Samsung SpinPoint P80 160GB, 160GB Review

DaveCool 19 april 2005, 1.134 views

Samsung SpinPoint P80 160GB, 160GB

Pluspunten

• Goede (hoge) snelheid, 8MB buffer, uitermate stil (nagenoeg onhoorbaar) en een leuke prijs.

Minpunten

• Voorlopig nog geen eigenlijk: misschien dan Samsung als merk voor HD's nog niet echt bekend is...?

Een andere reviewer schreef over de serial veriant van deze schijf (zelfde grootte en type) dat de performance iets minder is dan een Maxtor schijf, maar naar mijn mening is dat echt niet het geval; deze schijf is sneller dan alle andere maxtor schijven in zijn klasse. Hij is WEL net iets langzamer dan de Seagate Baracuda 200GB, ATA type (welke in principe identiek is aan de SATA variant). Het scheelt niet veel.

Voor mij waren vooral de geluidsproductie en de snelheid van groot belang. En met beide zit het absoluut meer dan goed! Zoals gezegt de snelheid is bij de top, maar net iets onder de nummer 1. En wat betreft geluidsproductie is hij de nummer 1 in stilte; echt heel erg goed; zo'n stille harde schijf heb ik nog niet gehad. Gecombineert met mijn gedempte(/geisoleerde) kast hoor je hem totaal niet meer, ook als hij continue staat te "ratelen", alleen hoor je dat ratelen niet. Soms moet ik echt even naar het HD lampje kijken om er zeker van te zijn dat ie wel iets doet.

Qua "featureset" van de HD weet ik eigenlijk niet veel; wat zou er bij zo'n HD moeten zitten dan? Ja, SMART en een Noice-reduction-ding heeft ie, maar verder? Ik kreeg hem wel mee in een mooie doos en goed en schokbestendig verpakt in de doos, met een duidelijke korte handleiding en een vochtvretertje (zo'n zoutzakje). Gewoon netjes dus.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik heb de schijf nu een 2 a 3 tal maanden, dus echt veel kan ik er niet over vertellen. Ik laat mijn PC regelmatig ook 's nachts aanstaan en er (natuurlijk) nog geen problemen mee gehad. Maar ja wat wil je volgens specs treed de eerste fout gemiddeld pas na een jaartje of 55 op wanneer de schijf echt dag en nacht aan zou laten (500000 MTBF). Over Compatibiliteit is ook niet echt veel te vertellen; alle HD's zijn tegenwoordig IBM compatible (dacht ik), dus deze natuurlijk ook. Wel moet je natuurlijk erop letten dat je BIOS grote HD's aan kan (vanaf 120GB?).

Ondersteuning door fabrikant

Ik heb vooraf een paar korte vragen gestuurd naar Samsung en deze werden steeds vlot beantwoord (zeker binnen 1 week) en ook de garantieafwikkeling schijnt gewoon goed te zijn, maar hier heb ik dus (nog) geen ervaring mee. En verlopig nog niet hopelijk ;-) Via de site van Samsung kun je behoorlijk wat informatie verkrijgen en het is ook wel overzichtelijk, dus dat is ook wel netjes.

Geluidsproductie

Zoals eerder beschreven: echt absoluut 1 van de stilste schijven op dit moment en bij de huidige tests is de P80 gewoon nummer 1; nagenoeg onhoorbaar en in een gedempte kast onhoorbaar.

Warmteproductie

Geen idee; volgens de tests gewoon normaal en misschien ietsje cooler als het gemiddelde. Geen schokkende resultaten dus.

Ook iets waar de reviewer van de Serial variant iets minder over was, maar waar ik juist positief over ben en met mij ook de reviews en tests die ik gelezen heb: per GB biedt Samsung juist de LAAGSTE prijs! En dat is ook zo, deze schijf was goedkoper dan al zijn concurrenten! Zeker wanneer je de schijf dan ook nog via internet besteld of in Duitsland haalt, heb je een echt koopje voor deze schijf!

Al met al dus echt te vreden en een lekker "backup"-gevoel aan de hand van de tests: ik ben niet alleen en deze schijf bied precies wat ik zocht: snelheid; stilte en een leuke prijs! Ik ben tevreden!

• AMD XP 2200+
  • EPOX 8KHA+
  • Gedempte/geisoleerde kast
  • Enermax stille voeding
  • SB Live! 5.1
  • Geforce FX5700
  • 1GB DDR geheugen (266Mhz)
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P80 160GB, 160GB?