Arctic Freezer 7 Pro Review

SKiLLa 10 juli 2007, laatste update op 10 juli 2007, 1.831 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• geluid < 1800 rpm
  • prijs
  • installatie
  • formaat
  • gewicht
  • koelprestaties

Minpunten

• geluid > 2000 rpm

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb een C2D E6600 met een Asus 8800GTX GPU op een Asus P5B Deluxe WiFi in een Antec P180 kast en ben zeer tevreden over de koeler.

Op 3.47GHz (1.4V) stressed wordt de CPU zo'n 46~50C, afhankelijk van de kamer temperatuur (20~24C) en draait de koeler zo'n 1500~1800 rpm, idle is de temperatuur zo'n ~30C bij 800rpm. Met EIST aan daalt de idle temp zelfs tot kamer temperatuur. Dat betekent dat het moederbord dus nog warmer is, ondanks de goede airflow in de kast !

Tot 1800rpm is de fan amper hoorbaar, daarboven wordt het toch wel erg merkbaar, zeker vanaf 2000rpm. Wel wil ik opmerken dat de P180 kast een erg stille kast is met geluidsisolatie. In vergelijking tot de stock Intel koeler is de Freezer op 1800rpm echter nog stiller ...

De installatie is slechts een paar seconden werk en echt simpel, zeker in vergelijking tot andere grote(re) koelers (die je vaak eigenlijk met bouwtjes moet vastzetten). Tevens zit er al kwalitatieve goede koelpasta op de koeler.

Combineer daarbij het relatief kleine formaat & laag gewicht en de lage prijs en je hebt echt een 'beste koop'. Enige aanmerking is het geluidsniveau boven de 2000 rpm, dus houd 'm daaronder ;)

Ik kan 'm iedereen- op echte diehard overklokkers na - aanraden !

Update 07-2007: Ook na 6 maanden gebruik ben ik nog zeer tevreden. Heb 'm vorige maand nog een keer losgehaald en opnieuw gemonteerd, wegens het lappen van m'n CPU. Scheelde weer 1~2 graden. De koeler is nog even stil als in het begin, al heb ik bij de demontage wel even de koelvinnen schoon geblazen en de fan ontstoft.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

heb deze vorige week aangeschaft en ik zou bijna hetzelfde te melden hebben.
prima beschrijving van deze cpu koeler. :*)

[Reactie gewijzigd door Krahk op 10 juli 2007 20:19]

Wow ! Goeie temps !
Wat voor ram heb jij? Want ik geraak met mijn E6400 met een P5B op maximum 2,8 Ghz [ standaard 2,1]
Ik heb (staat ook in m'n profiel) 2x 1 GB Corsair TwinX PC6400CL4. Doet 4-4-4-12 timings op 1.8v bij < 400MHz, daarboven heeft 't wel meer spanning nodig; draai nu 433MHz (= 866 effectief) met 4-4-4-12 op 2.15v.

De goede temps zijn mede te danken aan de goede airflow in de P180 kast. Zit echter helaas wel aan de max van m'n CPU (ondanks het lappen vorige maand).

3.2GHz doet ie op 1.30v (bijna stock voltage), terwijl voor 3.4GHz al 1.40v nodig is en voor 3.6GHz zo'n 1.48v en dat is teveel voor de Freezer, althans voor de 24/7 OC die ik draai. Haal 3.6GHz wel Orthos stabiel, maar de temps zijn me dan iets te hoog voor 24/7 (aangezien ik ook regelmatig }:O draai).
Zoizo (?) hoef je dit ding met een goede airflow echt niet hoger dan 1800 rpm te zetten (kheb hem zelf ook met e6600).

Nu: 2,7 ghz 1600 rpm core0 = 50 graden (core0 is de heetste).
Dit is getest met tat dus reallife gaan deze temperaturen lager zitten.

edit:

ter aanvulling: bij orthos is core0 maar 44 graden dus tat kun je met een korrel zout nemen want deze is gemaakt om de dualcore tot de MAX te belasten wat een normaal programma /game nooit doet.

[Reactie gewijzigd door Synch op 22 augustus 2007 22:20]

Hier 3,15 ghz temp 34 graden en 1050 toeren