Specificaties 27" @ 2560x1440 (PLS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster S27A850D Zwart Review

Kid Jansen 3 november 2011, laatste update op 3 november 2011, 10.303 views

Samsung Syncmaster S27A850D Zwart

Pluspunten

• Zeer goede kijkhoeken
  • Laag energieverbruik voor dit formaat
  • Uitgebreide instelmogelijkheden van voet
  • 100% sRGB dekking
  • Weinig ghosting
  • Lage inputlag
  • Instelmogelijkheden OSD

Minpunten

• Backlight bleeding
  • Matig contrast
  • Kalibratie noodzakelijk
  • Bediening van OSD

Samenvatting

Samsung heeft met de S27A850D de eerste S-PLS monitor uitgebracht. Dit is een nieuwe technologie ontwikkeld door Samsung zelf en wordt gepositioneerd als concurrent voor de IPS beeldschermtechnologie die tegenwoordig vooral bekend is van LG Display.

IPS is vooral bekend in de grafische wereld, maar Samsung profileert de S27A850D als zakelijke monitor. Vooral bedoeld voor algemene toepassingen, niet per se voor grafisch werk. Dat blijkt een veilige keuze, want de S-PLS technologie stelt op een aantal vlakken nog wel teleur.

Zo heeft de S27A850D zeer veel last van backlight bleeding. Vooral in de onderste helft van het scherm. Los van de backlight bleeding is de helderheid van zwart hoe dan ook al vrij hoog, waardoor het contrast voor een scherm in dit segment vrij matig is.

Daarnaast heeft de S27A850D een vrij uitzonderlijk kleurbereik, doordat vooral het rood en in mindere mate het blauw erg verzadigd zijn, maar het groen niet. Hierdoor heeft de S27A850D zowel de nadelen van een wide color gamut scherm, als de nadelen van een standard color gamut scherm. Het scherm moet eigenlijk gekalibreerd worden, omdat anders vooral roodtinten sterk oververzadigd zijn. Maar het scherm is niet in staat om de gangbare wide color gamut kleurruimtes, zoals Adobe RGB, volledig weer te geven.

Waar de S27A850D wel indruk weet te maken is bij de kijkhoeken, die zijn erg goed voor een LCD scherm. Niet alleen blijft de helderheid van wit behoorlijk goed onder een hoek, de monitor heeft ook nauwelijks last van kleurverschuivingen en gammaverschuivingen onder een hoek.

Vergeleken met veel andere beeldschermen van dit formaat is de S27A850D ook nog eens erg zuinig. Bij een helderheid van 120 cd/m² verbruikt de S27A850D slechts 30 W. Dat is minder dan de helft van wat de Dell UltraSharp U2711 verbruikt bij gelijke helderheid.

De S27A850D valt ook op tussen de andere monitoren van dit formaat door de aanwezigheid van pivot, waardoor de monitor ook in portretstand gebruikt kan worden. Dit is een erg zeldzame eigenschap voor een monitor van dit formaat. Naast ondersteuning voor pivot ondersteunt de voet ook tilt en swivel en is de hoogte instelbaar over een bereik van 150 mm.

Volledige review

M'n volledige review is te vinden als redactionele review op Hardware.info.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster S27A850D Zwart?

Ik geloof dat je deze review met veel preciesie hebt geschreven. Je hebt er veel tijd aan besteed zo te lezen op Hardware.info.. Ik keek erg uit naar deze monitor, maar ben erg teleur gesteld dat de zwart weergave zo slecht is op het scherm.

Wat betreft het OSD kan het me niet interesseren dat deze super lomp werkt, ik gebruik zo iets een keer en laat het daarna zoals het is.

Ik vraag mij dan ook af of het bij alle Samsung SyncMaster S27A850D zo slecht gesteld is met de backlight bleeding, ik heb verschillende reviews positief horen zijn over de zwart weergave. Hoewel deze reviews geen bewijs mee geven. In een van de video reviews was een relatief donkere achtergrond te zien, die leek vrij uniform. Misschien dat jij in je review een niet goed functionerende versie had? Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Samsung met hun kennis zulke grote fouten maken op hun vlaggenschip scherm.

Ook op hardforum zijn mensen met een exemplaar met erg veel bleeding als ik deze thread zo lees.
De backlight bleading is idd een probleem, dit lijkt mij niet aan het PLS scherm te liggen maar aan de verlichting hier achter. Hopelijk kan Samsung dit in een latere revisie oplossen. De PLS technologie heeft in ieder geval potentie, als ik kijk naar het 8.9 inch PLS scherm van mijn Tab 8.9.
Verlichting is ook gewoon stom gedaan. Ze gebruiken maar één LED strip voor de backlighting. In de datasheet van het paneel hebben ze het over "edgelit slim one side". Waarschijnlijk hebben ze dat gedaan om hem zo dun mogelijk te kunnen houden (ik geef toe, hij is ook erg dun vergeleken met bijvoorbeeld de U2711), maar het komt de uniformiteit zeker niet ten goede.

Eén strip is te doen op een 15.6" laptopscherm, maar voor een desktopscherm heb je er eigenlijk wel minimaal twee nodig, zeker op 27".

Als je na gaat dat de LG Display LM300WQ5 panelen maar liefst 18 CCFL's gebruiken voor de backlighting, terwijl het oppervlak 28.3% groter is, dan is dit een gigantisch contrast.

Voor een gelijke verdeling van backlights per oppervlak zou je op 27" 16:9 uitkomen op 14 backlights, nu heb je er 1, dat is dus nogal een verschil...
Als het gaat om monitor reviews ben je op Tweakers werkelijk een held.
Gewoon een hele dikke pluim voor jou.
Ik vraag me alleen af of het wel gewenst is om een review die je vandaag op Hardware.info hebt geplaatst te linken, terwijl je hier iets plaatst onder reviews, wat vervolgens dan een samenvatting? is, en we dan met z,n allen dan maar even naar de buren moeten om het te lezen.
Volgt iemand mij? ;)
Niets ten nadele over je uiteindelijke review,maar iets ruikt naar egostreling?
Je bent een held, wat ik je brom,maar waar wil je nu je comments? Op Tweakers? waar je een review begint met : Samenvatting? Of op Hardware.info?
Dit is anders crosslinken tussen twee sites,waar je beter niet aan kan beginnen.
Verder respect voor al je moeite Kid Jansen, je bent een goeie.
Het zit me echt dwars.
Laat me dit zeggen.
Stel je schrijft iets voor/in de Volkskrant, dan zou ik niet neerzetten dat je het hele verhaal in het Parool kan lezen.
Voortaan linken naar andere sites in de reviews op Tweakers?
Wederom, met alle respect Kid Jansen.
De hele review zal sowieso niet hier op Tweakers.net komen te staan. Als er dan de keuze is uit dit, of niets, dan lijkt mij dit toch nuttiger voor de bezoekers van Tweakers.net.

Ik kan het woordje "Samenvatting" bovenaan en de link naar de volledige review wel weg halen en zeggen dat het gewoon een korte review is, maar ik denk dat dit dan toch nuttiger is voor de mensen die in dit scherm geïnteresseerd zijn.
Maar had jij de review ook gevonden als ik er niet hier naar had verwezen? Niet iedereen komt naast Tweakers.net ook nog op Hardware.info.

De samenvatting die ik had geschreven voor de review is niet gebruikt in m'n review op HWI. Ik zag dat er bij dit scherm nog geen reviews stonden, dus ik dacht ik vul even een productbeoordeling in. Toen bedacht ik me dat ik dan net zo goed die samenvatting en een opsomming van de plus- en minpunten erbij kon zetten. Dat maakt het meteen een stuk waardevoller. Nu kan je in het kort lezen hoe het scherm presteert en wat het wel en niet goed doet. Wil je meer weten, dan kan je de volledige review op HWI lezen.

Als dit niet gewenst is kan ik de review wel weer verwijderen. Maar ik denk dat dit wel iets toevoegt voor de mensen die dit scherm overwegen.
Was een erg mooie en uitgebreide review op HW info. Als Samsung de backlight bleading weet op te lossen en de monitor 100 euro onder de Dell 27" in de markt zet, is het een zeer interessante monitor voor veel mensen. Nu is deze te duur (600 euro is veel, 500 euro een mooie prijs). Voor gamen, office work is de beperkte kleuren gamma niet zo heel relevant. Hopelijk gaan in de toekomst die PLS schermen een goede concurrent worden voor e-IPS en IPS schermen.
Als ze het probleem met die backlightbleeding weten op te lossen en daardoor misschien ook de gemiddelde helderheid van zwart nog wat omlaag weten te schroeven hoeft de S27A850D helemaal niet onder de U2711 gepositioneerd te worden.

Er zijn best wel wat punten waar de S27A850D het beter doet dan de U2711, alleen wordt het een beetje verpest door de backlightbleeding en het contrast. Met de onderstaande punten doet de S27A850D het beter:

• Kijkhoeken
• Energieverbruik
• Instelmogelijkheden van voet
• Ghosting / reactietijden
• Inputlag

Als ze de gammaresponse standaard ook nog iets zouden verbeteren zou het zelfs een prima scherm zijn voor de grafische markt, mits het gekalibreerd wordt met een goede spectraalfotometer. Voor sommige beeldbewerking is wide gamut namelijk helemaal niet gewenst en dan is het veel fijner als het scherm standaard het hele sRGB bereik kan dekken, maar dat het kleurbereik niet heel veel groter is, zodat het niet geëmuleerd hoeft te worden, want dat kost weer kleurdiepte.
Dat energieverbuik (40 a 45 watt) is idd aardig laag. Mijn Dell 30" 3008WFP verbruikt 140a150 watt als deze aanstaat. Dus op jaarbasis is daar aardig wat te verdienen. 150-45=105 watt verschil, als de monitor 8 uur per dag aanstaat, is dat (105x2x8/24) 70 euro minder stroomverbruik per jaar!

Het probleem van de monitor in zijn huidig vorm zit dus in de verlichting van het paneel, waardoor de PLS minder presteert als de IPS van Dell.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 8 november 2011 05:29]

Ik ben het wel een beetje met Kid eens en niet alleen omdat hij een moderator is :) ik heb er een hekel aan als mensen alleen maar sterretjes geven en 0,0 motivatie. (ik heb een soortgelijke review met dezelfde insteek gemaakt: productreview: Samsung Syncmaster S27A550H review door Deathchant) Ja, we zijn van Kid veel uitgebreidere reviews gewend, maar deze review moet niet maar 1 ster krijgen omdat hij niet aan zijn eigen reputatie voldoet.

Beoordeel dit verhaal gewoon zoals je een review hoort te beoordelen. De meeste info staat er eigenlijk wel in. Plaatjes, benches e.d. ontbreken, maar ik vind het wel meer dan 1 ster waard. Dus je krijgt er 2 van mij :)
Ik was moderator, maar inmiddels ben ik alweer bij drie maanden in het zwart.
Kid Jansen, weet u toevallig waarom dit scherm zo slecht verkrijgbaar in Nederland is? Ik was naar dit scherm op zoek (o.a. om te kijken of de zachte AG-coating opweegt tegen de nadelen en andere schermen zoals de Ultrasharps), maar ze zijn domweg niet verkrijgbaar in Nederland/Europa lijkt het wel.

Correctie: ik doelde meer op de 24" versie, de 27" versie lijkt nu wel goed verkrijgbaar, maar die vind ik overkill.

[Reactie gewijzigd door Evano op 4 november 2011 21:57]

De coating van de Dell U2412M is al minder erg dan die van de U2410, U2711 en U3011, ik vond het zelf in ieder geval totaal niet hinderlijk op de U2412M.

Ik denk dat je daar dan een betere monitor aan hebt. Dee S24A850DW zal echt niet veel beter presteren van de U2412M, sterker nog, ik verwacht eerder dat hij het slechter zal doen op basis van m'n ervaringen met de S27A850D.

Aangezien je de U2412M al voor ¤250 hebt en de S24A850DW pas vanaf ¤400 lijkt me dat dan een vrij gemakkelijke keuze.
Sowieso één goede review op de site waar je naar linkt!
Ga zo door man, keep up the good work!

En inderdaad, deze backlight bleeding zou echt NIET mogen op zo'n scherm. De prijs is er niet naar, en Samsung verpest haar naam hiermee!

Nogmaals, erg goede review! :)
Enorm bedankt voor je review. de backlight bleeding is een doorn in mijn oog bij mijn huidige Samsung 226BW. Misschien dan toch voor een dell gaan.
Heeft iemand enig idee waarom deze zo slecht leverbaar is opeens? Komt er soms iets nieuws aan? Of is er iets mis mee?
Kid, een vraag: Heb jij de Benq XL2420 toevalligerwijs ergens gereviewed? Ik ben zins deze aan te schaffen, maar ik wil graag weten of deze, naast gamen, ook qua kleurechtheid en contrasten de moeite waard is, daar de meningen op internet nogal verschillen en er niet echt een review te vinden is met de professionele / unbiassed opzet die jij erop nahoudt.

Alvast bedankt!
Nope, sorry. Ben ook bang dat dat hem niet gaat worden, aangezien gamemonitoren niet echt mijn pakkie an zijn.
Mijn collega heeft 2 van deze op 24" formaat, maar IMHO is de kijkhoek nog steeds gewoon bagger, als ik namelijk naast hem sta dan moet ik nog steeds bijna naar zijn ooghoogte om de werkelijke kleuren te zien.. Het zijn verder voor zakelijk gebruik zeker wel mooie schermen hoor (de 24" dan, want de 27" heb ik niet gezien)..