MediaMonkey Review

StafhorstNewbie 27 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 1.803 views

MediaMonkey

Pluspunten

• flexibele beheersmogelijkheden
  • snel
  • gratis (er is een betaalversie met extra toeters en bellen)

Minpunten

• ten opzichte van andere programma's is er op bestandsbeheergebied niets negatief te noemen

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Deze review beperkt zich tot de bestandsbeheersmogelijkheden van het programma. De reden voor de beperkte waardering voor de systeemeisen is dat MediaMonkey alleen onder Windows draait. Ik ben al lang op zoek naar een goed alternatief voor MediaMonkey onder Ubuntu, maar niets kan tippen aan MediaMonkeys beheersmogelijkheden.
Het beheersscherm van MediaMonkey is helemaal flexibel in te richten. Het linkerdeel van het scherm kent een tree, waarin je kunt voorselecteren op locatie, artiest, album, genre, componist, jaar, score, ordening. Vervolgens staan in dat scherm ook nog afspeellijsten en meer leuke dingen. In het hoofdscherm kun je een bestandsverkenner en een bestandenlijst gelijktijdig laten tonen. De bestandsverkenner heeft 3 kolommen voor de verdere selectie. Alle drie kolommen kun je met een rechtermuisklik meteen wijzigen in willekeurig welke tag maar aan het bestand is gehangen. Het resultaat is direct zichtbaar, geen wachttijden. De bestandenlijst kun je aanpassen met kolommen voor alle mogelijke tags die je zou willen zien.
Erg veelzijdig dus, en snel! Voor liefhebbers van klassieke muziek ken ik geen ander programma dat toelaat te selecteren op componist/werk. Als muziekspeler voldoet hij wat mij betreft uitstekend - de toeters en bellen, die de speler wel degelijk kent, gebruik ik niet.

Heb jij ook een MediaMonkey?

MM is inderdaad geweldig, kan echt al jaren niet meer zonder. MM en gamen zijn de enige 2 redenen waarom ik windows nog als main OS gebruik. Maar onder linux in een VM werkt MM ook uitstekend. Mijn collectie is heel groot (>1GB databasebestand (mm.db)) en zelfs dat werkt nog heel snel.

De dynamische playlists zijn idd geweldig. Het met scripts automatisch tags wijzigen is een ander groot voordeel, zeker voor een grote collectie. Tevens is het toekennen van halve sterren bij de waardering erg handig (XBMC kan je MM waardering lezen). Gebruik het in combinatie met MonkeyTunes (DACP) en dan kan ik mijn android mobiele telefoon of tablet as remote gebruiken (iphone, WM, Nokia zijn ook mogelijk), echt heel handig. Met MM4 krijgen we ook standaard dlna, wat in MM3 mogelijk is via een plugin (geloof ik).

Zelf heb ik de Gold versie, en die is het geld meer dan zeker waard.
Voor mij zijn de dynamische playlists in combinatie met het syncen een must ! Ook het raten van mijn muziek op de IPod en het terug syncen van deze rating naar de MP3 file is een hele grote pre !
Zonder i-spul is dit een leuk, simpel eenvoudig programma om je collectie Klassiek & Jazz te ordenen, maar ja als je meer wil...zonder woorden en bovendien is het gratis. Mr. Stafhorst indien je nog leuke en gratis programma's tegenkomt op het WWB laat het ons weten, met groeten