Sony Vaio VGN-FZ11S Review

Storm316 17 januari 2008, 9.325 views

Sony Vaio VGN-FZ11S

Pluspunten

• Mooi design, stevige behuizing, snelle processor en grafische kaart, lage geluids productie.

Minpunten

• Geluids kwaliteit interne speakers kan beter

Ik heb 'm nu 3 dagen in huis; m'n Sony Vaio FZ11S.

Na 3 jaar erg intensief op m'n HP Pavilion zd7000 gewerkt te hebben moest ik in het begin erg wennen aan het formaat van het scherm, maar eerlijk gezegd weet ik nu al bijna niet meer beter. Wat een heerlijke machine is dit!
Na het lezen van de hardware configuratie is vast al duidelijk dat het om een behoorlijk snelle laptop gaat, en dat maakt ie in de praktijk helemaal waar. Gamen (ik ben geen zware gamer, bij mij blijft het bij af en toe een potje San Andreas oid), films decoderen, grafische bewerkingen, alles gaat moeiteloos en snel, en als je zin hebt om te multi-tasken zelfs gelijktijdig dankzij de T7100 processor, de Geforce 8400 GT en 2Gb RAM.
Ik ben erg te spreken over het design van deze Vaio, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De behuizing is behoorlijk stevig evenals de scharnieren, de knopen, het touchpad en het toestenbord, de enige opmerking die ik kan maken is over het zwarte plastic waarop je polsen rusten tijdens het typen, dat voelt een beetje dun aan. Niet perse zwak, maar in vergelijking met de rest van de constructie van de laptop had het voor mijn gevoel iets dikker, steviger gemogen.
Alle knoppen voelen lekker stevig als je ze indrukt maar gaan niet te zwaar en zitten allemaal op de juiste plaats; precies waar je ze verwacht. Ook vind ik het erg fijn dat ze ook allemaal doen wat je verwacht als je ze indrukt, op m'n oude HP leken ze het alleen te doen wanneer ze er zelf zin in hadden...
Het scherm is zeer scherp en duidelijk, zoals je van Sony mag verwachten. De webcam en ingebouwde microfoon werken beide veel beter dan ik verwachte. Met 640x480 en 30fps heeft deze cam dezelfde specificaties als m'n 'externe' logitech webcam, maar wat een verschil!! Het beeld is scherp, de kleuren zijn prachtig, zelfs wanneer ik alleen maar een schemerlamp aan heb in de kamer. Zowel microfoon als webcam werkten probleemloos vanaf de eerste keer dat ik msn messenger en skype gebruikte.
Het geluid wat uit de ingebouwde speakers komt vind ik niet echt fantastisch, maar is acceptabel en precies hard genoeg(het max. volume). Qua notebook standaard zal de geluidskwaliteit vast bovengemiddeld zijn, maar ja, in m'n HP Pavilion zaten Harman Kardon speakers en dat geluid is gewoon moeilijk te evenaren denk ik....
De laptop word iets warmer dan ik verwachtte, maar absoluut niet abnormaal. Zelfs als ik 'm hard laat werken dan blijft hij erg stil, wat een verademing na een pentium4 notebook.
Ik werk zelf praktisch altijd terwijl ik op het lichtnet aangesloten ben, dus levensduur van de batterij is voor mij niet zo belangrijk, maar ik heb gisteravond wel een dvdtje gekeken terwijl ik in bad zat en die 1,5 uur hield ie prima vol op accu power.
Wireless lan, bleutooth, usb synchronisatie met m'n Windows mobile device, ook dit werkt allemaal probleemloos.

Al met al ben ik erg blij met mijn nieuwe notebook. Ik heb zeer bewust voor deze Vaio gekozen na het vergelijken van werkelijk alle in Nederland verkrijgbare vergelijkbare machines, en ik weet nu al zeker dat ik hier met veel plezier op zal werken de komende jaren (ik koop eens in de 3 jaar een nieuwe notebook, en werk er zo'n 50 uur per week mee).
Ik blijf me verbazen over hoeveel waar je krijgt voor je geld, zouden ze een beetje gek geworden zijn daar bij Sony misschien..? 1200 euro voor deze specificaties, looks en feel vind ik echt een hele scherpe prijs,

Dit is m'n eerste review, so please be kind... ;) Ik heb het expres niet te technisch gemaakt, maar mocht iemand specifiekere informatie willen; vraag gerust!

edit; ik heb vandaag na ongeveer een half jaar gebruik m'n FZ open geschroefd en wat foto's gemaakt van de binnenzijde. Van de buitenkant staan al genoeg foto's op internet dacht ik ;)
Op foto 3 is goed te zien hoe de fan eruit ziet na een een half jaar (zeer intensief) gebruik, de werkelijke reden voor het open schroeven van m'n Vaio. Tussen de heatsink en de fan zit ook een lekkere deken stof, iets wat misschien minder goed te zien is.

Een how-to-tutorial en gedetailleerdere foto's volgen binnenkort.

edit2: Ik heb er toch maar voor gekozen m'n how-to-tutorial op notebookreview.com te zetten zodat anderstalige FZ bezitters er ook nog wat aan hebben, volg de link:

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FZ11S?

Waar heb jij hem gekocht?
Ik heb hem eigenlijk rechtstreeks van Sony Nederland, een vriend van me werk voor Sony. Ik had dus een 'shortcut'. Maar hij is op diverse adressen uit de pricewatch lijst van tweakers al te krijgen.
Helaas is er niet zo veel over deze notebook reeks te vinden maar het beeld dat ik heb gekregen is dat de meeste mensen hem aanhebben schaft vanwege de looks. En de kritiek punten zijn voornamelijk de hopeloos grote hoeveelheden voorge´nstalleerde rotzooi, en de redelijk slechte ondersteuning.

Wat het laatste punt betreft kan ik wel wat in komen aangezien op de website nog geen drivers staat gepubliceerd.

Wat is jou ervaring hiermee?

[Reactie gewijzigd door Mark Wegener op 28 juni 2007 23:10]

Joh, google eens 'vaio fz review' en je vind een hele hoop info. Op notebookreview staat ook een 27 pagina lange owners thread. (ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen...)

Met die Sony/Microsoft software 'vervuiling' was ik ook niet zo blij (al zaten er ook een paar hele fijne programma's zoals bv. Adobe elements bij), maar wat ik niet nodig had kon ik allemaal heel gemakkelijk verwijderen worden. Een volledige en schone her-instalatie van Vista zoals velen aanraden is in mijn ogen dus niet nodig, hiermee voorkom je ook dat eventuele drivers verloren gaan. Overigens, op de amerikaanse website van Sony zijn wel alle drivers gratis te downloaden op de driver voor de gforce 8400 GT na, en je kunt ook gewoon een recovery dvd branden, dan heb je ze ook volgens mij. Ehm, het zijn in totaal trouwens drie (gewone) recovery dvd's :)
Ik heb hem ook een paar dagen. Ik heb een zoektocht gedaan naar alle laptops die het goed doen in fel zonlicht. Ook wilde ik graag dat er Vista op draaide (ondanks alle rampverhalen over performance). Ik heb vervolgens de fz11s gekozen omdat deze relatief goedkoop was/is en voldeed aan de (Vista) hardware vereisten. Ik ben er erg blij mee:
  • het scherm is uitstekend zichtbaar in fel zonlicht (lekker buiten in de zon werken!)
  • performance is zeer goed (ben geen gamer) De windows performance index is 4.0 (dit is alleen voor het aero gebeuren, de rest is 4.7 of 4.8
  • goede looks, klein , licht (2.7 kg.) en goed afgewerkt
Een mooie laptop absoluut. Maar mis je niet de snelheid van een 7200RPM schijf? Dat is eigenlijk het enige dat mij in de weg staat deze laptop aan te schaffen. :)
Nee, het verschil merk je eigenlijk niet, maar je kunt de hd natuurlijk ook gewoon vervangen als je wilt. Toen ik een aantal performance tests liet draaien was de hd absoluut geen bottleneck.

Hier wat resultaten voor mijn nog standaard FZ11S:

PCMark05: 4248
3DMark06: 1475

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 5 juli 2007 13:00]

Hier de resultaten na het installeren van de nieuwe forceware 101.28 drivers voor de 8400GT:

PCMark05: 4353
3DMark06: 1705

Ik had nog iets meer verbetering verwacht, maar toch alweer een beetje sneller :)
Storm316, ik heb zojuist ook jou commentaar op het engelse notebookreview.com forum gelezen. Je beschrijft daar dat je 256 MB dedicated memory hebt op je 8400 GT. Dit is mijns inziens niet helemaal correct, aangezien de officiele website van Sony het volgende aangeeft over de FZ11S:

" Weergavegegevens
Volledige naam videokaart NVIDIA« GeForce« 8400M GT
Producent NVIDIA«
Opmerkingen 895 MB aan beschikbaar graphics-geheugen en 128 MB aan videogeheugen"
Het videogeheugen is dedicated.

Ik haal dit aan omdat ik zelf deze laptop ook ga aanschaffen, maar even in de war gebracht werd door jou opmerking op die site. Ik heb die laptop bij de Paradigit namelijk alleen maar met 128 mb videogeheugen te koop aangeboden zien staan, maar als blijkt dat dit eigenlijk 256 MB zou moeten zijn, wil ik geen kat in de zak kopen. :)

Bvd
Je hebt gelijk r0g3r, er zit idd maar 128mb v-ram in de FZ11S, het is de FZ met bue-ray die 256mb heeft. Ik dacht echt dat er in de S ook 256mb zou zitten maar had het mis, helaas helaas.....

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 9 juli 2007 11:58]

hoeveel kost de FZ11S?
Ik zou hem ook graag kopen, maar ik vind hem alleen maar tegen 1500 euro?
Dat is teveel voor mij, 1200 euro zou nog net gaan!

Waar vinden jullie die prijzen?

danku