Specificaties 27" @ 1920x1080 (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster S27A550H Zwart Review

Deathchant 11 oktober 2011, laatste update op 12 oktober 2011, 3.408 views

Samsung Syncmaster S27A550H Zwart

Pluspunten

• Mooi glazen-look design
  • Goede afwerking
  • Opgeruimde omgeving door goeie kabelmanagement
  • Kleurkwaliteit en contrast

Minpunten

• slechte kijkhoek
  • gammele bouwkwaliteit
  • geen DVI poort
  • 2 pixeldefecten

Deze monitor heb ik gekocht omdat ik wilde overstappen van 22" Samsung 2232BW naar 27". Ik heb een nieuwe PC aangeschaft en wilde lekker op 1920x1080 (GTX570) kunnen gamen met een groot scherm. Ik heb altijd Samsung gehad sinds het TFT-tijdperk (930BF, 226CW, 2232BW) en ben altijd tevreden geweest vanwege de kwaliteit die ze afleveren tegen de prijs.

Het verdient een opmerking dat ik de monitor een uurtje gebruikt hebt en dus niet uitgebreid heb getest met pixperan of andere kalibratiesoftware. Ook heb ik geen foto's gemaakt. De reden is dat ik voorzichtig moest zijn met de verpakking en alleen het broodnodige moest bekijken om hem vervolgens terug te moeten sturen.

Ik vind het altijd zo jammer als mensen alleen maar de sterren invullen bij het maken van een simpele review zonder daarbij de gedachtegang erachter te lezen, vandaar deze textuele impressie van de monitor.

Featureset
De feautreset wil ik toch minder dan voldoende beoordelen. Deze dure monitor komt enkel met een VGA of HDMI aansluiting. Uiteraard is HDMI wel goed, maar tegenwoordig hebben niet veel videokaarten nog een normale HDMI ingang, maar een mini HDMI. Ik heb wel een convertor erbij, maar ik merkte dat het makkelijk losliet, dus ik gebruik liever DVI, wat deze monitor niet heeft. Erg jammer. Dit wist ik natuurlijk wel voordat ik de monitor kocht, maar wist niet dat de boel zo los zou zitten, waardoor ik zou verlangen naar een DVI aansluiting.

Wel wordt een HDMI kabel erbij geleverd evenals een VGA kabel.
Hoekverstelling is er niet. De voet draait niet mee en het beeld is niet te swivelen/tilten of in portretstand te zetten.

De monitor is niet in hoogte verstelbaar, iets wat ik eigenlijk altijd erg mis. Altijd heb ik compromissen moeten sluiten en ben uiteindelijk altijd voor andere specs gegaan dan het feit dat de monitor in hoogte verstelbaar is. Dit miste ik toch wel een beetje, maar goed, hier heb ik dan ook voor gekozen, maar goed, ik moet het wel noemen als onderdeel van "featureset".

Er zitten speakers noch usb poorten in het beeldscherm verwerkt. Voor mij is dat niet echt een gemis, alhoewel het de monitor iets completer zou maken.

Kleurweergave en kijkhoek
Ik moet wel toegeven dat de kleurweergave bij de default settings (brightness 100, contrast 75) wel goed waren. Vaak zie je dat ze te dof of juist te verzadigd zijn, maar default staat het best goed. Nogmaals ik heb geen foto's om dit te ondersteunen, en heb ook geen kalibratie gedaan. Voor mij voldeed de weergave prima.

iets wat wel de aandacht verdient, is het feit dat vooral de horizonale kijkhoek erg slecht is. Ik weet dat TN panelen een slechtere kijkhoek hebben, maar heb me er nooit iets van aangetrokken omdat ik altijd recht voor het scherm zat. Wanneer je recht voor deze 27" monitor zit en dan naar links of rechts kijkt, zie je dat de achtergrond al snel een beetje roodachtig wordt. Dit is natuurlijk ook te danken aan de grootte van het scherm en de afstand die je hebt totaan het scherm. Bij een groot scherm moet je ook verder naar de uiteindes toe kijken om het hele beeld te zien en dan gaat de kijkhoek wel een rol spelen. Bij mijn 22" monitor heb je daar geen last van omdat het scherm niet groot genoeg is om zo'n hoek te creeeren als je er recht voor zit. Dus als je 50cm van je monitor afzit, kan ik qua kijkhoek deze 27" monitor niet aanbevelen.

Helderheid en contrast
Deze monitor heeft een lichtopbrengst van 300cd/m2 in tegenstelling tot de 250cd/m2 die de meest gangbare monitoren hebben. Dit vond ik zelf wel te merken. In een donkere kamer heb je een veel grotere verspreiding van licht en het lijkt daardoor ook feller. Ik heb de helderheid terug moeten schroeven van 100 naar 80. Het contrast kan ik niet veel over mededelen. Dit was verder prima in orde.

Ghosting
Deze monitor komt met 2ms responsetijd, waarvoor ik em ook gekocht heb. Helaas heb ik geen ghostingtesten gedaan of UT2004 gespeeld (wat ik altijd een goeie test vind om ghosting te ontdekken). Ik heb wat dat betreft nu al zeker 3 samsungs versleten van 4ms, en 2x 2ms en nooit heb ik hier problemen mee gehad, dus ik ga er gemakshalve vanuit dat dit ook het geval zou zijn bij deze monitor.

Pixeldefecten
Helaas kwam deze monitor met 1 defecte pixel rechtsboven in de hoek (niet echt zichtbaar) en 1 dode subpixel tussen het midden en de linkerkant van het scherm precies op ooghoogte. Pixel bleef constant rood en vond ik enorm vervelend. Dus daarom de slechte beoordeling op dit gebied. Houdt er rekening mee dat kapotte pixels exemplarisch is en niet perse model-gebonden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ook hier ben ik niet helemaal tevreden.

De bouwkwaliteit is alles behalve stabiel. Het grote 27" paneel rust aan de onderkant van het scherm op een dunne hals, die tevens als kabelgoot dient, op de voet. Het geheel maakt een gammele indruk en de monitor beweegt vrij heftig mee als je aan het typen bent. De monitor schudt dan best heftig naar links en rechts, wat ik als behoorlijk irritant ervoer. Beter konden ze de voet vast maken aan het midden van het scherm. Wanneer je dan zelf aan de mionitor komt om je beeld wat te verstellen, dan veert het paneel gewoon mee nadat je het loslaat.
Daarnaast is de voet dusdanig groot dat het toch behoorlijk wat plaats op je bureau inneemt. Ik moest mijn toetsenbord een flink stuk naar voren schuiven, maar goed, ik denk dat dat normaal is bij een grote monitor.
Qua looks en afwerking valt er niks negatiefs te zeggen, behalve dat het vingerafdruk gevoelig is.
Het 27" paneel zelf is erg licht door de LED backlight en weegt net zoveel als mijn oude 22" 2232BW. Misschien wel lichter. Het heeft een mooe, bijna glazen look met een beetje een donkerrode tint wat ik wel mooi vindt. De touch"buttons" op het scherm zitten op de normale plaats en vond het niet vervelend deze te gebruiken. Ik hoefde niet hard de duwen enze waren ook niet extreem gevoelig bij de minste of geringste aanraking. Er zijn geen overmatige leds aanwezig die als een doorn in je oog kunnen worden ervaren. De voet is stevig en schuift niet door de rubberen randen. De kabelgoot zit weggewerkt in de hals, zoals eerder gezegd, dus qua kabelmanagement is het dik in orde en het laat een opgeruimde omgeving achter na installatie.
Afhankelijk van wat je echt belangrijk vind moet je beoordelen. Ik hecht meer waarde aan stabiliteit, bouwkwaliteit dan looks, maar het moet wel gezegd worden dat het design er classy uitziet en een opgeruimde omgeving achterlaat. Daarom vond ik het toch niet eerlijk om het als compleet slecht te bestempelen. Dus 3 sterren.

Ik had 325 euro betaald voor de monitor wat hij in mijn ogen niet helemaal waard is. Er zijn genoeg 27" alternatieven beschikbaar die iets meer bieden dan deze monitor voor dezelfde prijs of zelfs goedkoper.

Voor een monitor van 325 euro had ik een uitgebreidere featureset verwacht. Het design is een kwestie van smaak, maar om de instabiele bouwkwaliteit kun je niet echt heen. Ik wilde een LEDbacklit monitor die tot 1920x1080 kon gaan, 2ms responsetijd zou hebben en geen bleeding. Zeker goed dat de looks van de monitor prima zijn, maar mijn kijkplezier werd toch behoorlijk op de proef gesteld door de zeer matige kijkhoek, de defecte pixels en het feit dat de monitor stevig meewiebelde.
Met de hakken over de sloot (met nadruk) geef ik deze monito net een voldoende.

Inmiddels ben ik over gestapt van Samsung op de 24" iiyama LED-backlighted B2475HDS-1 2ms monitor van 200 euro die een veel uitgebreidere feature set heeft: DVI-poort+kabel, VGA-poort+kabel en een HDMI-poort, audiospeakers+kabel, en tot slot een robuuste afwerking met een in hoogte verstelbare hals alsmede de pivot-functionaliteit om de monitor in portretstand te zetten. De looks/design vind ik echter minder, maar voor 200 euro is dit zondermeer een veel completere koop en je hebt hier een veel betere bang voor je buck.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster S27A550H Zwart?

@_Tobias. Merci :) Ik ga natuurlijk geen extra connectors kopen he. Maar goed, ik ging voor de HDMI, maar kwam er dus later achter dat het best snel losging.

@ADQ: ik snap de verwarring in de naamgeving verticaal kantelbaar ;) Je kunt de monitor niet in portretstand zetten (dus in de vertikale weg). Je kunt je monitor wel vertikaal kantelen, dat wil zeggen op deze manier: http://www.mediahomeservi...ducts/small/TVS-MOD43.jpg

Ik hoop dat dat de verwarring oplost :)
Als je nog nooit groter hebt gehad dan 22", dan kun je alleen theoretisch bedenken dat een 27" gaat zorgen voor zichtbare slechte kijkhoeken, ookal zit je er recht voor. Dus het formaat doet gewoon zorgen dat je dit zo ervaart. Hier had ik niet over nagedacht. Juist ook omdat ik altijd tevreden ben geweest over Samsung heeft er ook voor gezorgd dat ik niet alles tot in den treure heb liggen vooronderzoeken. Ik moest gewoon snel een monitor hebben, dus ging ik er gemakshalve vanuit dat de huidige monitors toch eigenlijk allemaal wel OK waren. Pixeldefecten kan ik niet echt vooronderzoeken voor doen, dit zie je pas als je em echt gaat gebruiken. Over deze monitor had ik geen enkele review gevonden die aangaf zo gammel te zijn. Dit natuurlijk omdat het een relatief nieuwe monitor is. Dit is ook iets waar ik in eerste instantie ook niet vanuit ging. Theoretisch kun je wel denken dat het zou kunnen wiebelen met die constructie, maar then again weet je dat pas als je het ding hebt. En ook de HDMI aansluiting als minpunt heb ik al uitgelegd. Ik hoefde niet perse DVI te hebben, en ging gewoon voor de HDMI, maar ook hier ben ik er per ongeluk achter gekomen dat het echt erg los zit allemaal. Het feit dat deze monitor niet in hoogte verstelbaar is, heb ik ook niet bij de minpunten gezet omdat dit een afweging was waar ik voor gekozen had.
Dus ik weet niet wat de handleiding mij extra had kunnen vertellen dat ik deze monitor niet moest aanschaffen.
Ik heb van dit alles geleerd en dus een 24" scherm van iiyama gepakt die stevig is en een DVI poort heeft.
Ik heb een youtube vid http://www.youtube.com/watch?v=gvRQ22wTva0 (goede beeldkwaliteit, maar belabberd camera werk) van deze monitor gezien van april dit jaar. Daar kwamen genoeg punten naar voren om deze monitor voor PC gebruik maar niet aan te schaffen. Het is meer een monitor om een game console op aan te sluiten. Het gebrek van een DVI aansluiting, weinig mogelijkheid om de monitor te verstellen, zeer lage inputlag, glashelder beeld (handig voor op afstand) en de grootte wijzen eigenlijk al die richting op. De slechte PC kijkhoek is natuurlijk een stuk minder hinderlijk als je op een meter of 2 afstand van deze monitor aan het gamen bent.
In die video review werd overigens voldoende aangehaald dat de bouwkwaliteit nogal wat verbeterpunten had.

Ik denk dat je in dit geval beter een review zou kunnen maken van die 24" IIyama die je aangeschaft hebt. Al was het alleen al omdat je daar langer ervaring mee hebt en meer tevreden over bent.
Er bestaan ook DVI-HDMI converters voor als je alleen DVI op je videokaart hebt zoals deze: http://bit.ly/nWwobk .
Mooie lange review trouwens!
Volgens de opgave van Tweakers: Monitor Eigenschappen Verticaal kantelbaar
Dat klopt dus niet?
Misschien is het een rare opmerking, maar als je na wat vooronderzoek al tegen die minpunten aan bent gelopen, wat doet je dan besluiten om alsnog die Samsung monitor aan te schaffen? Je kan tegenwoordig al makkelijk handleidingen van devices inzien op internet en vanuit daar had je ook kunnen inschatten dat de monitor niet aan je verwachtingen ging voldoen. Zoals je zelf al aangeeft zijn er genoeg alternatieven voor dit soort monitoren. Dat maakt het nog meer onlogisch om dan alsnog voor de minder voldoende Samsung te kiezen. :S