Creative ZiiO 7" 8GB Wit Review

Nivida_intel 14 september 2012, laatste update op 14 september 2012, 4.871 views

Creative ZiiO 7" 8GB Wit

Pluspunten

• Heerlijk geluid
  • Makkelijk te rooten

Minpunten

• Geen market athans geen goede, op te lossen door een root door te voeren.
  • Camera (maar 2MP)
  • Bouwkwaliteit naar een jaar
  • Processor
  • Intern werkgeheugen te klein
  • Scherm
  • Hopeloos verouderd

===============================================================
Update van de review
=================================================================

Creative heeft een tal van MP3 Spelers die je gewoon goed kan noemen.
Daarom probeert Creative het op de tablet markt. Maar of dat nou een goede zet is dta moet nog maar blijken!

Anyway, laat ik maar meteen beginnen met het goede van deze tablet. En dat is de prijs. 215 euro die ik ervoor heb neergelegd. vallen reuze mee. Ok het scherm is wat bekrompen naar 7 inch en je hebt maar 8gb maar daarvoor koop je Micro sd van 8 GB en je hebt alsnog 16.

Specificatie
Deze tablet heeft een 8 GB geheugen en 256 MB Werkgeheugen. Hij maakt gebruik van een ziio Processor Dit is een ARMv7 Processor REV 1 (v7l)
De audio processor wordt gerund door een (je raad het eigenlijk al) een X-Fi processor.
Dit systeem zit bijna op alle MP3 spelers vanaf 100 euro. Het geheel draait op Android 2.1. Wat eenvoudig is op te waarderen naar 2.2.
Het is wel jammer dat Creative niet meteen Android 3.1 onder handen nam en dat op de markt zetten.

In de doos
In de doos vinden we de tablet.
  • First run blaadje
  • oplader met nederlandse en GB stekker
  • USB
  • Snelstart gids
En nog wat reclame matriaal.
Oh en wat je ook vind is een pen! Een pen? Ja dat verwacht je niet bij zo merk dat er een pen!
Heb ik die meer gezien? Nee.
De doos is trouwens stevig, en dus geen wegwerp doos.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is subliem te noemen. Ik overdrijf niet, echt subliem.
Er zit gaan kraakje, rammeltje aan. Ook de afwerking. Is eenvoudig doch netjes. Ook hier zitten geen kraakjes en rammeltjes aan. De folie voor het toutchscreen is netjes afgewerkt, en is dus niet los te halen. Creative zou er wel goed aan hebben gedaan als een, afdek plaatje voor het micro sd slot zetten . Maar goed, dat is op te lossen door een micro sd er in te zetten. Veder zijn de naden niet te groot. Je ziet ze wel, maar je kunt je nagel er niet inzetten. Kortom, bouwkwaliteit is dik in order

First run
Wanneer je creative wil gebruiken, moet je hem eerst opladen. In totaal is die van mij 6 uur bezig geweest om op te laden. Dat is nodig, om de batterij goed “wakker” te maken.
Tijdens de eerste opstart (wat redelijk snel is: 25 seconden) word de installatie van android 2.1 afgerond, en word je gevraagd om eerst een internetverbinding te leggen. Als je dat heb gedaan, opent vanzelf een venster, dat om een naam achternaam en e-mail vraagt. Wanneer je dat invoert dan krijg je een e-mail met het verzoek om te bevestigen. Als je die link aanklikt, kom je in de web market van Creative. Hierin zie je meteen je serienummer, en tot wanneer er je garantie geldig is.
Het spelen kon beginnen.
Omdat meteen maar goed te doen, heb ik meteen android 2.2 erop gezet. Daar is de tablet ruim half uur mee bezig, maar daarna heb je een volwaardig tablet, die echt op multimedia gericht is.
Youtube, video.google 123video kan de tablet dan aan.
Market
Op de tablet zit geen android market. In plaats daarvan, moet je overgaan naar Slide me market, of Getjar. Deze markets, zijn niet zo uitgebreid maar werken wel goed. Wat ze hebben is vaak goed te noemen.
In de Creative market (just a Webversion) kan je dingen downloaden, waarvan je zeker weet dat ze werken. Standaard is tablet leeg, dus zal je zelf moeten vullen. Ik heb meteen Angry Birds, Facebook documents to go, en beach balls erop gezet.

Hardware matig
De ziio maakt gebruik van een eigen CPU, en dat is een Ziio CPU die geklokt is op 800MHZ.
Veder heeft de tablet beschikking over een 256 mb werkgeheugen, en heeft intern 8 GB. Wat opgedeeld is in 2 voor systeem en 1 voor apps, 5 gb voor multimedia. In engeland kwam ik een koopje tegen. 32GB micro sd voor 2.5 pond bij de WH. Smith. Ik heb hier meteen 3 van gekocht.
Spelletjes lopen op de tablet vloeiend, en heeft weinig last van haperingen.

Mobiliteit en accu
Ik gebruik de tablet veel. Super veel. Mede dankzij het handzame formaat zit je niet met zo’n bakbeest in de trein, maar ook niet te klein. Dankzij de vele instellingen qua accu, kan je de accu verlengen. In theorie moet de accu 48 uur meegaan eer hij aan de oplader moet. Maar nu de praktijk. Wie zuinig met ze accu gaat. (dus helderheid laag en Wifi enzo uit) houdt het 32 uur uit. Naarmate je hem gebruikt gaat de accu duur erop vooruit. Ik kan nu 72 uur op een lading, en dan speel ik Angry Birds, en twitteren. Dat is dus netjes. Wel is het raadzaam om in het begin altijd de oplader mee te nemen.

warmte
De tablet wordt warm, maar niet overdreven. Alleen als je flink vraagt van de processor, dan leg je hem liever op tafel dan in de hand. Wat opvalt is, dat de accu pas wordt opgeladen wanneer de tempratuur onder een bepaalde tempratuur is. Daarboven laad hij dus niet op. Veiligheid??? Ik denk het wel, zeker weten doe ik het niet.

Beeldkwaliteit en audio
Creative zou creative niet wezen als iets extra’s hebben toegevoegd. Zou heb je de beschikking over X-fi. Hetzelfde systeem wat zit in geluidskaarten en MP3 spelers. Wat kan ik zeggen. Try it your self, your ears, will be in love with this system
De beeldkwaliteit is netjes. Niet uitbundig, maar ook niet van heb je een lichtje voor me? Ik kan het niet zien. Films zijn leuk om erop te kijken. Als aansluiting heeft HDMI, zodat je filmpjes kan laten zien op de TV.

Camera
Bar slecht? Nee niet echt maar je moet wel licht hebben. Leuke extra voor skype ofzo, maar niet echt nuttig. Ik gebruik het meestal voor de twitpics. Daarvoor is het goed genoeg voor.

Dan de prijs. Zo rond de 210 euro is het een mooie prijs. Meer hadden ze er niet voor moeten vragen.

Goede zet van Creative? In zekere zin wel, zeker als bedenkt wat je er voor betaald, en wat je ervoor krijgt. Hierdaar moet Creative wel wat sleutelen. Zo hadden ze wel een eigen market moeten maken, die android apps importeert. Nog beter was geweest, als ze ook de android market erop hadden gezet. Maar goed daar hebben ze voor gekozen. Veder is het idee goed opgezet, en mooi uitgewerkt. De tablet loopt soepel, zonder te veel keuren. Zeker nu Creative 2.3 heeft uitgebracht, en je adobe flash kan draaien is dit heel erg mooi gedaan. Je krijgt zeker waar voor je geld.

Update's
eigen Foto's

Update,
Via een root in een file kan je wel de android market erop te zetten. Hierdoor is het een helemaal te gek apparaat geworden. Wel jammer dat er geen GPS op zit, voor locatiebepaling.
Verder heb ik de nieuwste update doorgevoerd die een heerlijk snelheidsboost geeft. En ik ontdek dingen die ik voorheen niet wist. (met een beetje hulp van een android phone kom je er wel.)

Het valt me trouwens op dat bij selectie os (nog??)niet chrome os bij zit. Maar goed hier heb ik hem ook op aangesloten en tja wat kan ik zeggen, easy way, easy go.

Update review 14-09-2012
Goed, ik moet de deze revieuw toch even wat aanpassen. Naar mate de tijd verstreken is, valt me op dat de hardware wel heel erg achter uit holt.
Zo laden youtue filmpjes nu slecht in, en kunnen ze niet de 1080p aan. Ook valt me op dat de snelheid snel naar beneden gaat. Veel aps zijn niet meer te draaien (word to go), en ik laat de tablet meer links liggen. Dit komt ten dele door de versie van android. Aangezien Creative weinig hoeft toe te passen enkel de audio codec, hoeven ze erin te doen. Dit device draait nog steeds op android 2.2.3, en dat geeft toch wel wat nadelen. Ook de bouwkwaliteit gaat hard achteruit, als ik tik op het scherm of hou het lang vast, zie je links bovenin dat het veranderd. Films, zijn helaas niet meer zo mooi. Ik neem als voorbeeld Wall-e. Deze film ziet er op me telefoon (Sony Xperia S) er gelikt uit, en zijn de kleuren mooi en diep. Helaas is op de tablet het wat lichter, te licht naar me mening.

Mijn eerlijke mening
Ik ga deze tablet op aken. Oftewel het zal hooguit nog maar tot 12-2012 gebruiken, aangezien de hardware en de software achterhaalt zijn. De vervanger zal dan een Sony Xperia Tablet S zijn.
Toch heeft deze tablet wel wat. Als je vaak muziek luister, dan kan je deze tablet best gebruiken. Voor een spel zoals angry birds gaat het net. Maar het aantal megahertz is toch echt te laag. Ook het werkgeheugen is te laag. Daardoor kan je weinig tot niks doen. Ook internet worden traag ingeladen. Creative heeft sinds de laatste update een functie contacten toegevoegd. Ja leuk maar verder kan ik er niks mee. OOk beginnen de belangerijke toetsen home, menu, zoeken en terug, doen het niet meer.

Warmte
Ouderdom kot met de jaren, maar deze gaat wel heel erg snel. Naarmate de maanden verstrijken wordt het steeds warmer.

Ergonomie
Helaas gaat de Ergonomie erop achteruit omdat sinds de update een ander toetsenbord op is gekomen typt het lastiger. Irritant dus.

Kopen???
Nee, naar de huidige hardware, loopt de tablet vreselijk achter. Dan kun je beter doorsparen voor een nieuwe.

Goed product
In het begin wel, maar later niet meer. Als je in de rechter bovendruk gaat scherm flikeren. Dat is zeer jammer.

Update
Er zullen de komende maanden nog een paar update komen en de review hier op aanpassen de eerste review zal altijd blijven staan.

Heb jij ook een Creative ZiiO 7" 8GB Wit?

72 uur op n acculading?
Dat vind ik erg onwaarschijnlijk.
Bedoel je dat je 72 uur achter elkaar het apparaat aan kunt hebben staan,
terwijl je er 72 uur iets op aan het doen bent (licht gebruik, maar wel gebruik) ???

Of bedoel je misschien dat je bij af en toe gebruik, maar ook veel periodes
van helemaal niet gebruiken, pas na 3 dagen (3 x 24 uur) het apparaat hoeft op te laden...
Dat laatste zou ik snappen, maar is niet waar je de accuduur normaliter in uitdrukt.

Een andere review spreekt van 25 uur MP3 afspelen, en 5 uur video afspelen...
Dat vind ik wel realistisch...
72 uur in stand-by waarbij af en toe gebruik word gemaakt van het apparaat
Je kunt wel proberen Android Market erop te zetten:

Zit nog te dubben of ik deze als vervanging voor mijn MP3 speler zal nemen. Hij kost op dit moment nog maar 189 Euro, wat al dichter bij mijn budget ligt.

Kan hij via USB opgeladen worden?
:) Hallo,

Ja had je link al via een andere weg gevonden maar voor de anderen verschrikelijk handig. :)

Wat betreft het usb kabel upladen. Nee, dat doet ie niet. (teminste als uit staat, ik neem aan dat je dat bedoeld, als ie aan is dan doet hij het wel) Maar wees niet bevreesd, er zit gewoon een oplader bij.

Waarom niet gelijk Android 5.0? Deze ZiiO kwam uit voordat HC uitkwamen en zo en zo is 256MB RAM veel te weinig voor Honeycomb.

Heb ik die meer gezien? Nee.

Dat er een pen watte? En heb je verder nog nooit een pen gezien? :P Wel raar dat bij een tablet een pen bijgeleverd wordt, ik zou eerder een stylus verwachten. :)

Linkje? Kan alleen 2.2 firmwares vinden...

Voor de rest een relatief mooie review. Je krijgt van mij 3 sterren. :P

[Reactie gewijzigd door exelletor op 30 november 2011 19:35]

Is te vinden in de ziio store. En daarvoor moet je, aanmelden.
Tja het is een pen om iets aan te tikken.
In oktober was de prijs van 215 euro misschien nog 'ok'...
Maar inmiddels zijn er zat tablets met betere specs (Capacitive, 512MB, wel een market)
te krijgen voor (veel) minder...
Dus nu is de prijs toch echt niet meer acceptabel voor deze specs...
"32GB micro sd voor 2.5 pond bij de WH. Smith. "

Dan zou ik er toch wat meer hebben gekocht dan drie hoor!
Je bent wel een beetje overdreven lovend, kan me niet voorstellen dat een tablet met zulke specs vooruit te branden is.
Nou, hij is wel vooruit te branden. Maar soms heeft ie zijn keuren, (traag). Maar dat heb toch ieder device????