Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Speedlink Kudos Gaming Mouse Review

GugPanub 8 maart 2012, 1.525 views

Speedlink Kudos Gaming Mouse

Pluspunten

• Precies
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Bewerkbaar (Hardware d.m.v. gewichtjes, software d.m.v. macro's en profielen) en dat allemaal vanaf de muis zelf.

Minpunten

• De software is niet erg intu´tief.

Speedlink Kudos.

Voorwoord
Aangezien ik al geruime tijd gebruik maak van de Tweakers-community bij het vergaren van ICT-nieuws, het doen van aankopen en allerhande andere zaken vond ik het hoog tijd worden om iets terug te ploegen in de community. Dit is mijn eerste review, en dus geldt de bekende strofe dat constructieve kritiek ten zeerste wordt gewaardeerd. Daarnaast kende dit product bij mijn weten nog geen review, dus een mooie gelegenheid.

Gisteravond stond ik na een reeks van virtuele vijanden de kortstondige dood ingejaagd te hebben ineens compleet statisch op het slagveld van Battlefield Bad Company 2. Mijn Razer Copperhead deed niets meer, waarop ik als het ware gefusilleerd werd. De muis had in de twee jaar tijd dat hij dienst heeft gedaan zonder problemen gefunctioneerd, maar na uitgebreide inspectie bleek er waarschijnlijk sprake te zijn van een draadbreuk. Het geld brandde reeds in mijn zak en ben daarop de volgende dag naar de lokale MediaMarkt gegaan. Niet de goedkoopste, maar qua assortiment erg uitgebreid en het ligt om de hoek. Zoals gesteld gebruik ik mijn muis om te gamen (FPS/RTS/simulaties) en voor het nodige surf- en office werk. De muis diende dus multifunctioneel inzetbaar te zijn. De reguliere muizen voldoen mijns inziens niet om fatsoenlijk een potje te knallen. Ik richtte me dus op de game-muizen. In het verleden heb ik gebruik gemaakt van de eerdergenoemde Razer en de qua ergonomie legendarische Mouseman Wheel Optical van Logitech. Uiteraard maak ik tijdens mijn werk gebruik van een standaard-muis, in mijn geval van Microsoft. Dat is dus de context en de frame of reference.

Het bedrag wat ik wilde uitgeven was om en nabij de 50 euro. Aangekomen bij de MediaMarkt en de schappen met game-muizen duidde mijn dochtertje (4) mij op de Speedlink Kudos. 49,99 euro. Ik kende het merk nauwelijks en had er nog niets over gelezen. De specificaties zoals omschreven bevielen wel (5000 dpi-laser, gewichten om de zwaarte te veranderen, macro-functionaliteiten en voldoende maar niet teveel knoppen op logische plaatsen en een draad.) De muis stond niet uitgestald in tegenstelling tot de andere muizen dus ik kon hem niet uittesten. Ik besloot verder te kijken, naar een paar muizen die wel uitgestald stonden. Desalniettemin vond ik dergelijke specificaties bij de andere gangbare gamemuis-fabrikanten niet terug voor een bedrag rond de 50 euro. De specificatie/prijs verhouding zat dus wel goed. Op de doos stonden lovende kritieken van Duitse media, ik besloot de gok te wagen.

Die gok beviel tot nu toe en ik zal hierna uitleggen waarom. Let wel, de duurzaamheid van het product neem ik nauwelijks mee, althans ik kan daar weinig uitspraken over doen omdat ik de muis net in gebruik heb (al wel intensief een paar spelletjes gespeeld en gesurft) maar meer in een update.

Specificaties
Van de website van de fabrikant:
  • 5000dpi lasersensor (meer dan 50 stappen)
  • 1000Hz polling rate (USB 2.0) en 150 ips trackingspeed
  • 16-bits gegevenskanaal voor wijzigingen „on the fly“
  • Opslagruimte voor meer dan 2900 macrostappen
  • 9 programmeerbare toetsen + Dpi-switch + profielswitch
  • Gewichtssysteem
  • Breed vierwegmuiswiel met duidelijke rastering
Verpakking
Ik heb hieronder een foto (de eerste) toegevoegd waarop de binnenkant van de verpakking te zien is. De muis is in een plastic mal verpakt en is middels een venster te zien. De plastic mal biedt zeker voor aanschaf in een fysieke winkel voldoende stevigheid voor transport. De plastic mal wordt bekleed door een kartonnen doos (tweede foto) waarop alle specificaties duidelijk te zien zijn, alsmede een aantal test-uitslagen en de compatibiliteit (Windows xp/Vista/7). Ik heb dit product gebruikt onder Windows 7 64-bit, maar daarover later meer.

In de doos zit een productfolder van de fabrikant, een kleine CD-Rom met drivers en handleiding, een papieren handleiding ter installatie, gewichtjes in een net rond doosje, en een aantal kunststof glij-stickers voor de onderkant van de muis. Kortom, een relatief uitgebreid assortiment. Uitpakken geen eenvoudig, ik had dat op weg naar huis al gedaan omdat ik benieuwd was naar de ergonomie, en er is geen schaar of mes aan te pas hoeven komen.

Installatie en software
Nadat ik de muis had uitgepakt heb ik hem direct op een USB-poort aangesloten en de muis werd direct herkend. Het duurde een paar tellen voordat de knoppen ook werkten, maar ook dat verliep spoedig. Vervolgens de kleine CD-Rom in de speler gedaan om te kijken welke software voorhanden was. De keus was beperkt, ik kon kiezen om Drivers te installeren en om de User guide te raadplegen. Voor dat eerste gekozen waardoor een programmaatje ge´nstalleerd werd waar ik kon opteren om een icoontje weer te laten geven in mijn systeembalk. Extra's zaten er qua software niet bij, maar de basisfunctionaliteit is best uitgebreid omdat je macro's kan toewijzen aan muisknoppen. (2900 maar liefst) De macro's kun je zelf ook bewerken hetgeen handig kan zijn in bijvoorbeeld spelletjes. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je met een druk op de linkermuisknop vier keer schiet in plaats van ÚÚn keer of iets dergelijks. Ik ben er nog niet aan toegekomen om het uit te proberen omdat de software niet heel intu´tief was en ik gewoon snel de muis wilde uitproberen. De opslag van macro's vindt op de muis zelf plaats.

Kortom, de uitgebreide basisfunctionaliteit is een pluspunt, de beperkte maar eenvoudige installatie is voldoende, er is geen sprake van extra software-meuk (wat ik persoonlijk prettig vind maar dat is aan u zelf om te beoordelen) en de software is niet intu´tief. Beoordeling: Voldoende.

Gebruik, functionaliteit en ergonomie
De 'dpi' van de muis is vanaf de muis zelf in te stellen en in te zien. Hij geeft met een viertal blauwe ledjes aan welke instelling je gebruikt hebt, grosso modo in kwartielen (900-1800-3600-5000, maar zijn variabel). Via de software is dat in 50 stappen tussen 90 en 5000 dpi in te stellen, vanaf de muis zelf in 4, maar wel met ÚÚn druk op de knop. Ik heb het nog niet meegemaakt per ongeluk op de nop te drukken. De muis kent ook een intern geheugentje waar profielen op te slaan zijn ten bate van de verschillende spellen en activiteiten. De compatibiliteit heb ik nog niet uitgezocht zoals hierboven vermeld is, desalniettemin zal ik dat wanneer ik er iets zinnigs over kan vertellen in een update doen. Ook die profielen zijn in de software op te roepen maar zijn ook benaderbaar op de muis zelf. Daarnaast wordt door middel van kleurtjes (LED-je) weergegeven welk profiel gebruikt wordt. Er zijn 6 kleuren. Gezien de basale functionaliteit van mijn referentiemuis (Razer Copperhead) vond ik dit een luxe. Te meer omdat ik nog niet heb meegemaakt dat ik de knopjes per ongeluk heb ingedrukt, dus het is niet storend als je het niet gebruikt, maar je kan dus in-game zichtbaar switchen.

De muis kent een handig, geribbeld scroll wieltje met een daardoor goede grip, ook een pluspunt in verhouding met de Razer. Het voelt degelijk aan. Uiteraard kent de muis twee primaire knoppen, het scrollwiel is ook als knop te gebruiken, maar ter hoogte van mijn rechtshandige duim zitten ook twee knopjes die goed te bereiken zijn. Mocht de muis te licht zijn, dan is het gewicht aan te passen door de meegeleverde gewichtjes (ook op de foto).

Qua ergonomie zit het vooralsnog wel snor, had ik bij de Razer even nodig om aan het model te wennen (het lag wat laag bij de grond), in mijn achterhoofd zit nog de ergonomie van de Logitech Mouseman Wheel Optical, en die was in mijn optiek erg goed, die was dan ook op ergonomie gemaakt. De Speedlink zit daar tussenin en kent dus voor mij persoonlijk een betere ergonomie dan de standaard office-muizen en de Razer. Mijn hand kan een 'natuurlijke' muis-houding aannemen en ik hoef mij niet in bochten te wringen om de muis goed in de hand te hebben. Knoppen zijn goed bereikbaar, en het scrollwiel is zogezegd erg prettig, kortom vooralsnog een dikke prima.

Vormgeving
Ik wil hier niet teveel woorden aan vuil maken omdat veel een kwestie is van smaak. De muis ziet er uit als een muis. Het ontwerp is basic. Misschien zelfs saai. Dat is prettig omdat sommige muisontwerpen teveel het bureau ontsieren, met allerlei overbodige franjes, then again, de gewaagde Cyborg muizen zien er weer erg prettig uit, daar is de prijs dan ook na. Speedlink heeft gekozen voor functionaliteit in een basic ontwerp, misschien minder aansprekend maar je loopt dus ook niet het risico een gepimpte Honda CRX op je bureau te hebben liggen. Zoals gesteld, over smaak valt te twisten maar laten we dat hier maar niet doen.

Gezegd is al dat alle knoppen goed bereikbaar zijn, je ze ook niet per ongeluk indrukt, en het scrollwiel (geribbeld) is ook prettig. Kortom, goed.

Bouwkwaliteit en precisie
Een longitudinale view is nog niet te geven, echter voelt het product gewoon degelijk aan, en kwam het in een degelijke verpakking. Het kan allemaal nog steviger, dat zal zo zijn, maar ik verwacht niet dat de muis bij wijze van binnen een week uit elkaar valt. De onderkant voelt wel wat minder degelijk aan en het klepje en de ruimte om de gewichtjes in te verwisselen en te plaatsen kan degelijker denk ik. Later meer want het zou subjectief zijn hier verwachtingen als ervaringen te presenteren.

De muis maakt gebruik van laser-technologie het geen meestal bij duurdere modellen aanwezig is. De muis is precies en stabiel. De fabrikant beweert het volgende: 5000 dpi maximaal (vanaf 90) 1000Hz polling-rate en 150 ips trackingspeed.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over mijn aankoop. Het product bood voor een zeer concurrerende prijs een sterke combinatie van uitgebreide functionaliteit, specificaties en een op het oog degelijk maar onopvallende muis aan. Met de aanschaf van deze muis ben ik tot nu toe meer tevreden dan ik was met de Razer. Mocht u deze muis tegenkomen in de schappen, kijk er dan zeker even naar, het biedt veel van wat verkrijgbaar is in ÚÚn muis voor een hele redelijke prijs.

update 5/10/2011: Spelling, grammatica, foto's vergroot en een foto bijgevoegd, specificaties van de fabrikant in een overzicht toegevoegd.

Update 8/3/2012: De Kudos muis inmiddels bijna een half jaar intensief in gebruik. Hij heeft mij nog geen moment in de steek gelaten, en de traploos verstelbare resolutie is erg prettig bij een game als Battlefield 3, naarmate ik het vaker speel zet ik de resolutie steeds een stukje hoger, stap ik in bijvoorbeeld een tank waarbij ik als schutter snel wil draaien gaat het met een druk op de knop naar een hogere resolutie, als ik uitstap zet ik het makkelijk weer terug.

Heb jij ook een Speedlink Kudos Gaming Mouse?

True, true... ik heb het inmiddels aangepast. Overigens alleen in bezit van N900 die als camera fungeerde, kwalitatief laat dat enigszins te wensen over.
Nette review maar de foto's zijn wel erg klein.. 4 sterren.
Nette review, lekker duidelijk :)
Goede review, maar wat bedoel je met: De software is niet erg intu´tief.. bij negatieve eigenschappen.
Dank voor je reactie. Daar bedoel ik mee dat het programmaatje wat gebruikt wordt om bijvoorbeeld de macro's op te nemen weliswaar werkt maar dat het enige tijd kost voordat je door hebt hoe het dan werkt. Ik zal kijken of ik er thuis een schermafdruk van kan maken. De handleiding laat op dit gebied ook wat te wensen over, dat heb ik ook mee laten wegen in de beoordeling bij 'support'. Je zult dus een empirische trial and error-geest moeten hebben om er mee aan de slag te kunnen.

edit: Inmiddels een foto van toegevoegd. Je neemt alles integraal op, daarna zijn er eventuele edit-opties. Het werkt, maar een beetje zoals Paint werkt bij image-editing qua gebruiksvriendelijkheid.

[Reactie gewijzigd door GugPanub op 6 oktober 2011 03:18]

netjes hoor