Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

BartBot 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 2.067 views

D-Link DIR-655

Pluspunten

• Niet duur
  • Goede featureset
  • Eenvoudig te configureren

Minpunten

• Onstabiele verbinding
  • Webinterface logt je soms willekeurig in/uit

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
UPDATE 10 nov 2011
We zijn met de router (waar onderstaand review over gaat) terug gegaan naar 4launch, en daar werd ons mede gedeeld dat er inderdaad een defect is geconstateerd. We hebben inmiddels onder garantie een vervanging gekregen (zelfde type, versie, etc). Hoe die bevalt moet nog blijken, maar er is in ieder geval weer wat hoop op een goede afloop.

Na een paar weken evaluatie zal ik deze review aanpassen met de nieuwe scores.

Een bittere teleurstelling...

We hebben de DIR-655 ruim een week geleden aangeschaft ter vervanging van onze oude Linksys WRT54G (v2.2). Op het eerste gezicht leek het de ideale router. Hij was niet duur, er zaten een aantal leuke nieuwe features op (gastnetwerk, USB-printaansluiting, Wireless N), en het apparaat kreeg over het algemeen goede reviews, waaronder een aantal zeer lovende woorden van mede-Tweakers.

De realiteit was echter anders. Voor de compleetheid, het apparaat wat wij binnenkregen had hardwareversienummer B1 en firmwareversie 2.00 (wat volgens de update-functie de laatste versie was). We hebben de D-Link op de zelfde fysieke locatie als de Linksys gezet en ook met vergelijkbare instellingen geconfigureerd.

Aansluiten en configureren

De router is eenvoudig genoeg te configureren. De webinterface is soms wat rommelig, maar als je ooit in je leven een draadloze router hebt ingesteld kom je hier zonder problemen doorheen. Van de webinterface moet verder wel gezegd worden dat het inloggen niet altijd goed gaat: de router weigert je dan botweg toegang, en het enige wat je schijnbaar kan doen is opnieuw proberen. Uitloggen is alleen mogelijk door je sessie te laten verlopen, wat ik persoonlijk raar vind.

De bijgeleverde installatie CD hebben we niet gebruikt.

Gebruiksomgeving

Bij ons wordt vooral van de draadloze functionaliteit van de router gebruik gemaakt, met zo'n 8 draadloze apparaten totaal waarvan meestal 3-4 gelijktijdig in gebruik. Verder is er één server permanent met draad aan de router gekoppeld, en één vaste PC die nauwelijks gebruikt wordt. De router zelf zit rechtstreeks aan het UPC modem. Hiernaast is er geen verdere randapparatuur (andere routers, media servers, etc.) aanwezig in ons netwerk.

Prestaties

Hier is dus waar het niet goed gaat. In eerste instantie leek de router zijn werk goed te doen: ontvangst was goed, dito voor de snelheid. Na een aantal dagen gebruik begon het ons echter op te vallen dat de draadloze verbinding regelmatig voor korte perioden wegviel. Meestal kwam de verbinding uit zichzelf na een paar minuutjes weer terug. Één keer hebben we de router een hard reset moeten geven. Tijd tussen storingen leek willekeurig: soms was het een dag, soms lag het wireless er meerdere keren per uur uit.

Dit is simpelweg niet acceptabel. Onze ouwe Linksys heeft soms ook kuren, maar met deze DIR-655 konden we eigenlijk op geen enkel moment vertrouwen op onze draadloze verbinding. Behoorlijk frustrerend.

Deze router leek een prima koop: hij heeft een leuke featureset en kreeg goede reviews. Helaas kan ik hier geen voldoende voor geven. De betrouwbaarheid van de draadloze verbinding is simpelweg veel te laag. Jammer. Wij zijn inmiddels weer terug naar de Linksys.

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Meer advertenties

Nu ga ik misschien iets heel stoms vragen. Maar heb je gekeken of er niet misschien een buur op jou channel zat? Zo nee, probeer met deze tool even te achterhalen welk channel vrij is. Want ik heb zoiets zelf ook gehad, waardoor ik steeds op een willekeurig moment eraf werd gegooid en opnieuw moest connecten. Meeste routers stellen zelf automatisch een channel is zodra je inlogt. Waardoor je dus per ongeluk op een naburig netwerk channel kan komen. Misschien overbodige informatie, maar misschien is het iets waar je wat aan hebt (Mits je dit nog niet wist ofcourse).
Zeker geen stomme vraag. De router heeft de mogelijkheid zelf channels te scannen en een geschikte te kiezen met zo min mogelijk achtergrondruis. Ik denk echter niet dat hier het probleem lag, zeker aangezien we tijdens één van de storingen ook via de bedraade verbinding niet op de webinterface konden, en tijdens een andere storing hebben we de router echt hard moeten resetten omdat er niets meer mee te beginnen was.
Andere mogelijkheid: vele torrent downloads, waardoor hij vastloopt door al die connecties ;)
Geloof het of niet, maar ik heb al weken niet getorrent O-)
Ik zou naar instellingen kijken of misschien een defect in de router zelf. Wij hebben hier in een studentenhuis met exact dezelfde router(dus ook firmware enz), die problemen namelijk helemaal niet. Ik deze namelijk gekocht nadat 3 eerdere routers niet goed omgingen met onze glasvezelverbinding en hij werkt perfect terwijl er heel wat computers aanhangen. Zowel wired als wireless.
Ja, ik denk ook aan een (klein) hardwaredefect. Hopelijk wordt dit gedekt door garantie en kunnen we ruilen (al is mijn vertrouwen in deze productlijn niet super meer).

[Reactie gewijzigd door BartBot op 25 oktober 2011 19:08]

Ik heb hetzelfde meegemaakt met hetzelfde type router. Na DD-WRT V24 SP1 erop te hebben geflashed heb ik geen stabiliteitsproblemen meer gehad.

Klein detail; sinds het flashen kan ik geen gebruik meer kan maken van 802.11n, enkel 802.11a.
Hoe heb je dat gedaan dan, want in de router database staat dat de DIR-655 niet ondersteund wordt.