Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Zwart Review
Inleiding Spelletjes spelen doe ik al jaren op de computer. Toch zijn er bepaalde games die naar mijn mening gewoon niet lekker werken met muis en toetsenbord, bijvoorbeeld een Assassin's Creed, diverse racegames en vooral FIFA. Om niet speciaal een Xbox of Playstation aan te schaffen, maar toch te kunnen genieten van deze games heb ik daarom een Wireless Xbox-controller for Windows aangeschaft. Voordat ik begin is het noemenswaardig om te zeggen dat ik de controller pas sinds vanmiddag heb. Ik weet dat dit er voor zou kunnen zorgen dat mijn mening wat ongenuanceerder is dan wanneer ik hem al maanden zou hebben. Daarom zal ik de review nog wat bijwerken wanneer mijn ervaringen veranderen. Ik heb de zwarte variant gekozen, er is ook...
Pluspunten
Tot nu toe goede ondersteuning van games Ergonomie en bouwkwaliteit Batterijduur Eenvoudige installatie Mogelijkheid tot vier draadlozen apparaten per usb-ontvanger (Controllers en/of headsets.)
Minpunten
Linkerpookje slijt en wordt stroever
Eindoordeel
Spelletjes spelen doe ik al jaren op de computer. Toch zijn er bepaalde games die naar mijn mening gewoon niet lekker werken met muis en toetsenbord, bijvoorbeeld een Assassin's Creed, diverse racegames en vooral FIFA.
Om niet speciaal een Xbox of Playstation aan te schaffen, maar toch te kunnen genieten van deze games heb ik daarom een Wireless Xbox-controller for Windows aangeschaft.
Voordat ik begin is het noemenswaardig om te zeggen dat ik de controller pas sinds vanmiddag heb. Ik weet dat dit er voor zou kunnen zorgen dat mijn mening wat ongenuanceerder is dan wanneer ik hem al maanden zou hebben. Daarom zal ik de review nog wat bijwerken wanneer mijn ervaringen veranderen.
Ik heb de zwarte variant gekozen, er is ook nog een witte, deze is wat duurder en was erg slecht leverbaar. Verschillen zijn er verder niet geloof ik. Deze is besteld bij Bol.com, 46 euro en binnen een dag in huis.
Eerste indruk
Na het verwijderen van het karton waarin hij geleverd wordt blijft er een verpakking over waarvan de voorkant is bedekt met plastic, waardoor de controller al te zien is. De boven- en onderkant zijn van karton.
De witte variant heeft volgens verschillende reviewschrijvers van Tweakers een draak van een verpakking die alleen te openen is met geduld en een schaar. Deze was echter makkelijk te openen door de kartonnen overlappingen naar boven te buigen.
In de doos vindt men:
- De controller
- Een draadloze ontvanger met USB-aansluiting
- Een snelstargids voor het aansluiten
- Een wat uitgebreider boekje
- En verstopt onder het omhulsel van de controller; de software-cd.
Na het voor het eerst vasthouden van de controller kreeg ik gelijk zin om een spelletje FIFA12 te doen. Hij ligt erg lekker in de hand en voelt ook best degelijk. Weliswaar is het ook gewoon een Xbox-controller, het zijn de usb-ontvanger en de software die hem geschikt maken voor Windows.
Installatie
Heb een installatie uitgevoerd volgens het boekje:
Eerst installeer je de software, dit is vrij snel gebeurd.
Daarna maakt het eigenlijk al niet meer uit in welke volgorde je het doet. Het is gewoon de batterijen de controller in knallen en je usb-apparaatje inpluggen, that's it.
Ervaringen
De reviewers van de witte variant klaagden soms over een wat gebrekkige ondersteuing en een soms niet helemaal goed werkende triggers. Echter waren de meeste van deze reviews al weer een paar jaar terug geschreven.
Kijken of dit nu veranderd is.
Ik begon met FIFA 2012
Na het laadscherm kon ik gelijk met de controller aan de gang, de instellingen stonden allemaal zoals het hoort. Tijdens het spelen ook nergens last van gehad, geen vertraging of onresponsiviteit (als dat een woord is
Hierna heb ik Driver:San Francisco gestart
En ook hier werd de controller gelijk gevonden. Al die kleine icoontjes waarmee duidelijk gemaakt wordt welke knop je moet indrukken om bijvoorbeeld de intro te skippen, de kaart te tonen etc. waren allemaal al verandert naar Xbox-knoppen. De instellingen stonden goed, ook wanneer je maar een flauw bochtje wil maken, dan kan je gewoon je pookje een klein duwtje geven, zoals het hoort!
Nu was het de beurt aan Dead Island, een spel dat ik ook nu nog gewoon met muis en toetsenbord ga spelen. Heb natuurlijk wel even geprobeerd of het werkt.
Bij dit spel moest ik wel zelf even naar instellingen toegaan om de input te veranderen van 'mouse and keyboard' naar 'xbox 360 controller'. Kon hierna gelijk spelen met de preset van het spel, werkt ook naar behoren.
Conclusie
Na slechts een dag ben ik erg tevreden met mijn aankoop. De installatie is makkelijk en de ondersteuning is, tot nu toe, gewoonweg perfect.
De controller voelt lekker in de hand en doet stevig aan.
Al met al doet het waar de controller voor bedoeld is: spellen die niet lekker werken achter de pc speelbaar maken.
Bij andere reviews komt als een nadeel naar voren dat er geen uitknop op zit, wat slecht zou zijn voor de batterijduur.
Ik zie dit niet als een nadeel. Als je je spel hebt afgesloten leg je je controller weg en ga je verder met 'computeren' zonder er verder een ommekeer naar te hebben. Na een aantal minuten valt ie vanzelf uit. De batterijduur lijkt mij niet erg te worden aangetast door deze functie, aangezien deze sowieso erg lang mee schijnt te gaan. Die paar minuten waarin je hem niet gebruikt zullen dus niet funest zijn lijkt mij.
01-10-11
Foto's toegevoegd
Typo's
20-10-11
Na heel wat potjes FIFA gespeeld te hebben ben ik het eerste nadeel tegen gekomen. Doordat ik er nog altijd heilig van overtuigd ben dat spelers harder lopen als je het linkerpookje stevig de hoek indrukt
Misschien is dit deels te wijten aan mijn manier van spelen, maar ik denk dat dat wel mee valt. Drie weken is toch wel wat aan de korte kant voor slijtage.
Het batterijniveau staat inmiddels op medium, dat geeft hij aan als drie balkjes van de vier. Ik weet niet precies hoeveel uur ik er tot nu toe op heb zitten, maar over de batterijduur ben ik nog altijd heel tevreden.
30-10-11
De batterij heeft het precies een maand volgehouden, want gisteren viel hij voor het eerst uit tijdens het spelen. Je kan hem daarna wel weer aanzetten en verder spelen, maar eigenlijk wil je de batterijen gewoon gelijk vervangen.
In de vijf dagen daarvoor gaf de controller al aan dat het batterijniveau op 'low' stond. Dit doet hij door regelmatig te knipperen met het Xbox-logo, wat nog wel eens vervelend kan zijn tijdens het spelen.
Heb nu al aardig wat spellen getest op compatabiliteit en geen een vertikte het om te werken. Ben tot nu toe dus nog geen spellen tegengekomen waarop de controller niet werkt.
Spellen die ik kan toevoegen aan het lijstje:
Battlefield 3
Rage
NBA2k12
Kuifje (met dat eenhoorn gebeuren)
Deus Ex: Human Revolution The Missing Link
Wat ik ook nog even wil melden en wat ook al als reactie geplaatst werd is dat de controller niet vanzelf uitgaat wanneer je vlak na het spelen je pc uitzet. Wanneer je je pc uitzet gaat de usb-ontvanger namelijk ook uit. De controller blijft echter gewoon zoeken naar een signaal.
Om te voorkomen dat de batterij de hele nacht wordt gebruikt moet je het batterijklepje even loshalen, kost maar een seconde of twee. Had alleen wel beter over nagedacht mogen worden.
25-11-11
Heb nu zo'n beetje alle toppers van dit najaar geprobeerd, niet allemaal gekocht overigens, maar dat is niet relevant voor deze review. Eigenlijk ben ik nog altijd geen game tegengekomen die niet werkt met de controller. De meeste spellen blijf ik echter toch gewoon spelen met muis en toetsenbord.
Voor de volledigheid nog even een lijstje voor de nieuwe releases:
Call of Duty Modern Warfare 3
The Elder Scrolls Skyrim
Assassins Creed Revelations
Need for Speed The Run
LA Noire
Saints Row the Third
Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Zwart?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (22)
Over de slijtage: ik denk dat dat toch aan je speelstijl ligt, mijn vorige huisgenoot sleet ook door controllers heen alsof het broodjes kaas waren, maar zelfs het pookje van mijn allereerste 360-controller (inmiddels alweer meer dan 5 jaar oud) doet het nog aardig goed en van de huidige controller waar ik meestal mee speel (ongeveer 3 jaar oud) is het pookje echt nog 0,0 versleten. Ik zou toch iets minder hard duwen
Zal in ieder geval proberen een beetje aardig tegen hem te zijn, al is dat wat lastig als je achter staat
Het leuke is: (en ik weet niet of dit ook geldt voor de Wireless) je kunt de XBox360 Controller voor Windows ook op je 360 aansluiten als je ff met zijn drieën wilt spelen op de 360, als je maar twee controllers hebt! (Je kunt zeggen DUH! Maar het is niet altijd voor de handliggend. Kijk maar naar Sony met zijn PSX-controllers, die kun je niet op een PS2 aansluiten.)
PSX (PS1) Controllers kon je wel degelijk op de PS2 aansluiten! En visa versa!
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 02:57]
Ook: de ontvangststations gaan snel stuk. Je moet dan met wat soldeerwerk een zekering wegkortsluiten. Of het gevaarlijk is weet ik eigenlijk niet, maar het werkt wel. Na 1 jaar was mijn ontvanger stuk, na het solderen heb ik hem nog 2 jaar in gebruik en still going strong.
De ontvanger werkt bij mij tot nu toe vlekkeloos, hoe kan deze eigenlijk zo snel kapot gaan? Bij mij ligt ie op de pc-behuizing, raak em verder ook nooit aan.
In linux is het zo dat de controller gewoon uberhaupt niet meer uit gaat en je de batterij eruit moet halen
Ik speel er altijd GTA IV mee
Goed om in de review te lezen dat Assassin's Creed en Deus EX ook werken, dan ga ik die ook met de controller proberen.
Ik wilde in eerste instantie een PS3 (-vorm) controller halen, maar eenmaal in de winkel heb ik verschillende controllers vastgehad en deze hield het fijnst vast. Ook is de compatibiliteit met Windows beter dan die van PS3 controllers.
Overigens is deze wel van goede kwaliteit, de review stamt alweer uit 2011 zie ik en ik gebruik nog altijd dezelfde. Los van wat slijtage bovenop het linkerpookje zou je niet zeggen dat ie al zo lang mee gaat.
Ik ga wel even kijken bij de goedkopere controllers, Bedankt voor de tip.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn