AMD Opteron 185 Boxed Review

SleutelMan 4 juli 2007, 1.845 views

AMD Opteron 185 Boxed

Pluspunten

• Overklokbaarheid (zelf niet getest)
  • Stabiliteit (undervolten etc.)

Minpunten

• Prijs/kwaliteit
  • upgradebaarheid (laatste mogelijkheid voor Socket 939 platform)

inleiding
Ik heb verder nooit een review geschreven over mijn Athlon 64 X2 3800+, en hoewel dit verhaal gaat over de Opteron 185 is het gedeeltelijk natuurlijk wel een vergelijking met de X2 :).

Zelf zit ik nu al 2 jaar met een A8N-SLI Premium op het AMD Socket 939 platform (tot volle tevredenheid). Dual-core was voor mij vanaf het begin al de enige optie gezien mijn fanatieke multitask omgeving, incidenteel 3d-rendering en DPC activiteiten :P.

Prestaties
Afijn, dual-core (of SMP in het algemeen) wil ik echt niet meer kwijt, vooral multitasken is een verademing tov een single-core Pentium 4. De Opteron 185 is het topmodel van de S939 serie, en daar betaal je ook voor :+. De prestaties zijn vergeleken met de Intel Netburst generatie en de X2 3800+ ook goed :). Echt sterk verschil is er tussen deze processor en de X2 3800+ natuurlijk niet te vinden (alleen 600 MHz kloksnelheid en 1M L2 cache meer) maar ik deed het als upgradestap zodat ik mijn oude X2 voor een leuk bedrag kon verkopen :P.

Als je gaat kijken naar bijv de CPU-charts van Tom's Hardware dan blijkt het dat deze CPU het eigenlijk nog helemaal niet zo slecht doet in vergelijking met de nieuwe Intel Core processors. Vaak slechts 10 a 20 seconden verschil in bijv. renderingstijden :). Alleen op het gebied van syntetische benchmarks is er een groot gat :/.

Featureset
Misschien bij de introductie van de K8-generatie bijzonder, inmiddels is de featureset niet echt bijzonder: X86-64 (AMD64), SSE 1 t/m 3, NX-bit, MXX etc. Ten opzichte van de rest van het veld niet veel bijzonders. Enig voordeel die ik in de 185 en de X2 3800+ zie is de E4/E6 revisie, gelukkig 4 banken geheugen vol zonder dat terug moet worden geklokt naar 333 MHz :).

Stabiliteit & Betrouwbaarheid (overklokbaarheid)

De Opteron serie is natuurlijk AMD's zakelijke processorserie, te vergelijken met de Xeon van Intel. Alleen is er bij de Opteron ook een variant uitgebracht voor Socket 939 voor workstations/low-end servers. Al snel werden deze processors gewild wegens de goede overklokbaarheid. Zelf overklok ik de processor niet echt, ik heb het wel eens gedaan maar voor het dagelijks leven zie ik het nut er niet van in. Wat ik wel graag doe, is undervolten: 1,1 volt onder full load is een stuk beter dan 1,35 of 1,4 volt, in temperatuur scheelt het in ieder geval een stuk :).

Warmteproductie

Uiteraard is deze processor met een TDP van 125W een groter heethoofd dan de X2 die ik hiervoor had, temperatuur is ongeveer 44 graden onder load en 35 idle (met C'nC), vergeleken met de 42/32 cijfers van de X2. Nu moet ik wel de opmerking plaatsen dat deze cijfers zijn van een geundervolte processor, op normale voltages (lees 1,4 volt) is de temperatuur stressed 50 graden met een Zalman CNPS-9500-Cu-LED er bovenop :X.

prijs
Deze review klinkt best positief, en zo zie ik deze processor ook.
Maar er kleeft 1 nadeel aan deze processor: de prijs. Ik betaalde ongeveer 270 euro, bijna net zoveel als ik ooit betaalde voor mijn X2. Hoewel een Intel E6600 ook niet bepaald goedkoop is zijn er wel AMD processors (zij het met AM2 voetje) die een veel hogere kloksnelheid hebben voor een veel lagere prijs (de X2 6000+ bijvoorbeeld). De Opteron 185 word ook door AMD uitgerangeerd en is eigenlijk naar mijn mening de meerprijs tov een nieuwe moederbord + AM2 processor ook niet waard. Als je een S939 bordje hebt en je wilt nog upgraden, dan is een 185 of een 180 nog de moeite waard, maar voor de rest is het vooral even afwachten wat er de komende tijd gaat gebeuren :).

• Asus A8N-SLI Premium (Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
  • Windows 2000

Heb jij ook een AMD Opteron 185 Boxed?

Mooie review.

Lijkt mij ook niet meer handig om nu een top of the bill Opteron te kopen, voor zo'n 200 euro. Voor dat geld heb je idd een mobo + 5/6000+
ik vind het jammer dat je bij overklokken je positieve eigenschap niet onderbouwd hebt...
elke processor is te overklokken..... :) het gaat erom hoe hoog deze marge is bij deze... ;) mijn opty 165@2720 op 1.34 volt ...en undervolten: mijn opty 165 loopt nu op 1.025 op 1600 (1800) still testing...

[Reactie gewijzigd door Spacebird op 21 augustus 2007 09:51]

Goed verhaal.

Mijn aanvulling is dat upgraden op 939 soms wel zinnig is doordat er meer omgeruild moet worden:
- Een 939 mobo heeft ook nog wel eens agp. Dan moet je mobo+agp wegdoen als je van socket wisselt
- Het RAM is vaak PC3200, en de huidige borden zijn toch DDR2. Dan moet je mobo+agp+ram wegdoen als je van socket wisselt

Je verhaal is al van even geleden, mocht je dit nog lezen ben ik wel benieuwd naar wat je bedoelt met "Enig voordeel die ik in de 185 en de X2 3800+ zie is de E4/E6 revisie, gelukkig 4 banken geheugen vol zonder dat terug moet worden geklokt naar 333 MHz :)."

Bedankt voor je review.
Toevallig lees ik dit nog even :+

Probleem met de vorige revisies (D/C, dus winchester et al) is dat deze niet (of alleen geforceerd) 4 banken op volle snelheid kunnen aansturen. Het is bij een D revisie wel mogelijk om dit te forceren (bij deze processor klokt hij het geheugen trouwens ook wel een standje terug met 4 banken), maar ik heb zelf bij de vorige revisies (een 3500+ in de pc van mn vader) dus nogal wat problemen gehad, ik kreeg de pc niet stabiel met 4 reepjes op 400 Mhz wat met deze nieuwe processor/geheugencontroller geen probleem was :).