Specificaties Dual core @ 2,13GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6420 Boxed Review

Bartjebart 10 juli 2007, laatste update op 12 juli 2007, 2.251 views

Intel Core 2 Duo E6420 Boxed

Pluspunten

• prijs
  • snelheid
  • warmte

Minpunten

• stock-koeler wordt op hogere clocks wel ietsie luidruchtig, maarja, daar is het ook een stock-koeler voor.

Na een poos wikken en wegen over wat voor droomsysteem ik zou aanschaffen uiteindelijk voor een gekozen met de C2D 6420. In combinatie met wat PC6400 geheugen van G Skill en een Thermalright ultra 120 eXtreme is het de bedoeling om de FSB naar ca. 400MHz te brengen om zo een lekker snel systeempje te hebben, wat met een multiplier van 8 op 3,2GHz komt.

Prestaties
Tsja, werkt gewoon snel. Heb er geen super-pi dingen enzo op losgelaten, maar daar is ook al zoveel van te vinden op internet dat ik dat ook niet echt veel toegevoegde waarde vind hebben.

Volgens 3DMark06 is de CPU score in ieder geval 2358, na een overclock tot 2,72GHz met het geheugen op 850MHz 4-4-4-12.

Featureset
Twee cores op een fatsoenlijke snelheid. 8x Multiplier. Dikke prima. Ondersteunt geloof ik wel alles wat er ondersteund moet worden, dus weet ik verder niet wat ik hier neer moet zetten.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tot nu toe nog niet één probleem gehad, dus wat mij betreft is ie gewoon stabiel. Poos lang 2x Orthos naast elkaar gedraaid en dat was gewoon stabiel zonder fouten.

Overklokbaarheid
Een niet onbelangrijk punt. Stock zijn de C2D's al niet langzaam, maar met overklokken kun je nog zó veel meer halen dat het zonde is om niet te doen. Ik heb gister m'n Thermalright ultra 120 extreme erop gezet met wat Artic Silver 5 ertussen. De fsb is inmiddels opgeschroefd naar 400MHz, waarmee de cpu op 3,2GHz loopt. Het geheugen loopt gewoon 1:1. VCore is hiervoor verhoogd tot 1,425 Volt. Idle is de core-temperatuur ongeveer 28 graden (Core-Temp), bij full load loopt die op tot ongeveer 48 graden. Ohja, voor de geïnteresseerden, hij heeft FPO-nummer: L638F596.

Warmteproductie
Zie het vorige punt. Alles is prima binnen de perken. Ook de stock-koeler deed z'n werk goed, maar was in een stil systeem wel een van de luidere componenten. Op 2,7GHz hield de stock koeler de cores onder de 44 graden..

Prijs is gewoon zeer goed. Ietsie duurder dan de 6320, maar wel een hogere multiplier, waardoor je met dezelfde fsb een hogere kloksnelheid haalt.

Ik ben een tevreden mens. Goeie processor met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Nu moet ik ook zeggen dat m'n vorige computer een laptop is met een 1,3GHz Pentium M dus nu is dit natuurlijk ook wel een héle stap voorwaarts.

edit
Even een linkje naar een uitgebreidere review van deze processor, die alleen onder de 6400 is geplaatst.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6420 Boxed?

Beter laat dan nooit: mooie review!