TP-Link TL-WN851N Review

Garyu 30 september 2011, laatste update op 30 september 2011, 2.671 views

TP-Link TL-WN851N

Pluspunten

• Werkt (waarschijnlijk) vrijwel out-of-the-box
  • Niet duur
  • No-nonsense verpakking

Minpunten

• Geen officiele Linux-ondersteuning
  • Handleiding is Windows-only.
  • Statusinformatie via één mager ledje zonder documentatie

Aangezien ik wat problemen had met een wat ingewikkelde setup met een tweegedeeld bedraad netwerk met daartussen een instabiele wireless bridge, heb ik besloten mijn PC (Ubuntu 10.04 LTS) niet meer ingewikkeld aan het bekabelde netwerk te koppelen, maar gewoon direct in mijn wireless netwerk te hangen. Na even zoeken en reviews lezen ben ik uitgekomen bij de TP-Link TL-WN851N 300M als een snelle PCI-kaart met weinig beperkingen voor een acceptabele prijs.

De installatie verliep helaas niet helemaal vlot, maar dat was vooral aan mijn PC te wijten, waar blijkbaar niet alle PCI-sloten fatsoenlijk werken.

Ik heb de kaart in de PC gestoken, de antennes erop geschroefd, en de computer aangezet. Helaas geen directe ondersteuning. Via internet gevonden dat een wireless-compat package geinstalleerd moet worden. Dit gedaan, maar helaas ook geen effect.

Vervolgens toch eens gaan kijken welke hardware nou precies herkend werd via lspci. En daar kwam de aap uit de mouw: geen enkele melding van dit apparaat (of überhaupt van een nieuw apparaat) in de output. Toen de kaart in een ander PCI-slot gestoken en opeens werkte alles probleemloos. Ontvangst is prima, snelheid is prima, verbinding stabiel.

Heb jij ook een TP-Link TL-WN851N?

Handleiding is Windows-only.
Om dat nou als negatieve eigenschap neer te zetten... Dat kan dan bij praktisch iedere review wel genoemd worden, gezien dat meer regel dan uitzondering is, en dat zijn wij als linux gebruikers inmiddels wel gewend toch?
Begrijp ik nou goed dat deze kaart niet out of the box werkt onder ubuntu 10.04? Of heb je niet meer geprobeert de wireless-compat package te de-installeren nadat je erachter kwam dat je pci-slot defect was?
Hoe zit het met de prestaties, behalve dat het 'prima' is? Tweakers houden van cijfertjes! }:O
Misschien heb je nog een andere wlan-kaart waar je een vergelijking mee kan maken qua snelheid en ontvangst?
Een update met cijfertjes volgt zodra ik dit soort dingen getest heb :+.

Of de kaart nu zonder wireless-compat package werkt of niet, ach - het is makkelijk geinstalleerd en het werkt, dus onder het motto "never change a winning team" ga ik dat niet meer testen ;).