Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

pouletkuif 2 november 2011, laatste update op 5 november 2011, 759 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• Erg hoge snelheden ten opzicht van normale HDD's
  • Erg klein en dus makkelijk in te bouwen in een kast
  • geen warmte-afstoot (voor zover ik weet)
  • 3 jaar garantie (geeft toch altijd een gevoel van zekerheid)

Minpunten

• Prijs kan voor veel mensen een rol spelen
  • géén ingebouwde temperatuursensor, je zult dus zelf met iets geïmproviseerds tevoorschijn zien te komen wil je dit meten.
  • verder nog niets gevonden

Reden van aanschaf
Net zoals vele andere mensen heb ik lang zitten piekeren of ik wel een SSD zou aanschaffen, in verband met de hoge prijs per gigabyte, en ik de mogelijke resultaten nog niet kende!
Ik heb er echter toch wél voor gekozen aangezien ik hier op het forum overtuigd ben!
Na inlezing over SSD’s kwam ik erachter dat de intel-SSD’s en de crucial-SSD’s als beste uit de bus kwamen, weinig RMA’s etc. En aan de hand van de prijzen ben ik dus voor crucial gegaan, aangezien ik voor het uitproberen zeker geen hoofdprijs wil betalen!

Verpakking & inhoud
Ik heb de SSD besteld bij een webshop, kreeg hem binnen in een behoorlijk klein kartonnen doosje van Crucial, er zit een schijfje van 2,5 inch in een anti-statisch zakje, en wat leesvoer zoals garantievoorwaarden en een quick-start guide, deze heb je niet nodig indien je weet waar je een Sata poort op je moederbord weet te vinden...

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van de SSD:
Merk Crucial
Sata type SATA 600
Read 415MB/s
Write 95MB/s

Installatie

Als je de hoogst haalbare snelheden van je SSD wilt halen is het makkelijk om:
- Sluit hem op de snelste Sata controller aan.
- Zorg er in de BIOS voor dat de Sata mode op AHCI staat en dus niet IDE.
- Pas als je deze twee stappen voltooid hebt moet je windows installeren.
Als je nadien switched van IDE naar AHCI heeft dit helaas weinig zin.
Ik heb er NIET voor gekozen om een firmware update uit te voeren, aangezien een downgrade niet meer mogelijk is zonder de garantievoorwaarden te schenden, en ook op een oudere versie kan een SSD prima lopen!

Aangezien er beweerd word over snelheidsverlies wanneer de SSD, of uberhaupt een harde schijf bijna volstaat als ook wanneer deze een langere tijd gebruikt word heb ik besloten om tot vandaag te wachten met het schrijven van een review. Op het moment van het schrijven van deze review had ik nog 24,9Gb van de 59,6Gb vrij (volgens ‘’Deze computer’’, je kent de term uit windows XP wel)

Tests
ik heb de SSD getest met:
-Crystal Disk Mark
-HD Tune Pro trial
-SSD life free

Dit zijn de resultaten van deze tests:
Ik heb geen write test gedaan van deze SSD aangezien ik dan alles van de disk weer moest verwijderen, en dan kan ik zelfs geen windows openen, aangezien mijn windows natuurlijk op deze schijf staat!
De resultaten van deze test spreken volgens mij voor zichzelf.

Crystal Disk Mark Test

Random Read 4KB (QD=1) : 24.976 MB/s [ 6097.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 67.040 MB/s [ 16367.3 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 189.638 MB/s [ 46298.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 102.523 MB/s [ 25030.0 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 59.4% (35.4/59.6 GB)] (x5)
Date : 2011/11/02 21:52:58
OS : Windows 7 Home Premium Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
Ook deze resultaten spreken volgens mij voor zich.

SSD-Life Test
Het aantal keren powered on, komt doordat ik nogal vaak wat veranderd heb in de BIOS, en aangezien je daar de pc opnieuw voor moet opstarten, spreekt dit verder ook wel voor zich.
Dit zijn de tests die ik tot nog toe heb uitgevoerd, dit gaat natuurlijk uitgebreid worden, evenals deze review!

Conclusie:

Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop van deze SSD, mijn hele computer is opgestart in zo’n 14-15 seconden volgens de stopwatch (start stopwatch tegelijk met indrukken power-button pc.)
Achteraf vindt ik dat het geslachtsgemeenschap hebben met mieren van mij over de prijs, weer niet nodig is geweest!

Omdat ik zeer positief ben over deze schijf krijgt hij van mij 5 sterren!

• Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
  • Asus Maximus IV-Gene-Z
  • Intel i5-2500K
  • Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
  • Sapphire HD6950 Dirt3 Edition
  • Cooler Master HAF X
  • Windows 7

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Je hebt nog de 'oude' firmware 0002 erop staan. Met de nieuwste firmware 0009 verbeteren oa ook de prestaties nog aanzienlijk! Zie ook bijgevoegde linkjes.

nieuws: Crucial versnelt M4-ssd's met nieuwe firmware

Mooie review :p Volgens mij wel niet echt nodig van die temperatuursensor wel, aangezien SSD's toch niet bijzonder warm worden, en het dus in mijn ogen eerder een nutteloze extra kost zou zijn.
Vergeet ook niet de AHCI mode aan te zetten in je bios.
De SSD kan ook versneld worden als je de PCI-E frequency verhoogt begreep ik.
Dat kan voor zover ik weet niet op alle moederborden, om niet voor verwarring te zorgen heb ik dit daarom niet vermeld evenals dat ik de raid mogelijkheden niet vermeld heb

*edit* ik bedoel natuurlijk dat je de pci-e frequency niet op alle mobo's kunt veranderen*

[Reactie gewijzigd door pouletkuif op 3 november 2011 08:57]

Is dit niet alleen bij PCI-E SSD'S?
Ik ben het niet helemaal mee eens om de prijs als een negatief iets te stellen.
Alle SSDs zijn sowieso al vrij duur dat is een beetje vanzelf sprekend, en een m4 is zelfs nog vrij goedkoop voor een SSD tov andere.
Dit geldt eigenlijk ook voor je 2 positieve eigenschappen, allemaal een klein beetje een deel van wat een SSD ís.

Beetje hetzelfde als in een review van een laptop een vergelijking met een desktop pc gaan maken dat hij meer portable is of dat hij juist minder power heeft :P
Ik ben het niet helemaal mee eens om de prijs als een negatief iets te stellen.
Klopt, als je hem vergelijkt met een pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB kost deze Crucial SSD hetzelfde en heeft zelfs 4GB extra opslagcapaciteit, dus hij is zeker niet duur.