Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 400R Review

Hajo360 14 oktober 2011, 1.287 views

Corsair Carbide 400R

Pluspunten

• Prijs/functie verhouding
  • Ruimte voor kabels achter het mobo
  • Ruimte voor H100 waterkoeling bovenin
  • Eenvoudge montage

Minpunten

• Schroefaansluiting rechtsonder voor m-atx mist.
  • Bovenzijde frontpaneel lijkt niet helemaal tangent te lopen met bovenzijde behuizing.
  • PCI-Slot plaatjes aan de achterzijde kunnen gaan resoneren

Introductie
Mijn oude Lanbox Lite kreeg het niet meer voor elkaar om de huidige hardware afdoende te koelen. Dus heb ik besloten om op weg naar een hardware update (Ivy Bridge i7) al vast een aankoop in de juiste richting te doen. Na lang zoeken viel mijn oog op deze behuizing van Corsair.
De oude Lanbox heeft geweldig werk gedaan maar vooral de Airflow was bij die behuizing een ramp. De ontbrekende ruimte om je overlengte van kabels kwijt te raken zorgt voor te veel obstructie en blokkeert de doorstroom van verse lucht. Hierdoor willen alle andere fans nodeloos hard draaien. Terwijl de afvoer van de behuizing door 2x 60mm en 1x 80mm fans moest worden geregeld.
De Lanbox Lite was tevens een erg krappe behuizing met helaas weinig ruimte om comfortabel veranderingen van de hardware door te voeren. Je was al snel 2 uur bezig om je CPU en GPU fans schoon te maken doordat je bijna de hele behuizing moest slopen.

Kortom eisen voor de nieuwe behuizing.
  • • Rustig uiterlijk
  • • Airflow
  • • Kabelmanagement
  • • Montagegemak
Wensen voor nieuwe behuizing
  • • Ruimte voor grote fans
  • • USB 3.0
  • • Afgewerkte binnenzijde (coating en anti snee maatregelen)
  • • Ruimte voor een Corsair H100 CPU koeler
  • • Stil
  • • Geen verlichting
  • • Geen raam
Eerste indruk
Het uiterlijk is rustig ondanks de “oren” aan weerzijde van de behuizing. Als ontwerper vind ik de oren een mooie uiting van een ontwerpcompromis. Meer ruimte voor kabels maar dan wel zonder te veel visuele schade. De behuizing is aan de buitenkant gecoat met een satijnglans zwart met een tikje metallic poeder erin. Dit zorgt voor een vingervetvrij oppervlak en als ik eerlijk ben vind ik hoogglans ook een beetje kitscherig maar dat is persoonlijk. De behuizing staat solide op dikke rubber voetstukken en tordeert niet tot nauwelijks. Niet dat je anders zou verwachten van een behuizing van deze prijsklasse maar je weet maar nooit.
Vreemd is wel dat de bovenzijde van het frontpaneel niet geheel tangent lijkt te lopen met de bovenzijde van de behuizing. Hoewel de rest van het paneel er solide uitziet geeft dit deel de indruk van een behuizing uit een goedkopere prijsklasse. Jammer maar dat is dan ook het enige wat ik aan kan merken op de uiterlijke verschijning van deze behuizing.

Binnenwerk
Na het losdraaien van 2 duimschroeven per zijpaneel krijgen we het binnenwerk te zien. Een grote gapende matzwarte ruimte komt je tegemoet. Alle metalen randen zijn afgerond waardoor snijwonden bij montage bezigheden nauwelijks zullen voorkomen. De tulles zitten mooi stevig op hun plaats en zelf de bekabeling van alle connectoren en fans is in het zwart uitgevoerd. De bijgeleverde fans (drie maal 120mm) zijn voor gemonteerd in een opstelling van twee zuigers voorin met witte LEDs en 1 blazer achterin zonder verlichting. Ik had deze behuizing om deze reden bijna niet aangeschaft tot ik erachter kwam dat met een druk op de knop de LEDs worden uitgeschakeld. De twee voorste fans worden op een 12v PATA kabel aangesloten in mijn Lanbox Lite was ik hier niet zo blij mee geweest omdat dit weer een extra kabel met vier aansluitingen betekent. Maar met de Carbide behuizing en de extra ruimte achter de mobo zal dit geen probleem vormen. De achterste fan heeft een normale 4pins header. Voor de rest zijn er nog drie andere kabels aanwezig in de behuizing namelijk de HD-Audio, 1394 en een USB 3.0 (met nieuwe header).

Montage
De montage van alle onderdelen was snel gepiept. Ik had de dag van tevoren de Lanbox al ontleed en even alles schoon gemaakt voor de hermontage.
Beide panelen verwijderd en de behuizing op zijn kant gelegd. Controleren of alle spacer schroeven op de mobo plaat zitten. Was niet het geval moest er dus nog even twee indraaien. Wat hierbij opviel is dat voor een m-ATX bord er geen plek is om een spacer te plaatsen aan de rechter onderzijde van het bord. Hierdoor hangt het bord op dit punt vrij. Waarom hier een aansluiting zat is mij een raadsel maar vooralsnog heb ik er ook geen echt probleem aan op kunnen merken.
Er is overigens in de handleiding duidelijk beschreven welke schroeven voor welk doel gebruikt moeten worden. Ik heb zelf ooit (lang lang geleden…) PSU schroefjes gebruikt voor een HDD en dat doe je maar een keer… Erg handig voor de beginnende bouwer dus!
Nadat het mobo stevig vast zat de HDDs in hun brackets geplaatst. De brackets voelen trouwens wat slapjes aan als je ze los beet hebt. Maar als ze zich door middel van pinnetjes vastzetten in de HDDs is het geheel meteen zo stijf als een plank. HDDs in hun bracket erin geduwd en de DVD-rom drive vanaf de voorzijde erin geschoven. En na 3 heerlijke klikjes zat al het drive wezen dus vast, zonder ook maar een schroefje.
PSU bevestigd met de fan naar onder. Normaal ben ik hier een beetje huiverig voor maar bij deze behuizing wordt zowel voor als onder de behuizing een stofmasker geleverd. Dit voorkomt dat de binnenzijde van de pc een stofzuigerzak wordt.
PSU kabels aangesloten en meteen door de tules naar achter geduwd. En samen met alle andere bekabeling netjes en clean naar hun desbetreffende connector geleid. Easy peasy, todat je erachter komt dat er nu aan de achterzijde een gigantische bol met kabels hangt. Hier nog 10 minuutjes meet gepuzzeld en toen kon het achterpaneel er weer op.
Daarna nog de GPU gemonteerd een aangesloten op de voeding. Wat hierbij opviel was dat de plaatjes die de sloten op de achterkant afdekken niet helemaal resonantie vrij lijken te zijn. Maar ach.
Recht paneel er weer op en klaar is kees! Kortom een supermontage.

Ingebruikname
Na de installatie van alle onderdelen kabels weer aangesloten en opgestart. En heerlijk om weer eens een echt stille pc te hebben. In de toekomst zal ik waarschijnlijk een dikke Intel met een Corsair H100 inbouwen en wellicht nog wat extra 120 of 140mm fans instaleren. Hierdoor zal het volume wel toenemen maar ik verwacht geen verassingen. De keuze voor witte verlichting van de on/off knop en de hdd lamp komt goed over. Ik ben zelf niet van de kerstverlichting en baal er altijd van als er weer zo nodig groene, rode en blauwe lampjes in behuizingen moeten zitten.
Het systeem zelf blijft veel beter op temperatuur en is ook stabieler waar ik in de oude behuizing heftige pieken zag is dit verloop nu veel verder afgevlakt.

Op dit moment heb ik de behuizing twee dagen en kan ik over onderhoud van het inwendige systeem en langetermijn bevindingen nog niet veel zeggen. Later meer.

Heb jij ook een Corsair Carbide 400R?

Reviews door de redactie

Vind je nu zelf niet dat je voor een veel kleinere kast had kunnen gaan? Het lijkt nu bijna of er zo'n 2 moederborden in kunnen. Maar goed, koeling boven alles voor een tweaker? :+
lees de tweede zin eens :|
@ Exbloder: Voor de huidige vulling van de kast heb je natuurlijk gelijk. De inhoud van de kast komt uit een Thermaltake Lanbox Lite. Dit is een klein m-ATX kastje die ik in de toekomst weer ga gebruiken voor dit systeem zonder de 6850 en waarschijnlijk met een zuinigere processor. De kast is bedoelt om een tijdje mee te gaan zoiezo naar het aankomende Ivy Bridge systeem en wie weet daarna nog langer.
Ik denk dat ik voor het komende systeem gewoon gebruik blijf maken van m-ATX bordjes. Ik vind de toevoeging van x aantal pci en pci-express sloten geen toegevoegde waarde hebben. Daarnaast kun je m-ATX bordjes met een interne GPU vaak ook goed als media centre gebruiken als ze te traag zijn om op te gamen of om op te modeleren.

In kort: voor nu ja, voor de toekomst nee.