Specificaties Tower, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Storm Scout Review

simotion 31 oktober 2011, laatste update op 1 november 2011, 2.143 views

Cooler Master Storm Scout

Pluspunten

• Vormgeving
  • Led's in- en uitschakelbaar
  • Goede airflow
  • Afwerking
  • Stoffilters voor intake fans
  • Zwart interieur
  • Fijn top panel
  • Handig en oerdegelijk handvat aan de bovenzijde van de kast

Minpunten

• Kabelmanagement mogelijkheden konden beter
  • Toolless systeem voor uitbreidingskaarten is niet 'je van het'
  • Geen stoffilters voor fan-uitsparingen in het zijpaneel
  • Bovenste optionele fan niet te plaatsen bij grote CPU-koeler
  • 2 van de 3 Fan's hebben geen 3-pin header maar alleen molex stekkers
  • Fan's zijn niet regelbaar (behalve 1 van de 3 welke door het moederbord geregeld kan worden dankzij de 3 pin connector).

Iemand binnen mijn schoonfamilie had nogal wat problemen met zijn core i7 920 systeem. Na een kort kijkje was al snel de oorzaak hiervan duidelijk. De behuizing waar dit systeem in gebouwd was is in de verste verte niet geschikt voor het systeem. Vaker dan eens wordt de functie van een computerbehuizing onderschat en dit was hier geen uitzondering van. Een computerbehuizing is immers meer dan het jasje dat de computer zijn uiterlijk geeft, in grote mate is het bepalend voor de koeling van de componenten. Er moest dus gezorgd worden voor een behuizing welke wl in staat zou zijn de componenten koel te houden en er is besloten voor de CM Storm Scout. Voor zijn geld een bijna niet te kloppen kast. Tevens voor mij een mooie kans voor het schrijven van mijn tweede review op tweakers.net.

Oude situatie
Op de foto zien we het systeem naast zijn nieuwe behuizing staan. De specs:
  • Behuizing: HKC Medium tower
  • Voeding: HKC USP5500
  • Mobo: Asus P6T SE
  • CPU: Intel Core i7 920
  • Koeler: Intel standaard koeler
  • RAM: 3x 2GB Transcend DDR3 1333MHz CAS9
  • Grafische kaart: Club3D Geforce GTX 550
  • HDD: 1TB Samsung 7200rpm
  • Optical: Samsung DVD-RW (PATA)
De behuizing was niet voorzien van een intake-fan en ook een exhaust-fan was niet te bekennen. Aan kabelmanagement was eveneens aandacht besteed...

Gezien de standaard Intel koeler van een 920 al een aardige kluif heeft om de 920 koel te houden in een kast met goede airflow, zal het niet als een verrassing komen dat het in deze kast niet echt wilde lukken... Onderstaande screenshot van Core Temp 1.0 is gemaakt na een half uur idle draaien, en vervolgens een halve minuut Prime95 om de load temps te meten. De Prime95 test is vrijwel direct afgebroken omdat de temperaturen binnen enkele seconden al ver boven de 80 graden lagen. Ik heb de test dan ook snel afgebroken.

Na kort beraad werd besloten een aantal zaken te verbeteren, het volgende lijstje werd hierna besteld;
  • Behuizing: CM Storm Scout
  • Voeding: OCZ ModXstream 600W
  • Koeler: CM Hyper 212 plus
Tijdens het bouwen van de computer heb ik nog besloten ook de PATA optical te verruilen voor een SATA optical, gezien een SATA kabel veel makkelijker weg te werken is. Een grote brede PATA kabel door de kast zou de airflow weer niet ten goede komen en voor de twee tientjes die zo'n drive kost hoef je het niet te laten.

De nieuwe behuizing
Eenmaal uit de doos meteen de nieuwe behuizing open gemaakt. Bij de behuizing zitten alle schroefjes netjes in zakjes verpakt, elk type schroefje in zijn eigen zakje. Sledes voor de harde schijven, brackets voor het plaatsen van een 2,5 of 1,8 inch SSD. Een 5,25 naar 3,25 inch bracket inclusief bezel in bij het front passende mesh en we krijgen zelfs een setje tie-wraps erbij! Nice :)

The build: Inbouwmogelijkheiden
De inbouwmogelijkheden van de Scout zijn prima;
  • 7 uitbreidingslots aan de achterzijde
  • 5 5,25 inch drivebays, waarvoor voor 1 bay een 5,25 naar 3,25 inch bracket is bijgeleverd voor de montage van bijvoorbeeld een 3,25 inch cardreader
  • 5 3,25 inch bays met bijgeleverde adapter voor 1,8 / 2,5 inch SSD's
  • Bottom mount voeding met onderin de kast een gat (met stoffilter) zodat de voeding met de fan naar beneden geplaatst kan worden

De moederbord tray is voorzien van een 'CPU backplate mounting hole'. Dit gat maakt het mogelijk dat zonder het mainboard uit de kast te hoeven halen toch de backplate van de koeler los gehaald en geplaatst kan worden. Op deze manier hoef je voor het plaatsen van een andere koeler en backplate het mainboard niet uit de PC te halen.

Qua kabelmanagement is de kast redelijk fijn, er zijn punten voorzien waar je je tiewraps aan vast kunt maken zodat je je kabels netjes achter de mainboard tray kunt vastzetten. Wat mij betreft hadden er wel wat meer gaten aanwezig mogen zijn om de kabels van achter de mainboard tray weer naar de andere kant te kunnen doorvoeren.

Wel een aantal opmerkingen;
- Optioneel zijn op het zijpaneel twee 12 cm fans te plaatsen. Met een hoge CPU koeler is hier maar echter n op plaatsbaar. Bij de Hyper 212 plus koeler bijvoorbeeld kun je de bovenste uitsparing niet gebruiken. Er is te weinig plaats tussen de koeler en het zijpaneel om hier een fan tussen te krijgen.
- Er is grof gepakt 26,5 cm ruimte van de achterkant van de kast tot aan de drivebays. Pas dus op wanneer je je videokaart kiest dat deze ook past. Het kan zijn dat voor erg grote kaarten de kast gemodificeerd moet worden. Heb je dus een videokaart die groter is dan 26,5 cm en wil je niet modden, dan is deze case niet voor jou.
- De toolless clipjes waarmee je de uitbreidingskaarten vast zet zijn niet geweldig. Mijn advies is dan ook om ze gewoon met schroefjes vast te zetten, veel steviger.

De bouwkwaliteit is over het algemeen genomen prima. Er zijn geen scherpe randjes waar je je aan open haalt en de behuizing voelt degelijk en stevig aan. Ook het handvat is erg stevig en solide. Voor een kast uit deze prijs range is de kwaliteit uitstekend!

De koelmogelijkheden
Dan kom ik op het punt waarvoor de kast in principe gekozen is; de koeling. De specs van het koelsysteem zijn standaard als volgt;
- 14 cm intake fan vooraan (met rode led's)
- 14 cm exhaust fan bovenaan
- 12 cm exhaust fan achteraan (met rode led's)

De 2 fan's met rode leds worden aangesloten via molex stekkers. Wat mij betreft had Coolermaster hier 3 pin headers op mogen zetten zodat de fans direct op het moederbord aangesloten konden worden en het toerental gemonitord had kunnen worden. Helaas is dit bij de verlichte fan's niet mogelijk. Wat wl heel fijn is is dat de LED's van de fan's in- en uitgeschakeld kunnen worden met een knopje op het top panel. De snelheid van de fan's is helaas niet instelbaar.

De 14 cm intake fan is voorzien van een stoffilter.

De 14 cm exhaust fan bovenaan is wl voorzien van een 3 pin header, deze kan dan ook direct op het moederbord aangesloten worden en via het bios in de gaten worden gehouden. Zonde dat deze mogelijkheid voor de andere twee fan's er niet is. Wel heb ik van deze fan de kabel verlengd omdat het kabeltje dat er standaard aan zit niet erg lang is. Een adapter kabeltje om ook deze fan gewoon via een molex stekker van stroom te voorzien is bijgeleverd.

Op het zijpaneel kunnen twee extra 12 cm fans geplaatst worden. Voor deze openingen zijn alleen helaas geen stoffilters geplaatst. Gebruik je een CPU koeler van flink formaat, dan kan het zijn dat je de bovenste uitsparing op het zijpaneel niet kunt gebruiken. Met de Coolermaster Hyper 212 plus koeler bijvoorbeeld is het niet mogelijk een ventilator in de bovenste uitsparing te plaatsen. Gezien bij deze build toch niet gekozen werd om fans bij te plaatsen vormde dit verder geen probleem.

Voor de voeding zit onderin de kast een gat zodat de voeding met de fan naar beneden geplaatst kan worden. Zo zal de voeding koele buitenlucht aanzuigen in plaats van uit de kast. Dit gat is voorzien van een stoffilter om stofophoping tegen te gaan.

Na de bouw heb ik opnieuw getest met CoreTemp 1.0. Wederom heeft de PC een half uur idle gedraaid om de laagste temperatuur te zetten en is vervolgens Prime95 gestart om de load temp's in beeld te brengen. Echter, dit maal heeft Prime95 de hele nacht door gedraait.

Ziet er al een heel stuk gezonder uit dacht ik zo! Wel moet ik toegeven dat dit niet alln aan de kast te danken is, want de CPU koeler is immers ook veranderd.

De vormgeving
Over de vormgeving kan ik kort zijn, het ding ziet geweldig uit! Het zwarte interieur is iets dat ik altijd wel kan waarderen en ook van buiten is het een buitengewoon strak ding om te zien. Het handvat bovenaan de kast is uitermate handig, zeker als je iemand bent die naar lan-party's gaat zal dat een grote meerwaarde hebben. Het mesh in het front is iets wat nooit gaat vervelen, bij hoeveel kasten ik het ook zie. Verder ziet de kast er gewoon lekker stevig en robuust uit, wat hij overigens ook is! Het venster in het zijpaneel is donker getint, een detail dat er erg gelikt uit ziet.

Het top paneel biedt in principe alles wat je verwacht, power en reset knop, front panel audio, een e-sata poort en maar liefst 4 USB aansluitingen. Ook heel handig is de extra knop waarmee je de led verlichting van de kast aan en uit kunt zetten.

Geluidsproductie
De kast is op zicht niet heel luidruchtig, maar ook niet echt stil. Omdat twee van de 3 fans niet alleen geen 3 pin header hebben, maar ook geen schakelaartje waarmee hun snelheid geregeld kan worden, draaien ze continu op volle toeren.

Voor niet veel geld haal je met deze behuizing een mooie degelijke mid-tower in huis. De bouwkwaliteit is prima in orde. De kast heeft een goede airflow en er is redelijk tot goed voorzien in mogelijkheden tot kabelmanagement.

Er zijn echter een paar dingetjes die ik nt wat jammer vind aan deze behuizing;
De 2 verlichte fans hebben helaas geen 3 pin connectors om ze direct op het moederbord te kunnen aansluiten en ze hebben helaas ook geen regelbaar toerental. Wanneer je met full length insteek kaarten wilt werken zonder de kast te hoeven modden is dit niet jou behuizing. En last but not least, de plastic clipjes waarmee de insteekkaarten vast gezet kunnen worden hadden van mij weg gelaten mogen worden, zo goed werken ze helaas niet.

Verder kan ik alleen maar zeggen, voor het geld dat deze kast kost is het gewoon een top product. Het ding ziet er super uit, is stevig, zit over het algemeen goed in elkaar en heeft een prima airflow.

Heb jij ook een Cooler Master Storm Scout?

mag ik weten hoe LANG de kast van voor naar achteren is?
Ik hoop dat je er nog wat aan hebt, maar vaak vind je dit soort informatie op de productinformatie van de fabrikant onder het specs tabje.

Dit is de link naar de specificaties van deze kast.
Super goede preview!! 5 Sterren van mij ;-)

Over vormgeving ''kan'' ik kort zijn, haha
geweldig en dan nog beschrijf je het tot in de puntjes, nice ;-)

Ik neem aan dat je een professionele fotograaf bent?
Haha, ja ik ben graag uitgebreid ;) Geen pro fotograaf trouwens... Wel is het een soort van hobby van me. Foto's zijn gewoon gemaakt met een Canon PowerShot A560 op een statiefje en vervolgens bewerkt.

Bedankt trouwens voor de positieve reactie _/-\o_
Hele goede review hoor! Mooie foto's ook!

Er zij wel speciale convertertjes verkrijgbaar zodat je toch de fanspeed kan instellen (bij de pc-tuning store ofzo), je kan ze trouwens ook niet zo moeilijk zelf maken.
Zou de Sapphire Radeon HD6950 (260mm) in deze case passen?
Er staat dat 26,5cm de maximale grootte is en het zou dus moeten passen maar ik wil het toch even helemaal zeker weten.

alvast bedankt!
Als ie 260mm is past het, in de scout heb je 270mm ter beschikking als ik het me goed herinner ;)
Mooie review en ben het volkomen met je eens!!
woow mooie review man! ook een mooie cable management!
M,n complimenten. Een hele duidelijke review met behoorlijk wat punten meegenomen. Ik ben zelf op zoek naar een kast en kom met deze niet uit omdat dan m,n videokaart er nie inpast.
Dus, al met al, een hele nuttige review voor mij, dank je.
Als ik je een tip mag geven, de Cooler Master Storm Trooper!!! ;) Megakast!!
Mooie review!

Daar liep ik ook tegen aan, het cable management. Ik heb namelijk geen modulaire voeding :O

[Reactie gewijzigd door R0y. op 1 november 2011 13:26]

Mooie review! Ik heb deze kast al een tijdje en ben zeer tevreden over temps en uiterlijk.

Het stoffilter van de intakefan heeft 1 nadeel: de uitsparing van het frontpanel aan de onderkant... Die zit achter het stoffilter en heb ik dus dichtgeplakt nadat ik binnen een half jaar 2 keer een kast vol stof heb aangetroffen.