Abit IP-95 Review

• DDRI + DDRII
  • Passief gekoeld
  • onboard VGA met MPEG-2 acceleratie en
  • HDTV op 1080P acceleratie

Minpunten

• Slechte overklokker vermoedelijk alleen door een karige BIOS

Layout Score: 4
Algemene beoordeling

Het is een leuk mATX moederbord, maar het doet de ABIT naam niet echt eer aan wanneer je aan het overklokken gaat.

Featureset

Het moederbord is gebouwd rondom de VIA P4M890/VIA VT8237R Plus chipset, dit is een mainstream chipset van VIA welke ondersteuning bied voor de laatste Intel 1066MHz FSB processors. Verder zit er op de northbridge natuurlijk 16x PCI-E op en ondersteunt deze chipset 4GB DDR2 533 en 2GB DDR400. Graphics kunnen via de VIA UniChrome Pro IGP te voorschijn getovert worden. De IGP bied acceleratie voor 1080P videobeelden en heeft een MPEG2 decoder ingebakken. Volgens reviews kun je video's van 1080P op een E6600 met minder dan 30% CPU load bekijken en dit is een behoorlijk goed resultaat voor wie eerdere ervaringen met VIA/S3 graphics heeft gehad ;) De southbridge bied SATA RAID in de smaken 0, 1, 0+1 en JBOD, verzorgt 2 PATA kanalen en 8x USB 2.0/1.1. Helaas bied de southbridge enkel 10/100Mbps ethernet, eigenlijk iets wat niet meer kan in deze tijd imho. De mogelijkheid van 7.1 audio is aanwezig via een VIA Envy24PT optie maar waarschijnlijk kom je alleen de 5.1 AC ’97 audio tegen op de goedkopere moederborden. ABIT kiest in ieder geval wel voor de 5.1 variant.

Layout

De layout van het moederbord is goed verzorgt, het is een mATX moederbord en je hebt dus te maken met minder ruimte maar ABIT heeft hierin geen fouten gemaakt. Misschien dat de CPU socket een beetje meer verplaatst had kunnen worden naar de achterkant, je kunt in de problemen komen wanneer je kast een HDD bracket heeft welke dan tegen grotere CPU koelers aandrukt.

Prestaties

De prestaties van het moederbord zijn boven verwachting. VIA's V-RAID is echt geen slechte RAID oplossing en doet gewoon mee in de RAID 0 vergelijkingen. De CPU performance is ten opzichte van een Intel I975X chipset een heel klein tikje beter zelfs. Op het memory gebeuren loop je een achterstand op van 30% op de I975X in testen van SiSoft Sandra. Maar synthetische benchmarks zijn natuurlijk niet alles, in games zoals FarCry, Doom3 etc is de achterstand op een Intel I975X slechts 5%, niet bepaald slecht te noemen voor een vierde van de prijs...

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Het moederbord is nu ongeveer 3 maanden in gebruik en werkt probleemloos. Over dit onderdeel kan ik dus niets meer toevoegen.

Overklokbaarheid

Op dit punt heeft ABIT steken laten vallen. De BIOS is geeft je ruimte om de FSB in te stellen van 200 tot 400 MHz, maar volgens mij is er geen PCI-lock ingebakken. De FSB:DRAM verhouding staat vast op 3:4, er zijn geen mogelijkheden om dit te wijzigen. Wanneer ik een beetje op weg was met overklokken viel mijn wireless lan PCI kaartje uit, ik weet dat deze dat doet wanneer de PCI frequentie te hoog is. In mijn systeem maak ik gebruik van een E4400 processor, deze een standaard bus van 800MHz en een FSB van 200MHz. Wanneer je de FSB hoger dan 215 hebt staan verschijnt er bij het booten een dwaze melding over een FSB not supported for this processor blabla. Gelukkig verdwijnt het post scherm zo snel dat dit niet irritant word, je moet zelfs snel reageren wanneer je de BIOS in wilt :) De geheugen timing zijn enigzins instelbaar, maar het geeft mij niet het ABIt gevoel. Je hebt natuurlijk de optie SPD om automatisch de timings te selecteren, deze functie werkt prima en de waardes werden bij de modules die ik in de sloten had correct uitgelezen. Je hebt ook de mogelijkheden om Turbo en Ultra te kiezen, maar volgens mij zijn de timings die dan gekozen worden zwaar fout. Mijn DDR2 800 geheugen welke 4-4-4-12 standaard draait werkt dus niet op 533 met Turbo of Ultra settings, hetzelfde voor mijn DDR400 geheugen welke standaard 2-2-2-6 doet. Handmatig kun je kiezen voor Cas 2, 3, 4 of 5 voor DDR2 en Cas 1.5, 2, 3 en 4 voor DDR. Andere settings kun je niet kiezen voor het geheugen.

Compatibiliteit

Het moederbord is getest met DDR en DDR2 geheugen, een PCI TV-kaart, een PCI geluidskaart en een GeForce 7600GT. Allemaal zonder problemen.

Ondersteuning door fabrikant

Dit moederbord is duidelijk bedoeld voor de onderste regionen van ABIT's doelgroep en dat is helaas ook erg goed te zien aan de hoeveelheid aandacht die ze besteed hebben rondom dit moederbord. BIOS versie 1.0 is de enig beschikbare versie. Deze stamt uit december 2006 en schiet erg te kort in overklok opties. De handleiding die geleverd word is minimaal, je krijgt een index, specificatie blaadje,installatie en aansluitovezicht en dat is het.

~[UPDATE]
ABIT heeft inmiddels BIOS versie 1.1 uitgebracht, helaas hebben ze hierin volgens de release notes alleen wat videoproblemen opgelost met de onboard GPU waneer de resolutie 1900* nog wat is... komplete waanzin eigenlijk want welke gek heeft zo'n monitor nu gekoppeld aan een VIA/S3 videokaart. Ze lossen helaas niet het probleem op met de PCI lock waardoor overklokken nog altijd niet echt mogelijk is.
De update van de BIOS is overigens niet te vinden op de Benelux en USA pagina, je kunt het beste via de taiwanese FTP gaan zoeken naar je BIOS.

Heb jij ook een Abit IP-95?

beetje kort, maar opzich wel vet dat je ddr 1 en 2 tegelijk kunt gebruiken , gebruik je die oude reepjes ook weer als je nieuw systeem koopt, kun je misschien nog ietsje duidelijker zijn over wat er door abit niet doordacht is en wat meer persoonlijke ervaringen (over de prestaties enzo en tot op welke hoogte je wel kunt overklokken enz..)
Dat komt door de Safari browser denk ik, had een enorm stuk erbij... zal het wel weer overnieuw tikken....
Thanx voor de update; het is nu een puike, complete review ! Jammer van het OCen :(

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 14 juli 2007 12:21]

Leuke review, maar normaal gesproken weet je van tevoren dat m-atx natuurlijk geen overclock monsters zijn 8)7
mATX kunnen wel degelijk goed overklokken kijk hier maar eens een FSB van 600 MHz met een mATX bordje. :) Het "probleem" van dit moederbord is meer dat het en VIA chipset heeft wat dus echt niet wil overklokken.

Leuke review alleen zou je elk kopje ook nog dikgedrukt kunnen maken dat is een stuk overzichtelijker. ;)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 3 februari 2008 11:51]

De g33 kan ook heel goed overklokken icm E8400
Nevermind :p

[Reactie gewijzigd door BlackFlower op 4 februari 2008 00:12]

ff over de safari browser. Als je een aanhalingsteken doet dan gaat ie niet verder met tonen dan die plek. Alle tekst die je na de aanhalingsteken typt wordt niet getoond.
Edit: heb zelfde probleem ondervonden :X

[Reactie gewijzigd door darkcarlaza op 15 juli 2007 00:57]