Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 500 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z906 Review

renelis 6 november 2011, laatste update op 6 november 2011, 7.318 views

Logitech Z906

Pluspunten

• het aantal inputs
  • lage stroomverbruik in standby
  • ingebouwde codes voor DTS en Dolby Digital

Minpunten

• bij schemer/donker niet te zien welke input geselecteerd staat

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Inleiding:
In December van 2010 was ik op zoek naar een goede 5.1 speakerset voor de computerkamer en ben gaan uitzoeken wat er allemaal op de markt te krijgen was. Daar bleek niet zo heel veel keuze in te zijn en voor mijn doeleinden kwam ik al vrij snel uit bij de Z-5500 van Logitech. Helaas was daar voor mij één groot minpuntje aan, er zat namelijk maar één optische aansluiting op.

Niet meer dan 3 weken later doet Logitech de introductie van de Z906, waarop 2 optische aansluitingen zitten volgens de specificaties. Dus ik best wel de balen van, want had ik het geweten had ik erop gewacht. Maar goed ik had de Z-5500 staan en daar was ik uitermate tevreden over, dus geen reden tot klagen.

Maar na een mooie actie van Logitech om 40% korting te geven op hun producten via hun website heb ik besloten om mijn Z-5500 te verkopen en over te stappen op de Z906, en zodoende toch gebruik te kunnen gaan maken van mijn 2de optische aansluiting.

Vol verwachting klopt mijn hart en wacht op de postbode die met pijn in zijn rug aan de deur zou komen. Op woensdagmiddag komt er een pakketje van in het totaal 17,9kg waarin de Z906 verstopt zit, deze is dezelfde avond nog aangesloten en ik kon niet wachten om weer te gaan vlammen met mijn nieuwe set.

Unboxing:
Het eerste wat opviel bij het uitpakken van de Z906 was het formaat van de subwoofer .... deze was vele malen kleiner dan die van de Z-5500. Na het uitpakken van de satelieten en deze even naast elkaar gezet te hebben moet ik eerlijk bekennen dat die van de Z-5500 eleganter zijn, maar smaken verschillen.

Ik ben dus helaas ook wel bevooroordeeld door mijn Z-5500 set, want deze zou dat moeten overtreffen volgens mijn verwachtingen, een nieuw product maak je immers altijd beter anders zou je geen nieuwe versie hoeven te maken lijkt mij.
Helaas blijkt de praktijk anders .....

Ervaringen:
Donderdagavond even op wat volume laten warm draaien en ik vind het allemaal erg lekker klinken, zuiver, sprankelend soms met een warme aanvulling van de lage tonen komende uit de sub die onder het bureau staat. Kortom, het lijkt goed op elkaar afgestemd te zijn.

Gaan we echter naar een hoger volume waarbij de Z-5500 de boel flink kon laten schudden kan ik nu met een lichte traan in mijn ogen wel zeggen dat de Z906 hier niet eens bij in de buurt komt, waar de Z-5500 nog leuke trucjes had om het geluid een boost te geven heeft de Z906 deze opties niet, en dat is misschien maar goed ook.

Waarom dat goed is?
Omdat de satelieten van de Z906 het hogere volume niet aankunnen en beginnen te overstemmen, bepaalde toonhoogtes vallen volledig buiten de range van de speakers.
Oplossing voor het probleem: het volume terugdraaien .....

Is het dan echt zo slecht?
Nee, helemaal niet zelfs, het is een set die voldoende volume geeft met een mooie heldere geluidsbeleving, zeker op een normaal volume is het allemaal mooi op elkaar afgestemd geluid, waarbij er op de console van de Z906 nog verschillende instellingen gemaakt kunnen worden om bijvoorbeeld het hoog en het laag meer of minder volume te geven.

Over diezelfde console kan ik trouwens zeggen dat deze mooi slank is geworden ten opzichte van de Z-5500. Daardoor is hij beter weg te werken onder je monitor in plaats van dat hij ernaast moet staan.

Verder kan ik alleen maar opmerken dat hij niet zo handig is, doordat hij op de tafel ligt is de volumeknop niet zo toegankelijk, toch iets wat regelmatig gebruikt word.
Daarnaast hebben ze onder de control-pod wel een soort rubber stripjes gemaakt waardoor deze een beetje stroef op tafel zou moeten liggen, maar in de praktijk blijkt hij over te weinig gewicht te beschikken om te zorgen dat hij op zijn plaats blijft tijdens het indrukken van de knoppen.

Verder is de verlichting van de control-pod met zijn amber kleur minder aanwezig dan die blauwe gloed van de Z-5500, wat in mijn ogen een vooruitgang is.
Helaas is het display wel verloren gegaan, en is het nu gokken op welk van de 6 inputs de speakerset precies staat, een paar keer op de input knop drukken brengt je uiteindelijk bij de juiste input, maar onhandig is het wel.

De afstandsbieding blijkt hier wel een handig hulpmiddel te zijn o.a. voor het niet hoeven indrukken van de knopjes op de control pod (welke verschuiven ervan voorkomt) maar ook alle functies zitten nu op de afstandsbieding. Het is allemaal even wennen, maar gelukkig niet complex, het wijst allemaal zichzelf.

Conclusie:
Mijn conclusie voor de Z906 is dan ook dat het een goede set is met veel mogelijkheden, welke voor een goede prijs/prestatie verhouding bied wat het zou moeten doen.

Heb jij ook een Logitech Z906?

Als ik het goed begrijp gaat je voorkeur uit naar de Z-5500 of zie ik dat verkeerd?
klopt helemaal, mits je de extra aansluitingen van de Z906 nodig hebt of handig vind, dan is de Z906 zeker second best.
Vergelijkend waren oderzoek :) Bedankt voor je oordeel.
Omdat dit mijn eerste review is van een product op Tweakers sta ik open voor vragen of verbeterpunten.

Mvg,
Rene
Voor een eerste keer zeker een nette review. Echter kun je het nog wel wat meer aankleden. Ik zal een paar tips geven van dingen die ik zelf graag zie in een review:
  • Je lay-out van de post, vette kopjes doen het altijd goed voor het overzicht
  • Foto's, je hebt het over dat ze niet heel mooi zijn t.o.v. de Z-5500. Dit wil ik graag zelf zien ;)
  • Een soundtest, zet de muziek hard en lang aan (niet leuk voor de buren, maar het is maar even). Gaat deze set kraken/fluiten, of wordt het geluid minder egaal (hiermee bedoel ik, treedt er verschil in volume tussen de satellieten op?)
Wanneer je dit toevoegt is dit voor mij zeker een 3, voorlopig nog 2 sterren.

Edit: Foto's het liefst van
  • De hele set in het algemeen
  • De achterkant (ingangen zichtbaar)
  • Het display (je hebt het over donker)
  • De remote

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 6 november 2011 21:17]

Ga toevoegen, maar helaas niet meer vandaag.
Bedankt voor de info, zal er zeker iets mee doen.
"In December van 2011 was ik op zoek naar een goede 5.1" Vind ik knap.

Verder een best okee review, je - en + punten er los bij zetten hoeft niet echt, is nu een beetje dubbel. Misschien kan je ook met tussenkopjes iets meer structuur aanbrengen. Plaatjes doen het trouwens ook altijd goed. Vooral van wat real-life opstellingen, en een vergelijkingsfoto met de Z-5500 er naast zou ook waarde toevoegen.

Hoop dat je hier wat mee kan.
je hebt gelijk, moet 2010 zijn ;)
ik heb de pluspunten/minpunten verwijderd, want dat is inderdaad dubbelop.

Zal straks even een foto toevoegen die ik gemaakt heb van de 2 verschillende subwoofers naast elkaar.
In December van 2011 was ik op zoek naar een goede 5.1 speakerset voor de computerkamer en ben gaan uitzoeken wat er allemaal op de markt te krijgen was.

Moet dat niet 2010 zijn?? 8)7

Verder goede review!!
thnx!
2011 is als het goed is al aangepast :)
Mooi setje hoor. Ik was ook aan twijfelen of ik mijn Z-5450 de deur zou doen voor de Z-906, maar ik gelukkig kon ik de achterste luidsprekers weer maken (bekende lekkende capacitator probleem). 1 uur en 0 euro verder, had ik weer geluid vanuit de achterste luidsprekers.

Wat ik van Logitech mis, is een Z906W, met wireless speakers voor achter. Niet iedereen heeft de luxe om kabels te trekken voor twee luidsprekers.

Verder is het een nette eerste review.
@ top secret

ik was vroeger ook de blije eigenaar van een z5450 alleen 1 rear speakers was inderdaad kapot.. nooit aangedurfd om hem te fiksen [ had al wel gelezen dat dit het probleem was ]

maar toen ging mijn set helemaal niet meer aan, ik had hem avonds uitgezet [ + subwoofer uit knopje ] en de volgende morgen deed hij helemaal niks meer zekering was heel ...

ik had hem al 4 jaar maar op de dolle pof gewoon Logitech gebeld want de set voldeed prima voor mijn eisen! alleen ze hadden niks geen reserve onderdelen meer dus toen kreeg ik een 50% korting coupon! nou zeer netjes!

toen de z906 maar gekocht want ik vond de z5500 te weinig aansluitingen hebben en te lomp en ik vond mijn z5450 hard / zuiver genoeg gaan.

Ik hem kreeg viel mij op dat ze haast precies het zelfde klonken
de Bass moet je wel even aan wennen [ lijkt minder diep te gaan ] maar als je hem dan hard doet dan kickt hij wel lomper ... maar minder diep?

Ook al is de drive groter en meer RMS vermogen die andere had beter design denk ik. Ook gaat de satelliet speakers harder en even zuiver , alleen dat had voor mij niet gehoeven de z5450 ging nooit harder dan 40% a 50 % volume .... het valt me wel op dat de subwoofer het niet bij kan benen als je het volume tot boven de 80% laat komen ... maarja dan word je al doof haha

+ je raakt best wel gewend aan een display [ duidelijk! ] ledjes is leuk maar ik vond oude set mooier

stroom verbruik is volgens mij wel heel wat minder + het straalt lang niet zoveel warmte af!!