Sitecom WL-060 Wireless Audio Transmitter Review

Cafe Del Mar 16 juni 2011, laatste update op 16 juni 2011, 5.710 views

Sitecom WL-060 Wireless Audio Transmitter

Pluspunten

• snelle installatie (plug 'n play)
  • compatibiliteit (Vista, W7)
  • geweldige geluidskwaliteit

Minpunten

• nog niets gevonden

Vereisten
Ik zocht een manier om vanop mijn laptop geluid door te sturen naar mijn versterker in de kast. Ik was verbaasd dat mijn zoektocht zo moeilijk was. Ik vind mijn "vereisten" nu niet zo exotisch, maar toch zijn er maar een handvol producten die dat kunnen. Je kan natuurlijk ook voor Logitech Squeezebox gaan, maar dat is een duur systeem en kan niet zomaar op een laptop worden aangesloten om muziek te streamen naar een versterker.
Het handvol producten dat in beeld kwam was een Trust Freewave en een Sitecom Wireless Audio Transmitter, beide ongeveer gelijkaardig geprijsd (¤40-45). Aangezien het merk Trust zijn naam meestal niet waar maakt, had ik snel besloten om voor de Sitecom te gaan.

Dank u (mede-)Tweakers
Ik had het product oa ook opgezocht op Tweakers en daar las ik dat er problemen zijn onder Windows7. Ik was op de site van Sitecom gaan kijken en daar stond bij supported operating systems inderdaad geen Windows7. Dat leek me bijzonder raar. Voor ik het product kocht, had ik aan de verkoper duidelijk gemaakt dat ik het enkel wenste te kopen als ik het mocht terugbrengen indien het niet werkte onder Windows7. Ik had me dus ingedekt :).
(ik had ook wel gezegd dat ik geen jaar ging wachten met het te testen onder Windows7)

VerpakkingDe verpakking bevat een USB-stick en een klein ontvangertje. Onder de karton zit dan nog een voeding voor die ontvanger en een manual. Er zit geen CD of iets dergelijks bij voor drivers. De USB-stick en het ontvangertje zitten in een zakje dat gesloten is met een zegel. Je kan het zakje niet openen zonder het zegel te breken.

Installatie
De installatie heeft weinig om het lijf. Bij mijn Windows Vista stak ik de stIck erin en de pc blokkeerde. Na een reboot stak ik de stick er terug in en het werkte meteen. Een beetje jammer van die freeze de eerste keer, maar ik vermeld het toch maar. Ik heb de stick ook in een Windows7 pc gestoken en daar duurde het minder dan een minuut om de drivers te vinden in de "standaardbibliotheek".
Na de installatie op zowel mijn Vista (laptop) als mijn W7 (dekstop) werd het geluid meteen "gerouterd" naar die USB stick. Als ik de USB stick eruit haalde, ging het geluid meteen terug naar de audio-uitgang en/of de speakers.

Geluidskwaliteit
Ik wilde gewoon het geluid van mijn laptop tot bij mijn versterker krijgen. Ik had op zich geen exuberante eisen aan de geluidskwaliteit. Ik had de stick in mijn pc gestoken, die het geluid draadloos naar de ontvanger brengt. De ontvanger had ik verbonden met mijn Sennheiser RS120. Het geluid was fenomenaal. Ik heb met mijn mond open staan genieten van het geluid. Het klonk zo goed, zo zuiver, zo vol. Ik heb met verschillende nummers geprobeerd, het resultaat was telkens verbluffend.

Wirelesssoep
Ik had ook gelezen (oa op Tweakers) dat er interferentie kon ontstaan met andere draadloze signalen, niet in het minst met het draadloze netwerk. Mijn eerste test met Vista was in een kamer met een aparte wifi-AP. Het geluid kwam zonder problemen door, geen storingen, geen hickups, ...
De test met de W7 pc, was in een kamer met een draadloze router én een draadloze koptelefoon. Daar kwam het geluid ook zuiver door, alleen was er af en toe een hickup. Ik heb de test niet gedaan zonder de draadloze koptelefoon, omdat ik de stick enkel ga gebruiken in die andere kamer met enkel die wifi-AP. Zelfs in die kamer met 3 draadloze signalen (Sitecom Audio Transmitter, Wifi router, Sennheiser RS120) vond ik een enkele hickup nog behoorlijk meevallen.

Fragiel?
Ik had ook gelezen dat zelfs al een lichte stoot tegen de stick resulteert in gekraak. Ik heb dat dan ook maar even geprobeerd, en dat klopt. Afhankelijk van wat je onder "lichte stoot" categoriseert, krijg je gekraak tijdens de stoot zelf. Ik heb nadien nog een uurtje of 2 op die laptop gewerkt en het geluid bleef zuiver, zonder storingen, zonder gekraak. Ik zou dan ook niet meteen weten hoe dat gekraak lastig kan zijn. Je steek die stick erin en nadien haal je die eruit, tijdens het afspelen van geluid ga ik niet aan die stick zitten klooien.

Voor een stuiver zit je echt wel op de eerste rij. De installatie is vlekkeloos en snel. Het gebruik is echt wel idiot-proof en de geluidskwaliteit is zeer goed. Kortom, een goed product voor weinig geld.

Heb jij ook een Sitecom WL-060 Wireless Audio Transmitter?