Gigabyte GV-NX86S256H Review

Bartjebart 11 februari 2009, laatste update op 25 februari 2009, 4.221 views

Gigabyte GV-NX86S256H

Pluspunten

• stil
  • DX10
  • Hardwarematige DV-ondersteuning
  • Acceptablee temperaturen voor een passief gekoelde kaart.

Minpunten

• geen bloedsnel game-monster (maar wat wil je ook...)
  • Lamellen van de koeling aan achterkant uit de kast; is kwetsbaar en zeer lastig tijdens installatie
  • Schijnt bij een batch nogal veel problemen te zijn met defect gaande chokes o.i.d.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Zo. En dan nu een review over de 8600GTS van Gigabyte.

De reden om voor deze kaart te kiezen was hete feit dat een passief gekoelde kaart met 2 DVI uitgangen is (beide harde eisen). Aan de kaart hangen namelijk twee Dell 2007FP's. Verder ondersteunt de kaart DX10 wat wel handig is met het oog op de toekomst en en bovendien is het de snelste passief gekoelde kaart die momenteel op de markt is volgens mij. Tot slot ondersteunt de kaart nog hardwarematige DV ondersteuning wat wel handig is bij het bewerken en kijken van video.

Featureset
Eigenlijk heb ik dat hiervoor al opgenoemd. De kaart wordt geleverd in een flinke doos (met daarin een zwarte, glanzende binnendoos) met de standaard accessoires (drivers, cd met spelletje, HD convertorblok, 2 DVI-->VGA convertors en boekjes). Gewoon compleet, precies zoals ik het verwachtte.

Prestaties
De kaart scoorde op mijn systeem op stock-snelheden 5077 punten in 3DMark 06. Geen topscore, maar ik ben geen gamer, dus mij kan het persoonlijk niet zoveel boeien. Van de mid-range DX10 kaarten is ie in ieder geval het snelst. Ik weet trouwens niet in hoeverre een tweede monitor de prestaties in 3DMark 06 beïnvloedt.

Ik heb inmiddels de computer een tikkie extra pit gegeven en de nieuwste drivers gedownload. De processor loopt nu op 2,72GHz en het geheugen op 850MHz 4-4-4-12. De waardering van 3DMark06 voor deze configuratie is al ietsie hoger, namelijk 5367.

Heb net even Stalker gespeeld met alle instellingen op het allerhoogste en de resolutie op 1600x1200. Qua framerate hield het niet héél veel over, maar het liep doorgaans soepel.

~[Update 26-11-2008]
In Solidworks gaf de kaart raar beeld. Als ik in of uitzoomde of hetmodel in beeld draaide, werden alle constructielijnen in het rood weergegeven. Vooral bij iets complexere ontwerpen hield dat in dat het beeld al snel gevuld werd met rode lijnen, waardoor het model soms geheel onzichtbaar werd. Dit was gruwelijk irritant en kon ook met driver-updates niet worden opgelost. Toen ik een htpc ging bouwen was dit ook een van de redenen om de 8600GTS hier in te zetten. In de pc waar hij in zat zit inmiddels een ATI kaart en Solidworks loopt als een zonnetje.
~[/update]

Overklokbaarheid
Geen idee hoe deze kaart te overklokken is. Hij is passief gekoeld, dus ik gok dat ie al erg snel erg heet wordt. MAar misschien als je er een fan op plakt dat ie juist wel érg goed koelt en dat ie dan wel tamelijk goed te overklokken is. Maargoed, ik ga dat niet proberen, dus vandaar dat ik niets heb ingevuld bij 'overklokbaarheid'.

Beeldkwaliteit
Voor zover ik kan beoordelen ziet alles er gewoon goed uit. Heb Supreme Commander even geïnstalleerd en dat zag er ook goed uit en liep op twee schermen (wat wel heel cool is) erg goed. In Stalker waren de graphics ook erg vet.

Modbaarheid
Ik heb bij dit punt geen score gegeven, aangezien ik geen idee heb in hoeverre deze kaart überhaupt te modden is. Met een beetje creativiteit valt er vast wel ergens een stil koelertje op te plakken, waardoor de hele heatsing nog effectiever wordt gebruikt.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Tot nu toe nog 0 problemen. Mocht dat veranderen, dan edit ik dat hier wel. Tot nu toe gewoon top dus.

Warmte- en geluidsproductie
Tsja, passieve kaart, dus stil. Volgens RivaTuner is de Core temp tijdens een beetje surfen en het schrijven van deze review 54 graden met twee monitors aangesloten. De temperatuur na een half uurtje Stalker op de allerhoogste settings was stabiel op ongeveer 75 graden en dat is volgens mij vrij redelijk voor een passief gekoelde kaart.

Toen ik de kaart kocht was ie nog ¤208,- nu is ie voor ongeveer ¤177,- te krijgen. 200 vind ik aan de hoge kant, 177 klinkt al redelijker maar het is nog steeds wel flink.

Installatie (update 26-11-2008)
De lamellen van de heatpipe steken aan de achterkant uit de kast voor een betere warmteafvoer. Op zich leuk bedacht, maar het maakt de kaart wel kwetsbaar. Ik heb m'n systeem laten assembleren door Azerty en toen het systeem bezorgd werd, waren enkele lamellen wat krom gebogen. Ze bogen makkelijk weer terug, dus toen was dat op zich wel opgelost.
Een groter probleem deed zich echter aan toen ik de kaart overplaatste naar m'n htpc. In mijn Thermaltake Armor was wel redelijk wat ruimte, maar in de kast van m'n htpc was een stuk minder ruimte, waardoor de kaart niet kon worden geïnstalleerd zonder een aantal van de lamellen volledig om te buigen. Dit is natuurlijk een zwaar minpunt voor de kaart.

Update 11-2-2009
Inmiddels heeft de kaart last gekregen van een probleem dat bij wel meer kaarten van Gigabyte voor schijnt te komen die in 2007 gemaakt zijn (zie onder andere hier en hier). De kaart geeft namelijk onder load een rare 'buzz' (hoe warmer de kaart en hoe hoger de load, hoe duidelijker het geluid). Ik dacht eerst dat het geluid van m'n HD ofzo kwam, maar met de kast open en goed luisteren bleek dat dus niet het geval. Van een passief gekoelde kaart zou je geen geluid verwachten, maar ook zonder fan kan een kaart blijkbaar geluid maken. ;) Switch je van een game naar de desktop, dan is het geluid ook direct weg.
Gevalletje RMA dus...

Heb jij ook een Gigabyte GV-NX86S256H?

Kan je misschien een foto maken van het uitstekende gedeelte? Is misschien wel interessant :)

Verder prima survey hoor!
You ask, I serve ;)
Zijn de lamellen eigenlijk scherp? Want als ik het zo bekijk is het een professionele vinger snijder ;)
Als je er snel met je hand langs gaat zou je je misschien kunnen snijden. Maar dan moet je dat maar niet doen ;)
Mijn vingers hebben ze in ieder geval overleefd :)
Je kunt natuurlijk van mening verschillen, maar ik persoonlijk zou het meeleveren van Supreme Commander een groot pluspunt vinden. Het is immers een geweldig spel :).
Zoals je zegt: meningen verschillen. ;)

Ik vind het ook wel een leuk spel om zo eens een beetje te spelen, maar ik ben gewoon niet zo'n gamer.

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 9 juli 2007 12:29]

Gezien Supreme Commander meegeleverd is, zal het zowiezo volledig en goed werken, ook met hogere unit counts.

Wat ik mij af vraag, is het een demo, of echt een volledige versie?

Op zich is het dan best een duur spel, maar dan heb ik er voor 177 euro wel meteen een videokaart bij. Dat brengt mij in twijfel om het spel nieuw in de winkel te kopen en een tweedehands videokaart. Zou ook dit bedrag gaan kosten ongeveer (en dan komt er nog eens een extra koelblok bij).

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 10 juli 2007 22:43]

Gewoon een volledige versie hoor. Zou ook wel érg slecht zijn als het een demo was, want met dat spel wordt vrij veel geadverteerd (kijk alleen maar al hoe groot het op de doos staat). Als het dan om een demo zou gaan zou dat flinke naaierij zijn.
Leuke review, erg informatief!
fijn te weten hoeveel 3dmarks 06 hij scoort ;) zeer nuttig revieuw.
De kaart is stil zoner fan, maar de 8600 GTX zijn in de reviews bijna altijd relatief stil

Wat ik me afvraag is of er aan de achterkant via de lamellen ook echt warmte wordt afgevoerd. Hoe meer warmte uit de kast, deste stiller. Anders moet de warmte vie de fan van de voeding of een casefan naar buiten.
Die lamellen aan de achterkant worden in ieder geval wel warm, dus er wordt in ieder geval wel enige warmte afgevoerd aan de achterkant. De airflow in m'n kast is behoorlijk goed, dus van restwarmte die de kast teveel opwarmt heb ik in ieder geval geen last.
Prima survey! Hee als je toch bezig bent misschien kun je een mini-survey van je Be Quiet 750W fabriceren? Zou leuk zijn.