Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46D5000 Review

aCiDcHaOZ 3 oktober 2011, laatste update op 1 december 2011, 6.863 views

Samsung UE46D5000

Pluspunten

• kleurrijk beeld
  • genoeg inputs
  • goedkoop model

Minpunten

• sperlicht in de hoeken bij donker beeld.
  • lompe filebrowser voor DLNA
  • geen HDMI-uit
  • matige ingebouwde speakers

Twee weken geleden heb ik een samsung led tv aangeschaft bij de media markt te alkmaar. reden van aanschaf was de behoefte naar een full hd scherm met DLNA. het uitpakken en monteren ging vrij makkelijk op de voet na, hier heb je echt twee personen voor nodig.

Digitale televisie heb ik nog niet gekeken ermee, alleen analoog en HD streams over HDMI/ethernet wat er erg goed uitziet. alleen bij donkere scenes zie je in de vier hoeken van het beeldscherm wat sperlicht. door wat met de beeldinstellingen te spelen is dit er redelijk uit te filteren. snelle beelden zijn geen probleem.

ik ben voornamelijk wezen spelen met het DLNA gebeuren wat deze tv ondersteund, dit in combinatie met de samsung allshare software op een host pc. het detecteren van netwerkapparaten is geen probleem. het browsen naar bestanden kan bij grote hoeveelheden wat traag gaan. bij mappen met teveel inhoud kan hij de content niet vinden waarna de gebruiker terug wordt gestuurd naar het hoofdscherm; erg irritant als je 10 submappen verder aan het werk was.
een groot nadeel van de bestandsbrowser is dat als je een muziekbestand afspeelt en je wilt browsen in een andere map, de mp3 stopt. zo kan je bijvoorbeeld niet een mp3 in /mp3/10cc afspelen en browsen in de map /mp3/aerosmith.

het streamen van HD beeldmateriaal hapert met samsung allshare. de tv ondersteund een beperkt aantal codecs, als de tv de codec niet ondersteund gaat de allshare software hem realtime converteren, maar ondersteunt geen embedded subs. Met PS3 Media server (een gratis tooltje die ook kan transcoden) gaat dit trouwens vlekkeloos hoewel het erg stoeien is met de instellingen.

het geluid van de ingebouwde speakers is erg matig. als de tv dicht of strak tegen de muur zit wordt het geluid al snel erg blikkerig. wel heeft de tv de optie om geluid optisch naar een ander apparaat te versturen.

Heb jij ook een Samsung UE46D5000?

Vandaag werd mij deze UE46D5000 afgeraden in de winkel, vanwege de 50Hz en daardoor trager beeld bij snelle acties (films). Iemand ervaring mee? Ik ga de tv hoofdzakelijk voor blu-ray films gebruiken. Het alternatief, de UE46D6200, is +- 300 euro duurder.
100 Hz CMR
is 100Hz
Daarom heb ik het juist gehaald. Plus grootte plus dat het een goed prijsje had.
Kon een LG halen van zelfde grootte maar dit was weer Led.
Verbruik stroom is gelijk aan mijn oude 32inch LG.
Je wilt dus liefst een TV die native 24p afspeelt.
Had deze bijna besteld, dacht dat alle nieuwe tv's dit intussen wel ondersteunen, maar deze tv doet dat dus niet waardoor blurayweergave ietwat schokkeriger is dan op een tv die het wel heeft omdat hij 24 beeldjes moet afspelen binnen 50 Hz of 60 Hz, waardoor de frames niet op gelijke afstand zitten qua tijd tussen de frames in.

100 Hz kan me persoonlijk gestolen worden trouwens, dat geeft een "camcordergevoel" vind ik. Goeie kans dat de 100 Hz-functie er wel voor zorgt dat blurays alsnog vloeiend afspelen, alleen dan wel té vloeiend dus...
Ik ben benieuwd hoever je van de tv afzit? Ik twijfel namelijk erg tussen een 102 en een 117cm. De afstand tussen mij en de tv is ruim 4,5 meter.
ik zit er ongeveer 4 meter vanaf. een vriend van me heeft 117cm wat eerlijk gezegd ook niet verkeerd kijken is vanaf 4 meter.
Zelfde tv gehaald naar aanleiding van je review. Ben tot nu toe tevreden ermee. Moet nog alle opties uitvogelen.
@Teksetter: bedankt voor je reactie. Als ik het zo hoor, bevalt de TV goed. Ben bijna om. Dat 100 Hz CMR verhaal echter wel precies de reden waarom ik hier aanklop. Het scherm is in het echt 50Hz, maar Samsung gebruikt CMR techniek om hem als 100 Hz CMR te benoemen.

"Clear Motion Rate. Het is een 50hz scherm maar ze maken het beeld tussen twee frames zwart of gedeeltelijk zwart. Het is en blijft dus een 50 Hz toestel, wat betekent dat het beeld meer trillingen heeft".
Zoveel kennis heb ik niet van de genoemde techniek. Wel kan ik je dit vertellen.
Als je soms heel soms bepaalde programma's kijkt dan lijkt erop dat er helemaal bovenaan of onderaan een lijn ontstaat. Dit zie ik weleens bij reclames heel vaak. Ik weet zeker dat het met de beeld van de reclame zelf te maken heeft. Mogelijk iets in de verhouding. Als je pc erop aansluit krijg je dit ook.
Ik had het bijvoorbeeld op de zelfde laptop dit probleem toen ik het op 1024*600 had staan de resolutie.
Zet je de resolutie naar 800*600 dan had je geen problemen ermee.
Als je een film via een extern medium laat afspelen dan heb je op verschillende resoluties geen problemen ermee.
Puur iets in de beeld verhouding van de reclame.

Gister toevallig sloot ik zelfde laptop erop aan en nu ineens geen streep meer onderaan.

Op zich ben ik nog altijd tevreden met mijn aankoop. Nam 5 jaar garantie mee en over 5 jaar ga ik wel over naar een 55" inch.
Led en 55"inch was op dat moment in mijn budget niet beschikbaar. Vandaar deze.
Energie gebruik is minder dan mijn oude LG 32" inch LCD.
Streamen is alleen handig bij een Divx. HD films wordt het een probleem.
Vanuit een usb of extern HD is het geen probleem.
Ik twijfel heel erg tussen deze TV en de D6500 serie. Ik maak me een beetje zorgen over de verversing? Wat houdt CMR nou precies in? De D6500 heeft 400 Hz CMR. Terwijl deze 100 Hz CMR heeft.

Ik hoorde ook spookverhalen over 400 Hz CMR omdat het vertraging zou opleveren. Lag tijdens het gamen (hoofdgebruik) is echt een no go voor mij.

Ik wil geen 3D en ook geen internet TV. Dus de verschil in Hz CMR is voor mij de enige twijfel.
CMR is een berekening waarbij de vernieuwingsfreq. wordt vermenigvuldigd met het aantal frames per seconde. Het is een andere (nieuwe) maat van samsung.

miss dat je hier wat wijzer wordt: http://www.samsung.com/nl/cmr/CMR_brochure.pdf

[Reactie gewijzigd door aCiDcHaOZ op 1 januari 2012 23:19]