ik gekozen voor deze switch.

De switch zit in een redelijk grote doos:

Maar is wel goed verpakt:
Wat we terugvinden in de doos:
- De switch
- Power cable (dus geen aparte adapter, die weer 2 stopcontacten inneemt ipv 1 :) )
- 2 hoeken voor rack bevestiging met schroefjes
- nog zelf te kleven voetjes als je de switch gewoon ergens wilt neerzetten
- 2 "nutteloze" blaadjes
- de handleiding

Features
Ik had hiervoor alleen nog maar ervaring met unmanged switches (<¤50) en met wat duurdere modellen(L2/L3) . Deze switch kunnen we zeker niet gaan vergelijken met deze modellen. Voor dit geld moeten we dus geen layer 3 functies als routering etc gaan verwachten. Toch vind ik features al redelijk uitgebreid:
- Port Mirroring
- auto-MDI/MDIX, auto-negotiotion
- VLANs (802,1Q, port-based, MTU)
- Virtual Cable Test
- Quality of Service: port based 801.1p (4 modes)
- 8*1Gbit + 1 SFP slot
- MAC address table (8K entries)
- Port security, storm control
- systeem back-up en upgrade via TFTP
- ondersteuning voor statische MAC adressen en MAC filter
- Spanning tree?
- flow control
- http://www.tplink.com/ir/...id=223&model=TL-SG2109WEB
DEZE SWITCH ONDERSTEUNT GEEN JUMBO FRAMES! (in tegenstelling van wat je vindt op de tp-link site/webshops, zie verder)

De webinterface
Het is een zogenaamde "web smart switch", de instellingen gebeuren via de webinterface:
Je surft naar het ip van de switch (standaard: 192.168.0.1 maar die pas je daarna aan aan je netwerk) en je geeft naam en wachtwoord in. (standaard beide supervisor).
Hierna kom je op een webpagina:

Vanboven zie je welke poorten er "up" zijn, aangeven in het groen. Het was leuk geweest als je direct zag of op de poort een 100M of 1000M apparaat hangt. Als je nu op een poort klikt, krijg je een overzicht waar dit wel staat. Wat ik hier dan weer mis is dat de port description er niet bij vermeld staat. Dan kon ik direct zien wat ik aan die poort zitten heb als ik iets toegevoegd heb bij de port description. (ook alleen handig voor vaste apparaten).
(deze poort gaat naar de modem/router welke nog 100Mbit is).

Port settings:

network settings:

De VLAN instellingen, de opties hier veranderen naargelang de instelling:

port trunking:

Priority settings:
Ik gebruik hier port-based, en dan kan je per poort kiezen voor:
- lowest
- lower
- higher
- highest

port mirroring:
Het jammere hier vind ik dan weer dat je maar maximum 4 poorten kan aanvinken. Niet dat ik dit gebruik.

Cable test
Deze functie zit ook wel eens bij sommige moederborden in de bios/tools, het ook op de switch tegen komen is wel fijn (geen idee hoe nauwkeurig deze dingen zijn). Bij korte kabels geeft ie gewoon aan less then 50m. Ik heb een wat langere kabel in de switch zitten (naar de router), deze is z'n 30m gok ik. Hier geeft ie 23m aan. Geen idee wie er hier het dichtste bij zit, maar het zal de switch wel zijn :)

De meeste functies spreken wel voor zich :)

De functie Rate Limiting heb ik ook getest, en deze werkt redelijk goed:
(setting op 512K, er is de keuze uit: 64K,512K,1M,2M,4M,16M,32M,64M,100M,256Mbit)
(mijn upload snelheid komt niet uit boven de 512K dit komt niet door de switch, maar door de slechte kwaliteit van het Belgische internet :) )

Bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking is redelijk goed, je ziet misschien wel dat hij iets goedkoper afgewerkt is (bv een minder afgewerkt "resetknop gaatje") Maar de bouwkwaliteit is zeer goed, hij is van metaal en voelt zeer degelijk aan.
Je kan hem gemakkelijk bevestigen in je 19" rekje of gewoon ergens neerzetten met de pootjes (die je er zelf nog moet onder plakken). Maar ik heb hem onder mijn bureau gehangen met wat andere hoeken. Ik vind hem er ook wat professioneler uitzien als de SLM2008.

De switch met bevestiging haken voor 19" rack en de meegeleverde voetjes

Maar ik heb hem iets anders bevestigd:
De ledjes links:
de twee ledjes uiterst links:
- gewoon rood als er spanning is en de switch normaal werkt (power led)
- het groene lampje eronder is de system led, als de CPU van de switch normaal werkt: solid green.
- Daarna zitten hier rechts van nog een deel ledjes: 2 per poort. Het bovenste ledje brand groen bij een 100Mbps apparaat en gaat uit bij een 10Mbps apparaat. Ze flikkeren als er verkeer is. De ledjes eronder gaan groen branden als het apparaat 1Gbit/s is.
- het SFP slot heeft één eigen led. (activiteit/link geen 1Gbit LED, omdat deze altijd 1Gbit moet zijn)
Ik zie deze ledjes liever bij de poort, maar dat is persoonlijk. Maar ik kan me inbeelden dat dit systeem wel handig is als er veel kabels voor de poorten hangen. (dan zie je de ledjes nog)

prestaties

Ik heb eerst een speedtest gedaan zonder de switch:

Hierna heb ik de switch ertussen gehangen, en opnieuw een speedtest gedaan:
1ms trager met de switch, daar ga ik nu niet over vallen :)

Hierna heb ik de switch getest op het lokale netwerk. Maar laten we eerste even kijken hoe de toestand vroeger was (gewoon met een 100Mbit model):

Met deze switch, moest het dus wel beteren
Dezelfde file van hierboven nog eens gekopieerd van de PC (deze keer met windows8) naar de NAS.
Aan het grafiekje zien we eigenlijk redelijk wat schommelingen in de snelheid, dat is te wijten aan de schijven van da NAS, Deze halen maar z'n 60MB/s (meestal minder).

Omdat ik 60MB/s nog niet snel genoeg vond, heb ik de laptop een file (ongeveer 6GB) laten kopiëren van de desktop en hierbij de tijd opgenomen:

Zonder de switch (laptop rechtstreeks verbonden met de pc):

met de switch ertussen:
(ongeveer 80MB/s)

Nu heb ik geprobeerd wat meer verkeer te verkrijgen, (files van NAS naar PC (60MB/s), Andere files van PC naar PC(11MB/s))
En hierna hetzelfde nog eens herhaald:
(ongeveer 80MB/s)

schijfactiviteit op de pc waar ik naartoe schrijf tijdens de testen:
De tijden verschillen een beetje, maar ik moest telkens ook nog stop drukken. Dus 100% correct zijn ze niet. Maar we kunne eigenlijk concluderen: dat de switch geen vertraging vormt t.o.v. een rechtstreekse verbinding, zelf met een beetje extra verkeer is er niks te merken. (ik kon spijtig genoeg niet meer verkeer creëren.) De snelheid van 80MB/s wordt volgens mij beperkt door de harde schijf van de laptop. De volledige 1Gbit verwacht ik niet (wegens headers etc) maar de 80MB/s is volgens mij nog niet de limiet van de switch/gigabit).

Als laatste heb ik het tooltje iperf geprobeerd, in de hoop van de bottleneck van de harde schijven af te zijn:
We zien een kleine afname van de snelheid, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het tooltje niet helemaal vertrouw, ik heb meerdere runs uitgevoerd. En heb ook nog waardes van 444Mbit/s en 705Mbit/s.
Een alternatief is altijd welkom!

update:
Ik heb LAN test eens geprobeerd:
764Mbit lijkt me wel realistisch dat is z'n 95,5MB/s.

gebruik van de netwerkkaart tijdens de test volgens WIndows Taakbeheer:

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb hem in gebruik sinds november 2011, en tot nu toe nog geen onverwachte problemen gehad. Ik heb eens een kabel tussen 2 poorten gestoken waarna de switch natuurlijk vast liep, ik dacht eigenlijk dat hij gewoon die poorten ging blokkeren, maar dat gebeurde niet :s. (Spanning tree)

Tijdens de tests heb ik redelijk wat data gelijktijdig verplaats, echte vertraging heb ik niet opgemerkt. Maar de snelheden waren ook niet echt maximum aangezien de meeste pc's te trage HD's hebben. (de snelste schijf die ik heb is een Samsung F3 1TB)

Ik heb hem ¤89 betaald iets na mijn aankoop is ie nog wat in prijs gedaald. Maar voor dit product is het voor mij een rechtvaardige prijs is.

Product ondersteuning
Ik heb contact opgenomen met tp-link over het probleem met jumbo frames, Ik kreeg eerst een mail terug (redelijk snel!) dat de switch getest was met jumbo frames tot 9728 bytes. En ze vroegen hoe ik getest had. Ik een mail teruggestuurd, waarin ik uitgelegd heb dat ik testte met het ping commando met de "Don't Fragment" bit aan. En met gewone data. Hierbij heb ik wat wireshark screens in de bijlage gestopt.
Hierna kreeg ik een mail terug dat mijn test methode goed was, en dat de switch gebruik maakt van een Marvell 88E6182 chipset welke gigabit ondersteunt maar GEEN jumbo frames. (hoe testen zei hun switchen dan?)
Ik had het eerlijk gevonden als ze tegemoet waren gekomen met een oplossing, nu kreeg ik enkel een "verontschuldiging voor het ongemak". En dat voor een "enterprise networking solution".

verbruik
Het bakje dat ik eerst gebuikte, had een verbruik van z'n 15VA. Dus heb ook even deze switch aan de verbruiksmeter gehangen.
- Zonder aangesloten apparaten: 14VA
- 7 van de acht poorten aangesloten: 17VA
- Redelijk wat verkeer door de switch: 19VA
In de handleiding staat dat ie max. 20W verbuikt, dit lijkt wel te kloppen.
De zuinigste zal ie al wel niet zijn. Er zijn al switchen die de stroomsterkte aanpassen naargelang de kabel lengte, wat deze al niet doet.

Ik had de switch eerst een goed gegeven op algemene beoordeling, maar met de jumbo frames problemen heb ik dit verlaagd naar voldoende. Ook features heb ik een sterretje naar beneden gebracht.
Maar uiteindelijk ben ik toch redelijk tevreden met de switch, voor minder dan ¤100 heb je een stille gigabit switch met wat manage mogelijk heden. Dus voor mensen die een goedkope managed switch zoeken en kunnen zonder jumbo frames zou ik hem aanraden.

Deze switch is vervangen door een netgear GS108T-200: http://tweakers.net/price...-gs108t-200.html#tab:info

Heb jij ook een TP-Link TL-SG2109WEB?

Duidelijke review, zeer uitgebreid! Vooral de foto's en screenshot zijn een grote plus. Leuk dat je ook wat benchmarks/test-tools hebt gedraaid :)
Mooie review. Ga je de nieuwe netgear switch ook reviewen?
Dankje, Van de netgear heb ik al ergens een beknopte klad versie staan. Maar het is er nooit van gekomen die online te zetten, zou nog eens wat testen moeten uitvoeren. Maar kan er wel eens werk van maken. men config is er nu toch af ;)