Sitecom WL-061 Wireless Audio Transmitter Review

Cafe Del Mar 26 oktober 2011, laatste update op 26 oktober 2011, 5.156 views

Sitecom WL-061 Wireless Audio Transmitter

Pluspunten

• niet duur
  • goede geluidskwaliteit
  • plug 'n play

Minpunten

• bereik wordt bijlange niet gehaald

Ik heb eerder ook al de Sitecom WL-060 gekocht en daar een review van geschreven.
Ik wilde nu eigenlijk gewoon hetzelfde toestel kopen, omdat ik er tevreden van was, maar er was al een opvolger, WL-061.

Gebruik
Ik gebruik het toestel om draadloos geluid van een laptop naar een kleinere stereo-installatie te sturen. Voor mij is van belang dat ik niet met draden moet zitten prullen (vandaar draadloos) en dat het vanop een laptop kan (vandaar USB), zodat ik zelf muziek kan kiezen op een groter-dan-MP3-speler scherm.

Uit de doos
In de verpakking vond ik:
  • een ontvanger
  • een zender (USB)
  • een batterij om in de ontvanger te steken
  • een netstroomadapter
  • een mini-jack - RCA-kabel (rood-wit)
  • een koordje om rond uw nek te hangen
  • quick start guide
  • prullen: EC-compliancy, brochure met reclame voor andere Sitecom producten
De ontvanger is zonder meer piepklein. Ik heb het voor de lol opgemeten en ik kom aan minder dan 6cm in het vierkant en iets meer dan 1 cm hoog. Je kan de ontvanger zowel met netstroom als met een batterij gebruiken. Het gebruik met de batterij wordt geadverteerd in combinatie met een bedrade koptelefoon, vandaar dat er ook een nekkoord bijzit. Ik ga het enkel gebruiken met netstroom, het batterijdeel heb ik dus niet getest.
De zender is ook iets kleiner geworden dan het vorige exemplaar. De zender is ongeveer 1mm dikker, 1mm breder en bijna 1cm korter. Het steekt dus gewoon minder ver uit een USB-poort, wat geen slechte zaak is. De zender meet nu ongeveer 1,9cm breed, 6,5 cm lang incl USB-aansluiting, 5,3 cm lang excl USB-aansluiting en exact 1 cm dik.
De RCA-kabel is wel héél kort. In de setup waar ik dit setje voor bijgekocht heb, is dat geen probleem. Maar de setup waar ik de WL-060 in gebruik voor heb, daar zou ik zelf een kabel moeten voorzien. Je mag de ontvanger ook niet te ver wegsteken, want je moet die telkens manueel op zetten. Het afzetten zou nog met een "kliko" kunnen gebeuren, maar het opzetten moet altijd manueel. Dat had misschien anders gekunnen. Als je de WL-061 dus aan een "klassieke" stereo installatie hangt, zou het wel eens kunnen dat je zelf voor een kabel moet zorgen. De kabel is ongeveer 20cm lang (kort).
De quick-start guide is opgesteld in 7 talen, waaronder het Nederlands. Die kwam behoorlijk van pas, toen bleek dat de ontvanger pas "aan" staat als je 3 seconden op de "aan" knop drukte. De qsg is verder heel overzichtelijk, echt voor n00bs.

Aansluiten
Het aansluiten van de ontvanger op de versterk ging prima. Het aansluiten van de voeding en de RCA op de ontvanger was wel een beetje prullen, omdat de ontvanger zo ontzettend klein is.
Het aansluiten van de zender op de laptop is echt heel gemakkelijk. Ik heb enkel W7 laptops in huis, dus ik weet enkel hoe het onder W7 gaat. Je steekt de USB-stick erin en 2 seconden later knalt het geluid door uw stereo. W7 herkent automatisch de USB-stick en "verhuist" automatisch de output van het geluid van de interne geluidskaart naar de USB-geluidskaart.
Als je de USB-stick er terug uithaalt, gaat het geluid meteen terug naar de gewone geluidskaart en bij een laptop dus naar de laptopspeakers.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is, net als de voorganger, prima. Het geluid komt heel zuiver door, zowel de bassen als de hoge tonen worden prima weergegeven.

Bereik
Ik had deze WL-061 specifiek gekocht om muziek te kunnen luisteren in de keuken. De ontvanger staat dan ongeveer 9meter, in "vogelvlucht" van de ontvanger (in de woonkamer) af, en moet door 1 muur. Dat gaat goed zo lang ik niet door het virtuele kortste pad tussen beide wandel. Als ik buiten dat "spoor" blijf, dan is er geen probleem. Kom ik "in" dat spoor, dan zijn er storende haperingen. De 50 meter die Sitecom dus opgeeft, zal wel in een open veld zijn :).

Heb jij ook een Sitecom WL-061 Wireless Audio Transmitter?

ik krijg een hoop storing met dit ding, terwijl ik maar op 4 meter afstand van de zender zit. Sitecom suggereert dat de router of de draadloze muis de oorzaak kunnen zijn. Heb de router op een ander kanaal gezet, dat hielp niet. Zelfs met de stekker uit de router, muis uitgeplugd en afgezet blijft de storingen. Echt niet om aan te horen.
Wat een WANPRODUCT. Je koopt het apparaat om je speakers meer flexibiliteit te kunnen geven qua positionering in je woning, of zodat je bijvoorbeeld met je laptop overal kunt zitten. Maar de bijgeleverde adapter heeft een kabeltje van amper een meter lengte, had een stuk langer mogen zijn.

De adapter werkte overigens helemaal niet. Ik moest dus het batterijtje gebruiken. Ok prima, kan ik mee leven, maar als ik het apparaat aansluit valt vervolgens steeds m'n internet uit wanneer het ik ding in m'n USB steek. Ik heb overigens een Mac, zou kunnen dat dit op Windows niet het geval is.
Nou, als de adapter niet werkt, zou ik een RMA indienen. Bij mij werkte die alvast wel :).
Ik gebruik dit toestel uitsluitend als ook mijn draadloos internet opstaat en ik ondervind niet de minste hinder.