Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

Flasherrr 11 augustus 2007, 4.253 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Ligt goed in de hand.
  • Ziet er goed uit.
  • Gevoeligheid.
  • Dpi op muis in te stellen.
  • Speciaal voor rechtshandigen dus zit als gegoten.

Minpunten

• Niet geschikt voor linkshandigen.
  • Opnieuw opstarten na installatie.

Na velen jaren met een vrij oude muis van "typhoon" eentje met een balletje in het midden om lekker snel te kunnen scrollen. Deze muis was erg versleten maar hij deed het nog prima. Totdat ik bij een vriend van mij een mx500 muis uittestte. Dat was echt een verademing. Dus ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe muis. Na een lange zoektocht naar de beste muis ben ik op de mx518 gekomen omdat, deze lekker in de hand lag en ook geschikt was voor internetten en voor gamen. Ik heb niet voor de G5 gekozen omdat deze soms problemen had met verschillende oppervlakten.

Ergonomie
De muis is alleen geschikt voor rechtshandigen maar ligt daardoor als gegoten. Wat vrienden en familie hebben de muis uitgeprobeerd en hun eerste indruk was erg positief. Het gewicht is prima, de muis is goed over het oppervlak te bewegen en voelt niet log of zwaar aan. De muis voelt erg prettig aan.

Functionaliteit

Op de muis zitten 8 knoppen, gewoon linker en rechtermuisknop, en nog 6 optionele knoppen. 2 Daarvan zijn al eerste instantie bedoeld om de gevoeligheid aan te passen van je muis, je kan kiezen hoeveel dpi je op dat moment wilt. Bijvoorbeeld als je aan het snipen bent, dan zet je de gevoeligheid even wat lager zodat je beter kan richten. Ben je aan het quaken zet je hem weer heel gevoelig.
Je hebt het scrollwheel die je in kan drukken, en een knop voor het verwisselen van programma. Gelukkig druk je deze niet zomaar in. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je opeens uit je game gezet wordt. Nog 2 knoppen voor je duim, die kan je zelf instellen bijvoorbeeld volgende of vorige pagina.
De muis heeft een erg hoge gevoeligheid van 1600dpi, wat voor mij meestal eigenlijk te veel is. Er zal afentoe wel een uitzondering zijn, maar veel ga ik het niet gebruiken. Het kan aantrekkelijk zijn voor gamers die met hele hoge resoluties gamen op grote schermen.

Precisie
Hier ben ik erg tevreden mee, de muis is erg precies. En is niet snel de weg kwijt. Zelfs bij hele snelle bewegingen blijft hij goed zijn werk doen en gaat hij niet opeens rondjes draaien oid. En doordat je op de muis de gevoeligheid kan instellen kan je ook tijdens een game hem even extra gevoelig, of minder instellen.

Vormgeving
Op foto's die je online ziet, vond ik de print nooit zo geslaagd alleen nu ik hem binnen heb ziet het er juist erg goed uit! Je hebt een beetje het gevoel dat je de muis kan indrukken. Erg mooi gedaan!

Bouwkwaliteit
Op de doos staat dat de muis 8 miljoen keer klikken aankan en 250 kilometer kan afleggen. Dat kan ik natuurlijk niet controleren alleen, de muis voelt wel degelijk aan.

Drivers en onder- steuning
Hier heb ik niet veel over te vertellen, de software die erbij zit is noodzakelijk om de knoppen in te stellen. Wat wel raar is dat je na de instalatie je computer opnieuw moet opstarten, wat ik niet van deze tijd vind. Over de ondersteuning kan ik niets zeggen.

De prijs is niet heel hoog meer, in de pricewatch kan je deze muis al vinden voor iets minder dan 40 euro. En je krijgt absoluut waar voor je geld!

Algemene indruk
De muis zit lekker in de hand, ziet er mooi uit en is degelijk.

Nog wat technische informatie:
Resolutie 1600dpi
Beeldverwerking 5.8megapixels/seconde
Maximale acceleratie 1m/seconde. Ik denk dat dit redelijk goed klopt, de muis is niet snel op het verkeerde spoor te brengen.
16bit databus
Usb verversings snelheid: 125Hz. Dit betekent dat de muis elke 8ms seconden een pakketje verstuurd. Dit is te veranderen, door het programmaatje “usb mouserate switcher” te gebruiken. Dan kan je de muis verversings snelheid op 500Hz zetten, hierdoor zal de muis nog vloeiender lopen dan dat die al liep. Het is moeilijk om het objectief te vergelijken omdat je niet even kan switchen maar ik denk dat het wel een beetje helpt. Nadelen hiervan heb ik nog niet gevonden, ik heb het pas net ingesteld.
Gewicht muis 106 gram, dit is best ligt je zal niet ervaren dat dit een zware logge muis is.

Binnenkort
Na aanraden van iemand op GoT heb ik een corepad eyepad besteld met skatez. Binnenkort een update als ik ze binnen heb.

Foto's
Er zitten 2 foto's bij om een indruk te krijgen, de foto's zijn niet erg kleur getrouw, hij is normaal grijzer en mooier. En op een of andere manier zijn de kuilen anders.

Update
Inmiddels heb ik al een tijdje een corepad eyepad erbij met skatez. Deze combinatie is echt een aanrader! Met corepad eyepad is het al prettig muizen maar met skatez gaat het echt een heel stuk soepeler. Skatez zijn naar mijn idee wel redelijk duur, gelukkig gaan ze heel lang mee en krijg je 2 setjes.

Heb jij ook een Logitech MX518?

Ik reboot liever een keer dan dat ik een slechte driver te pakken heb :). Ik moet zeggen die SetPoint drivers zijn erg goed en nauwkeurig als je ze op den duur goed in weet te stellen. Vooral de SetPoint-implementatie bevalt me in plaats van de Windows-implementatie. Misschien kun je nog wat meer technische informatie van de muis zelf vermelden en wat je daar van vindt of gebruikt (de 16bit databus? krijg je last van negatieve acceleratie bij een hogere DPI?). En natuurlijk wat over de frequentie 125Hz (standaard polling rate van USB) of heb je de USB polling rate veranderd (of ben je zelfs nog van het oude P/S2).

[Reactie gewijzigd door abort_ op 25 juni 2007 02:08]

Ik heb het aangepast, suggesties zijn altijd welkom! Bedankt. :)
Leuke en interessante review! Toevallig heb ik vandaag net een order geplaatst voor een MX518 met een corepad eyepad. Ik lees dat jij die ook gaat kopen! Leuk om te horen! Ik heb alleen geen skatez erbij genomen. Maakt dit veel verschil? Zo ja, dan overweeg ik snel nog even wat bij te bestellen! ;)

Klein tipje: 'een vrij ouden muis' (eerste zin), mag wel even aangepast worden... :P

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op 25 juni 2007 21:05]

Dankje! Ik had nog een muismat nodig, en nadat ik de muis in "Heb je iets nieuws en MOEt je het gewoon showen" had gezet kreeg ik 2 reacties die me die combinatie aanraadde. Dus nu ben ik toch bezig ben doe ik het meteen goed :P. Als ik het binnen heb (waarschijnlijk nog deze week) zal ik mijn ervaring wel posten.

Foutje aangepast ;)

[Reactie gewijzigd door Flasherrr op 25 juni 2007 21:49]

Kheb ook een MX518 gehad en heb destijds een Qpad Lowsense gekocht, 2 maanden mee gewerkt en daarna pas skatez gehaald ....

DOM DOM DOM ,

Koop voor 5 euro een pakkie skatez en je hebt meteen de ultieme feeling!
Het is het echt waard!
Ik raad Hyperglides aan die blijven lekker lang zitten.
op een clothpad is het een stuk minder interessant om skates/hyperglides te gebruiken.
Ik heb me er nog niet veel in verdiept. Maar omdat de eyepad goedkoop was, en ik lees er goede dingen over leek me het de moeite waard er eentje bij te bestellen.

Mijn order wordt als het goed is volgende week pas geleverd ivm lange levertijd van een toetsenbord dat ik er bij heb besteld. Ik hoop dat ik je ervaring nog kan lezen...

Ik wacht in ieder geval ook met smart op mijn komende MX518! :)
Ik heb ook MX518 besteld. Ik heb hem in combinatie met de Icemat 2nd edition, het is wel een erg dure muismat, maar ik hoop dat ie het waard is. Een neef van me heeft de oude Icemat echt een geweldige mat.

Ik heb er nog geen skates bij besteld, want bij mijn oude muis heb ik er nooit problemen mee gehad, is het evengoed aan te raden?
je muis is er wel 100% smooth door (als ze ingesleten zijn).. je hebt dan dus eigenlijk (bijna) geen weerstand meer.
update plaatjes toegevoegd
ik heb deze muis ook ik vind het geweldig met 1 druk op de knop in-game de dpi aanpassen.
@abort_: hyperglides op je MX518 en een icemat kan nooit goed gaan. Volgens mij vind je die muis binnen de kortste keren aan de andere kant van je huis...

Een vraagje aan Flasherrr: Zitten er eigenlijk standaard al skatez onder de muis? Of athans iets dat ervoor zorgt dat ze een beetje (goed) glijden?

Leuk dat je foto's hebt toegevoegd, alleen wel een beetje zonde dat je nauwelijks kan zien wat erop staat. Wat betere kwaliteit Foto's van betere kwaliteit zou leuk zijn. Ik neem aan dat je deze met een mobiel heb gemaakt!? :P
voor quake 3 high sens is het wel leuk hoor ^^