Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Zwart Review

wouter03 25 november 2011, laatste update op 26 november 2011, 6.665 views

Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Zwart

Pluspunten

• Tot nu toe goede ondersteuning van games
  • Ergonomie en bouwkwaliteit
  • Batterijduur
  • Eenvoudige installatie
  • Mogelijkheid tot vier draadlozen apparaten per usb-ontvanger (Controllers en/of headsets.)

Minpunten

• Linkerpookje slijt en wordt stroever

Spelletjes spelen doe ik al jaren op de computer. Toch zijn er bepaalde games die naar mijn mening gewoon niet lekker werken met muis en toetsenbord, bijvoorbeeld een Assassin's Creed, diverse racegames en vooral FIFA.
Om niet speciaal een Xbox of Playstation aan te schaffen, maar toch te kunnen genieten van deze games heb ik daarom een Wireless Xbox-controller for Windows aangeschaft.

Voordat ik begin is het noemenswaardig om te zeggen dat ik de controller pas sinds vanmiddag heb. Ik weet dat dit er voor zou kunnen zorgen dat mijn mening wat ongenuanceerder is dan wanneer ik hem al maanden zou hebben. Daarom zal ik de review nog wat bijwerken wanneer mijn ervaringen veranderen.

Ik heb de zwarte variant gekozen, er is ook nog een witte, deze is wat duurder en was erg slecht leverbaar. Verschillen zijn er verder niet geloof ik. Deze is besteld bij Bol.com, 46 euro en binnen een dag in huis.

Eerste indruk
Na het verwijderen van het karton waarin hij geleverd wordt blijft er een verpakking over waarvan de voorkant is bedekt met plastic, waardoor de controller al te zien is. De boven- en onderkant zijn van karton.
De witte variant heeft volgens verschillende reviewschrijvers van Tweakers een draak van een verpakking die alleen te openen is met geduld en een schaar. Deze was echter makkelijk te openen door de kartonnen overlappingen naar boven te buigen.

In de doos vindt men:
- De controller
- Een draadloze ontvanger met USB-aansluiting
- Een snelstargids voor het aansluiten
- Een wat uitgebreider boekje
- En verstopt onder het omhulsel van de controller; de software-cd.

Na het voor het eerst vasthouden van de controller kreeg ik gelijk zin om een spelletje FIFA12 te doen. Hij ligt erg lekker in de hand en voelt ook best degelijk. Weliswaar is het ook gewoon een Xbox-controller, het zijn de usb-ontvanger en de software die hem geschikt maken voor Windows.

Installatie
Heb een installatie uitgevoerd volgens het boekje:
Eerst installeer je de software, dit is vrij snel gebeurd.
Daarna maakt het eigenlijk al niet meer uit in welke volgorde je het doet. Het is gewoon de batterijen de controller in knallen en je usb-apparaatje inpluggen, that's it.

Ervaringen
De reviewers van de witte variant klaagden soms over een wat gebrekkige ondersteuing en een soms niet helemaal goed werkende triggers. Echter waren de meeste van deze reviews al weer een paar jaar terug geschreven.
Kijken of dit nu veranderd is.

Ik begon met FIFA 2012
Na het laadscherm kon ik gelijk met de controller aan de gang, de instellingen stonden allemaal zoals het hoort. Tijdens het spelen ook nergens last van gehad, geen vertraging of onresponsiviteit (als dat een woord is :+ ). Alles werkt gewoon heel direct.

Hierna heb ik Driver:San Francisco gestart
En ook hier werd de controller gelijk gevonden. Al die kleine icoontjes waarmee duidelijk gemaakt wordt welke knop je moet indrukken om bijvoorbeeld de intro te skippen, de kaart te tonen etc. waren allemaal al verandert naar Xbox-knoppen. De instellingen stonden goed, ook wanneer je maar een flauw bochtje wil maken, dan kan je gewoon je pookje een klein duwtje geven, zoals het hoort!

Nu was het de beurt aan Dead Island, een spel dat ik ook nu nog gewoon met muis en toetsenbord ga spelen. Heb natuurlijk wel even geprobeerd of het werkt.
Bij dit spel moest ik wel zelf even naar instellingen toegaan om de input te veranderen van 'mouse and keyboard' naar 'xbox 360 controller'. Kon hierna gelijk spelen met de preset van het spel, werkt ook naar behoren.

Na slechts een dag ben ik erg tevreden met mijn aankoop. De installatie is makkelijk en de ondersteuning is, tot nu toe, gewoonweg perfect.
De controller voelt lekker in de hand en doet stevig aan.
Al met al doet het waar de controller voor bedoeld is: spellen die niet lekker werken achter de pc speelbaar maken.

Bij andere reviews komt als een nadeel naar voren dat er geen uitknop op zit, wat slecht zou zijn voor de batterijduur.
Ik zie dit niet als een nadeel. Als je je spel hebt afgesloten leg je je controller weg en ga je verder met 'computeren' zonder er verder een ommekeer naar te hebben. Na een aantal minuten valt ie vanzelf uit. De batterijduur lijkt mij niet erg te worden aangetast door deze functie, aangezien deze sowieso erg lang mee schijnt te gaan. Die paar minuten waarin je hem niet gebruikt zullen dus niet funest zijn lijkt mij.

01-10-11
Foto's toegevoegd
Typo's

20-10-11
Na heel wat potjes FIFA gespeeld te hebben ben ik het eerste nadeel tegen gekomen. Doordat ik er nog altijd heilig van overtuigd ben dat spelers harder lopen als je het linkerpookje stevig de hoek indrukt :P is er nu sprake van slijtage. Doordat ik steeds met plastic over plastic schuur worden de oppervlaktes van het pookje en hetgeen waar ie in draait steeds stroever. Dat kan vervelend zijn.
Misschien is dit deels te wijten aan mijn manier van spelen, maar ik denk dat dat wel mee valt. Drie weken is toch wel wat aan de korte kant voor slijtage.

Het batterijniveau staat inmiddels op medium, dat geeft hij aan als drie balkjes van de vier. Ik weet niet precies hoeveel uur ik er tot nu toe op heb zitten, maar over de batterijduur ben ik nog altijd heel tevreden.

30-10-11
De batterij heeft het precies een maand volgehouden, want gisteren viel hij voor het eerst uit tijdens het spelen. Je kan hem daarna wel weer aanzetten en verder spelen, maar eigenlijk wil je de batterijen gewoon gelijk vervangen.
In de vijf dagen daarvoor gaf de controller al aan dat het batterijniveau op 'low' stond. Dit doet hij door regelmatig te knipperen met het Xbox-logo, wat nog wel eens vervelend kan zijn tijdens het spelen.

Heb nu al aardig wat spellen getest op compatabiliteit en geen een vertikte het om te werken. Ben tot nu toe dus nog geen spellen tegengekomen waarop de controller niet werkt.

Spellen die ik kan toevoegen aan het lijstje:
Battlefield 3
Rage
NBA2k12
Kuifje (met dat eenhoorn gebeuren)
Deus Ex: Human Revolution The Missing Link

Wat ik ook nog even wil melden en wat ook al als reactie geplaatst werd is dat de controller niet vanzelf uitgaat wanneer je vlak na het spelen je pc uitzet. Wanneer je je pc uitzet gaat de usb-ontvanger namelijk ook uit. De controller blijft echter gewoon zoeken naar een signaal.
Om te voorkomen dat de batterij de hele nacht wordt gebruikt moet je het batterijklepje even loshalen, kost maar een seconde of twee. Had alleen wel beter over nagedacht mogen worden.

25-11-11
Heb nu zo'n beetje alle toppers van dit najaar geprobeerd, niet allemaal gekocht overigens, maar dat is niet relevant voor deze review. Eigenlijk ben ik nog altijd geen game tegengekomen die niet werkt met de controller. De meeste spellen blijf ik echter toch gewoon spelen met muis en toetsenbord.

Voor de volledigheid nog even een lijstje voor de nieuwe releases:
Call of Duty Modern Warfare 3
Saints Row the Third

• AMD Phenom II x4 945
  • AMD Sapphire HD 6870
  • Windows 7

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Zwart?

Prima review, ga zo door!
Ik heb er zelf ook 1, mijn PC staat boven en ik gebruik de controller beneden bij de TV. Dus de ontvangst is ook nog eens heel goed. :)
Volgens Microsoft is de ontvangst negen meter. Ik zelf heb genoeg aan twee, maar het is prettig om te weten dat je meer mogelijkheden hebt.
Goede review! Zeker voor een dusdanig "simpel" product, van mij krijg je vier sterren.

Over de slijtage: ik denk dat dat toch aan je speelstijl ligt, mijn vorige huisgenoot sleet ook door controllers heen alsof het broodjes kaas waren, maar zelfs het pookje van mijn allereerste 360-controller (inmiddels alweer meer dan 5 jaar oud) doet het nog aardig goed en van de huidige controller waar ik meestal mee speel (ongeveer 3 jaar oud) is het pookje echt nog 0,0 versleten. Ik zou toch iets minder hard duwen ;)
Denk ook wel dat Fifa het spel is dat het slechtst is voor je controller, met andere spellen zit ik over het algemeen wat relaxter te spelen. Maar zolang het niet zo storend is en ook de levensduur niet drastisch korter wordt kan ik er wel mee leven.
Zal in ieder geval proberen een beetje aardig tegen hem te zijn, al is dat wat lastig als je achter staat }>
Als je over het over de duvel hebt, heb mijn PS3 verkocht ivm een andere mediaplayer aanschaf maar miste het racen. Komt mooi uit deze review... top. Nu ken het gewoon lekker op me PCtje :)
Ik heb zelf de bedrade-variant, die met een 1,5 meter lange kabel is uitgerust. Ik hoef niet eens de cd te gebruiken, Windows installeert vanzelf de software middels updates... dus die cd kun je achterwege laten, zelfs op XP gaat het vlekkeloos, geen cd nodig, simpel aansluiten en laat Windows maar ff ratelen.

Het leuke is: (en ik weet niet of dit ook geldt voor de Wireless) je kunt de XBox360 Controller voor Windows ook op je 360 aansluiten als je ff met zijn drieŽn wilt spelen op de 360, als je maar twee controllers hebt! (Je kunt zeggen DUH! Maar het is niet altijd voor de handliggend. Kijk maar naar Sony met zijn PSX-controllers, die kun je niet op een PS2 aansluiten.)
Er is maar ťťn Xbox360 controller. De windows variant van de bedrade versie wordt gewoon in een andere verpakking gestopt. De Wireless versie wordt geleverd met een ontvanger maar de controller is identiek aan die van de Xbox360.

PSX (PS1) Controllers kon je wel degelijk op de PS2 aansluiten! En visa versa!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 20 oktober 2011 13:08]

Als je je computer uitzet terwijl je controller nog aanstaat, dan blijft ie de hele nacht knipperen, en gaat hij pas uit als hij leeg is. Dit is wel een nadeel imo. Batterij eruit halen lijkt de enige oplossing. Niet netjes, maar het went.

Ook: de ontvangststations gaan snel stuk. Je moet dan met wat soldeerwerk een zekering wegkortsluiten. Of het gevaarlijk is weet ik eigenlijk niet, maar het werkt wel. Na 1 jaar was mijn ontvanger stuk, na het solderen heb ik hem nog 2 jaar in gebruik en still going strong.
Viel mij laatst ook op ja. Als je je pc uitzet vlak na het spelen dat gaat je ontvanger uit, maar je controller blijft zoeken naar een signaal, dat er dus niet is.

De ontvanger werkt bij mij tot nu toe vlekkeloos, hoe kan deze eigenlijk zo snel kapot gaan? Bij mij ligt ie op de pc-behuizing, raak em verder ook nooit aan.
Daar lag de mijne ook en ook ik liet hem daar lekker liggen. Ik heb geen idee waarom het gebeurt, maar gezien het aantal "how to fix wireless receiver" guides zal het vaker voorkomen dan acceptabel is :)
Bij mij blijft ie dan nog een paar minuten zoeken, daarna gaat hij automatisch uit. Als dit niet gebeurd kan het misschien zo zijn dat je een oudere driver gebruikt?

In linux is het zo dat de controller gewoon uberhaupt niet meer uit gaat en je de batterij eruit moet halen :P
Dat is wel erg slecht vind ik! Is het een officiŽle ontvanger? Of ťťntje van Dealextreme??
Problemen doen zich voor zover ik weet vooral voor met de officiele....
Wat zegt Microsoft dan over dit probleem, heb er (nog) zelf geen last van, maar dit kan natuurlijk niet.
Gek! ik heb dezelfde controller, ook voor pc, en bij mij schakelt hij wel uit als ik de controller weg leg en hem niet meer gebruik. Na een tijdje gaat ie dan vanzelf uit bij mij.
het gaat over wanneer je de pc ook uit zet.
Ik heb er ook eentje , de prijs -kwaliteit verhouding is zeer goed ,
Ik speel er altijd GTA IV mee :)
Dank voor deze opmerking, daar heb ik hem nu net voor gekocht :). Ik heb hiervoor wel eens een poging gedaan met toetsenbord en muis, maar dat is echt dramatisch bij GTA IV.

Goed om in de review te lezen dat Assassin's Creed en Deus EX ook werken, dan ga ik die ook met de controller proberen.

Ik wilde in eerste instantie een PS3 (-vorm) controller halen, maar eenmaal in de winkel heb ik verschillende controllers vastgehad en deze hield het fijnst vast. Ook is de compatibiliteit met Windows beter dan die van PS3 controllers.
Weet jij toevallig ook waarom zulke controllers zo duur zijn?
Haha, geen idee. Maar dit is natuurlijk wel de officiŽle Microsoft controller. Er zijn uiteraard ook goedkopere controllers die alleen onder Windows werken en niet bij een Xbox. Ik heb ergens gelezen dat die goedkopere controllers bepaalde software gebruiken die jouw pc doen laten geloven dat er een echte Xbox-controller is aangesloten, waardoor alsnog hetzelfde aantal games ondersteund wordt.

Overigens is deze wel van goede kwaliteit, de review stamt alweer uit 2011 zie ik en ik gebruik nog altijd dezelfde. Los van wat slijtage bovenop het linkerpookje zou je niet zeggen dat ie al zo lang mee gaat.
Ik heb namelijk ook een Thrustmaster T-Mini, Die gaat ondertussen ook al een paar (4.5) jaartjes mee.

Ik ga wel even kijken bij de goedkopere controllers, Bedankt voor de tip.