Specificaties 4-bay NAS met 4TB opslag - Bekijk alle specificaties

Seagate BlackArmor NAS 400 4TB Review

franssie 20 maart 2012, 1.219 views

Seagate BlackArmor NAS 400 4TB

Pluspunten

• Eerst eigenlijk geen vanuit een Mac OSX perspectief - na de laatste firmware werken ze 60%, geen Raid 5 icm met time machine maar ach. Hij is nu wel stabiel lijkt het.

Minpunten

• Na de laatste firmware update werkt ie redelijk. hij blijft nu wel stabiel. Een snelheidsmonster is het nog steeds niet maar ik heb ze primair als backup en dan is het ruim voldoende.

Features Score: 2
//UPDATE. Seagate blijkt stilletjes een nieuwe firmware uitgebracht te hebben
Twee van deze NAS apparaten gekocht. Ze draaien RAID 5 op elk 3 stuks 2TB drives, met 1 reserve buiten de raid mocht er 1 uit de raid crashen.
Vanuit de doos staat er een oudere firmware op, die eenvoudig te updaten is. Dit is o.a. nodig om de beloofde timemachine backup functionaliteit te activeren.
Helaas werkt de timemachine van OSX 10.7 (lion) niet samen met de firmware van Seagate (net als bij andere producenten van NAS machines) en er wordt een update beloofd.
En daar gaat het fout: de update komt wel maar maakt de NAS onbruikbaar, data weg, een roll-back naar de oude firmware wordt niet officieel ondersteund.
Seagate reageert geheel niet op dit probleem, behalve dat ze de laatste firmware stilletjes van de website hebben verwijdert.

Voor het geld, en de naam die Seagate ooit had, is dit Kortom Uitermate Teleurstellend. Voor wie een betrouwbaar backup systeem zoekt adviseer ik niet alleen bij de 400 series van Seagate weg te blijven, maar misschien wel bij al hun producten aangezien ze niet laten blijken zich iets van hun klanten aan te trekken door geen verantwoordelijkheid te nemen voor de door hun veroorzaakte probelemen, laat staan dat ze uitzicht wensen te geven op een oplossing.

Zie ook de moeizame route naar een tijdelijke oplossing: http://forums.seagate.com...0-1281/td-p/125434/page/6

//UPDATE. Seagate blijkt stilletjes een nieuwe firmware uitgebracht te hebben

Op RAID5 werkt het nog steeds niet maar op twee maal raid 1 (heb immers toch 4 discs) werkt het wel.
Ik heb 1 volume als share drive aangemaakt voor netwerk folders, en één voloume gebruik ik puur als als time machine disk en nu werkt het op zowel OSX 10.6 en 10.7

pfff - wat een ellende en slechte communicatie van Seagate maar ik kan ze eindelijk gebruiken.

Maar mijn volgende wordt gewoon geen seagate meer, ik blijf het afraden.

Heb jij ook een Seagate BlackArmor NAS 400 4TB?

Nu is 1311 uit, dit lijkt enigzins te werken dus het review is iets aangepast. Blij ben ik er nog niet van, maar verdrietig wel iets minder.
Ik begrijp uit dit review dat je (begrijpelijk) teleurgesteld bent in het product vanwege de fout met de firmware, maar dat gedeelte buiten beschouwing gelaten, zijn er dan nog positieve punten te melden? Boze mensen richten zich doorgaans alleen op de negatieve punten namelijk..

De enige reden waarom ik het vraag is omdat ik het uiterlijk van de NAS mooi vind. Ik zie overigens ook dat er inmiddels een FW 1284 is.
1284 is weer de oude firmware, maar hernummerd zodat je kan updaten naar de oude 1211, de doos accepteert geen lagere nummers.

Het is inderdaad een erg mooie kast en de bouwkwaliteit is ook goed - maar de uptime is soms raar, ook mijn windows laptops backuppen vaak niet omdat ze de server niet kunnen vinden.

De netwerk shares zijn altijd wel te benaderen als ik het probeer, dus als je je eigen backup software gebruikt moet het denk ik goed gaan. Maar als er een nieuwe versie van je OS uitkomt is het natuurlijk afwachten of het samenwerkt, want ik krijg niet de indruk dat seagate nog enigszins moeite in dit product stopt. Mijn volgende is van een ander merk in elk geval.