NZXT Hades Review

simotion 10 oktober 2011, laatste update op 11 oktober 2011, 1.420 views

NZXT Hades

Pluspunten

• Temperatuur display met 3 uitlezingen, elk met een eigen sensor. Je kunt deze dus gebruiken voor wat je maar wilt.
  • Fancontroller met aparte regeling voor intake fan(s) en exhaust fans
  • Veel fans standaard bijgeleverd
  • Toolless montage voor 5,25 inch bays (je kunt ze echter ook gewoon vast schroeven)
  • Degelijk deurtje
  • Zwarte binnenkant
  • Design
  • Goede koeling!

Minpunten

• Grote cpu-koelers en de sidefan gaan niet zomaar samen. Eigenlijk is dit het enige echte nadeel dat ik kon ontdekken.
  • Maar 7 expension slots aan de achterzijde, al denk ik dat wanneer je er meer nodig hebt voor je systeem je waarschijnlijk ook in een andere prijscatagorie naar behuizingen zoekt
  • Een 5,25 inch naar 3,5 inch bracket voor de montage van een 3,5 inch cardreader zit er niet bij, dit zou wel fijn geweest zijn.
  • Gat onderin de behuizing voor de voeding bedekt deels de fan van de voeding, dit had iets groter mogen zijn.

Een paar weken geleden kwam een vriend bij me langs, hij had zich bij de Mediamarkt een Acer Aspire X3400 laten aansmeren. Ze wisten hem daar ervan te overtuigen dat dit systeem prima was voor schoolwerk en ook voor games. Hij liep echter veel vast tijdens games en als hij niet vast hing liep het ook niet echt lekker. Ook werd het systeem tijdens game-pogingen nogal warm...

Origineel

Geen wonder dat dit koelingproblemen heeft...

Na hem verteld te hebben dat, wetende dat ik computers op maat bouw, het niet heel slim was om voor een systeem naar de mediamarkt te gaan, hebben we zijn melkpak samen onder de loep genomen en hebben we een budget gesteld voor upgrade. Het plan was om de processor, geheugen, hdd en optical uit de Acer te herbruiken in een nieuw systeem.

Het 'melkpak' was voorzien van een AMD Phenom II X6 1035T processor, 6GB DDR3 geheugen, een 1TB schijf en een blu-ray / DVD multilayer brander. Nog prima bruikbaar.

De nieuwe configuratie
Na wat zoekwerk voor een kast die goede koelmogelijkheden bied en hem qua design aansprak (het oog wil immers ook wat), werd gekozen voor de NZXT Hades.

Omdat hij graag uiteindelijk toch naar het Intel platform over wil, werd gekozen voor een niet al te duur moederbord, de Asus M5A78L-M/USB3.

Als voeding werd gekozen voor de OCZ Fatal1ty 550w, buiten dat de voeding qua prijs laag ligt en goedkoop in elkaar gestoken is, presteert deze toch prima en is modulair. Dit zou het kabelmanagement ten goede komen terwijl de prijs laag gehouden kon worden. Buiten dat de meningen misschien verdeeld zijn over de Fatal1ty vind ik de prijs / kwaliteitsverhouding erg goed van deze voedingen en heb er ook goede ervaringen mee.

Omdat Acer voor de CPU koeler een backplate gebruikt met een van de AM3 standaard afwijkend boutpatroon was deze niet bruikbaar op het nieuwe mainboard. Er werd aanvankelijk voor de CM Hyper 212 plus gekozen, echter bleek dat bij de bouw van het systeem een miscalculatie te zijn waarover verderop meer. Uiteindelijk is het de Scythe Grand Kama Cross geworden. Ook een prima koeler als je het mij vraagt. Voordeel van deze is dat de koeler zo ontworpen is, dat ook de VRM's en geheugenmodules op het moederbord een briesje krijgen. Goed over nagedacht door Scythe!

Omdat de videokaart uit de Acer, een Radeon HD5570, niet bepaald een gamekaart is, werd gekozen om deze ook een upgrade te geven. Dit is een EVGA Geforce GTX 570 HD geworden.

The build: inbouwmogelijkheden

De inbouw mogelijkheden van de Hades zijn uitstekend. Bottom mount voeding met een gat in de bodem zodat de voeding lucht van buiten de kast aanzuigt. Door de goede airflow door de kast zal het niet veel schelen, maar het is een mooi detail, plus het staat erg opgeruimd en netjes dat de voeding gewoon met de fan naar beneden gemonteerd kan worden. Omdat voor het gat ook nog een appart stoffilter geplaatst is door NZXT zal het ook aardig schelen in stofophoping binnen de voeding. Ook zijn er rubbere voetjes aanwezig waar de voeding op rust.

De kast biedt ruimte voor een full-size ATX moederbord met 7 PCI expension slots. Gezien in dit systeem niet met SLI gewerkt zal gaan worden, never ever nooit, is dit meer dan prima. Dat de moederbord tray niet eruit genomen kan worden is geen ramp door het 'backplate mounting hole' aan de achterkant van de moederbord tray. Je hoeft dus voor een andere koeler te monteren niet het moederbord eruit te halen.

Backplate mounting hole

Ook voor het cablemanagement is het een prima kast. :) Als het mijn eigen kast geweest was zou ik echter in de moederbord tray extra gaten gemaakt hebben voor de front panel connectors en de USB headers.

Opgeruimd staat netjes

Wel een probleem was de koeler, de aanvankelijk gekozen CM Hyper 212 plus koeler heb ik vervangen voor een Scythe Kama Grand Cross. Dit omdat bij het plaatsen van het zijpaneel de fan van het zijpaneel tegen de koeler kwam waardoor het paneel niet erop paste. Een mogelijkheid zou zijn geweest de sidefan eraf te halen, maar de grote sidefan van de Hades vind ik juist een enorm pluspunt. Er werd dus gekozen om de Scythe Grand Kama Cross te gebruiken welke tevens door zijn design op de geheugenmodules en de VRM's op het moederbord blaast. Goed over nagedacht! Wel moest ik het stoffilter dat tussen de sidefan en het sidepanel zit uithalen om genoeg ruimte te krijgen, want met het stoffilter raakte de sidefan zelfs ook de Scythe koeler. No biggy, dan maar wat vaker schoonmaken van binnen.

Een mogelijkheid was geweest om de fan naar de andere kant van het paneel te verhuizen, dit vind ik echter geen gezicht. Ook zou de mogelijkheid zijn met polyester een surround voor de fan te maken zodat het wel afgewerkt uit ziet met de sidefan aan de andere kant, maar dan zijn we in principe aan het casemodden, in mijn ogen had hier eigenlijk wat beter over nagedacht moeten worden door NZXT.

Hier zie je mooi hoe de GKC ook op de geheugenmodules blaast

Standaard loopt de bekabeling van het frontpanel een beetje onhandig (op onderstaande foto zie je boven de fan van het frontpanel, links een gat, hier loopt het standaard door). Dit vond ik geen gezicht en heb deze dan ook iets verlegd waardoor de bekabeling nu naast de drivebays uitkomt, mooi uit het zicht. Hierna heb ik het door een van de gaten voor kabelmanagement naar het moederbord gelegd. Staat wel zo netjes, ik begreep bij de bouw niet helemaal waarom het niet af fabriek al zo lag, want het gat aan deze kant in de behuizing leek er speciaal voor bedoeld.

Internals

Kabelmanagement gat bij de voeding is groot genoeg om ook de bekabeling van niet modulaire voedingen netjes te houden

Het inbouwen van drives is aardig handig met het toolless design, het wijst voor zich en werkt prima. Voor harde schijven zijn sledes meegeleverd welke je met duimschroeven of normale schroeven vast zet in de kast. De HDD wordt op de sledes gemonteerd en zijn voorzien van rubberen isolatoren om vibraties tegen te gaan.

Koeling
De koeling van de kast is meer dan prima in orde. Na de bouw heb ik de CPU zover overgeklokt als het moederbord toeliet (max FSB van 250MHz) waarmee de CPU snelheid op 3,25 GHz kwam te liggen, tijdens prime95 kwam de CPU temperatuur in coretemp niet boven de 39 graden uit. Hieronder een screenshot na 2 uur, ben alleen vergeten om 's morgens toen ik opstond uit bed opnieuw een screenshot te maken, maar na 9 uur testen was nog altijd de temperatuur niet boven de 39 graden geweest.

Standaard zitten er de volgende fans in:
- 120mm exhaust fan aan de achterzijde
- 140mm exhaust fan aan de bovenzijde (met plaats voor nóg een 140mm fan)
- 200mm intake fan aan de voorzijde
- 200mm intake fan aan de zijkant

Prime95 test sessie

De videokaart is geklokt op een bescheiden 805 MHz coreclock en 2000MHz geheugenklok.

Met de overclocks is de 3Dmark 2011 test uitgekomen op P5731, zonder overclock kwam hij uit op P4924.

Features
De kast zijn mooiste feature is wel de standaard aanwezige temperatuur uitlezing met 3 sensors en fan controller. Het temperatuurdisplay haalt zijn temperaturen op dmv 3 losse sensoren. Hiervan heb ik één sensor op de voet van de CPU koeler geplaatst, één op de HDD en één in de kast hangen als ambient sensor (deze zie je op de foto's aan de bekabeling van de USB headers en het front panel hangen, de huls is inmiddels eromuit gehaald).

De fan controller is er een met één knop voor de intake fan(s) en één knop voor de exhaust fans. De fans lopen momenteel gewoon op de laagste stand omdat zelfs op de laagste stand alles prima koel bleef.

De sidefan zit direct op het moederbord's systemfan header en wordt dan ook door het mainboard zelf gereguleerd.

Dat er standaard zoveel fan's bijzitten is echt een pluspunt van deze kast. De huge intake fan op het zijpaneel is een mooi ding en er is nog plek voor een extra fan in het top panel. Ook leent de kast zich uitstekend voor waterkoeling. In het top panel is ruimte voor een dubbele radiator en vooraan zou je prima een enkele kwijt kunnen. Dit systeem zal echter niet watergekoeld gaan worden omdat met de huidige setup luchtkoeling meer als afdoende is.

Dat de binnenzijde zwart van kleur is geeft het geheel ook een heel strakke uitstraling, zeker wanneer je wat moeite doet op het kabelmanagement.

Het deurtje is prima gedaan. Normaal ben ik niet zo van deurtjes, maar dit deurtje is buitengewoon netjes. Geen klik systeem dit keer, want het deurtje wordt magnetisch dicht gehouden, een groot pluspunt! Ook scharniert het prima en voelt het degelijk aan.

Op het top panel vind je de standaard zaken terug; audio aansluitingen, 2x USB (helaas geen 3.0) en een eSATA aansluiting.

Prime95 test sessie

Voor relatief een laag bedrag haal je met deze behuizing een prima kast in huis! Ja, het heeft wat haken en ogen en dan bedoel ik voornamelijk dat over het zijpaneel met de grote fan iets beter nagedacht had mogen worden. Met een iets wat andere vorm zou het probleem met de CPU koeler zo opgelost kunnen worden, misschien iets voor NZXT om over na te denken. Ook zou het fijn geweest zijn als een 5,25 - 3,5 inch bracket voor het monteren van een cardreader bijgeleverd zou zijn. Ook het gat in de bodem voor de voeding zou iets groter geweest mogen zijn, zodat de fan van de voeding volledig onbedekt geweest was.

Het display met de 3 temperatuur uitlezingen, de fan controller en de 200mm sidefan zijn eigenlijk de interessantste features van deze kast.

Ook het design van de kast spreekt me aan, maar over smaak valt niet te twisten. You'll love it or hate it.

Niet overal 5 sterren, maar door zijn prijs krijgt hij van mij bij de algemene beoordeling absoluut 5 sterren. Voor dit geld krijg je niet snel meer kast als dit. Iets dat vergelijkbaar is is toch al snel heel wat duurder. Ik vind dan ook dat voor zijn prijs de hele kleine nadeeltjes absoluut voor lief genomen kunnen worden.

Heb jij ook een NZXT Hades?

Reviews door de redactie

Goede review, ook erg leuk dat je het verhaal achter de keuze voor de kast er zo uitgebreid bij hebt verteld. vijf sterren van mij aangezien er niks meer aan verbeterd kan worden. Hooguit geluidsproductiemetingen in db erbij maar dit is voor de gewone reviewer niet binnen handbereik ;)

[Reactie gewijzigd door thijssie op 10 oktober 2011 16:09]

Bedankt voor mijn 5 sterren. Het was mijn eerste review die ik ooit getypt heb dus dit is wel een mooie motivatie om hier vaker mee aan de slag te gaan _/-\o_

Een decibelmeter heb ik inderdaad niet, hooguit een app op mijn GSM, maar het lijkt me niet dat dit echt betrouwbaar is. Ik heb er dan ook voor gekozen dit niet op te nemen in mijn review. ;)

[Reactie gewijzigd door simotion op 10 oktober 2011 16:21]

Ik vroeg me heel even af waar de voeding zijn koele lucht vandaan haalt.
Maar dat vertel je heel netjes in je review :). Er zit dus een gat in de bodem waardoor lucht wordt aangezogen, voorzien van een stof filter!

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 10 oktober 2011 17:33]

Je kan het beste een gat is de vloer maken en in de onderkant van de behuizing.
Voor de beste koeling! :P