Specificaties Small form factor, 2 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1000 USB 2.0 Review

BlueMotion 24 oktober 2011, laatste update op 24 oktober 2011, 10.842 views

Fractal Design Core 1000 USB 2.0

Pluspunten

• Strak design

Minpunten

• Slechte plaatsing harde schijven
  • Weining ruimte bij het installeren van een moederbord.
  • erg lange kabels frontpaneel

Edit: Stukje toegevoegd over montage schijven, linkje gefixt

Vorige maand heb ik de hele pc vervangen. De meeste onderdelen had ik van tevoren al bij elkaar gezocht, maar voeding en behuizing moesten nog op het allerlaatst. Ik was op zoek naar een wat kleinere behuizing dan de vorige(CM centurion 590) en hij moest vooral degelijk zijn. Binnen het budget dat ik gesteld had was dit de enige mATX tower die ik mooi vond. Ik kon er niet zo veel reviews over vinden, maar degene die ik vond waren overwegend positief, daarom heb ik deze behuizing aangeschaft.

Ontvangst

De kast wordt geleverd in een doos. Daarin zitten naast de kast zelf een handleiding, een extra frontpaneel met uitsparing voor een 3,5" device, een 5,25" -> 3,5" converter voor de externe 3,5" bay, een moederbordspeakertje, een zakje schroefjes een een paar tierips

Bouwkwaliteit

Waar ik vooral bang voor was, was de bouwkwaliteit van de behuizing. Maar het valt me alleszins mee. De zijpanelen voelen lekker stevig aan. De kast is van binnen netjes helemaal zwart gespoten. Alle randen zijn netjes afgewerkt. Zelfs het voorpaneel voelt stevig aan.
Wel is de afscherming van de drivebays nogal dun waardoor die gauw krom gaat staan. Dat wordt nog een hele klus om de dvd-drive daar netjes achter te verstoppen. Ook zijn niet alle schroefgaten even netjes getapt. Bij het indraaien van de afstandsbusjes voor het moederbord moest ik wel eens een omwisselen, of een tangetje gebruiken om ze er in te draaien, maar daarna ging het gewoon weer goed.
Er is niet zo veel ruimte voor cable-management. Het moederbord zit vrij dicht tegen de zijkant van de behuizing aan en verder is er ook niet zo veel plek om kabels weg te stoppen/bijlangs te leggen.

Inbouwmogelijkheden

Een nadeel wat van tevoren al bekend was, is de nogal onnozele plaatsing van harde schijven. De kast heeft een afschroefbaar paneel waar schijven met te onderkant tegenaan worden geschroefd. Dit zorgt er niet alleen voor dat er maar plaats is voor een paar schijven, het neemt ook nog eens de ruimte weg voor een grote videokaart.
Ik was niet van plan om een videokaart te gaan gebruiken, dus dat laatste is niet zo'n probleem. Maar er is wel kans dat ik later meer schijven wil gebruiken. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Edit:

Op verzoek van Radiodurans heb ik getest of ik 2 3,5" schijven kan monteren op het paneel. Ik had nog 2 oude Hitachi deskstars (2007,sata) liggen, die heb ik op het paneel geschroefd om te kijken of het past.
Met de aansluitingen naar achteren past het precies. Dan heb ik nog bijna een centimeter ruimte aan de voorkant. Als ik de aansluitingen naar voren plaats heb ik daar iets meer ruimte, maar net niet genoeg om normale connectoren te gebruikten. Haakse/aangepaste connectoren past in ieder geval prima.

Koeling

De behuizing wordt geleverd met een fractal design 120mm intake fan. Deze zit aan de binnenkant van het voorpaneel onderin vastgeklemd.
Verder is er nog ruimte voor een 120mm fan in het zijpaneel en 92mm net onder de voeding. Het was mijn bedoeling om het zijpaneel af te dichten en dan de hele pc te koelen met een soort push-pull opstelling van de 2 overige fans. Hierover later meer.

Vormgeving

Zoals ik in de inleiding al vermeldde, dit was de enige kast binnen mijn budget die ik mooi vond. Hij is lekker strak vormgegeven zonder al te veel gekke dingen. De power- en resetknop zitten aan de zijkant van het frontpaneel, samen met de gebruikelijke audio en usb poorten. Dat is wat ongebruikelijk, maar ik vindt het wel mooi met zo'n stakke voorkant.

Installatiegemak

Over het installatiegemak ben ik wat minder te spreken. Ik heb behoorlijk wat moeite gehad met het installeren van het moederbord. Zoals op de tweede foto te zien is, is de draai eigenlijk te krap en moet er behoorlijk wat kracht op het moederbord gezet worden bij het installeren. Dit is niet wenselijk. Dit zou kunnen liggen aan de 'klemmetjes' op de backplate van het moederbord, waar de aansluitingen precies in moeten vallen. Maar eigenlijk had de drivebay verder uitgezaagd moeten zijn.

Modbaarheid

Doordat de behuizing degelijk gebouwd is is hij makkelijk te modden. Zo heb ik de klemmen die de intakefan vastklemmen verwijderd en de fan met rubbers aan de behuizing zelf gehangen, dit om resonantie tegen te gaan. Verder heb ik de het rooster achter te intakefan eruit geknipt voor een nog betere doorstroming. Dit kon allemaal prima, zonder de kast te verzwakken.
Verder kan de plaat voor de harddisk er uit gehaald worden, waardoor ik makkelijk zelf rek kan plaatsen voor meerdere schijven.

Al met al krijg je een goede kast voor deze prijs

Heb jij ook een Fractal Design Core 1000 USB 2.0?

Ik had deze ook een tijdje geleden gekocht voor m'n server en ik kan het grotendeels vinden met je review. M.n. de degelijkheid en de nette afwerking (kleur, randjes) viel me alleszins mee.

Waar ik wel mee zit is dus dat paneel voor de harde schijven. Ik heb er 2 WD EARS 2TBs in proberen te plaatsen maar deze passen met geen mogelijkheid. Het lijkt wel alsof de schijven te groot zijn; zowel 'linksom' als 'rechtsom' steekt óf de HD zelf te veel uit óf de SATA/power kabels. Hierdoor kan ik dat paneel alleen gebruiken door het naar het midden te schuiven en met slechts 1 schroef vast te maken. Doe ik iets heel stoms of heb jij hetzelfde probleem?

Afgezien van dat euvel idd een prima kast voor een prima prijs.
Ik ben momenteel nog mijn verse linux config aan het testen met 1 disk, die op het moment even los in het vak bovenin ligt, maar het is de bedoeling om gebruik te maken van een ssd icm 1 of meerder hdds. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar ik zal binnenkort even een paar schijven pakken om het te testen. Ik zal de restultaten aan de review toevoegen.
Inmiddels is een stukje toegevoegd over het plaatsen van harde schijven

[Reactie gewijzigd door BlueMotion op 24 oktober 2011 17:05]

Ik weet niet of jij dan een aparte maat van disken hebt, maar ik heb afgelopen week ook een servertje in de meterkast geplaatst. Ook deze kast met onder andere 1 WD 2 TB EARS schijf en dat past perfect! :)
Thanks BlueMotion en Flappie, dan lijkt het er echt op dat ik iets fout doe, ik ga er dit weekend naar kijken.
Laat je nog even weten of het dan bij jou ook lukt? :)
Nou, ik ben er uit! Ik monteerde het paneel 'binnenste buiten' 8)7 Op dit plaatje kun je goed zien hoe het wél hoort. M'n WD 2TB EARS passen er dus prima in.

Conclusie: Uitstekende kast voor een server! 8-)

[Reactie gewijzigd door Radiodurans op 14 november 2011 01:46]

Wat heb jij voor processor dat jij er zo'n passief blokje op kan zetten?

OT: Heb al lang gewacht voor een review van deze kast ( Door een Tweaker ) en deze is prima!
*BlueMotion durft het eigenlijk niet te zeggen*

Er zit een 2500k onder dat blokje. Zie inventaris. Ik ben nog aan het experimenteren met de koeling, met name de airflow door de kast en de aansturing van de fans met de processortemperatuur. Het is nog niet zoals gewenst, maar eerst wel werkbaar.
joh das wel gaaf, had ik niet eerder gezien.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet verwachten dat het zou werken op een 2500K, hoe lopen je core temps op onder belasting?

PS. weet dat het wat offtopic is maar ik vind dit eigenlijk interessanter dan je kast :)
Ik heb nog niet getest met belasting. Idle schommelt het zo rond de 50 graden, wat natuurlijk veel te hoog is. Maar het gekke is dat de beide systeemfans lang niet op volle snelheid draaien, ondanks dat de ingestelde gewenste temperatuur 40 graden ofzo is. Ik ben nog op zoek naar een paar pwm fans die met hoge toeren flink wat lucht kunnen verplaatsen zodat de temperatuur ook onder load acceptabel blijft.
Waarom gebruik je dat serverkoelblok ?!
Als je stil wilt zet je er beter een degelijke koeler op die je dan eventueel passief gaat gebruiken met enkel een casefan. Zelfs als je bereikt wat je wil door de casefans aan te sturen via de temperatuur van de cpu zal het nog steeds een stuk luider zijn ten opzichte van een deftige koeler met fans op 6V...
Ik was eerst van plan alles in een mini-itx behuizing te stoppen, (met een ander moederbord uiteraard) Daar had ik dit koelblok bij uitgezocht. Verder kan ik ook niet echt een andere passieve koeler vinden die in deze behuizing past. De meeste highend koelers zouden hier inderdaad prima als passieve koeler kunnen fungeren, maar die passen domweg niet.
Waarom moet het passief zijn, en kan het niet gewoon een koeler zijn met een lage geluidsproductie? Er zijn denk ik genoeg geschikte koelers hoor, zoals de Scythe Shuriken Rev. B, Prolimatech Samuel 17, Scythe Samurai ZZ, om maar een paar voorbeelden te noemen.. Dit zijn allemaal koelers die de fan horizontaal hebben staan, dus de totale hoogte is gering. Vooral die Scythe's zijn erg stil en hebben een meegeleverde fan, en zijn ook niet erg duur :)
Dit is een soort van expriment om te kijken of het ook helemaal passief kan en wat zo'n klein blokkie nou uithaalt. Bij mijn vorige processor is het ook aardig gelukt om de processor zelf passief te koelen maar dat was met een enorme koeler(Q6600, tuniq tower 120).

Als ik nu een manier kan vinden om de ventilator bij de processor helemaal weg te laten, heb ik dus in totaal een fan minder nodig, dus minder geluid. Misschien kan het zo, misschien ben ik wat overmoedig. Ik ga het in ieder geval proberen :)

En, zoals ik al zei, ben ik gewoon heel erg benieuwd hoe zo'n klein koelblokje nou presteert, en of ik die kan gebruiken in een mini-itx systeempje.
Heb je nog wat foto's waarin de kast is afgemonteerd?
Goed punt, ik heb even een foto toegevoegd waarbij het plaatje voor de drivebay te zien is en eentje met de inhoud van de kast. Daarop is ook te ook te zien waar ik het rooster voor de intakefan weggeknipt heb.
Leuke review, heb deze kast zelf ook besteld. Voor nog meer info en foto's van deze kast zie hier: http://www.wegotserved.co...e-1000-case/#!lightbox/3/
He wat grappig: die review laat oa een plaatje zien van de achterkant van het doosje met toebehoren met daarop een 'inhoudsopgave' van het zakje schroeven. Dat was mij nog niet eens opgevallen :9

Ik heb het nog even gecontroleerd, maar bij mij staat het er ook op. Is wel prettig omdat ze verschillende schroeven hebben meegeleverd voor hdd's (3,5) en ssd. Beide zijn niet standaard in verband met de niet-standaard bevestiging.
Je kan de kast blijkbaar ook eenvoudig modden om er toch wat meer schijven in te hangen. Dan moet je niet met PCI kaarten zitten. Maar ik ben ook vanplan om het zo te doen:

Dan moet je makkelijk 2 SATA 3.5 drives en 1 SSD 2.5 kwijt kunnen. (mooi als homeserver)
Wellicht een domme vraag, maar past hier een ATX-voeding in?
Geen idee of het een domme vraag is, maar er past prima een atx voeding in. mijn voeding is ook een ATX voeding en die past er prima in.

Ik moet er wel bij opmerken dat er niet bijster veel ruimte is voor een bos kabels tussen de voeding en een eventuele optische drive. Dus dat is misschien een beetje puzzelen. Ik ga daarom ook nog mijn kabels nog inkorten.
Zoals al eerder gezegd, er is ruimte voor een standaard ATX voeding. Ik heb inmiddels de kabels van mijn voeding ingekort, en mijn schijven netjes geïnstalleerd. Ik zal kijken of ik morgen een paar foto's kan maken die laten zien wat ik bedoel met weinig ruimte voor kabels, dat is namelijk, zelfs met een ingekorte ATX kabel niet echt royaal.
Mooizo, een voeding lukt dus waarschijnlijk wel, dus dat scheelt alweer ;) .

Wat me trouwens opviel: je hebt het over ruimte in het zijpaneel voor een fan, maar in de specs hier op de site staat "closed". Ik neem aan dat dat in de specs hier dan niet klopt :) . Als ik verder plaatjes zie van dat paneel zitten de gaten voor een fan een stuk lager dan waar de cpu zit. Dat is wel jammer; met 120mm op je grote cpu-koelblok blazen vanaf daar wordt dan wel lastig... correct?
Volgens mij slaat dat 'closed' op het feit dat er geen window in het zijpaneel zit,

Bij mijn moederbord (dat volgens mij een redelijk standaard indeling heeft), zit het luchtgat in de breedte wel goed maar in de hoogte iets lager dan de cpu, maar er is wel overlap.
Een koeler in het zijpaneel zal de koele lucht dus net onder de cpu-koeler laten terechtkomen, waarbij het onderste gedeelte van de koeler direct koele lucht krijgt. Op deze manier kan je volgens mij dus prima je processor koelen met een fan in het zijpaneel.

(Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg zo, als dat niet zo is, zeg het even, dan probeer ik het nog een keer :) )

Ik heb daar wel wat testen mee gedaan, maar het gaf in combinatie met mijn koelblok geen verschil in resultaten als ik er wel of geen fan in plaatste. Verder kan je dan natuurlijk je zijpaneel niet zo makkelijk meer weghalen om dat die door de koeler vast zit aan de rest van de behuizing. Daarom ben ik ermee opgehouden.
Nog een vraag: kun je hier direct een ssd inschroeven of is daarvoor nog een niet meegeleverde bracket nodig?
Het uitneembare 'schijvenpaneel' dat bij deze behuizing zit heeft plaats voor 3 ssds OF 2 normale schijven. Verder zit er een bracket bij om een normale harde schijf in een van de 5,25" bays te installeren.
Kleine toevoeging: de 5,25" --> 3,5" bracket heeft ook gaten voor een 2,5" schijf, je kunt die dus ook gebruiken om een ssd in een drivebay te plaatsen.
Ben ook van plan deze kast aan te schaffen met idd een 92 mm fan aan de achterkant om zo'n push-pull opstelling te creëren.

Heb je hier inmiddels ervaring mee?
Ik heb het nog niet zoals ik het wil hebben, maar ik heb de cpu-koeler inmiddels vervangen door een cooler master tx3 evo (past precies) en ik maak nu gebruik van een 120mm fan front intake, en de 92mm fan op het cpu-koelblok.

Idle is mijn cpu nu n graadje of 36 en de fans draaien 120RPM (intake) en 600RPM (cpu), onhoorbaar dus. Ik kan alle cpus tegelijk tot ongeveer de helft belasten totdat ik de fan ga horen. Zodra er wat gecompiled moet worden slaat de cpu-fan aan, dan is ie behoorlijk hoorbaar, maar hij weet de temps acceptabel te houden. (weet zo niet meer uit mn hoofd wat de full load temps waren)
Is het ondertussen wel al zoals je het wil hebben?
Ik ben van plan om deze kast aan te schaffen, samen met een 92mm. Of is die 92mm eigenlijk niet echt nodig?
Hoe zou je die zijkant afdichten? En waarom precies?
Ik heb nog niets veranderd, en eigenlijk is het wel prima zo. In mijn opstelling zijn 2 fans genoeg om het beestje koel en stil (meestal) te houden.. De zijkant zou ik afdichten om de airflow zo veel mogelijk van voor naar achter te laten lopen, dat is namelijk de meest optimale luchtstroom. De perforatie zit net onder de processor, dus het maakt waarschijnlijk niet zo veel uit behalve hoeveel stof er in de kast terecht komt.
lange frontpanel kabels een nadeel ;O?

ik heb liever kabels die te lang zijn dan wanneer ik een halfuur aan het prutsen ben omdat ze eigenlijk iets te kort zijn..