Apple iPhone 4S 32GB Zwart Review

Ulster Seedling 9 november 2011, 673 views

Apple iPhone 4S 32GB Zwart

Pluspunten

• Volwassen OS met voldoende goed uitgewerkte features.
  • Zeer goede camera.

Minpunten

• Slechte accuduur.
  • Hoge prijs.

Voor ik de iPhone 4S 32GB Zwart kocht gebruikte ik de iPhone 4 16GB Zwart. Ik mocht weer verlengen bij T-Mobile en als tevreden gebruiker wilde ik graag de nieuwe iPhone hebben.

Featureset
De functionaliteit van de iPhone - of eigenlijk iOS - is goed en wordt nog steeds uitgebreid met gratis beschikbare updates. Als je het over de standaardapplicaties hebt (agenda, mail, browser etc.) ben ik van mening dat deze zo ver ontwikkeld zijn dat er weinig verbetering meer mogelijk is, wat dus een pluspunt is. Soms is het echter jammer dat je minder tweaking-mogelijkheden hebt zoals op bijvoorbeeld Android. Natuurlijk begrijp ik de redenen hiervoor, maar er zijn gewoon momenten waarop je dit mist.

Siri
De grote vernieuwing in de iPhone 4S is natuurlijk de virtuele dame die je door de dag heen helpt: Siri. Tot nu toe heb ik Siri vooral ervaren als leuk vermaak in plaats van nuttige hulp. Enerzijds komt dit door het gebrek aan ondersteuning voor de Nederlandse taal en Nederlandse content (restaurants, locaties etc.) en anderzijds door de slechte netwerkdekking in het noorden van Drenthe op het T-Mobile-netwerk. Siri werkt namelijk slecht op een GPRS-verbinding. Ik wacht nog even op Nederlandse ondersteuning en verbeteringen van T-Mobile voor ik Siri mogelijk echt ga gebruiken.

Bereik
Rondom de iPhone 4 was er een enorme heisa over het antenneprobleem. Mijn iPhone 4 had hier ook last van - in zoverre dat ik het signaal zag afnemen als ik hard op een bepaalde plek duwde. Ik heb echter nooit last gehad van een onderbroken telefoongesprek, dus voor mij is dit probleem hooguit visueel geweest. Op de iPhone 4S is dit opgelost door een extra antenne toe te voegen. Nog steeds heb ik geen problemen met het bereik.

Accuduur
Wat bij de iPhone 4 de antenne was, is bij de iPhone 4S de accu: dit zou allemaal verschrikkelijk zijn. Mijn iPhone 4S heeft voor mijn gevoel dezelfde gebruikstijd als mijn iPhone 4, dus is de upgrade in ieder geval geen achteruitgang geweest. Het is wel zo dat ik soms op lange schooldagen met saaie lessen al voor ik thuis ben met een lege accu kom te zitten. En als ik een keer een hele dag ergens naartoe ben, heb ik de angst dat de iPhone het niet volhoudt. Dit vind ik dus nog steeds een groot minpunt van de iPhone.

Gebruiksgemak
Hier kan ik kort over zijn: iOS werkt ontzettend fijn en gebruiksvriendelijk. Dit is bij iedereen wel bekend, ik ga hier dus ook niet verder op in.

Design
Smaken verschillen en ik vind zelf de oudere iPhones toch nog altijd de mooisten, maar in vergelijking met de concurrentie heeft de iPhone 4/4S een mooi en chique design. De twee glasplaten met de aluminium rand tonen dat het een hoogwaardig product is. Zelf had ik gehoopt op een nieuw design voor de iPhone 4S, liefst weer met een lichte bolling zoals de iPhone 3G en 3GS hadden. Helaas is dit niet uitgekomen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Net als het design is de kwaliteit en afwerking aan de buitenkant helemaal in orde. Dat mag ook niet anders zijn bij een telefoon in deze prijsklasse.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Naast gebruiksvriendelijkheid staat iOS ook bekend om de stabiliteit. Dit wordt helemaal waargemaakt. Bugs of problemen binnen iOS zijn vrij uniek - als er eens iets misgaat is het veelal een third-party app die om een reden crasht.

Opnamekwaliteit
De vernieuwde camera van de iPhone 4S is Úcht verbeterd en Úcht ontzettend goed. Mijn digitale camera gebruikte ik al zeer weinig en ik ben bang dat 'ie vanaf nu helemaal nooit meer uit zijn tasje gehaald zal worden. Ik denk dat dit het omslagpunt is waarop de normale digitale consumentencamera's ingehaald worden door camera's ge´ntegreerd in smartphones: de kwaliteit is vergelijkbaar, maar het gemak van een smartphone is vele malen groter dan dat van een losse camera. Helaas is de frontcamera nog steeds van een vrij lage resolutie. Het zou leuk zijn als deze in de toekomst ook verbeterd wordt.

De iPhone is nog steeds een van de duurste smartphones op de markt. Ik vermoed dat de prijs best lager kan liggen zonder dat Apple verlies maakt. Daarnaast vangen de providers natuurlijk ook graag een mooi bedrag en spelen zij het spelletje dus mee.

Heb jij ook een Apple iPhone 4S 32GB Zwart?

Zou je wat mee kunnen vertellen over de camera? Dat de foto's geweldig zijn, en dat het de beste camera ooit op een gsm is had Apple zelf al in alle toonaarden laten weten. Maar wat is dan zo geweldig? En vooral, kan je nu ook foto's maken van bewegende onderwerpen zonder (of met minimale bewegingsvervaging)? De sluitertijd en autofocus op mijn iPhone 4 zijn zo traag dat alles wat beweegt onbruikbaar is op een foto, vooral bij iets minder licht. Is dit er op vooruit gegaan?
Het fotograferen van bewegende onderwerpen heb ik helaas nog niet goed getest. Ik zal kijken of ik hier de komende tijd een geschikte situatie voor vind.

De sluitertijd heb ik getest door een stopwatch op mijn scherm te openen, te focussen en toen enkele seconden lang heel snel foto's maken. Hieruit kreeg ik twee tot drie foto's per seconde (zonder tussentijds opnieuw scherp te stellen).

De autofocus is merkbaar sneller dan op de iPhone 4 (evenals het openen van de Camera-app), maar het is nog steeds een vertragende factor. Ook hiervoor zal ik kijken of ik dit in de praktijk kan testen.

De foto's in het donker zijn duidelijk verbeterd. Het lijkt alsof de flitser krachtiger is en daarnaast schijnt dit door de vernieuwde lens te komen. In ieder geval is het een stuk beter dan op de iPhone 4.