iRiver Clix2 4GB Review
Toen de eerste generatie Clix uitkwam was ik gefascineerd door dat spelertje. Met de komst van de tweede generatie en met mijn bijna drie jaar oude Creative Zen Micro op zak vond ik het wel gerechtvaardigd de Clix2 te kopen.
Er zijn een paar redenen waarom ik juist deze gekozen heb. Ten eerste zijn de vormgeving en interface uitzonderlijk. Simpel en doeltreffend. Navigeren doe je door op de randen van het scherm te klikken en dit werkt uitstekend. De menu structuur is simpel en toegankelijk. Daarnaast heeft deze speler een featureset waar bijna niets tegenop kan. Muziek, video, foto's een FM radio, Voice recording, FM recording, een alarm klok, flash games en je kunt er ook boeken op lezen mocht je dat willen. Misschien vergeet ik hier nog...
Pluspunten
Geluidskwaliteit Uitmuntende beeldkwaliteit Geen software van derden nodig Standaard USB kabel Interface volledig naar eigen inzicht te pimpen
Minpunten
Geen seamless playback Batterij niet verwisselbaar
Eindoordeel
Er zijn een paar redenen waarom ik juist deze gekozen heb. Ten eerste zijn de vormgeving en interface uitzonderlijk. Simpel en doeltreffend. Navigeren doe je door op de randen van het scherm te klikken en dit werkt uitstekend. De menu structuur is simpel en toegankelijk. Daarnaast heeft deze speler een featureset waar bijna niets tegenop kan. Muziek, video, foto's een FM radio, Voice recording, FM recording, een alarm klok, flash games en je kunt er ook boeken op lezen mocht je dat willen. Misschien vergeet ik hier nog wel een en ander...
Uit de doos komt uiteraard het spelertje, een standaard USB kabel, een hoofdtelefoon en een CDROM. Er zit geen oplader bij want de gebruiker wordt geacht dat via USB te doen als zijn PC aan staat. Ik gebruik daarvoor ook mijn oplader die ik bij mijn Creative Zen Micro had; die heeft eenzelfde USB aansluiting. Dat werkt prima.
De speler is zoals zovelen tegenwoordig een glanzend poederdoosje. Dit vind ik er eerder goedkoop dan luxe uitzien maar dat zij zo. De onderkant van de speler ziet er gedistingeerd uit en niet als de onderkant van een rally auto zoals veel van die goedkopere spelers. Het voelt redelijk degelijk aan al kreeg ik bij de eerste clixen een beetje een goedkope indruk. Gelukkig heb ik er ook een siliconen hoesje van iriver bijgekocht waardoor het wat degelijker aanvoelt en prettiger in de hand ligt.
De speler start snel op en het eerste wat opvalt is de kwaliteit van het scherm. Hij heeft een AMOLED scherm (Samsung) met een reactietijd van 0,01ms. Dit maakt dat het scherm levendige kleuren produceert en een contrast heeft zoals ik nooit eerder heb gezien bij een scherm wat in mijn broekzak past. Laat staan laptops of andersoortig platte schermen. De eerste paar dagen heb ik vooral gefascineerd naar het schermpje zitten kijken. Prachtig.
Audio op het apparaatje zetten is uitzonderlijk makkelijk. Er is geen speciale software voor nodig want je computer herkent hem direct als een Universal Mass Storage device. Gewoon als een USB-stick dus. iRiver heeft software meegeleverd om er audio op te zetten maar die gebruik ik niet. In plaats daarvan gebruik ik Mediamonkey of gewoon mijn Windows Verkenner. Ook om video op de Clix te zetten heeft iRiver software meegeleverd. Deze werkt makkelijk en intuïtief.
De geluidskwaliteit is erg goed al overtreft het mijn Creative apparatuur niet. Het afpeelscherm is één van de betere die ik ooit gezien heb. Album art, de komende track, ratings en zelfs de datum en tijd zijn altijd in beeld. Dit laatste is een kleine maar leuke bijkomstigheid. Helaas heeft de speler geen seamless playback van audio. Iets wat nu toch wel vanzelfsprekend zou moeten zijn. Mij stoort het niet heel erg maar de pauzes tussen nummers is tamelijk lang. Zeer positief is dat er een equalizer op zit die je helemaal naar eigen smaak kan instellen.
Tot slot dan nog de pimpbaarheid van het apparaat. Zeer benoemenswaardig want je kunt de user interface zo mooi maken als je zelf wilt. De Clix ondersteunt flash applicaties waardoor het tot allerlei leuke dingen in staat is. Zelfs het font van de menu's is in te stellen! Zeer creatief!
Reacties (9)
[Reactie gewijzigd door andreklaver op 25 juli 2024 19:45]
Bedankt! Peter
[Reactie gewijzigd door andreklaver op 25 juli 2024 19:45]
Helaas is mijn Clix ondertussen wel overleden. Na een fietstocht door een regenbui en een nacht nat in mijn tas te hebben gelegen (ik had niet door dat er vocht bij was gekomen) doet het display het niet meer...
Ondertussen heb ik een Zune. Een magnifiek apparaat, uitzonderlijk gebruikersvriendelijk maar de Clix is toch een superieur apparaatje. In functionaliteit en configureerbaarheid bijna niet te verslaan. Maar nu heb ik natuurlijk niet alle MP3 spelers op de markt geprobeerd.
[Reactie gewijzigd door andreklaver op 25 juli 2024 19:45]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/23272/jpb.png?f=community)
:strip_exif()/u/187197/BlaBlaBla-poppetje-GoT.gif?f=community)