Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

Maverick24 4 november 2011, laatste update op 4 november 2011, 1.938 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Goede Prijs
  • Betrouwbaarheid vele male beter als Sandforce SSD
  • Goede prestaties voor een Marvell SSD

Minpunten

• Lagere prestaties dan Sandforce SSD

SSD's zijn op het moment een veel besproken onderwerp in de computerwereld. Zowel goede als slechte ervaringen zijn er, maar een ding valt niet te ontkennen; Een SSD is de beste upgrade die je op dit moment voor je systeem kunt doen! Na veel te hebben gelezen heb ik uiteindelijk een SSD aangeschaft. Dit was de Mushkin Chronos 120GB. De verpakking was prachtig en de SSD presteerde over het algemeen goed in zijn klasse. Deze SSD was uitgevoerd met een Sandforce SF-2281 controller, ook wel bekend van de OCZ Vertex 3 SSD's. Uiteindelijk kwamen de problemen, ik kreeg over de dag verschillende BSOD's en freezes. Na de laatste firmware te hebben geinstalleerd was het probleem weer even weg maar uiteindelijk was ik weer terug bij af. Ik bleef het een raar probleem vinden, de ene keer draaide ik een week zonder problemen, de andere keer freezde mijn computer 3 keer in het uur. Uiteindelijk heb ik deze SSD verkocht omdat ik erachter kwam dat deze zou botsen met mijn geheugenmodules. Bij degene waaraan ik hem heb verkocht werkt hij wel prima, dus heb probleem heeft bij mij gelegen.

Na de Mushkin SSD verkocht te hebben ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe SSD. Verschillende zijn de revue gepasseerd, Zowel Intel SSD's als OCZ Vertex 3 SSD's hadden problemen met Firmware. Aangezien ik hier niet nog een keer zin in had ben ik uiteindelijk voor deze SSD gegaan; De Crucial m4 128GB.

In de Crucial m4 128GB zit een Marvell controller gecombineerd met Micron 25nm MLC flashgeheugen. Deze keuze voor chips van het merk Micron is niet raar aangezien Crucial onderdeel uitmaakt van Micron. Crucial zal deze chips intern waarschijnlijk goedkoop kunnen verkrijgen of Crucial profiteert van de lage prijzen van 25nm chips. Waarschijnlijk is dat een van de redenen waarom deze SSD zo populair; de scherpe prijs! De 64 GB versie is al te krijgen vanaf ongeveer 90 euro, de 128GB versie gaat voor ongeveer 160euro over de toonbank, de 256GB voor ongeveer 330 euro, en tenslotte de 512GB versie voor ongeveer 620 euro.

De SSD bevat 16 flashchips, aan beide kanten van de SSD acht. Naast de flashchips vinden we op de PCB ook nog een 256 MB DRAM-chip, deze word gebruikt als buffer. Vergeleken met de Concurrentie: de Intel SSD 510 reeks werkt met een 128 MB buffer, en de SandForce-gebaseerde exemplaren (OCZ, Mushkin etc.) hebben geen buffergeheugen.

Sinds kort is er nieuwe firmware verschenen. Deze nieuwe versie (V.0009) geeft volgens Crucial een flinke prestatiewinst ten opzichte van de originele versie (V.0002) hebben. De SSD's zouden nu sneller moeten zijn dan de fabrieks opgegeven specificaties van maximaal 415 MB/s lezen en 260 MB/s (256 GB) of 175 MB/s (128 GB) bij schrijven. Gelukkig is deze firmware al geïnstalleerd op mijn SSD vanaf de Crucial fabriek.

Nadat ik de SSD heb geformateerd blijft er uiteindelijk 119GB aan ruimte over. Dat is meer dan bij mijn oude Mushkin Chronos 120GB waarbij ik 111GB over had.

Het testsysteem voor deze SSD maakt gebruik van een Intel Core i7 920 die op de standaard snelheid van 2.66GHZ draait. Deze processor draait op een X58 bord van MSI, namelijk de MSI Eclipse Plus. Hiernaast draait hier een GTX260 van MSI op, dit samen met 6GB DDR3-1600 geheugen van Corsair. Deze setup hangt in een Corsair 800D kast samen met drie 120mm fans in de top, een 140mm fan in het paneel tussen de voeding en het bovengedeelte en achterop hangt een radiator met een Push-Pull configuratie van twee 120mm fans.

Helaas kan ik met dit moederbord de SSD dus niet op Sata3 uittesten. Hou dit dus in je achterhoofd!

Ik ga de SSD testen met vier benchmarks. HDTune laat de gemiddelde doorvoersnelheid en de prestaties bij het willekeurig lezen of schrijven van data van diverse groottes.

De Atto Disk Benchmark geeft een vergelijkend resultaat, maar deze benchmark stuurt vier opdrachten tegelijkertijd SSD af, waardoor deze eerder in de buurt van hun 'maximale' prestaties komen.

Ook CrystalDiskMark laat net als HDtune en ATTO de gemiddelde lees en schrijf snelheden zien. Ook gebruik ik SSDlife, deze laat de specificaties van de SSD zien en de verwachte levensduur.

HDtune

Atto Disk Benchmark

CrystalDiskMark

SSDlife

Het blijkt nu dus dat de SSD's met een Marvell controllerwat langzamer zijn dan SSD's met de SandForce SF-2200 controller, Toch zien we dat Crucial de prestaties met de nieuwste V.0009 firmware ongeveer gelijk zijn. In ieder geval presteert de Crucial m4 128GB duidelijk beter dan andere, SSD's die op dezelfde Marvell controller zijn gebaseerd

Qua prestaties zijn de verschillen klein, de Crucial SSD is in ieder geval een stuk betrouwbaarder dan de Sandforce SSD's. Ik heb tot nu toch nog geen enkele BSOD of Freeze gehad terwijl het met de Mushkin toch wel erg vaak raak was de laatste tijd. Ik ben hoe dan ook blij met mijn nieuwe aankoop en weet zeker dat mijn volgende SSD zomaar weer een Crucial zou kunnen zijn!

• Intel Core i7 920
  • MSI Eclipse Plus
  • GTX 260
  • Corsair XMS3 6GB DDR3-1600
  • Corsair 800D
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

ik kan me niet vinden in je min punt.
de ssd presteert op een sata3 controller hoger dan de sata2 spec aan kan, dus waarom haalt de ssd dat bij jou niet?? heb je ahci wel aan??? en dan als de ssd tegen de sata2 spec zit maakt het alsnog niet uit want dan zit de sandforce dus ook al tegen de sata2 spec aan. kortom of die nu sneller langzamer of wat dan ook is voor jou gaat het niet op omdat je maar op sata2 zit.

ik haal zelf met de zelfde ssd met firmware 009 en test size 1000mb
sata3 op gigabyte Z68X-UD4-B3
seq: 515.3--203.4
512K: 403.8--205.2
4K : 27.39--77.98
4KQD32: 321.9--184.6

en uit deze gegevens kun je concluderen dat deze ssd met marvell chip niet onderdoet voor de meeste ssd's met een sandforce chip.

als je een bios reset hebt gedaan staat die vrijwel zeker niet meer op AHCI (het komt vrijwel nooit voor dat een moederbord vanuit de fabriek op AHCI staat ingesteld) en komt het MB dus mooi weer in ide modus te staan

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 4 november 2011 20:42]

goede review , ik heb de vertex 120 gb gekocht met een sandforce dus en laat ik nou ook corsair modules hebben :O :O oftewel ik hou mijn hart vast :(
Het geheugen is bij mij iets waar de Mushkin SSD mee botste, Heb een dag of 2 met ander geheugen kunnen draaien en toen was het probleem weg. Nu met mn eigen geheugen en deze SSD geen enkel probleem meer. Kan er alleen maar positief over zijn! :)
Ondanks je sata-300 poort vind ik je sequential read wel aan de lage kant? Wel AHCI? En laatste storage driver? Voor de rest, het leest lekker weg :)
Hetzelfde dacht ik ook eenmaal aangekomen bij je resultaten, zelf heb ik de SSD ook op een sata-300 poort, maar ik haal toch wel aanzienlijk hogere snelheden.

Zie als voorbeeld mijn review, vergelijk alleen al jou CrystalDiskMark resultaten met die van mij en dan schrik je toch wel een beetje denk ik ;)

Ik kan zo één twee drie jou moederbord specificaties niet vinden, maar heb je toevallig ook niet 2 controllers op je moederbord. In mijn geval was dat het probleem, één van mijn controllers kon de SSD gewoon niet bijbenen. Maar het kan natuurlijk ook dat je één controller hebt en dat deze het gewoon niet kan bijbenen o.i.d.. Ik zou het in ieder geval even uitzoeken als ik jou was ;)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 4 november 2011 13:03]

Ik heb wel mijn bios gereset dus het zou kunnen dat hij van AHCI af is gesprongen met de reset. Met de volgende bootup zal ik het even checken en even een update geven.
ik heb de 256mb versie liggen. ik ga er dit weekend mee aan de gang.
fijn te lezen dat je betrouwbaarheid aanhaalt in plaats van alleen de focus te leggen op snelheid.
ik heb bewust niet gekozen voor een sandforce ssd vanwege die betrouwbaarheid. betrouwbaarheid heb je constant profijt van, snelheid slechts op momenten. het verschil is ook minimaal tussen de twee controlers.
Moederbord ston op AHCI stand, heb het toenet nog even gecheckt. Verder is het wikken en wegen welke SSD sneller is. De ene website heeft het over de OCZ's en de andere over de m4's. Verder is het voor mij grotendeels de betrouwbaarheid waar het om gaat, die is bij deze SSD uiterst goed. :)
heb je gewoon een clean install gedaan? nog enige tweaks/aanpassingen waar je op moet letten?
Dit is ong. 3 dagen na een clean install (drivers etc dus installed) en verder niet getweaked op AHCI stand in de bios na.