M-Audio Fast Track Pro Review

JoepVanlierNewbie 28 januari 2012, 3.167 views

M-Audio Fast Track Pro

Pluspunten

• Geluid is goed.
  • MIDI latency is laag.

Minpunten

• Vaak uitvallen
  • Extreme overgevoeligheid voor fluctuaties stroom
  • Slechte drivers onder Windows 7
  • Geen erkenning klachten van de klant

Opnamekwaliteit Score: 3
Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 2
CPU-belasting Score: 3
Over het algemeen is de feature set van dit apparaat prima. De geluidskwaliteit goed (hoge SNR), en de installatie eenvoudig. Ik heb 'm aangeschaft voor gebruik met een MIDI controller en microfoon. Latency wat betreft MIDI is laag met de bijgeleverde ASIO driver.

Het apparaat is echter zo gevoelig voor fluctuaties in de voeding dat zelfs het aanzetten van het licht in mijn kamer leidt tot het uitvallen van het geluid. Hierbij stopt het geluid onder het genot van luid gekraak.
Zie ook: http://forums.m-audio.com/archive/index.php/t-9189.html

Verder is de driver onder windows 7 onbetrouwbaar. Als de computer in sleep mode gaat met de geluidskaart aangesloten leidt dit vaak tot een blauw scherm in "MAudioFastTrackPro.sys". Dit is overigens nog steeds het geval met de meest recente drivers van de M-Audio website (7 november 2011).

Update: Het lijkt erop dat de FTP extreem gevoelig is voor electromagnetische storing op de USB kabel (wat mijns inziens opgevangen/gefilterd zou moeten worden door een unit die verkocht wordt als externe geluidskaart om mee op te treden, maar ok). Wat bij mij enorm hielp was het gebruik van ferriet magneetjes (ferrite choke) op de USB kabel. Die verminderen hoog frequente storingen op het signaal. Dit reduceerde het aantal dropouts aanzienlijk. Het probleem is echter nog steeds niet volledig opgelost en ik zou de geluidskaart dan ook aan niemand aanraden.

Heb jij ook een M-Audio Fast Track Pro?

Ik besef dat het nu januari is, enkele maanden na het verschijnen van deze review maar ik ben op zoek naar een andere geluidskaart en deze zag ik een lange tijd als opvolger van mijn Audigy 1.

De enige reden dat ik de Audigy 1 nog gebruik is dat ik daarmee een latency van 8ms heb, een waarde die ik nog niet op andere kaarten heb gezien. Van de M-Audio waar wij het hier over hebben weet ik dat ik zelfs 7ms kan halen en dat wordt interessant wanneer ik meerdere VSTI's bij elkaar gooi.

Het probleem wat wordt geschetst lijkt op een te lage spanning op de USB-poort (kan komen doordat er teveel apparaten op USB zijn aangesloten of doordat de voeding niet goed is. In een meer exotisch geval zou het moederbord voor de storing kunnen zorgen.
Update:
Ja goed punt. Maar ik heb sindsdien de geluidskaart ook op een andere desktop en laptop geprobeerd (andere voeding/mobo/randapparatuur). Zelfde probleem.

Zou het ding nog steeds niet aanraden voor live gebruik though.
Ik heb dit apparaat al drie jaar (icm Genelec monitoren) in gebruik maar herken niet wat er hier geschetst wordt. De drivers werkten bij mij niet out-of-the-box maar nu ik eenmaal weet hoe het dan wel moet, ga het ook elke keer goed. Overigens nooit problemen gehad zoals een BSOD.

Aansluiten werkt bij mij ook alleen met de shielded USB kabel, direct op het moederbord. Anders krijgt hij inderdaad te weinig stroom en wordt hij dus ook niet herkend door Windows. Dit vind ik zelf niet meer dan logisch.

Voor mij zou dus alleen de driver support een onvoldoende krijgen maar voor de rest vind ik het apparaat perfect werken voor wat het beoogd te doen, ook voor opnames maken e.d.
Damn lijkt mij dat dat onwerkbaar is en zelfs onacceptabel. Ik zou em keihard terug sturen en regelen dat ik m'n geld terug krijg.
Welke voeding heb je dan in je systeem zitten? Aanzetten van licht zou inderdaad niet zo'n invloed moeten hebben.
@InflatableMouse; Het scheelt dat ik 'm op dit moment niet voor live optredens gebruik.
@Pruimenvlaai; Corsair HX750W. Is inderdaad relevante informatie. Ik zal het er meteen eventjes bijzetten.
Dit klinkt bekend.
Ik had er drie in gebruik bij mijn vorige werk, maar de Windows 7 x64 drivers veroorzaakten dezelfde BSOD's.
Ze liggen nu stof te happen op een plank..
Vreemd, heb er een werken icm een Asus P5K moederbord, W7 64 en aangesloten op twee Rockit 5 boxjes; geen enkel probleem, ook niet met slaapstand of het in- en uitschakelen van een boel zware elektrische apparaten. Misschien toch je voeding?
Fijn dat je er geen problemen mee ondervonden hebt. Wat ik typisch vond op de m-audio fora (zie ook linkje in originele review) is dat ze daar ook vroegen naar het serie nummer en vervolgens de reactie gaven "Ok, that version should not have this kind of problem". Wellicht dat het probleem bij nieuwere modellen opgelost is. Desondanks kreeg ik na het terugsturen voor garantie wederom een FTP waar het probleem nog steeds aanwezig is.

En natuurlijk. De kaart heeft altijd op de powered USB direct op het moederbord gezeten. Dit lijkt niet het probleem te zijn.

Verder werkt bij mij de kaart beter met de shielded USB, maar is het probleem nog steeds niet volledig opgelost. Het gebeurd nog steeds af en toe dat 'ie zomaar uitvalt. Ik gebruik hem momenteel niet voor live doeleinden dus kan er wel mee leven.
Hey Joep, AVID heeft nieuwe drivers uitgebracht voor dit toestel! http://avid.force.com/pkb...ad/Fast-Track-Pro-Drivers