Dune HD Smart D1 Review

DreamCatchers 30 september 2011, laatste update op 30 september 2011, 2.987 views

Dune HD Smart D1

Pluspunten

• Stevig en strak design
  • Mooi beeld en helder geluid
  • Geen probleem om een Hard drive in te bouwen (3.5")
  • Wired netwerk is stabiel en constant.

Minpunten

• Ontbreekt aan community software en firmwares. Had meer van een product verwacht waar linux op draait.
  • Slechte torrent tool
  • Torrents downloaden is in principe mogelijk, maar word je door omslachtig gebruik haast onmogelijk gemaakt.
  • 3rd Party tools nodig om je overige systeem drives benaderbaar te maken, tenzij je de folders gaat sharen. Maar dit heeft mijn voorkeur absoluut niet.
  • Browser werkt slecht tot niet en je kan geen torrents downloaden vanuit je Dune, dit moet gedaan worden via een PC waarna je de torrents op je Dune kan zetten en van daar uit de torrents kan openen om de download te starten.
  • Beperkte WIFI chipset support, maar daar hebben meerdere spelers last van.
  • Muis en afstandsbediening werken niet optimaal.

Geluidskwaliteit Score: 4
Een korte review, de reden dat deze kort is komt omdat ik niet de tijd heb om een volledige review te schrijven. Wel wil ik + en - punten benoemen:

Over het algemeen vind ik de Dune HD D1 voldoende, ik ben er niet kapot van maar de vlag gaat er ook niet door uit hier.

Laat ik de negatieve punten eerst benoemen om met een positieve noot te eindigen:

Gebruiksgemak & Feature set:

De afstandsbediening en een muis op het systeem werken niet naar mijn wens. De afstandsbediening moet de Dune direct in zicht hebben wil deze reageren, de Dune staat bij mij thuis tijdelijk op de grond en de houten koffie tafel staat in de weg met als resultaat dat ik moet opstaan en op de Dune moet richten wil ik een reactie krijgen. Ook heb ik dat de muis soms alle kanten op schiet. Heb meerdere muizen gebruikt en ondergronden gebruikt, allen hetzelfde resultaat. Keyboard gaat wel goed.

Vooral het instellen van werken op het netwerk vond ik een ramp. Het is voor mij niet mogelijk om mijn Dune mijn werkstation te laten benaderen zonder dat ik of:

- De folder met torrent files moest sharen
- Of een 3rd party tool moest installeren voor NFS, waar ik zelf minder om sta te juichen.
- Firmware moest updaten om NFS werkend te krijgen.

Daarnaast mis ik het volgende:

- Mogelijkheden om eigen software of firmware te draaien (zou handig zijn zodat de community meer supported chipsets firmware zou kunnen maken voor bijv. wifi kaartjes). Het zou mooi zijn als de linux omgeving benaderbaar zou zijn dmv een console. Nu is dit in principe ook mogelijk, maar degene die dit uitlegt geeft al direct een enorme waarschuwing af dat je je Dune hiermee kan mollen...

- Mogelijkheid om eigen torrent files te downloaden op de Dune. Er word mee geadverteerd dat dit mogelijk zou zijn, echter wat blijkt is een onzin work around: Eerst moet je *.torrents downloaden op je PC en deze overzetten naar de Dune. Vervolgens ga je deze openen en kan je download beginnen. Erg omslachtig

- Het torrent programma werkt slecht: Als de film niet direct verbinding heeft komt deze op inactive te staan en gaat niet zelf op zoek naar nieuwe seeders of peers. Je moet dan de torrent op inactive zetten en daarna op active zetten voordat deze verder gaat.

- Ik ben wel tevreden over de optie dat de film verder gaat waar je bent gebleven, ook al zet je de Dune uit hij onthoud waar je was in de film. Ook in mkv, avi e.d. bestanden. :)

Prijs:
Voor 220 euro had ik meer verwacht. Daarnaast is het 220 euro voor een instapmodel... Als ik zie wat een popcorn hour qua features bied dan was ik een stuk blijer. Echter qua hardware is de popcorn hour inferieur, dit is mijn mening nadat ik 2x een popcorn hour toegestuurd gekregen heb zonder dat ik deze ooit werkend heb gekregen.

Beeld kwaliteit en Geluid:
Kan ik kort over zijn: Goed. Geen haperingen, vloeiend beeld en speelt snel af. Waar ik bij de popcorn hour van een vriend zag dat als hij vooruit spoelde het probleem had dat de popcorn hour 1 minuut aan het haperen was... Daar heeft deze Dune geen last van. Werkt prima via HDMI en waar de Popcorn hour met mijn 4 jaar oude HD ready Samsung problemen had met beeld via HDMI... detect de Dune dit allemaal automatisch zelf.

Design is strak en de kwaliteit is stevig.

Uiteindelijke beoordeling is:

Als het bedrijf achter de Dune HD D1 de community meer tools zou geven dan zou het een stuk aangenamer worden. Als ik de kennis van nu zou hebben zou ik met het geld een HTPC gemaakt hebben en niet voor een Dune kiezen. Toch geef ik de Dune HD D1 een voldoende. Waar je een Video player voor koopt is dat hij bestanden moeiteloos en goed afspeelt. Daarin is het een goede speler die prima werkt en lekker is in gebruik. De extra feature sets halen deze zeer goede indruk kompleet naar beneden. Maar het weglaten van deze opties was ook niet mogelijk daar er goedkopere spelers zijn (A200 van popcornhour) met betere features.

Mijn reden van aankoop destijds was echter een digitale video player die beperkte NAS functionaliteiten heeft en de mogelijkheid om zelf torrents te downloaden. Het doel zou zijn in de ochtend mijn Dune opstarten, torrents zoeken en na het werk deze te kunnen kijken.

Als dat is wat je zoekt moet ik je teleur stellen.

Heb jij ook een Dune HD Smart D1?

Ik moet zeggen dat ik dit punt niet snap, wat verwacht je dan? Iets wat niet gedeeld is kun je toch nooit benaderen met geen enkele netwerkspeler?

Voor de rest denk ik dat de Dune simpelweg niet het apparaat is wat bij jou wensen past. De Dune is echt een mediaspeler en daarin is hij ook gewoon erg goed. Alleen jij wil er een hele hoop andere dingen mee kunnen doen en daarvoor is de Dune inderdaad niet geschikt. Ik denk dat een volledige HTPC een stuk beter bij jou wensen aansluit.

[Reactie gewijzigd door ik222 op 30 september 2011 16:57]

Dat denk ik ook en was ook mijn conclussie, echter heb ik mij wel ingelezen over het gebruik van deze. Helaas kreeg ik destijds op mijn vragen geen duidelijk antwoord, achteraf gezien omdat mensen deze functionaliteiten niet gebruiken.

Jammer voor mij, maar mooi voor de tweakers die deze review nu lezen: Je weet wat er niet op zit. :)

Mijn punt mbt 3rd party tools is dat ik via een HTPC naar de commandline kan gaan, \\10.1.1.1\c$ in kan tikken, username en password en bam. Ik zit er in. Gezien je dezelfde informatie moet invullen op de Dune had ik gehoopt dat dit via hetzelfde protocol kon lopen. Het aanzetten van de NFS service in Windows 7 is voor de Dune niet genoeg, je moet en zal een 3rd party tool installeren of de boel moeten sharen. Vanuit veiligheids overwegingen install ik liever zo min mogelijk tools voor services en sharen heb ik al helemaal een pokke hekel aan. Mijn indruk was dat via linux windows shares wel benaderbaar waren zonder dat ik op de host apps moet installeren.

Ik zit er overigens wel over na te denken om een NAS van synology aan te schaffen, en daar de download activiteiten op uit te voeren. Jammer dat ik 2 kastjes nodig heb waar het makkelijk in 1 machine had kunnen werken, misschien verklap ik nu wel het nieuwe beste idee van Nederland. ;)

Het was mooit geweest en redelijk voor dit geld om een basic browser te hebben, naar sites te gaan als tpb e.d. en daar direct het aanbod te kunnen downloaden op een machine die licht in stroom verbruik is. Mijn indruk bij een HTPC is dat deze toch meer verbruikt qua stroom en energie, mijn PC zelf is qua stroomverbruik geen optie om nog de hele dag aan te laten staan. :P

[Reactie gewijzigd door DreamCatchers op 30 september 2011 18:57]

Kijk eens naar een amd brazos setup, als je deze met bijvoorbeeld een wd green 2/3tb disk gebruikt dan is het stroomverbruik erg beperkt.

Ik ben naar aanleiding van deze review voor de msi E-350ia gegaan.
:) Per ongeluk de complete review hier in geklapt. IIG als er vragen zijn ben ik natuurlijk bereikbaar per PM en de komende tijd hou ik de review natuurlijk in de gaten.

[Reactie gewijzigd door DreamCatchers op 30 september 2011 16:24]

Wees blij dat je de popcorn niet hebt, de ontwikkeling van de firmware van Dune is veel stabieler.

De A200 firmware staat al tijden stil en de laatste versie bevat enorm veel bugs. De meeste draaien de Mei 2012 versie van de firmware.
De A400 firmware is zo buggy dat zelfs het afspelen van een ISO problemen geeft. En elke upate verhelpt dingen, maar oude bugs komen ook weer terug.

Ik ga juist van de Popcorn naar de Dune, vanwege de slechte firmware.