OCZ Vertex 3 120GB Review

bas_buyandsell 9 oktober 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.219 views

OCZ Vertex 3 120GB

Pluspunten

• snelheid

Minpunten

• betrouwbaarheid

Uit diverse testen komt naar voren dat de OCZ Vertex 3 één van de snelste SSD's van het moment is. Met deze gedacht in mijn achterhoofd heb ik eerst een enkele Vertex 3 120Gb aangeschaft. Op mijn Gigabyte GA-P55-UD5 moederbord met een tot 3,8Ghz. overklokte i7 860 liep de SSD uiterst stabiel en snel. Dit moederbord heeft echter alleen SATA300 aansluitingen. De Agility 3 voor mijn notebook was geen succes. Met een bijbetaling heb ik deze ook omgeruild voor een Vertex 3 120Gb zodat ik deze in een raid 0 setup kon gebruiken. Dit liep als een trein maar nog steeds op SATA300 aansluitingen!

Eind juli 2011 heb ik de overstap gemaakt naar het SandyBridge platform. Als moederbord de Gigabyte GA-Z68X-UD4B3 met een i7 2600K processor. Dit moederbord heeft 2 SATA600 aansluitingen op de Z68 chipset die uiteraard geschikt zijn voor raid 0. Het overzetten van mijn systeem was geen probleem. De raid 0 configuratie bestaand uit 2 x Vertex 3 120Gb werd direct herkend. Ook de raid 5 configuratie met 3 Samsung HD103UJ (1000GB/7200rpm/32M) werd direct overgenomen en werkte perfect.

Van de raid 0 met de twee Vertex 3 SSD's kan ik niet zeggen dat deze perfect werkt. Intel Rapid Storage Technologie meldt regelmatig fouten met één van de SSD's. De desbetreffende SSD wordt tijdens het opstarten al gemarkeerd als FAULTY. Dit kun je resetten en weer een hele tijd doorwerken maar vroeg of laat treed de fout weer op. Na verloop van tijd treed de fout steeds eerder op. Windows 7 loopt vast of je krijgt gewoon het beruchte blauwe scherm. Op een zeker moment blijft de computer tijdens het opstarten hangen in het POST scherm.
In augustus zijn beide SSD's omgeruild voor nieuwe. De firmware versie van de eerste set was FW 1.06, de opvolgers hadden FW 1.11. In september kon ik weer een SSD gaan omruilen. Twee weken later kon ik de andere gaan omruilen. De 3e set SSD's heb ik inmiddels allebei geflashed naar FW 1.13. Mijn moederbord heb ik op aanraden van de fabrikant geflashed van bios versie F8 naar F9c. Om voedingsproblemen te onderkennen heb ik de Corsair TX650W vervangen door de Corsair HX850W.
Vanzelfsprekend heb ik telkens een nieuwe installatie van Windows uitgevoerd.

Het is nu begin oktober en de eerste foutmeldingen zijn al weer binnen. Omwisselen van de SATA poorten gaf geen oplossing. Dezelfde SSD ging weer de fout in. Ook vervangen van SATA kabels gaf geen oplossing. De conclusie is dat er wederom een SSD is begonnen aan een versnelde aftakeling.

Het lijkt er op dat de Vertex 3 best wel snel is en goed werkt maar dat hij afhaakt op het moment dat je vol op van zijn snelheid wilt genieten.
SATA 600 is één van de verkoopargumenten. De ondersteuning van raid het tweede.
vanaf de website van de fabrikant:
Interface: SATA 6Gbps / Backwards Compatible 3Gbps
RAID Support

Na het testen in verschillende systemen ben ik er tegen aangelopen dat de betrouwbaarheid onvoldoende is.
(Ik heb overigens ook met twee Seagate Barracuda 72000.12 72000rpm 1tB SATA 6Gb/s 32Mb een raid o opgezet in mijn systeem. Dit werkte op dezelfde SATA 600 poorten zonder problemen. Het haalt het alleen niet bij de snelheid van SSD's.)

• Gigabyte GA-Z68X-UD4B3
  • Gigabyte GA-Z68XUD3B3
  • Gigabyte GA-P55-UD5
  • MSI-P35 Neo F
  • i7 2600K
  • i7 860
  • Core2Duo E4500
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 120GB?

Dat is gebaseerd op het gegeven dat het TRIM commando in een raid opstelling niet wordt doorgegeven aan de SSD. De fabrikanten geven zelf aan dat de SSD's raid ondersteunen. Bij het ontbreken van het TRIM commando wordt door de firmware van de SSD zelf de garbage collection routine gebruikt. Dit doet in groete lijnen het zelfde als TRIM alleen werkt het minder efficiënt.
Als extra wil ik er aan toevoegen dat Intel werkt aan RST drivers die ook bij raid het TRIM commando doorgeven aan de SSD's.
Bij niet Windows besturingssystemen is het SSD TRIM/raid probleem allang opgelost.

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 28 januari 2012 23:50]

Erg vervelend, heb zelf ook veel vertex SSd's gehad, maar ben nu over naar alleen nog maar Intel totdat er weer betere berichten van OCZ gaan klinken....suc6 met wederom het omruilen, misschen mag je intels mee terug nemen.....
Intel of de Crucial M4. Dan waarschijnlijk beter ook meteen 1 x 240Gb in plaats van 2 x 120 Gb in Raid 0. Een deel van de problemen kan misschien ontstaan door het gebruik in Raid 0. Wie het weet mag het zeggen.

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 10 oktober 2011 10:29]

ik heb hier een setup met 4x een vertex3 240GB in raid5, en een met 4x een intel 320 in raid0. Draait allebei als een zonnetje (al maanden). Is er niet een kans dat de controller, of de combinatie van controller <--> vertex3 gewoon ongelukkig is? aangezien het eerst prima werkte, maar dan op een langzamere controller.
Welke controller gebruik jij dan voor VTX3 raid-5 setje?
Je hebt wel veel problemen gehad met die Vertexjes zeg! Dat je ze niet uit frustratie uit het raam hebt gegooid... :/ Waarom ga je niet gewoon voor een Crucial of Intel SSD? Of helemaal betrouwbaar, de "Captain Slow" onder de SSD's, de Kingston V+100 :X
Of beter gezegd, een SSD zónder Sandforce controller...
Hiervoor heb ik de Vertex 2 90Gb 3.5 inch gehad. Die was werkelijk probleemloos.
Op de SATA300 controllers van de GA-P55-UD5 waren er ook geen problemen. De 2e SSD toevoegen aan een draaiend systeem en een Raid 0 opzetten werd door de Intel Matrix Storage Controller geregeld. De conversie koste wat tijd maar ging goed. De problemen begonnen pas na het in gebruik nemen van het GA-Z68X-UD4B3 moederbord met SATA600. Je wilt wel eens wat uitproberen ;(
Mijn Vertex 2 60gb van minder dan een jaar oud is dit weekend overleden...... :(

Systeemschijf van mijn MediaCentre. Kudt dus. Horrorstories over Vertex zijn dus ook op mij van toepassing gebleken.

Wat er gebeurde: de SSD nokt er na een paar minuten cq. kopiëren van een aantal GB mee: kennelijk (blijkt ook uit SMART data) interne powerloss (attribute: unexpected powerloss). Als je hem dan van de stroom haalt en weer aansluit, is hij er weer, opnieuw voor een paar minuten. Gelukkig is hot plug en play met huidige mobo's mogelijk en pikt Windows 7 het ook vrijwel zonder problemen!

Dus er uiteindelijk in geslaagd met heel veel moeite via mijn backup Windows XP install alle data er nog af te kopiëren. Eind goed al goed, maar verdomd veel tijd aan deze k*tschijf vergooit!
Dit is nou precies waarom ik geen SSD´s gebruik als systeemschijf of als als opslag voor belangrijke data. Het brengt je nauwelijks iets en het heeft teveel risico´s
Ik gebruik ze voornamelijk om scratchfile en tempdirectory op te zetten en zo af en toe een project dat snel af moet. Dan komen ze veel meer tot hun recht en loop je minder risico.
Maar altijd met een regelmatige backup.
Ook voor zoiets als een pagefile zijn ze prima te gebruiken.
Wat een onzin. Ik heb sinds een 1,5 maand een SSD van intel. Deze werkt snel en goed. Ik zorg er alleen voor dat er geen troep op blijft staan. Zo staat bijna alles op de normale harde schijf. Alleen de drivers en virusscanner staat op C de rest op D. Een SSD is een investering waard, maar je moet goed afwegen wat je wilt. Zo heb ik de afweging gemaakt om voor kwaliteit te gaan en daarvoor heb ik extra moeten betalen. Maar dat is een afweging die je maakt.
En je operating system staat op ........

Anderhalve maand ervaring, overtuigend.....
Hiervoor heb ik de VTX3 in raid-0 op een P55 chipset zonder problemen gebruikt.
De Crucial M4's hebben geen problemen op de Z68X SATA3.
OCZ heeft de hardware/firmware gewoon niet op orde gehad ten tijde van de introductie. Pas eind 2011 lijkt het beter te zijn.
Mijn Vertex2 heeft overigens bijna 2 jaar na aankoop nog steeds een gelukkig leven bij een andere Tweaker.
Beste Bas,
De nieuwste SSD's zijn zo snel dat RAID 0 een beetje overbodig is geworden.
Heb zelf ook veel geouwehoer gehad met VERTEX ook op een GA-P55-UD5.
Nu zit daar een Intel 510 250 GB in en ik heb 1 geplaatst in een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3...
Wat een weelde !
Volgens mijn favoriete verkoper in Den Helder waar service nog wel wordt geleverd lijken de Vertex3 SSD's de laatste tijd beter te zijn. Er komen er in ieder geval veel minder terug. (dec.2011) :+
Momenteel werk ik op hun advies overigens met 2 x Crucial M4 128GB in raid-0. 8-)

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 29 januari 2012 00:04]

SSD in Raid is juist afgeraden.
Heb je wel een B3 stepping? Of is dat hier niet van toepassing? Ben niet zo bekend met het Intel kamp eigenlijk... :D
Gewerkt met Gigabyte GA-Z68X-UD4B3 en Gigabyte GA-Z68XUD3B3

Voor de betrouwbaarheid van de SSD's denk ik niet zo belangrijk. De B3 stepping had meer te maken met de processor. Het gebruik van SATA3 - 6GB/s. had meer invloed. De SSD's werden juist in raid-0 volledig belast en moesten toen echt laten zien wat ze konden. Daarvoor draaiden ze op SATA2 - 3GB/s. en waren de SATA poorten de bottleneck waardoor de SSD's het "op hun sloffen" af konden.

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 29 januari 2012 00:03]