Apple iPhone 4S 32GB Zwart Review

Bigg Balls 28 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 2.499 views

Apple iPhone 4S 32GB Zwart

Pluspunten

• design
  • snelheid
  • stabiliteit
  • camera kwaliteit
  • scherm

Minpunten

• prijs
  • kwetsbaarheid scherm
  • Accuduur in verhouding met iPhone 4 (lees reacties voor tips hierover)

Anderhalf week geleden heb ik een iPhone 4s gekocht in Parijs. De iPhone 4 had ik al in mijn bezit en ondanks dat ik zeer tevreden over dat toestel was (met name met iOS 5) kon ik het toch niet laten om de iPhone 4s aan te schaffen.

Maar hoe schrijf je nu een objectieve review over iets waarvoor je speciaal naar Parijs bent gereden? Ik besluit om gewoon alles punt voor punt te behandelen om u als lezer van voldoende informatie te voorzien om een beeld te kunnen vormen waarna ik zal afsluiten met mijn eigen conclusie.

Zoals ik al schreef was ik al de gelukkige eigenaar van een iPhone 4 32gb zwart. Deze had ik destijds ook in Frankrijk gekocht en werkte nog perfect. Wat ik met name fijn vond aan de iPhone 4 waren de volgende punten:

- schermkwaliteit
- design
- camera
- iOS 5

Snelheid

De iPhone 4s is merkbaar sneller dan de iPhone 4, of de vorige modellen. Het verschil in snelheid merk je met name met het laden van een webpagina of het scrollen door een pagina. Met name dat laatste is iets waar ik veel baat bij had en wat weinig getest wordt in reviews. Als je inzoomt op een deel van een pagina en dan naar benden 'scrolt' merk je duidelijk een verschil.

Opstart snelheid heb ik niet getest en doet er ook niet zo toe voor mij. Ik heb mijn telefoon eigenlijk altijd aan staan en als je dat niet doet start je hem hooguit 1 keer per dag op, die paar seconden winst zijn dan verwaarloosbaar.

De snelheid van gamen viel mij ook op, los dat het er fantastisch uitzag vond ik dat de games ook erg soepel draaiden.

featureset

De iPhone heeft eigenlijk alles wat een moderne smartphone nodig heeft. De twee meest in het oog springende features zijn:

- goede camera
- SirI (behandel ik apart)

De camera is echt scherp en goed. Hij maakt zeer duidelijke foto's en de kwaliteit van het filmen is ook goed. Heb je een iPhone 4 dan is het verschil redelijk zichtbaar maar kom je van een 3g(S) dan is het een wereld van verschil.

Voor mij maakt de iPhone 4s een compactcamera overbodig aangezien je schitterende foto's kunt maken. Ook heb je minder licht nodig dan bij de iPhone 4 wat een fijne bijkomstigheid is. De resolutie van 8 megapixels is meer dan voldoenden en wellicht overkill voor een smartphone.

Het blijft wel moeilijk om goede foto's in donkere omgevingen te maken. De kleine lens blijft een bottleneck ook al is het beter dan bij de iPhone 4.

Wat het filmen betreft adviseer ik je om gewoon op youtube 1080p filmpjes te bekijken en zelf te oordelen. Er zijn genoeg test filmpjes te vinden. Ook heeft iPhoneclub een mooie vergelijking tussen de iPhone 4 en 4s.

Verder is er nu iCloud maar dat is niet specifiek aan de iPhone 4s verbonden dus zal ik er niet te diep op ingaan. Kort gezegd doet het wat het belooft. Meer info op de Apple site

Wat ik zelf nog fijn vond als feature was de mogelijkheid om de iPhone te koppelen aan mijn TV. Zelf heb ik een Panasonic 50VT30 plasma en wanneer ik de iPhone met een HDMI verbind (via een connector) ziet het er schitterend uit. Alles loopt smooth en gamen ziet er geweldig uit. Ook de video's die geschoten zijn met de iPhone komen goed tot hun recht. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit draadloos doet met je Apple TV2 het zeer fijn is. Kortom dit werkt goed en direct zonder van alles in te stellen.

Siri

Hier is al veel over geschreven en over gezegd. Het is een veelbelovende feature die echt wat toevoegt voor dagelijks gebruik. Zelf zit ik veel in de auto en het laten lezen van email en het sturen daarvoor via spraak is echt een uitkomst.

Helaas is het nog niet in het Nederlands beschikbaar maar in het Engels kom ik al een eind. Siri is echter wel gevoelig voor accenten en al spreek ik behoorlijk Engels (heb een jaar in de VS gewoond) toch heeft Siri af en toe moeite met mijn uitspraak.

Het is zeker een toevoeging waarvan ik veel ga verwachten. Dit is een mooie start en ik kan niet wachten om te zien wat er over een jaar mogelijk is met Siri en Nederlandse ondersteuning.

Bereik

Kan ik kort over zijn. Het is goed en volgens mij iets beter dan de iPhone 4. Daar kon ik de zogenaamde death grip wel produceren maar moest dan echt moeite doen om het te realiseren. Naar mijn idee is het nu moeilijker. Wanneer bereik van groot belang is voor je verwacht ik dat de keuze van je provider veel belangrijker is dan je toestel. In dat geval denk ik de KPN de beste oplossing is gevolgd door Vodafone.

Accuduur

Dit viel mij erg tegen. Met de iPhone 4 kwam ik makkelijk de dag door op 1 acculading en af en toe bijna 2 dagen. Met de 4s heb ik beduidend minder accuduur. Dit komt misschien ook omdat ik er continu mee zit te spelen (Siri bijvoorbeeld) maar toch had ik stiekem meer veracht. Ik was dan ook teleurgesteld hierin omdat ik met enige regelaar het einde van de dag niet haalde.

Van een bedrijf als Apple (met zoveel geld) hoop ik dat ze de zelf nog eens een accu gaan bedenken die een paar dagen werkt. Belangrijkste is dat een accu meer dan 1 dag werkt zodat je 's avonds zonder problemen de accu op kan laden.

Gebruiksgemak

Mijn nichtje van 2,5 kan er mee overweg en mijn andere nichtje van 6 kan er alles mee. Simpeler dan een iPhone is er op het ogenblik niet. De menu's zijn duidelijk en met de verbeteringen in iOS 5 is alles ook overzichtelijker geworden.

Wanneer gebruiksgemak een belangrijk criteria voor je is kom je automatisch uit bij iOS. Android is zeker niet slecht maar in mijn ervaring is iOS simpeler en stabieler.

Design

Schitterend! Maar dat is persoonlijk. Ik vind de vormgeving van het toestel erg mooi het ziet er allemaal kwalitatief hoogwaardig en chique uit. Zelf ben ik erg gevoelig voor design en in mijn ogen is dit design de mooiste van alle smartphones die ik ken, behalve de iPhone 4

Nu hoor ik u denken, de iPhone 4? Ze zijn toch hetzelfde. Ja en nee! In de grote lijnen zijn ze indentiek maar er zijn kleine verschillen in het design van de antenne. De zwarte lijntjes die de antennen vormen zijn iets verschoven waardoor je nu aan elke zijkant twee lijntjes hebt. Dit stoort mij en 'matched' niet naar mijn mening (muggenzifter...)

Verder valt over smaak niet te twisten maar design is voor mij meer dan allen smaak. Het is de combinatie van functionaliteit en uiterlijk. Wat de vormgeving betreft is die prima en handbaar. Het formaat van de telefoon is goed en hij ligt lekker in de hand en past prima in mijn broekzak. De knoppen zijn blind te bedienen en voelen solide aan (beter dan bij de 3g of 3gs).

De luxe uitstraling die het glas met zich meebrengt heeft ook een nadeel! Wanneer je het toestel laat vallen kan het glas breken. Mijn iPhone 4 heb ik tientallen keer laten vallen en uiteindelijk had ik een kleine barst in de achterkant die mij erg irriteerde. De achterkant heb ik dan ook laten vervangen bij de Apple store in Parijs voor 29 euro.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Deze is goed, erg goed zelfs. Heb nog geen vastlopers gehad met de 4s en ik kan ze me ook niet herinneren bij de iPhone 4. iOS 5 werkt snel en soepel en is voor mij erg betrouwbaar. De restricties voor de Apps store worden vaak als nadeel gezien maar voor mij als gebruiker is het voordeel dat ik zonder zorgen Apps kan downloaden zonder dat ik bang hoef te zijn instabiliteit van mijn OS of erger.

Opnamekwaliteit

Dit onderdeel heb ik al behandeld maar nogmaals, ga foto's en filmpjes zoeken die gemaakt zijn met de iPhone 4s en beoordeel zelf. Ik zal zelf nog 1 foto uploaden die ik laatst gemaakt heb in deze review.

Het is één van de duurste smartphones die er zijn. De 16gb kost los 599,- wat een hoop geld is. Toch koop je niet alleen een telefoon maar ook een goede service en ondersteuning van software. iCloud is iets dat gratis is en goed werkt en de telefoons worden lang ondersteund door firmware updates (altijd allemaal tegelijk, geen onderscheid in modellen). iOS5 wordt bijvoorbeeld nog aangeboden op de 3gs welke toch al een kleine 3 jaar oud is. Bij Android gaat dit altijd lastiger (discussie ICS icm de Nexus)

Desalniettemin betaal je de hoofdprijs en dat zal voorlopig ook niet veranderen.

Wanneer je een iPhone 4 hebt zal een upgrade naar een 4s niet wereldschokkend zijn. De verbeteringen zul je zeker merken en gaan waarderen maar je zult niet stijl achterover vallen. Zelf heb ik mijn 32gb weer verkocht en heb nu tijdelijk een iPhone 4 in gebruik van een vriend van mij. Ik merk het verschil maar het irriteert mij niet. De reden dat ik mijn 4s verkocht heb is omdat ik toch een 64gb wil hebben welke ik nu ook besteld heb.

Siri is een een leuke feature op dit moment en heeft zeker voordelen. Helaas is het nog wachten op de Nederlandse versie en dan gaat het helemaal los. Af en toe heb ik er wat aan maar ik kan er nog niet op bouwen.

De naadloze intergratie met mijn Apple computer is ook van groot belang voor mij. Dit werkt gewoon erg goed en dat is prettig. Bij andere merken is dit lastiger waardoor ik minder makkelijk KAN switchen omdat ik dit gewend ben. Ik ben een 'Apple man' en dus wellicht wat bevooroordeeld maar voor mij werkt het gewoon goed.

Wil je gaan gamen met je telefoon dan is naar mijn inziens de iPhone 4s de beste keuze op dit moment. Qua graphics overtreft hij elke telefoon en wanneer je hem aan je TV koppelt kun je leuke racegames spelen fullscreen met de iPhone als controller

Al met al is het een solide, snelle en erg fijne telefoon. Alles wat iOS en de iPhone goed maakt heeft dit toestel maar dan net wat beter. Persoonlijk vind ik dit toestel op dit moment de Android toestellen domineren qua totaal maar dat is persoonlijk. Wanneer je meer waarde hecht aan een groot scherm en minder waarde hecht aan design is wellicht een Android toestel weer fijner. Persoonlijk hou ik het bij de iPhone voorlopig als eerste keuze maar ik hou zeker het Android kamp in de gaten (en wellicht Windows).

• Apple Macbook Air
  • VW Passat CC bluetooth set

Heb jij ook een Apple iPhone 4S 32GB Zwart?

Meer advertenties

Mooie review, ik geef je vooralsnog 3 sterren wegens het ontbreken van plaatjes. Verder behandel je een hoop zaken die van belang zijn voor een consument dus dat zit goed ;)

Mij staat de hoge prijs toch wel tegen. Ik ben ook toe aan een nieuwe mobiel, heb al een sim only abo, dus ik moet hem los kopen. Om dan meteen ¤ 600,- ballen uit te moeten geven vind ik wel even slikken...

[Reactie gewijzigd door Mr_Size op 28 oktober 2011 14:41]

Android heeft meer keuze qua toestellen maar een iPhone werkt gewoon goed.

Ik heb zelf Android, vanwege de vrijheid (oa launchers, WidgetLocker, enz enz.) en dat zou ik echt missen als ik een iPhone had. Maar als je wilt dat het werkt is een iPhone beter voor jou denk ik, hoewel een Android-telefoon ook gewoon stabiel is. En de mogelijkheid voor (vele) widgets is ook een zeer groot pluspunt. En flash, natuurlijk.

Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen, aan jou de keuze ;)
als je persee flash wilt kan dat ook bij iphone, maar dat laten ze expres eruit.
De foto's zijn toegevoegd. Hou er wel rekening mee dat ze geresized zijn naar 1024x768 pixels en maximaal maar 300kb groot mogen zijn (is 60% va de kwaliteit in dit geval, aldus pixelmator).

Mocht je betere foto's willen stuur me dan een dm en dan mail ik wel ff een paar (3mb groot per stuk)
Bedankt Mr_Size. De foto's komen nog aangezien ik niet de tijd meer had om foto's te resizen (wat ik ook zonde vind). Ik moet ook nog steeds een goede plek vinden om online foto's up te loaden want mijn oude ftp heb ik niet meer.

De prijs kan ik mij zeker voorstellen als vehikel maar vaak is los kopen icm een sim only goedkoper dan bij een abonnement als je alles met elkaar vergelijkt. Wellicht is dat voor jou ook het geval.

Succes met de keuze.
verwijderd, toegevoegd als reactie

[Reactie gewijzigd door Bigg Balls op 28 oktober 2011 15:37]

Accuduur toch niet bij de negatieve eigenschappen? En komt dat niet door de synchronisatie net zoals met Android?
Oh ja, de accuduur had er inderdaad bij gemoeten. Wellicht komt dat door de synchronisatie alleen had ik al mijn instellingen net zo staan als op mijn iPhone 4 en daar kon ik langer op 1 acculading werken.

Als mijn 64gb binnen is zal ik zeker de instellingen wijzigen.
ik had eerst ook last van een korte gebruiksduur, maar sinds ik automatische synchro van emailboxen etc. uit heb staan, gaat mijn iphone zonder problemen makkeljk 2 dagen mee met 1 lading, met synchro aan (exhange) haalde ik nog geen hele dag
Bedankt voor de tip. Ga ik direct doen.
mooie review. Ik wil alleen reageren op je opmerkingen over providers. Dit is lokatie gerealateerd. Ik heb zelf jaren prive T-Mobile en ik werk mobiel (dus ook veel in de auto etc) en heb sinds kort T-Mobile vervangen door Vodafone zakelijk in hetzelfde toestel. Maar mijn ervaring is dat T-Mobile beter en stabieler lijkt te werken qua ontvangst en 3g naar gps overschakelingen en qua bandbreedte. Regio Almere, Utrecht, Amsterdam.

Je hebt pull and push op je e-mail staan. Als je push gebruikt houdt je iphone de sessie met de mailservers open, dit vreet stroom. Ik heb hem zelf op pull staan met een interval van 15 minuten. Als je los daarvan je mail opent, update hij sowieso automatisch. Ik doe gemiddeld ongeveer 2 dagen met een accu en ik gebruik hem redelijk intensief (ook bellen)
Bedankt voor je feedback. Zelf ben ik ook veel onderweg en ik had altijd twee toestellen. ! van mijn werk met Vodafone en 1 privé met t-mobile. Nu merkte ik dat t-mobile minder presteerde dan Vodafone (mijn regio is noord-oost Nederland).

Op de eilanden (met name Terschelling) had ik heel slecht bereik met t-mobile dus vandaar mijn opmerking daarover.

Zelf ervaar ik dat KPN de beste dekking heeft en dat merk ik met name wanneer ik in kleine dorpjes bij mij in Friesland ben. Al mij vrienden die wat buiten een dorp wonen hebben KPN vanwege de dekking. Maar ik ben het met je eens dat het erg lokatie gebonden is.

Ik zal de setting zeker veranderen naar Pull, goede tip. Al had ik de instellingen met beide iPhones hetzelfde en merkte ik een duidelijk verschil tussen beiden.
Ook hier moet ik even de moraalridder uithangen!

Als eerst; bedankt voor je review, zat te overwegen om hem aan te schaffen.
Heb er echter vanaf gezien. Ik heb er teveel moeite mee dat de werknemers in de fabrieken van Foxconn in China het er slecht hebben.

- Krijgen 1 euro per uur
- Overwerk wordt niet betaald, idd ze werken heeeel veeeel over!
- Mogen niet met elkaar praten
- 12 uur werken per dag, vaak staand, 6 dagen in de week
- Zelfmoord komt extreem veel voor, vooral voor een bedrijf!
- Foxconn heeft netten opgehangen om springende werknemers op te vangen.
Stel voor dat jouw werkgever dat zou moeten doen ...
- Apple heeft vorig jaar 4.1 MILJARD euro nettowinst gemaakt.

Wat Steve er zelf over zegt
New York Times
Wat Apple er zelf aan doet

Gezien de positie van Apple kunnen ze een enorm verschil maken. Daar is echter motivatie voor nodig, dit snappen ze het beste door het 'voorlopig' niet kopen van hun producten, hoe pijnlijk ook.

Zie ook sumofus.org en change.org voor het tekenen van een petitie.
Bedankt voor je reactie. Ik vraag me echter af wat voor telefoon of elektronica je nu gaat kopen. Alle Electronica fabrikanten produceren bij Foxcon en dus is alles kut. Merken die al jaren tot de groten behoren, dus niet zoals Apple de laatste jaren. Deze merken zijn Samsung, LG, Sony, HTC, Asus, Microsoft en nog veel meer merken doen dat al jaren. Skip je dat nu ook?
Hoi Bigg Balls. Klopt, dat is best een 'probleem'. Ik heb een SE K800i van 5 jaar oud (staat trouwens 'made in China' op...), maar die doet het nog prima. Heel eerlijk zou ik nu graag de Galaxy Nexus aanschaffen, dat vind ik echt een heel mooi ding, maar dat zou me een hypocriete lul maken en dat wil ik niet. Gevolg: voorlopig geen smartphone of wat dan ook voor mij, dat is de consequentie.

Sta me toe dat ik dat een ctrl-c/ctrl-v doe van een andere reactie die ik geplaatst heb.

"Dat komt omdat Apple simpelweg de grootste is. Inderdaad doen de anderen even hard mee, maar zeker niet allemaal in China en daar ligt nou juist het probleem, China laat geen vakbonden toe... Andere landen wel, daar moet Foxconn zich dan ook aan de arbeidswetten houden.
Apple is marktleider in meer dan alleen smartphones enz, zoals design, maar ook dé manier om hip te zijn lijken ze een patent ( :Y) ) op te hebben. Hiermee is Apple verworden tot een trendzetter ook op sociaal-cultureel gebied. Als de geestelijk vader van Samsung of IBM dood gaat, koopt (denk ik) niemand zijn biografie, Bill Gates misschien een paar, voor managers dan. Ofwel, wie kent Steve Jobs niet. Deze positie van trendzetter maakt dat het een partij is waar je nogal rekening mee moet houden en als deze partij zegt: NO MORE. Dan moet je van goede huize komen om daar niets mee te doen.
In deze zou Apple slachtoffer worden van zijn eigen succes, in die zin dat wanneer Apple iets zegt, dat heel anders overkomt dan de rest van de lijst van bedrijven.
Dus, het niet kopen van Apple producten zou ik niet doen om Apple te 'straffen', maar eerder omdat zij simpelweg de meeste invloed hebben."
Dit is dan ook meteen de essentie van de actie van change.org.

Hoe dan ook, als je weet dat je spullen niet uit China gaan komen, dan weet je ook dat Foxconn zich aan arbeidswetten moet houden, dat maakt dat arbeiders er veel minder de sjaak zijn, als je dan toch zo nodig moet. Foxconn China is het probleem, en dus Apple.
Ik zie dit totaal niet. Wat is een review als het alleen maar lovend is? Bigg Balls heeft deze review zeer goed gemaakt naar mijn mening.
Bedankt! Had er ook even de tijd voor genomen om een bijdrage te leveren Tweakers.
Begrijp je toelichting niet helemaal. Zou je iets duidelijker willen zijn zodat ik bij een volgende review er iets mee kan?