Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro Review

JeromevdBerg 10 juli 2007, 2.404 views

Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro

Pluspunten

• SWM (snel + makkelijk AF override)
  • VR (bij > 3mtr!)
  • AF/MF, Limit en VR on./off knoppen op de lens
  • scherp + mooie bokeh
  • Fijne MF: focus ring is goed vast te pakken en in te stellen, ook op korte afstanden.
  • AF werkt prima met tussenringen, extender zal ook wel goed gaan?!
  • bouw
  • Fullframe, geen DX

Minpunten

• prijs
  • geen limit 30-50cm (hoewel macro opzich toch meestal MF is)
  • bij korte focus geen f/2.8 maar f/4.8. Ik maak deze keuze liever zelf
  • zwaar, bijna 800gr

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
/*** objectief nog maar kort in bezit, dus nog niet een volledige review ***/
/*** Bijgewerkt 10-7-7 ***/

Ik gebruik het objectief vooral voor Marco en Portretten. Nog niet echt heel uitgebreidt getest, maar hierbij bijgewerkt naar laatste inzicht. Icm D70 en D200.

Vwb Marco een erg mooi en robuuste objectief. 105mm is wat mij betreft erg lekker gezien ik vooral diertjes, plantje, mosjes, etc op de foto zet.

Foto zijn mooi scherp met een erg fijne bokeh. Zeker bij macro valt de achtergrond erg gauw en mooi weg tegen het onderwerp. Bij potretten, zeker bij open diafragma ook erg mooi bokeh.

Door de SWM is het erg makkelijk om de focus met de hand in te stellen, zonder de camera van de autofocus te halen. Autofocus is op Macro niet echt goed, maar werkt redelijk, zelfs met tussenringen. Voor het mooiste resultaat is werkt MF toch het beste...AF-S op langere afstand (zeg > 1mtr) werkt prima en snel dankzij SWM. Ook AF-C (continue scherpstellen) werkt snel en prima op D200

Minimale focus afstand is rond 30cm. Helaas past Nikon dan wat truukjes toe waardoor het diafragma geen 2.8 maar 4.8 (dacht ik) wordt. Opzich logisch gezien de DOF, maar ik heb dit liever zelf in de hand.

Daarnaast wist de verkoper mij te melden dat de VR functie een echte aanrader was vwb Macro...Wat een stakker! Allereerst is Macro vaak met statief dus VR uit. Daarnaast werkt de VR volgens Nikon pas goed bij een focus van > 3mtr. In de zoeker zie je de VR bij een focus bijv 40 cm continue zijn best doen om het beeld stil te houden, maar dat resulteert op die afstand juist in een overcompensatie, dus juist een bewegend beeld. Tijdens het gebruik bij zonlicht was dit overigens beduidend minder! (Zou ik minder bewegen in de zon?)

Gezien dit een full-frame objectief is, is er nauwelijks spraken van vignentering. CA heb ik wel op een aantal foto's gezien, maar dat kan ook doot het UV-filter komen wat ik er tijdelijk had opgezet.

Al met al een top-objectief voor Marco en Portretten. Voor dat laatste overigens wel even opletten dat alle digitale reflecten van Nikon een cropfactor hebben van 1,5. 105mm lijkt dus ongeveer 160mm. Dat is toch een flink aantal passen achteruit...

Heb jij ook een Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro?

Dat de lens F/4.8 word op macro is geen truukje maar een gevolg van de volledige internal focus van de lens. Het voordeel is dat de lens altijd dezelfde lengte blijft. Is denk ik beter voor bij de kleine beestjes die mischien schrikken van zon uitgschuivende toeter.

maargoed, je diafragme gaat er inderdaad van omlaag hoewel f/2.8 op macro ERG groot is en je scherptediepte echt bizar klein word. Meestal zul je toch af willen stoppen naar F/4 or zelfs F/8.

my 2 cents. :)
quote:
/quote.

Het lijkt me dat je sluitertijd een stuk korter is met meer licht.

(neem aan dat dit een grapje was?)

Verder mooie review!
Lijkt me een geweldige utibreiding voor men D70.