Apple iPhone 4S 32GB Zwart Review

VincentH 12 november 2011, 834 views

Apple iPhone 4S 32GB Zwart

Pluspunten

• iOS
  • usability
  • kwaliteit camera
  • kwaliteit scherm
  • integratie met andere Apple producten
  • Airplay

Minpunten

• accu
  • breekbare glasplaten
  • gebrek aan interoperabiliteit door hanteren Apple standaarden
  • prijs (fors)

Na drie jaar was mijn iPhone 3G 16GB wel aan vervanging toe. Ik ben geen Apple fanboy, maar wel al jaren een tevreden gebruiker van Apple producten. Het eerste was een iPod Mini 6GB en daarna kwam in december 2006 een witte MacBook.
Toen was Apple nog dat sympathieke 'think different' bedrijf, met spullen die mooi, degelijk en makkelijk waren. De laatste jaren wordt mijn sympathie voor het bedrijf Apple wel steeds minder. Het gedraagt zich steeds meer als een monopolist en doet alles wat een paar jaar geleden Microsoft werd verweten.
Alles is gesloten en werkt met proprietary standaarden. In principe staat dat mij tegen. Ik heb daarom ook serieus over een Android-phone gedacht.
Maar ja, de heerlijk eenvoudige integratie van mijn Apple producten... Functionaliteit is toch het belangrijkste voor mij en daarom heb ik toch weer voor de iPhone gekozen. (hoewel alle functionaliteit ook zeker met Android beschikbaar is, maar dan moet ik meer moeite doen)

Toen ik besloten had dat het een iPhone 4S moest worden kwam de volgende keuze: de provider. Ik heb ervoor gekozen bij T-Mobile te blijven. Het Vodafone netwerk is in Noord en Oost Nederland niet echt beter en KPN is véél te duur.

Ik had een Groupon voucher van The Phone House, dus daar heb ik hem op 5 oktober gereserveerd.
Inmiddels heb ik hem ruim een week en kan ik wat zeggen over hij mij bevalt.

Bellen:
Eigenlijk is er weinig verschil met de 3G. Alle verhalen over antennes ten spijt: het bereik van een iPhone blijft matig. Als het alleen om bellen gaat kun je beter een domme Nokia pakken. Maar wat mij betreft is dat slechts één functie. Het is ook zeker niet problematisch.
De iPhone koppelt ook zonder problemen met mijn Bury carkit en de gesprekskwaliteit is goed. Mijn carkit kan ook SMS-berichten tonen, althans van andere telefoons (o.a. de Nokia van mijn werk), maar niet van de iPhone.

User interface/ iOS5:
iOS was en blijft fijn om te gebruiken. Het ziet er nog net zo uit als toen het werd geïntroduceerd, maar dat is prima. Intuïtief en op de 4S snel. Een heel verschil met iOS 4.3.1 op mijn 3G, die tenenkrommend traag was sinds iOS4. Multitasken werkt ook makkelijk en goed, net als op de iPhone 4. Iedereen kan er meteen mee uit de voeten. Zowel mijn dochter van 2 als mijn moeder.

Camera:
De camera is een grote stap vooruit. Die van de iPhone 4 was al veel beter dan van de 3G en 3GS. Die van de 4S werkt uitstekend. Het blijft een phonecam en je mag hem niet echt vergelijken met een aparte compactcamera, maar hij komt verrassend goed mee. Ook de camerafunctie werkt erg goed.
De facetime camera is een ander verhaal. Daar kun je verder niets mee eigenlijk. Maar dat hoeft ook niet, dus geen minpunt wat mij betreft.

Behuizing:
De behuizing ziet er goed uit, voelt stevig en prettig zwaar aan (hoewel hij nauwelijks zwaarder is dan de 3G). Het voelt als een luxe product. Ik ben alleen een beetje bezorgd over de glazen voor- en achterkant. Ik overweeg om een metalen backplate te bestellen. Voor krassen ben ik niet bang. Bovendien gebruik ik een screen protector. Wel heb ik de iPhone in een leren pouch voor als hij in mijn zak zit.

Accu:
Dit is geen sterk punt van smartphones en ook niet van de iPhone. Een dag red ik altijd wel zonder sap, maar meer zit er niet in. Zeker niet als je hem veel gebruikt. Dit is een minpunt dat ik op de koop toeneem.
In de praktijk zit ik weinig vast aan een draadje, omdat ik twee uur per dag in de auto zit en hij dan wordt opgeladen.

Scherm:
Het beeldscherm is heerlijk! Mooi scherp, goeie kleuren, en kijkt prettig. Er zijn schermen met een hogere resolutie, maar dit is echt goed genoeg. Er zijn ook telefoons met een groter touchscreen, maar vooralsnog mis ik dat niet.

Connectiviteit:
De iPhone 4S kan met van alles en nog wat verbinden. Mits er een iPod connector aanzit of Airplay ondersteund wordt. Jammer dat er geen standaard USB poort wordt gebruikt.
Aan de andere kant zijn er meer dan genoeg producten die zijn voorzien van de juiste connector. Mijn autoradio, een VW RCD510 met MDI Multimedia-aansluiting werkt in ieder geval goed. Beter dan met de 3G. Respons is sneller en de verbinding is stabieler.
Airplay is ook een hele fijne feature. Er zijn steeds meer Apps die hier gebruik van maken en steeds meer randapparatuur die het ondersteund. Heerlijk om van alles zo te kunnen streamen vanaf je iPhone naar je stereo, home-cinema, TV.
Ik maakte al gebruik van Mobile Me om mijn contacten en agenda te synchroniseren over verschillende apparaten. iCloud gebruik ik nog niet, omdat ik op mijn MacBook nog Snow Leopard draai.

Conclusie:
Al met al ben ik erg tevreden over de iPhone 4S. Vanaf een 3G(S) is het een zinnige upgrade, die veel meer snelheid geeft, een veel beter scherm en camera. Als ik al een iPhone 4 had zou ik daar lekker bij blijven. Er is te weinig toegevoegde waarde om de prijs te rechtvaardigen.

Heb jij ook een Apple iPhone 4S 32GB Zwart?

Meer advertenties