XSPC RS120 Review

JeRyZ 20 juli 2007, laatste update op 20 juli 2007, 2.272 views

XSPC RS120

Pluspunten

• Stilte!
  • Koelvermogen
  • Mooi blokje
  • HJN!

Minpunten

• beknopte, alleen Duiste handleiding
  • íets te zuinige featureset
  • kleine inschroefverbindingen
  • HJN...

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Algemene beoordeling:

Ik heb het koelblok besteld bij freezinghardware, goed verzonden en ontvangen.
Het blok kwam in bubblewrap en 8 plastic schroeven, voor de rest niets... Had van mij op zich wel in een doosje of blisterverpakking gemogen, zo kwam het een beetje goedkoop over.
Het blok zelf ziet er strak uit, mooi afgewerkt, alleen de 1/8" inschroefverbinding vond ik wat klein, een 1/4" had ik beter gevonden, maar goed. Er zit ook nog een verlicht logo van 'Aqua-Computer' in, maar die heb ik nog niet aangesloten, komt misschien nog. Een 'goed' hier dus, met een tweetal minpuntjes.
Wat ik trouwens ook nog miste zijn wat RAM heatsinks voor op de chips aan de bovenkant van de kaart. Die liggen nu open en bloot. Was wel mooi geweest als die meegeleverd zouden worden.

Koelvermogen:

De hoofdreden waarom ik een blokje voor m'n HD2900XT heb aangeschaft is voornamelijk de geluidsproductie, en natuurlijk ook de lagere temperatuur. Hiervoor had ik een X1900XTX die ook watergekoeld draaide, lekker stil en koel.

De temperatuurmetingen zijn gedaan met AMD GPU Clock Tool v0.7 @ stock snelheden. Als 'stresstest' heb ik HL2 op max genomen, en iedere keer een uurtje gespeeld, voor een goed gemiddelde.

Voor, idle:

Average temperature: 71.586 C

Minimum temperature: 67.000 C
Maximum temperature: 72.000 C
Average temperature: 68.724 C

En na de installatie van het blok, idle:
Minimum temperature: 41.750 C

Average temperature: 48.985 C

Minimum temperature: 53.000 C
Maximum temperature: 57.000 C
Average temperature: 55.496 C

De verschillen, allemaal koeler uiteraard:
Idle : 15.045 C
Stressed: 22.061 C
Idle: 10.220 C
Stressed: 13.228 C

Op zich een aardige prestatie moet ik zeggen, al was het verschil met mijn X1900XTX een stuk groter, zo ongeveer 20-25 C, maar dat is weer een ander verhaal.
Zelf ben ik best tevreden over deze cijfers, maar het hoofddoel was voor mij persoonlijk de geluidsproductie, die uiteraard 0 is zonder de stofzuiger die er eerst op zat.

Installatiegemak & compatibiliteit:
Nu komt het grote nadeel, niet van het blok, maar van de extreem beknopte omschrijving die erbij zit. Alléén in het Duits, wat ik niet echt beheers, maar uiteindelijk ben ik er (met wat hulp van mijn pa, die het vloeiend spreekt) wel uitgekomen. Persoonlijk had ik het professioneler gevonden als er een multilanguage handleiding bij had gezeten, aangezien deze blokken niet alleen in Duitsland verkocht worden.
Ook de locatie voor aanbrengen van thermalpads was in eerste instantie niet helemaal duidelijk, maar er moeten er dus géén op de RAMchips. Daar heb ik een beetje AS5 opgedaan, omdat er toch een verbinding moet zijn tussen de chips en het blok. Na een beetje gepiel heb ik alle plekken waar pads en paste moet, goed gevonden.
En over de compatibiliteit... Het is voor een 2900XT (R600 reference). Alleen daarvoor dus, maar dat weet je vantevoren.

Modbaarheid & prijs:
Geen ervaring mee, maar ik begin er ook niet aan. Vind het wel een mooi blokje zo, voor een redelijke prijs.

(het kan zijn dat ik een foutje heb gemaakt met het berekenen van de verschillen, het is al laat, maar wijs me er alsjeblieft op!)

EDIT: Foto's toegevoegd:
1- Veel gratis koelpasta van Sapphire...
2- Schoongemaakt, ziet er al beter uit!
3- Blokje opgeschroefd.
4- En erin!
Sorry voor de wat crappy/bewogen foto's, maar als iemand een verzoekje heeft voor een ander shot, post maar.

Heb jij ook een XSPC RS120?

HJN ? Enne, kom maar op met de pics, ik ben benieuwd ! Temps zijn mooi laag hoor, vergeet niet dat de 2900XT veel meer stroom vreet dan de X1900XTX.
HJN betekent: 'Heb Je Nodig' ;) . Zoals een HD2900XT, een 226BW enz. Pics staan er met een half uurtje bij.
Hele nette review Jeryz,

1/8" schijnt niet zo veel uit te maken ten opzichte van 1/4" of meer... Als je maar goeie blokjes en rad+pomp hebt. Ik draai ook compleet op 1/8" met een Koolance Exos-Al en mijn Pentium D805@3,32 (met Aquacomputer Cuplex Pro erop) blijft keurig idle op 27-28 C, en 't is me een heethoofd... en dan zit ie ook nog zielig als laatste in serie achter 2 geocde X1650pro's (die op zich niet zo heel heet worden, maar toch) en een Ati xpress200 NB.
Goeie foto's. Weer een bewijs van het belabberd aanbrengen van koelpasta door fabrikanten, wat een klein helletje op foto 1 8)7
Je kan tegenwoordig elk stukje hardware met een kant-en-klaar gemonteerde heatsink opnieuw besmeren en monteren, als je wil dat het goed koelt.. Ik ben in geen jaren een gpu, NB of SB tegengekomen waarbij dit in de fabriek goed is gebeurd, het is elke keer weer een zooitje: ongelijk verdeelde, veel te veel, of gewoonweg te weinig pasta...zucht
Ja belachelijk, ik ben een half uur bezig geweest om alles er voorzichtig af te poetsen. Trouwens, je hebt gelijk, alle voorgemonteerde heatsinks die ik ooit los heb gehaald verdrinken altijd in de koelpasta... :|

[Reactie gewijzigd door JeRyZ op 20 juli 2007 17:36]

allereerst; nette review!
vervolgens een vraagje: ben je nog van plan om het kaartje met deze manier van koelen te gaan overclocken?
ik heb hem zelf ook met de 'monster-stofzuiger-koeler' erop. het geheugen gaat daarmee maximaal naar de 1100MHz in 3d met atitool. maar dat is met de fan op 100% (wat een pokkeherrie!) hij heeft die luchtverplaatsing bij mij echt nodig; ben wel benieuwd hoe 'tie het redt zonder deze frisse wind...
Nou, ik heb nog helemaal geen poging gedaan om hem te overklokken, ook niet met dde luchtkoeler erop, maar dat zal zeker gaan gebeuren. Ik moet nu alleen nog wat RAM-sinks aanschaffen voor de chips bovenop de kaart. Zodra die erop zitten ga ik eens een gokje wagen, kijken hoever ik kom.
Nette review idd, ik ben zelf ook zeer tevreden over Aquacomputer, heb nu zelf 2 blokken voor de 8800 GTX in de loop met een E6600 en die worden onder load niet warmer dan 55 graden, en volgens mij zijn het niet echte flowkillers.
Daarvoor had ik er 2 voor mn 7800 gtxen, ze zien er ook gaaf uit, met die RVS top vind ik.
Op mijn X1900XTX had ik een Alphacool blokje zitten, ging ook goed. Maar deze ziet er inderdaad net wat strakker uit. Temps van m'n E6600 @ 3.0GHz idle: 42 C, best netjes.