Lian Li PC-Q25B Review

Thijs_ehv 18 oktober 2011, laatste update op 18 oktober 2011, 7.837 views

Lian Li PC-Q25B

Pluspunten

• Zeer mooi uiterlilijk
  • Compact, elke centimeter wordt benut
  • Plaats voor veel HDD's

Minpunten

• Moederbord-tray ietwat scheef
  • 1 ventilator 'defect'
  • Redelijk aan de prijs

Ik zat al lange tijd te denken om mijn Asus transformer als werkstation te gaan gebruiken, en mijn pc in te ruilen voor een HTPC \ server \ NAS. Mijn oog viel in eerste instantie op de Lian Li Q08B maar vind de CD lade en het rooster aan de voorkant niet mooi. Bovendien wil ik meer storage mogelijkheden (6x 3.5" vind ik te weinig voor een NAS).
Na het lezen van dit artikel had ik besloten even te wachten. De lian li Q25 ziet er namelijk een stuk beter uit en biedt ruimte voor 8 schijven.
Vorige week heb ik het web afgestruind naar reviews, ben wat negatieve reacties tegen gekomen , met name de bouwkwaliteit (binnenkant) komt slecht uit de verf, maar heb toch besloten hem aan te schaffen.

Aangezien ik vaak gebruik maak van reviews op tweakers.net bij deze mijn bijdrage!

Vormgeving:

De kast bestaat in 2 varianten : zwart en zilver . Ik heb zelf de zwarte aangeschaft.
De afmetingen zijn (W) 199mm, (H) 280mm, (D) 366mm.
Het uiterlijk is erg minimalistisch van opzet, aan de voorzijde is deze voorzien van een Lian Li logo en een zilvere powerbutton met blauwe LED. Aan weerszijden zijn 2 strookjes met ovale gaatjes aanwezig voor de luchtinvoer, aan de onderkant bevind zich een rooster (met stoffilter).
De kast rust op 4 blinkende zilveren pootjes, die je ook vaak tegenkomt op hifi apparatuur.
Ik vind hem er geweldig uitzien: geen rare fratsen, smooth and simple!

Inbouwmogelijkheden:

De Lian Li Q25 biedt ruimte voor maximaal 8 schijven: 7x3,5" of 5x 3,5" icm 3x 2,5".
De 5 3.5" schijven zijn te plaatsen in een hot swappable bay, de anderen vinden hun plek op de bodem van de kast in een uitneembare tray.
Er is geen mogelijkheid voor het inbouwen van een optische drive.
De kast is standaard voorzien van 2 ventilatoren met stoffilter. Aan de onderzijde van de kast bevindt zich een rooster met stoffilter, waar ook lucht door aangevoerd wordt (geen ruimte voor een ventilator), hierdoor blijven de drivers onder in de kast koel.
Voor de stroomtoevoer kan een normale ATX voeding gebruikt worden.
Er is ruimte voor 2 Pci sloten, er kan een VGA kaart van 320mm in geplaatst worden.
Het is een mini-itx kast, dus het moge duidelijk zijn wat voor moederbord er in dit kastje past :)

Bouwkwaliteit:

Buitenkant:
De buitenkant oogt solide, gemaakt van aluminium, de side panels sluiten naadloos aan op de kast, de pootjes zitten goed vast. Wat valt er nog meer van te zeggen?

Binnenkant:
Ik kan me enigszins vinden in de negatieve reacties die ik vond op het internet; veel mensen klagen over gebogen drive-bays (vanwege tie-wrapped accesoires doosje) en scheve moederbord trays (geen idee hoe dat zou komen).
In mijn geval geen problemen met de drivebay , de moederbord tray staat een klein beetje scheef, maar niet zo scheef dat ik hier wat aan heb moeten doen (poorten in I\O shield zijn gewoon bruikbaar, maar het had geen 2 milimeter extra moeten afwijken dan had ik een probleem gehad)
Verder vind je geen scherpe randjes terug, alles zit stevig vast. Geen deal-breaker wat mij betreft (voor de meesten op het web overigens ook niet - ondanks redelijk 'grote' problemen )

Koelingsmogelijkheden:

Zoals vermeld, de kast is standaard voorzien van 2 ventilatoren met stoffilter, een aan de bovenkant voor luchtafvoer(120mm) en een aan de voorkant voor luchtinvoer(140mm). De laatste zorgt er tevens voor dat de schijven in de bay koel blijven. Aan de onderzijde van de kast bevind zich een rooster met stoffilter, waar ook lucht door aangevoerd zal worden (geen ruimte voor een ventilator), hierdoor blijven de onderste drives koel.
Helaas bleek in mijn geval de ventilator aan de bovenkant een irritant zoemgeluid te maken , deze heb ik vervangen door een andere FAN , die tevens voorzien is van blauwe LEDs. Geeft best een leuke swing aan het toch-al-kekke uiterlijk van deze kast :) .
Ik vind het gat aan de onderkant ongelukkig gekozen; de drives blijven hierdoor wellicht wat koeler, maar doordat de kast op pootjes rust en er in het gemiddelde huishouden niet altijd gepoetst wordt onder elke apparaat zal dit voor behoorlijk wat stof (onder de kast en in het filter) zorgen. Dat filter zit er niet voor niets in natuurlijk, maar toch een aandachtspuntje.
De CPU kan worden voorzien van een cooler van maximaal 80mm. Ik heb hem voorzien van de Big shuriken van Skythe, maar de stock cooler van intel zou ook voldoen.
Het is, wanneer je een forse videokaart in de kast plaatst, niet aan te raden de hdd tray te gebruiken voor je schijven; die zullen hierdoor een stuk warmer worden (een SSD is hier wel tegen bestand denk ik).

Gemeten bij een kamertemperatuur van 20 graden:

Idle:
CPU cores: gemiddeld 36 graden
HDDs (in bay): 26-29 graden

CPU Load:
5 minuten 32M test hyper pi (dus 100% cpu load):
CPU cores: gemiddeld 56 graden - stabiel
HDDs: 26-29 graden - stabiel
Het lijkt het erop dat de warmte van de CPU goed afgevoerd wordt, gebaseerd op de stabiele temperatuur van de CPU en HDD's.

HDD Load:
5 minuten iometer test op een van de HDDs in de bay:
CPU cores: gemiddeld 35 graden
HDD: stijgt van 29 naar 30 graden.
De HDD's lijken goed gekoeld te worden.

Installatiegemak:

Allereerst, zoals je kan verwachten met een mini-itx kastje van dit formaat; het ken allemaal net!
Alle hieronder genoemde onderdelen zijn meegeleverd; dus genoeg schroeven, brackets en rubbertjes om het hele kastje te vullen.
Het plaatsen van de componenten gaat grofweg in deze volgorde:

Verwijderen sidepanels:

De sidepanels zijn zonder schroevendraaier te verwijderen en klikken vast in het chassis middels een handig klik-mechanisme.

Plaatsen moederbord:

Het plaatsen van het moederbord verloopt zonder grote problemen; met 4 schroeven wordt het moederbord op zijn plek gemonteerd. Zoals eerder vermeld; de backplate staat ietwat scheef waardoor de bovenste aansluitingen in het IO panel wat afwijken van de aansluitingen onderin. Dit belet het aansluiten van randapparatuur echter niet.
De SATA kabels komen in mijn geval gevaarlijk dicht in de buurt van de bovenste ventilator, maar is met wat handig buigen en de juiste tie wraps geen onoverkomelijk probleem.

FANS:

De FAN's, inclusief stoffilter en rubbers, zijn met de hand in 1 keer te verwijderen. Het filter is daarna afneembaar en kan eventueel schoongemaakt worden. De FAN is te vervangen door een ander exemplaar van elk willekeurig merk.

HDD's in bay:

Door de schijven aan weerszijden met schroeven te voorzien van een plastic bracket zijn de schijven eenvoudig in de bay te schuiven. De aansluiting aan de achterkant sluit feilloos aan op de HDD. Aan de achterzijde van de bay zit een printplaat met connectoren, op de achterkant sluit je de SATA- en powercables aan. Let op, je kan geen 'right angle SATA' connectoren gebruiken, deze komen in de knoop met je power connectoren.
En hier moet een en ander gebogen en ge-tie-wrapped worden om ervoor te zorgen dat het sidepanel goed aansluit:

Aansluitingen aan achterkant bay

HDD's in tray:

Op de bodemplaat van de kast is een HDD tray gemonteerd, deze is gemonteerd met 2 schroeven die met de hand los te draaien zijn.
Na het plaatsen van de benodigde rubbers en schroeven op de HDD zijn de schijven in de uitneembare tray te schuiven.
Dit proces vereist enige voorzichtigheid; doordat er nauwelijks spelingsruimte is tussen de schroeven en de gaatjes in de tray ging het plaatsen van mijn SSD (plastic) een beetje lastig - een van de uitsparingen op de onderkant van mijn hdd bleek ietwat scheef, gevolg: de schroeven moesten met enig geweld door de uitsparing heen geduwd wirden. Voor een SSD geen probleem, voor een traditionele HDD kan dat voor problemen zorgen (een klein tikje kan fataal zijn). Ik ga er vanuit dat dit niet zo vaak voorkomt bij normale metalen HDD's.

Voeding:

De voeding wordt gemonteerd via een bracket, en kan hierna via de achterzijde de kast ingeschoven worden.
Een modulaire voeding is absoluut aan te raden. Doordat er weinig ruimte is in de kast is er weinig ruimte om overtollige kabels te herbergen. Bovendien is het handig om een voeding te pakken die niet langer dan 140mm is. In mijn geval, een 150mm voeding, moesten de kabels ietwat gebogen worden, en nog komen de kabels tegen de hdd tray aan. Het ken net!
Het heeft me 3 pogingen gekost het ding te plaatsen, er kwamen wat kabels tegen de CPU fan aan waardoor deze dus niet meer draaide; gebruikersfout :).
Na wat pas en meetwerk, tie-wraps hier en daar, past het alllemaal precies :)

Het geheel met voeding van 150mm, groter is af te raden

Het geheel, zonder voeding

De prijs is redelijk 'fors' vergeleken met andere kastjes, een voeding ontbreekt.. Echter, de kwaliteit van het product is in orde en vermoedelijk zal het ding enkele jaren in de huiskamer moeten pronken en gedurende die tijd meermalig verwisselen van interieur. Ik vind de prijs geen probleem.

Conclusie:

Wil je een leuke HTPC, server of werkstation bouwen, met veel storagemogelijkheden, goede koeling, die het kritisch oog van jezelf of je vriendin en\of vrouw(en) kan doorstaan, dan is deze kast een leuke optie! De bouwkwaliteit is bij menig reviewer een punt van kritiek, ook ik ben er niet 100% tevreden mee, echter heeft voor geen onoverkomelijke problemen gezorgd. Deze kast is naar mijn mening tip top in orde!

Eindresultaat

Heb jij ook een Lian Li PC-Q25B?

Nette review. Ben ook binnenkort eigenaar van dit kastje :)
Helaas heb ik weer niet aan een modulaire voeding gedacht. Beetje eigen schuld natuurlijk, eerst bestellen en dan pas lezen op Tweakers :S
Helaas is het nu wachtten tot Azerty opstuurt
hehe ,. wel, een modulaire voeding is niet vereist volgens specs, maw. het zal allemaal wel passen, maar als je de een na laatste foto bekijkt, en er 3x zoveel voedingskabels bij denkt... zit het onder vol met kabels volgepropt, niet goed voor de airflow en koeling van onderste hdds.
zal de tekst wat aanpassen om eea,. te nuanceren

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 18 oktober 2011 20:29]

je kunt een voeding bracket bestellen hea, de PE-01 als ik me niet vergis. Je voeding komt dan 6 centimeter buiten de kast te hangen. Heb hem ook besteld voor het geval dat.
Wel jammer trouwens dat er geen modulaire voedingen zijn van 300Watt, het had het iets makkelijker gemaakt voor me.
ziet er handig uit dat bracket, had ik eerder moeten weten :)
Ziet er goed uit alleen werken de plaatjes in de tekst niet of die missen nog.
Conclusie is goed en onderbouwd.
Prijs jah daar valt over te twisten maar krijg je genoeg waar voor je geld of is het teveel vind je.
Plaatjes missen inderdaad, ze krijgen een width en length van 0 in de html.
Heb al een mailtje gestuurd naar de beheerder.

Ik vind zelf de prijs geen probleem, maar is toch aan de hoge kant vergeleken met andere kastjes, een puur objectieve 'voldoende' dus :)

edit: ik maak er een subjectieve van en pas de tekst aan.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 17 oktober 2011 23:44]

Mooie review hoor ! Misschien kun je in hier onderstaande link vinden wat je zoekt voor de plaatjes: Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 18 oktober 2011 11:27]

dank. ik had [afbeelding1] etc gebruikt zoals de FAQ vermeldt. Bleek niet helemaal te werken :)
Mooie review! Heb hem ook besteld (was vrijdagochtend al binnen maar nog steeds niet verzonden :S). Ga er een servertje in bouwen. Ik wilde er ook een review over schrijven maar deze geeft volgens mij precies weer wat de kast te bieden heeft. Ik zal mijn bevindingen iig posten.

Volgens mij een heerlijke kast :D
Mooie review. Ik had ook het probleem met de moederbord tray. Alles leek een beetje krap te zitten. Maar uiteindelijk alles netjes ingebouwd gekregen. Pics! Info!
Ik heb deze behuizing ook op het oog. Mijn huidige kast resoneert namelijk met 4 schijven erin. Hoe zit dit bij de Q25? Het is namelijk erg storend als ik een film ga kijken.
Geen last van resonantie, plastic brackets lijken hun werk goed te doen.
Ga ook deze kast gebruiken voor een Server/HTPC/Seebox

vraagje:

vraagje..
heb je allebei de fans aangesloten? intake en exhaust ? ik de Asus P8H77-I en die heeft ook alleen 1 Case-Fan aansluiting zoals jouw bord. Ik weet dat de fans ook kunnen worden aangeloten tussen een molex, maar zijn die dan te regelen via de Fan software van de producent .. bij Asus Qfan/Fanxpert

thnx
ik heb ze beide aangesloten , en idd via een losse voedingsaansluiting ga je deze niet kunnen monitoren\regelen via je moederbord.
thanks voor de info..

je zei dat jou 120mm defect was ? welke heb je gebruikt als vervanging? ik heb gekeken naar een Scythe Slip Stream 120mm 500rpm , die maakt bij volle toeren maar een herrie van 20 db(A)
weet niet meer precies welk merk maar kan ook best een scythe geweest zijn.