Specificaties 7.1-kanaals met 105W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Sony STRDH820 Review

antonvh 1 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 3.606 views

Sony STRDH820

Pluspunten

• geluidskwaliteit!
  • vele mogelijke speaker set-ups
  • iPhone/iPod geluid met het gewone kabeltje
  • iPhone laadt op

Minpunten

• wel AM/FM maar geen DAB
  • ingewikkelde afstandsbediening
  • geen mogelijkheid om de aspect ratio van het beeld aan te passen
  • handleiding is helaas nodig EN onoverzichtelijk

Geluidskwaliteit Score: 5
UPDATE 1-11
Ik heb de versterker nu een tijd in gebruik en als alle instellingen goed staan werkt het eigenlijk ok. Jammer dat het zo'n lijdensweg was om er te komen.

De eerste review voor de STR-DH820. Dit is geen uitgebreide review waarin ik uitputtend alle features getest heb. Ik heb enkel getest wat ik zelf gebruik: stereo geluid, FM radio, blue-ray, iPod en een DVB tuner. Wat ik gebruik werkt goed, maar er waren wel enkele hordes te nemen qua instellingen. Als je de amp overweegt raad ik je aan om eens de manual op te zoeken en door te lezen of hij kan wat je wil.
Overall heb ik een voldoende gegeven omdat het geluid erg goed is, maar het bedienings- en instellingengemak zwaar slecht. En dat wordt niet goed gemaakt door de handleiding. Het is gewoon pielen tot je alles goed hebt.

Waarom de DH820?
Ik zocht een amp die dmv upscaling diverse signalen kon doorgeven naar hdmi, zodat ik maar met 1 kabel naar mijn beamer moet. Ik twijfelde tussen deze en de Denon 1611, maar heb de sony gekozen omdat ik al een blu-ray speler heb van sony. Staat wel zo netjes op een toren. Stom, maar vind ik belangrijk. En het hebben voor 1 remote voor beide apparaten is ook wel fijn. Hoewel de remote bijzonder ondoorzichtig is.
Ik heb verder gewoon twee front speakers en gebruik niks van de 7.2 surround functionaliteit van de receiver. Misschien ooit eens in de toekomst.

Uitpakken en installatie
De amp woog minder dan ik dacht. Ik schat zo rond de 7kg. Opgesteld, blueray speler ingeprikt en beamer. Direct beeld en geluid. Toch maar even in de manual gebladerd. Bij de first time use zie je dat je in het onscreen menu de speaker setup moet aangeven. Ik ben blij verrast door het aantal mogelijke setups. De interface en de remote zijn bepaald niet intuitief. Ik heb de manual altijd in de buurt liggen.

Bouw en knoppen
De knoppen voelen een beetje plastic aan, niet zo degelijk. De volumeknop gaat best wel stroef. Ik gebruik vooral de inputs knop en de volume knop. Bij het luisteren naar de radio ook de linker knop. Alle andere knoppen zijn voor mij nogal overbodig. Je krijgt zo slecht feedback op het display over wat ze doen dat ze eigenlijk niet zo bruikbaar zijn. Bijvoorbeeld een radiozender opslaan in het geheugen is een crime. Terwijl dat op eendere welke radio heel makkelijk is. Misschien moesten die knoppen erop van de marketing afdeling. Jammer dat je de iPod dan weer enkel via de remote kan bedienen.
De temperatuur tijdens gebruik valt erg mee. Nog niet gemeten, maar het is niet warmer dan mijn oude stereo Denon versterker. Ik vind wel dat hij in stand-by erg warm kan blijven: je moet goed opletten dat er niet per ongeluk nog een zone 2 of een iPhone actief is. Die zone twee activeer je al snel per ongeluk omdat de remote zo ondoorzichtig is. Als alle lichtjes helemaal uit zijn in stand by, wordt hij wel koud.

Afstandsbediening
Die is dus erg verwarrend. Er zitten bijvoorbeeld twee power knoppen op de remote met onduidelijke functies. Ik vond mijn universele remote van de aldi al bijna prettiger. Maar die doet het niet op de amp. Mijn gezinsleden hebben er veel moeite mee. Als je bovendien de GUI mode aanzet op de remote doet geen enkele knop op het front panel het nog.
Mijn Sony blu-ray kan ik gewoon bedienen door via de remote de input te kiezen. De controle gaat dan over op de blueray. Door op amp te drukken ga ik weer de amp bedienen. Je kan ook niet-sony apparaten programmeren in de remote maar mijn DVB speler van de aldi herkent hij natuurlijk niet.

DVD's kijken
DVD's spelen prima via HDMI. Bij de overgang van de dvd intro (met leeftijd, blabla over piraterij etc..) naar het echte DVD menu valt het geluid wel weg. Zwaar irritant. Dan moet ik even een andere input kiezen en weer terug en dan heb ik geluid. Of als ik via mijn BluRay speler over internet naar het journaal kijk, werkt het totdat ik een stukje doorspoel. Dan valt het geluid weer weg en moet ik switchen naar een andere input en weer terug. Dat vind ik zo irritant dat ik de overall rating op 2 sterren gezet heb. Sony support gebeld: "Nee meneer, wij raden klanten altijd aan om naast hdmi ook optisch te gebruiken. Haalt u zo'n kabeltje en bel terug als het dan nog steeds niet werkt."
**update**
Die man van Sony support wist er niks van. Ik heb zelf nog een beetje zitten pielen met de instellingen. Blijkt dat als je in het HDMI menu van SETUP in de gui mode de instelling HDMI Control op OFF zet het allemaal wel gewoon werkt. Het geluid valt niet meer weg over hdmi...

Sommige dvd's spelen vervormd af: het beeld is horizontaal opgerekt. Dat kan ik nergens corrigeren, helaas. Mijn sony dvd speler ondersteunt het niet, de receiver doet het niet, en de beamer wil het hdmi signaal ook niet smaller maken.

TV kijken
De DVB ontvanger is via tulp analoge video verbonden met de amp. Het beeld was eerst vervormd. Daar kan je niks aan doen in de amp, maar gelukkig kon mijn DVB tuner wel de aspect ratio van het TV signaal op 16:9 zetten waardoor het er uiteindelijk wel goed uit ziet op mijn 16:9 beamer. Hier valt juist het beeld af en toe weg terwijl het geluid doorloopt. Dat is vreemd want de tuner heeft een speciaal scherm voor slechte ontvangst. Dus ik vermoed dat het niet een gebrek aan signaal is.
De upscaling werkt erg goed, en het beeld haarscherp.

[b]laptop[\b]
Ik heb er ook een Netbook met win7 en een hdmi aansluiting aan hangen, omdat ik niet voor elk muziekje de beamer wil aan zetten, of om internet streams te projecteren die mijn BluRay speler niet wil pakken. Het beeld gaat perfect, maar het geluid over hdmi pakt de netbook (1201N) niet goed op. Het gaat 1 keer goed en daarna weigert hij nog geluid over hdmi te sturen. Als ik de driver opnieuw installeer werkt het weer 1 keer. Best wel gaar. Gelukkig kan ik makkelijk een analoge uitgang van de netbook aan de versterker koppelen.

Radio luisteren
De FM ontvangst is helder. AM luister ik nooit, dus niet geprobeerd. Een zender opslaan in het geheugen is zwaar irritant zonder het beeldscherm. Maar hoe vaak doe je dat... Dus via de TV even een paar zenders ingeprogrammeerd. Daarna kan je via het front paneel tuning mode op preset of auto zetten. Met preset skip je snel door alle presets (duh). Die hebben helaas een nummer ipv de RDS naam. Dus je moet nog steeds onthouden dan bv. BNR op 3 zit. Met auto en een klein tikje van de tuning knop zoek je de volgende zender in de band.

XBOX 180
Hoe noem je de oude XBOX tegenwoordig? Ik gebruik hem nog steeds, met XBMC. Hij gaat via component video naar de amp. Het signaal staat op NTSC omdat dat de enige manier is om 720p uit die oude box te trekken. Het beeld was eerst grijs dus ik dacht dat de upscaling chip geen NTSC trok. Maar na wat ondoorzichtig gepiel met de input instellingen kreeg ik toch een volledig signaal. Yes!

iPhone/iPod
Dit werkt erg lekker. Ik kan mijn gewone iPhone-usb kabeltje gebruiken om hem aan te sluiten. Daarna kies ik op mijn iPhone een playlist en alles gaat spelen. Met de sony remote kan ik evt. nummer skippen. De apparaten laden netjes op, ook als usb niet als input geselecteerd is. Geluid klinkt goed.

Ik had veel meer verwacht van deze amp qua bouw en gebruiksvriendelijkheid. Maar hij is ook weer niet zo slecht dat ik hem gelijk weer weg doe. Ik kan er mee leven.

Heb jij ook een Sony STRDH820?

Dat ligt eraan wat van Sony, de ES (Elevated Standards) series bijvoorbeeld van Sony kan echt wel tippen aan Denon.
Het ging om het feit dat iemand een Sony STRDH820 (dus non-ES) koopt en die vergelijkt me een oude/reeds aanwezige Denon. Dan weet je gewoon dat je er op achteruit gaat. En de Sony ES-serie is ook niet meer wat het geweest is. Het zijn leuke receivers, maar speciaal zijn ze zeker niet (meer). Zelfs sites als WhatHifi die gesponsord worden door Sony en daarom altijd zeer Sony minded zijn geven bijvoorbeeld de 3600ES een onvoldoende. Dat zegt genoeg.

Sony valt tegenwoordig gewoon in het rijtje van Harman Kardon en Onkyo. En die liggen gewoon onder de merken als Denon, NAD, Marantz, et cetera.
Had ik dan toch de Denon 1611 moeten kiezen? Daar waren ook geen reviews van...
Nee, je had voor de koop moeten gaan luisteren!

Elk merk, dus ook Denon en Onkyo, hebben receivers van verschillende kwaliteit.
De klank is prima. De rest rammelt nogal.
De bouw is op zich ok. Niet zo veel mis mee. Gewoon ok. Ik denk niet dat er snel knopjes zullen afbreken of stekkers kapot zullen gaan. Alleen voelen de knoppen niet zo solide aan als op mijn Denon. Het is een beetje plastic.
Tsja, Denon staat dan ook wel een stapje hoger in kwaliteit dan Sony. Dat zie je onder andere terug in de bouwkwaliteit, gebruikte onderdelen, in de opties en geluidskwaliteit. Al is dat met de lagere modellen ook niet meer wat het geweest is trouwens...
Ik had veel meer verwacht van deze amp qua bouw en gebruiksvriendelijkheid.
Gebruiksvriendelijkheid is mij inmiddels duidelijk, maar wat is er mis met de bouw? Overigens hebben receivers in deze prijsklasse zelden een OSD of andere gebruiksvriendelijke dingen.
Audio van je Tevion naar je receiver zou nog digitaal kunnen! Zowel optisch als coax als ik het goed zie op de foto's.
das waar. maar de analoge kabeltjes had ik nog liggen. Ik heb wel een optisch kabeltje besteld, voor de gein, maar ik betwijfel of het veel uitmaakt in kwaliteit. Het is tenslotte maar tv....
Is het normaal dat audio over HDMI zo ruk is? Is de standaard dan echt zo slecht ondersteund? Uitvallen, verschillende bitstreams, ....
Nee, dat is niet normaal.

Koop een goede (1.4) kabel, dan mag je geen drop outs hebben!
De oplossing was: HDMI control uit zetten!
Geen dropouts meer...
Volgens CNET maken de HDMI versies en kabelkwaliteiten helemaal niks uit voor HDMI. De dropouts vinden ook plaats bij hele specifieke acties, en zijn erg reproduceerbaar. Voor mij een indicatie dat het niet aan de kabel ligt. Dat zou een willekeuriger beeld moeten geven.

Goede review. Zat te denken over deze receiver, maar na je review denk ik toch dat ik voor de Marantz NR1601 ga.
Gister ook deze receiver besteld en er vallen me al een paar dingen op.

Jij geeft problemen aan dat je geluid weg viel en dat je het kon verholpen door kanalen te wisselen. Zo erg heb ik het niet maar ik merk wel dat het geluid soms een seconde wegvalt tijdens het tv-kijken. Als ik dan op de receiver kijk zie ik ook dat hij de audio stream opnieuw heeft opgepakt.

Als ik bijvoorbeeld een film aan het kijken ben via me HTPC en ik skip door de film heen hoor ik een kleine statitische tik door me speakers komen. Dit gebeurt ook als ik tv aan het kijken ben maar dan als ik van kanaal switch, maar alleen bij bronnen die beschikken over Dolby Digital / DTS geluidstrack.

Merk jij bovenstaande ook?

Dit is overigens me 3e sony receiver en met de voorgangers had ik dit probleem niet. Ben nu erg aan het twijfelen om hem terug te sturen, want ik heb alleen maar problemen erbij gekregen :-/
Sinds HDMI control UIT staat heb ik geen problemen meer. Geen klikken of wegvallen van geluid. Ook via mn laptop werkt het perfect nu. Receiver pakt het geluid netjes op vanzodra ik de hdmi erin prik.

Probeer alles wat automatisch bitrate en zo bepaalt uit te zetten... of ga via optical.

Ik ben nu best tevreden.
optical is geen optie voor mij, hdmi control uit eigenlijk ook niet, heb het wel om het te testen even uit gehad.

Maar die statische tikken uit de speakers heb jij dus niet geen / geen last van? Ik merk het alleen bij dolby digital / dts tracks als ik van kanaal wissel of door een film heen skip met me htpc?
Nee. Geen last van. Maar zoals eerder gezegd: voor mij werkte enkel HDMI control uit OF optisch gaan.