Asus EN9800GT ULTIMATE/HTDP/512M Review

BabyBrain 17 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.263 views

Asus EN9800GT ULTIMATE/HTDP/512M

Pluspunten

• Goede prijs/prestatie
  • Ventilator is stil bij acceptabele temperaturen
  • Werkt goed op mijn M2N32-SLI
  • Geen issues bij installatie of testen van de kaart

Minpunten

• Nog geen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van aankoop

Mijn ASUS 7600GT Silent heeft mij goed gediend de afgelopen jaren en kan met de meeste games nog wel meekomen. Een vriend van mij heeft net een nieuw systeem aangeschaft en liet mij een aantal games zien die ik ook speel. Toen bleek dat ik toch echt wel wat eye-candy miste, samen met het feit dat mijn fps meestal niet boven de 25 uit komt besloot ik een betere videokaart aan te schaffen.

Mijn oog viel op de 9800GT, omdat deze in mijn ogen niet te duur is §135,- en ook niet te zwaar voor mijn systeem. Tevens heb ik de voorkeur voor Nvidia-kaarten en Asus onderdelen.

Algemene beoordeling

De kaart werd geleverd in een grote doos met daarin:
  • EN9800GT Ultimate ~[kon niet missen ;-)]
  • HDTV-out cable
  • DVI to D-Sub adapter
  • 2x Molex => 6 Pins voedingskabel voor de grafische kaart
Omdat de kaart een stuk groter is dan de voorganger was ik genoodzaakt om mijn 3 hardeschijven te verplaatsen. Uiteindelijk werd mijn kast een stuk efficiŽnter qua airflow (hulde aan de tierips)

Featureset
De kaart:

De specs:

Prestaties

Ik heb voor het testen van de prestaties gebruik gemaakt van het volgende systeem:

De resultaten van de verschillende benchmarks:

EN7600GT Silent:

Eve-Online (classic) / 22 - 76 fps / 70 - 235 fps
Eve-Online (premium) / 8 - 56 fps / 36 - 179 fps
(wordt nog aangevuld)

Beeldkwaliteit

Ik heb geen verschil opgemerkt tussen beide kaarten. Verder geen artefact of iets dergelijks te zien gekregen.

Warmte- en geluidsproductie

Ik heb de ventilator van de kaart handmatig (Nvidia Menu) verhoogd naar 50%
Met een temperatuur van 40-50 graden is de ventilator niet duidelijk hoorbaar.
Bij het draaien van de benchmarks / games is de temperatuur niet hoger gekomen dan 68 graden bij een automatische ventilator verhoging naar 65% waarbij het geluid nog steeds acceptabel is.
(Temperaturen zijn gemeten met de GPU-Z Log).
Mijn case temperatuur is in totaal met een 3 graden gedaald in vergelijking met de EN7600GT welke zijn warme in de kast afgaf.

Drivers en compatibiliteit

Ik heb de laatste drivers vanaf de NVidia site gedownload (non beta) en heb geen enkele problemen ondervonden

Overklokken en Modbaarheid

De videokaart is standaard al overclocked richting de waarden van een GTX+
Ik heb geen ambitie om de kaart zelf te overclocken, maar ga zeker nog kijken naar het optimaliseren van CPU, Moederbord en geheugen.

Na een snelle overclock sessie haalde:
3dMark05 een score van 15678 ten opzichte van 10875
3dMark06 een score van 10976 ten opzichte van 8908.
Mijn instellingen:
  • FSB: 220
  • Memory: DDR2-880 4-4-4-13-21 2.1V
  • CPU: 4800+ op 2750Mhz (220 x 12.5) (HT link op 5x)
Komend weekend even kijken wat ik er nog extra uit kan halen.

De prijs / prestatie vind ik acceptabel en is volgens verwachting.

Update 17-01-2009: Adhv reactie de review geoptimaliseerd

Heb jij ook een Asus EN9800GT ULTIMATE/HTDP/512M?

Je hebt deze kaart vast niet alleen om goed office applicaties te kunnen draaien. Ik denk dat je er ook wel eens een spelletje mee speelt. Je kan wat vertellen over hoeveel FPS je dan haalt en met welke instellingen.
Ik d8 dat de 9800GT een 8800GT was?:S En zo ja, is het dan niet een single-slot cooler?
De 8800GT is een 9600GT ;)
De 9800GT is idd een renamed 8800GT vergeet wat tankbuster zegt ;)
"Werkt goed op mijn M2N32-SLI bordje"

Je mag er toch vanuit gaan dat hij op vrijwel elk bord werkt?? :P

Je stukje over temps is ook niet helemaal duidelijk. Je bedoeld dat jou kaart altijd op 50% fansnelheid loopt, dan max 68c wordt en dus niet veel lawaai maakt??

Je overklok winst is dus alleen behaald door je cpu/mem te overklokken?

Beste is ook nog even een spel testen met fps, bv met fraps (progje)

Verder voeg een plaatje van de vga zelf toe vinden we ook altijd mooi :P
--- Quote ---
"Werkt goed op mijn M2N32-SLI bordje"

Je mag er toch vanuit gaan dat hij op vrijwel elk bord werkt?? :P
--- Quote ---

Geen idee ;-) ik kan alleen beamen dat hij op mijn moederbord werkt.

Ik ga vandaag/morgen testen wat de invloed is van het optimaliseren van mijn cpu, moederbord en geheugen op de videokaart. Ik kwam er zo wie zo achter dat AACenter zich weer eens had geactiveerd, waardoor 30-50% van m'n cpu werd gekannibaliseerd.
Dus draai de testjes even opnieuw en post de updates.

p.s.
Dit is mijn eerste review ;-) verder commentaar is gewenst om in de toekomst
de kwaliteit te verhogen.
'k ben van het weekend niet echt toegekomen aan gamen, maar zal vanavond even enkele draaien.