Specificaties Rad. HD6850 (860MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC Review

BabyBrain 3 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 6.647 views

MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Temperatuur
  • Lengte van de kaart

Minpunten

• Lightsmark2007 en 2008 werken niet met de laatste AMD driver

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van aankoop

In het verleden is mijn moederbord, geheugen, cpu. etc al eens vervangen.
Mijn videokaart heb ik al sinds 01-2009 en was nu aan de beurt om vervangen te worden.

Algemene beoordeling

De kaart werd geleverd in een grote doos met daarin:

MSI 6850 Cyclone OC

Windowsrating:

EN9800GT:

MSI 6850 OC:

3D mark 07, 11 en Vantage
Hadden issues met de Nvidia drivers, waardoor testen onmogelijk was.
Bij de eerdere reviews van de 6850 zijn de prestaties als besproken, dus stop ik er momenteel even geen tijd meer in.

Lightsmark:
Hier was het issue dat de AMD driver niet compatible waren.

Furmark

Game benchmarks

Unigene Heaven

EN9800GT:

MSI 6850 OC:

MSI 6850 OC - CrossFire:

The Witcher II

Hiervoor heb ik met fraps vanaf de intro een meting gedaan gedurende 3 minuten.
Settings: 1920x1080 met alle opties op max

World of Warcraft

Deze speel ik af en toe gewindowed om daarnaast lekker te internetten.
Settings: 1920x1080, MSAA:8, AF:16, ultra settings

Beiden in een grafiek:

S.t.a.l.k.e.r:

Aangezien deze benchmark meerdere resultaten laat zien, krijgt deze zijn eigen grafiek

Verschillende metingen:

Hierbij van verschillende games een meting met als doel voor mij een nul-punt meting voor
wanneer de 2e kaart binnenkomt.
01-11-2011 is de 2e kaart is binnengekomen, dus hierbij de nieuwe metingen:

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Bij het installeren en verwijderen van de AMD drivers ben ik niet tegen issues aangelopen.
Het configureren van de grafische mogelijkheden is ietwat omslachtiger naar mijn idee dan de
Nvidia drivers, maar daar werk ik ook al langer mee en is een stukje gewenning.

Het inrichten van mijn desktop over 2 monitoren was binnen 5 muiskliks gerealiseerd en
zonder issues.

Enig minpunt is dat ik lightmark niet kon vergelijken aangezien deze niet met de laatste
driver overweg kan.

De eerste testen zijn uitgevoerd met driver versie 11.8 van AMD.
De testen met de CF opstelling zijn uitgevoerd met 11.10 en AMD Crossfire Profiles.

Tussen de drivers is geen merkbaar verschil geweest in werking met de videokaarten.

Warmte- en geluidsproductie:

Enkele kaart

De MSI 6850 Cyclone blijkt net als de Asus 9800GT geen heethoofd te zijn op stock
instellingen. Een gemiddelde temperatuur van tussen de 40 en 56 graden was voor beide
kaarten de richtlijn.

De koeler van de 9800GT ging tijdens het testen naar de 83% van de maximale snelheid en
dat kon ik zeer zeker horen. De 6850 ging naar 72% en hoorde ik niet.

Ik heb de koelers handmatig op 100% gezet en aandachtig geluisterd.
De 9800GT lijkt een kleine stofzuiger en koelt de gpu af tot 37 graden celcius op idle
De 6850 bleef erg stil en ik hoorde hem een klein beetje terwijl hij de GPU op 39 graden idle
hield. En dat terwijl ik de silent instelling nog niet eens heb gebruikt.

Crossfire

Met een crossfire opstelling is ruimte je vriend ivm luchtstroming door je systeem.
Gelukkig is mijn 790FX-GD70 bord zo ingericht dat ik tussen de kaarten nog een 2-3 cm ruimte heb voor lucht verplaatsing.

Ik heb een uur lang Metro 2033 gespeeld en gekeken naar mijn systeemtemperatuur en die van de videokaarten. Mijn systeem bleef rond de 32 graden zitten met een omgevingstemperatuur van +/- 18 graden. Dat is 3 graden hoger dan met een single kaart.

De kaarten zelf stegen van max 56 graden bij een enkele kaart naar 61 graden met z'n tweeŽn.
Hierbij gingen de koelers naar 78% snelheid maximaal, waarbij ik ze niet boven mijn systeemventilatoren uithoorde.

Overclocking

Om te kijken of de videokaart beter zou presteren als mijn systeem wat optimaler draait heb ik
dus enkele zaken wat opgevoerd tot standaarden waarmee ik dagelijks stabiel kan werken.

Processor :
Cpu X3 720BE van 2.8Ghz naar 3.2Ghz @1.3v (kan naar 3,6 @1.5v, maar blaas mijn cpu liever niet op)

Geheugen :
Geheugen timing van 9-9-9-27-T1 @1.5v naar 8-8-8-24-T1 @1.65v
Geheugen snelheid van 1600Mhz naar 1700Mhz

Moederbord
Northbridge van 2Ghz naar 2,1Ghz

Resultaat ::
+/- 2-3% in de prestatie verbetering van de spellen.

Mijn systeem is dus voor deze videokaart niet de bottleneck,
maar ik denk dat ik het nogmaals ga testen met de 2e kaart waarvoor mijn systeem meer data moet kunnen aanleveren.

Dat heb ik dus vastgesteld, dus ook de videokaart maar eens stressen.

Overklokken van de MSI 6850 Cyclone

Voor een idee wat ik kon verwachten mbt overklokken heb ik HARDOCP gelezen.

Ik ben begonnen met de instellingen welke ook op HARCOCP zijn gebruikt als basis overklok.
GPU @925Mhz / Mem @1125Mhz.
En heb toen wat testen gedraaid.

Daarna heb het geheugen beetje bij beetje verhoogd totdat ik artifacts kreeg @1139 Mhz, ben daarna naar 1136 Mhz gegaan voor enig zekerheid.

Daarna de gpu rustig aan verhoogd en bij 966 Mhz liep ik tegen de beperking waarbij ik de voltage zou moeten gaan verhogen. Aangezien dit mijn enige kaart is doe ik dat momenteel maar niet ;) .
Ik heb de gpu na enkele testen stabiel kunnen krijgen @961 Mhz.

Gemiddeld genomen geeft de max overklok een winst tussen de 5-8% (als ik de 2-3% van de systeemoverklok hiervan aftrek). De maximaal gemeten temperatuur was 58 graden celcius bij een fanspeed van 75%. De omgevingstemperatuur was 18,4 graden celcius.

Het is mogelijk om te overklokken met 2 kaarten al was de max overclock nu een 926 Mhz
waarbij ik nog prestatiewinst zag, naarmate ik de klok verhoogde gingen de prestaties weer naar beneden en kreeg ik micro stutters en/of artifact.
De maximale temperatuur was 61 graden bij een fanspeed van 78%.

Conclusie:

Goede prijs/prestatie
Ventilator is stil.
Geen issues bij installatie of testen van de kaart
Goed te overklokken zonder voltage verhoging
De CF opstelling werkt goed, nog geen issues tegen gekomen

Toevoeging van nog te komen zaken:
  • Lightmark metingen en vergelijking met de 6850
  • Performance vs Silent instelling testen (wordt week 45)
Updates/Wijzigingen
20111019: extra aandachtspunt opgenomen to-do lijst
20111020: Op verzoek spellen toegevoegd om te testen
20111021: Verschillende 'to-do' zaken verwerkt
20111023: Systeem overklok opmerkingen geplaatst
20111024: Eind deze week rond ik alle single card testen af, incl overclock
20111026: Ontbrekende metingen uitgevoerd, kaart overgeklokt.
20111026: Foto's van mijn kast toegevoegd voor het idee
20111101: Eerste CF metingen uitgevoerd en plaatjes bijgewerkt
20111103: Tekstueel geschreven over CF, Drivers en overlocking.

Bedankt voor het lezen
Ik hoop dat deze review jullie een beetje het idee geeft wat deze kaart kan op een wat ouder systeem zoals die van mij.
Mochten er nog op- of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.
Mocht je vragen hebben over de prestaties binnen een spel/applicatie laat het even weten, dan kijk ik of ik nog wat testen kan uitvoeren om iedereen een nog beter beeld te geven.

Heb jij ook een MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC?

Reviews door de redactie

voor hoeveel heb je hem gekocht en waar wil ik graag weten XD ;)
maar zeer nette en duidelijke review _/-\o_
Leuke review maar mensen world of Warcraft en the witcher 2.Hieruit valt toch niet echt een conclusie uit te trekken kwa prestatie kracht, de graphics bij deze spellen liggen niet echt hoog.Bijvoorbeeld wat doet deze kaart met battlefield 3 ?

Groet
Er zijn al genoeg reviews te vinden met CoD:MW2, Dirt2, farcry 2, crisis, metro 2033 en BF3.
Ik ben zelf niet in bezit van deze aangezien ik niet zo hou van FPS.
Dus ik test met wat ik heb.

Aangezien ik de beroerdste niet ben zal ik nog wat extra spellen testen.
o.a. Metro 2033, zodra de 2e kaart binnen heb, aangezien ik wel benieuwd ben hoe van 1 => 2 kaarten scaled.
The Wicher 2 is de zwaarste game die er is, ik heb een HD5970 en ik kan hem niet soepel op het absolute maximum van instellingen draaien, het is dus een heel relevante game om mee te testen, ook is het een game die heel gevoelig is voor een veranderende kloksnelheid van de graphische kaart.

Heel nette review, dit is een goed voorbeeld van hoe Tweakers.net zich onderscheid van de rest van het internet!
Daar kwam ik gisteren ook achter.
Metro 2033 draait gewoon soepel op max met een fps +/- 40 average
The witcher II was toch zwaarder met een fps van +/- 14

Ik zal vandaag de nieuwe metingen posten
Nette review, echter hoef je niet te groeten aan het eind van je review. Daarnaast is het misschien ook handig om de resultaten van de benchmarks in grafieken te zetten zodat het wat overzichtelijker is ;) voor de rest een nette review :Y)
Ik overweeg deze ook te kopen. Jou review bevestigd wat ik zoek ; prijs, geluid en prestatie :*)
thx voor de review
Bizar, ik heb deze kaart tweemaal in crossfire-opstelling en krijg een 7,5 in de windowsprestatie-index, nou weet ik dat ik daar totaal geen waarde aan moet hechten maar ik blijf het raar vinden!

Verder goeie review hoor! Ben benieuwd naar wat er nog gaat komen.

[Reactie gewijzigd door suddenjob op 20 oktober 2011 12:10]

Ik wil deze GPU ook kopen maar heb een vraag over de geluidsproducie, ik heb passief gekoelde voeding zeer stil systeem ik moet de lichtjes controleren of de pc aan staat.. Daarom zit ik te twijfelen over deze kaart en mijn vraag : Wat is de graden van de GPU bij het minst RPM/toeren... Is de fan hoorbaar op de allerstilste stand? En op hoeveel toeren draaid de fan op de minst?
Mijn systeem is echt niet de stilste te wereld, maar ik moet af en toe ook kijken naar mijn verlichting of de pc daadwerkelijk aan staat. Hij staat bij mij onder het bureau.

Zo stil als bijvoorbeeld de passieve oplossing van powercolor zal hij niet zijn.
Ik heb de kaarten ingesteld op basis 40% van de max snelheid in performance mode.
Dat is ongeveer 1500 rpm en is voor mij onhoorbaar. Met 100% gaat dat naar +/- 3500 rpm en is de luchtverplaatsing ietwat hoorbaar, maar komt in de verste verte niet in de buurt van het geluid van mijn oude 9800GT welke op 60% draaide(waarbij 100% een stofzuiger was)

Met 2 kaarten in crossfire in performancemode kan ik de verplaatsing van lucht licht horen. In silencemode zakt de rpm en dus geluid, maar stijgt de temperatuur wel iets.

Ik zal vanavond wat testen doen met performance en silent mode voor solo en cf opstellingen en dit in een grafiek plaatsen.

[Reactie gewijzigd door BabyBrain op 4 november 2011 09:37]

Bedankt BabyBrain

Ik gebruik deze voeding Seasonic x-460 Fanless die passief gekoeld is samen met amd 910e die heel makkelijk te koelen is, Western Digital Green Power hard disc die bij de meeste pc gebruikers de stilste onderdeel is maakte bij mij de meest geluid daarom heb ik hem vervangen voor een 2.5 inch seagate hard disc en nu is die ook onhoorbaar.. cpu cooler draait op 750 toeren en de casefan op 700 toeren daarom heb ik een doodstille PC zeker dankzij de Seasonic x-460 het is een prachtig product... 1500 rpm op 40% lijkt eigenlijk wel lawaaierig te zijn met combinatie met mijn pc? Ik zit echt in een knooppunt van als die niet zo stil is zoals ik verwacht op 40% gaat hij het verpesten voor de rest van de onderdelen/pc... Ik wil eigenlijk het kaart kopen om GTA 4 op te kunnen spelen Asus heeft deze passiefe videokaart uitgebracht maar ik zal er niet zo een hoge FPS kunnen halen vergeleken met MSI R6850 het is deze> ASUS EAH6770 DC SL/DI/1GD5....
Absoluut geen slechte kaart:
HardwareInfo vergelijker

Succes en laat even weten welke oplossing je hebt gekozen en hoe dat bevalt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door BabyBrain op 7 november 2011 12:47]

Volgens mij ligt het score ook aan je cpu omdat ik een zelfde kaart
had getest met een celeron dual core cpu en een amd phenom ii x4
en bij de phenom had ik constant 250 fps en bij de celeron 150. in cod4
Aangezien mijn processor 1 van de vertragende factoren is zal ik deze eens naar 3,2 Ghz verhogen en mijn geheugen ook optimaliseren.

Natuurlijk gevolgd door een nieuwe meting hier een daar, welke ik natuurlijk post ;-)

--- Update 23-10-2011 ---
Extra stuk opgenomen van het overclocken van het systeem en de invloed hiervan op de videokaart.

[Reactie gewijzigd door BabyBrain op 22 oktober 2011 20:19]

absoluut een mooie review,

vraagje

ik heb de kaart zelf ook en heb zelf ook die overclock instellingen van HARDOCP gebruikt.
ik gebruik ook de voltage verhogingen maar nou las ik net dat jij dat niet doet aangezien het je enige kaart is?

zijn de voltage verhogingen die ze bij HARDOCP gebruiken te extreem voor dagelijks gebruik?
Op zich kun je wel een kleine voltage verhoging uitvoeren, maar hou daarbij wel de temperaturen in de gaten van de gpu, memory chips en de voltregelaar.

Ik heb in laatst nog een review gelezen waarbij ze de gpu verhoogd hadden naar
1.3v en het geheugen een +125mv verhoogd hadden.
Resultaat was een 113 graden cpu en de voltregelaar die door is gebrand.

Mijn advies:
Geheugen in Mhz verhogen, maar ik zou de voltage default houden.
De GPU gewoon aanhouden zoals op HardOCP en zorgen dat deze beneden de 80 graden blijft

Met meer warmte komt natuurlijk sneller slijtage, maar tegen de tijd dat het een issue wordt heb je mogelijk alweer een nieuwe kaart :P

Ik ben benieuwd welke instellingen je nu hebt en wat je ervaringen zijn met de kaart.
Ik heb de kaart nu op stock, maar ik heb een sneltoets in game voor afterburner als het spel niet goed genoeg loopt dat ik dan die overclock toepas, met die voltage verhogingen. (met de settings van HardOCP, ik was te lui om alles zelf te proberen :P )

De videokaart is hier met overclock/voltage verhoging nooit warmer geworden dan 70 graden en de fan blies toen met de auto stand van afterburner op 75%

Maar dan denk ik dat ik idd wel even de max overclock setting zonder voltage verhoging van mijn videokaart ga zoeken, dat lijkt me idd het best.
Review is leuk om te lezen en informatief. Hartelijk bedankt!
Hallo, ik heb zelf deze kaart ook.
De kaart bevalt me super, vooral omdat hij zo stil is.

ik heb geprobeerd om de kaart te overclocken maar dat is niet goed gelukt.

Wat ik heb gedaan is de kloksnelheid van 860 naar 900 en naar 961 gezet om te testen. het probleem wat ik dan krijg is het volgende: Ik ben een spel aan het spelen en als de kloksnelheid op 900 staat dan loopt naar 10 seconden het spel vast. en dan wacht je 5 seconden en dan loopt het spel weer soepel. en dan na 10 sec loopt die weer vast.
ik heb dit geprobeerd met verschillende spellen zoals: BF3, Crysis 3, NFS the run, AC Brotherhood.

Waar komt dit door, misschien videokaart defect of ligt het aan mijn systeem?
i5 2500K
8 GB DDR3 1600MHz
z68 extreme3 gen3
Een goedemorgen,

Gebruik je een enkele kaart of cf?
Mocht het sli zijn dan kan een issue de cf-profiles zijn welke niet altijd even goed werken.

Ik ga er even vanuit dat je een enkele kaart bezit, graag zou ik de volgende zaken willen weten om eens te kijken naar een oorzaak:
- Windows versie
- Driver versie
- Geheugen snelheid bij het overklokken
- Voltage van de GPU bij 900
- Krijg je ook een verstoord beeld te zien (artifacts)
- Draaien benchmarks wel stabiel (zo ja welke?)

Niet alle kaarten zijn even goed te overklokken jammer genoeg. De haperingen welke je aangeeft lijken in eerste instantie op een geheugen correctie of driver issue.
Heb je in het optiemenu van de drivers die 'crash recovery' aanstaan? (weet de exacte naam zo niet). Mogelijk zou je kunnen proberen de voltage van het geheugen/gpu iets te verhogen en te zien of dat stabiliteit met zich mee brengt.

Groet,
B.B.