Arctic Freezer 7 Pro Review

Synch 6 juli 2007, 1.429 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Stilte...
  • Koelvermogen
  • Installatie gemak

Minpunten

• Makkelijk draden tegen de fan (geen goed rooster ervoor).

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5

Ik heb deze cpu-cooler gekocht omdat hij erg goed in de revieuws staat, en een niet al té dure prijs.

In de doos zit:
- De cooler
- Handleiding

Installatie

Hier ben ik erg over te spreken. Er word altijd verteld dat een socket-775 cooler moeilijk te monteren is en erg strak moet (met gillende mensen zie zeggen dat hun moederbord buigt), nou hier heb ik dus écht geen last van gehad. Je moet de pinnen kruisgewijs (of hoe je dat moet noemen) aandrukken en ik heb zelfs nog een tijd zitten zoeken naar een probleem omdat ik dacht: "dit kan het toch niet zijn", maar hij zat goed vast.
Moederbord word wel scheef getrokken maar als je éérst het moederbord vast draaid en dan de koeler dan is er niks aan de hand.
Let wel dat er geen kabels in de fan zitten want zo dacht ik dus daty mijn freezer pro kapot was met een "check cpu fan" melding.

Geluidsproductie

Door de grote fan hoor je deze koeler echt niet als hij onder de 30% fanspeed staat. Omdat ik van een p4 met boxed cooler en een brakke casefan afgestapt ben vind ik het geluid op de volle 100% niet echt stoorend, maar ik kan me voorstellen dat stilte fanaten dit best een irritant geluid zullen vinden. Let wel: dit is met een antec sonata III dus dat scheelt mischien ook wel met geluid.

Het koelvermogen*

De Freezer 7 pro houd mijn c2d E6600 goed koel:

idle / fan 0% (1068 RPM): 31 graden celcius
idle / fan 100% (2637 RMP): 30 graden celcius
full load / fan 0% (1068 RMP): 51 graden celcius**
full load / fan 100% (2637 RPM): 47 graden celcius

Ik vind dit een erg goede aankoop! Deze koeler is erg stil en houd je processor zelfs op halve kracht makkelijk koel.

* Gemeten met TAT (Thermal Analysis Tool) omdat deze de bijde cores volledig belast. Temperaturen zijn van core 0 omdat die het warmst werd.
** 5 Minuten gelopen toen maar afgesloten.

Als jullie het nodig vinden doe ik vanavond een uur tat draaien.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Goede review.
Ik gebruik deze cooler sinds 9 maanden en ben ook zeer tevreden.
Het geluidsniveau vind ik zeker niet storend.
Van het kromtrekken van de mobo ook geen problemen gehad dus incidenten?
Veel succes ermee :)
Goede review slechte ervaring.
Mijn instalatie pinnetjes braken vrijwel meteen af waardoor er geen goed contact meer was.
Ze zijn nogal van zwak buigbaar plastic
Wat vinden jullie eigenlijk van de temps (c2d e6600)?
Ik heb ook een P5B (Deluxe WiFi) icm. een Freezer en E6600, maar dan OCed, zie deze review voor vergelijkingsmateriaal ...
mijn pentium D 945 word nog warmer, idle op 42C en load op 60 soms
Gebruik tevens ook deze koeler sinds een weekje en hij doet het iig beter dan die slechte intel boxed koelers
Momenteel heb ik het probleem dat de Arctic Freezer 7 Pro uit zichzelf full speed gaat draaien, als je de FSB op 315 MHz of hoger zet, maar dit heeft de processor helemaal niet nodig m.b.t. warmte (lucht) verstuwing.

Heb Speedfan al geprobeerd, veel topics doorgelezen, maar hiermee krijg ik hem nog niet stiller (lees: langzamer laten draaien).

Heeft iemand dit probleem weten te elimineren?

Specs:

1x Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
1x Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
1x Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
1x Artic Freezer 7 Pro (Socket 775)
1x Kingston KHX6400D2LLK2/2G, 2048 MB, DDR2, CL4, PC6400, 800 MHz
Fan controll (hoe heet dat) uitzetten in de bios en DAN speedfan.
Ik heb hem nu ook bijna een week en ben zeer tevrede over 1. de cooling (er zit een q6600 onder), en 2. over het geluid.

Ik hoor helemaal niet. (maar dat komt omdat ik hem met geen mogelijkheid sneller kan laten draaien.)

Ik heb lopen googlen maar kan geen programma vinden waarmee ik me fan sneller kan laten draaien :(

hopelijk heeft een van jullie hier wat informatie over (als het kan, misschien even mailtje sturen naar rajko1987@gmail.com)

Sorry dat ik deze review hier van gebruikt.

Overigens vind ik het een goede review (Y)