WD Caviar SE16 WD2500KS, 250GB Review

Admiral Freebee 22 oktober 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.945 views

WD Caviar SE16 WD2500KS, 250GB

Pluspunten

• Snel
  • Warmteproductie blijft binnen de perken
  • Mogelijkheid om nieuwe schijf te ontvangen voor je de oude RMA'd

Minpunten

• Luidruchtig
  • Geen NCQ (hoewel niet echt een groot nadeel)
  • Geen reactie technische ondersteuning
  • Na minder dan n jaar stuk
  • Mogelijk foute temperatuuruitlezing?

Ik heb deze drive aangeschaft vanwege de goede reviews die ik had gelezen en omdat hij snel maar toch stil zou zijn. Het eerste wat mij opviel was dat de schijf er anders uitzag dan de foto's op het internet. In plaats van zwart is hij gewoon grijs.

Featureset en prijs

De belangrijkste features van deze schijf:
  • 250GB
  • 7200rpm
  • Fluid Drive Bearing
  • 16MB cache
  • S-ATA 300
Opvallend is dat de drive geen NCQ ondersteunt. Heel erg is dit niet want NCQ blijkt in de praktijk vaak nogal tegen te vallen. Voor de rest is de schijf vrij standaard vergeleken met andere moderne S-ATA schijven. Ook 16MB cache begint goed ingeburgerd te geraken. Niets speciaals dus maar dat is niet negatief bedoelt.

Overigens is er ook geen gewone molex connector meer te vinden op de harde schijf. Voor mij is dit niet erg aangezien mijn voeding S-ATA stroomconnectors heeft maar het is altijd handig als je de keuze hebt. Langs de andere kant kan men niet eeuwig aan "oude" connectors vasthouden.

De harde schijf is normaal geprijsd voor n met deze specificaties.

Prestaties

De schijf is snel genoeg voor alledaags gebruik. Ik merk een duidelijk verschil met schijven van een paar jaar oud.

Dit is natuurlijk maar een buikgevoel. Voor harde cijfers heb ik een test met HDtune uitgevoerd. Over deze prestaties ben ik zeer tevreden hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Op mijn hoofdschijf draait immers Windows en dit zorgt voor een vertekende weergave. Voor de prestaties geef ik dus een goede score. Natuurlijk zijn er snellere harde schijven maar gezien de specificaties presteert deze zeer goed. Vooral schijven met 100GB platters presteerden toentertijd net iets beter dan schijven met 84GB platters zoals deze.

Ondertussen is deze schijf alweer voorbijgestreefd door nieuwere modellen maar dat is nu eenmaal een gekend verhaal in de computerwereld.

Warmteproductie

De schijf is altijd actief gekoeld geweest door een 80mm ventilator @ 1000rpm. Direct in de luchtstroom werd hij nooit warmer dan 32C wat zeer netjes is. Na toevoeging van een Samsung harde schijf werd hij 40C. Hierbij moet wel gezegd worden dat de luchtstroom nog alleen maar over de printplaat kwam en niet zozeer meer over de schijf zelf. Toch is 40C nog acceptabel. Er wordt echter gefluisterd dat de schijf een foute temperatuuruitlezing kan geven met bepaalde firmwares. Ik kan dit moeilijk bevestigen hoewel de Samsung harde schijf in dezelfde kast maar een goede 25C werd.

Geluidsproductie

Hier zijn we aan het grootste minpunt van deze harde schijf gekomen. Ondanks alle positieve gebruikerservaringen en reviews kan ik echt niet zeggen dat de harde schijf stil is. Idle hoor ik hem niet maar tijdens seeks is de drive echt luidruchtig. En dat terwijl de rest van mijn computer niet uitzonderlijk stil is.

Ik vermoed dat de nieuwere schijven van dit type niet alleen een andere dekplaat hebben maar ook luidruchtiger zijn. De kans bestaat ook dat ik gewoon een slecht exemplaar heb. Jammer genoeg is dit nu ook bevestigd. Ik weet niet of de geluidsproductie van de schijf een indicatie was maar de schijf is heel snel stuk gegaan.

Betrouwbaarheid

Zoals gezegd is de schijf na minder dan n jaar stuk gegaan. Er begonnen steeds meer bad sectors te verschijnen, gecombineerd met vreemde geluiden alsof de kop continu moest hercalibreren. Een test met WD Lifeguard toonde al snel aan dat de schijf stuk aan het gaan was. De meeste data was nog wel van de schijf af te halen maar nieuwe gegevens erop zetten ging veel te traag en genereerde allerlei fouten.

Ondersteuning

Garantie heb ik via de winkel geregeld maar WD levert zelf ook 3 jaar garantie. Je kan zelfs, indien je een kredietkaart hebt, eerst een nieuwe schijf ontvangen om dan in de ontvangen doos je oude op te sturen. Mooie service! Jammer genoeg moet dit wel naar Duitsland wat het verzenden dan weer erg duur maakt.

Toch slechts een voldoende voor de ondersteuning van de fabrikant aangezien ik eerder al een e-mail gestuurd had in verband met de hoge geluidsproductie. Hiervan heb ik, met uitzondering van een auto-reply, nooit een antwoord op gekregen.

In ieder geval heb ik na een goede drie weken een gloednieuwe schijf terug gekregen (letterlijk een paar dagen oud). Ik heb echter besloten deze niet meer te gaan gebruiken aangezien het weer de versie is met een grijze behuizing.

01/08/2007: toevoeging resultaat van productondersteuning, nieuwe testresultaten en een stukje over de foutieve temperatuurweergave
13/02/2008: de schijf is stuk gegaan. Mening over de betrouwbaarheid, de ondersteuning en de totale score gewijzigd
12/04/2008: stukje toegevoegd over de RMA

Heb jij ook een WD Caviar SE16 WD2500KS, 250GB?

Vreemd. Denk dan dat ze hem dan inderdaad gewijzigd hebben.

Heb zelf twee van deze schijven en die zijn erg stil. Net wat minder stil dan mijn Samsung 500GB schijf, maar veel scheelt het niet. Zijn overigens ook erg zwart :)

Snelheid is dik in orde inderdaad. Jij hebt zo te zien wel een versie die de temperatuur goed weergeeft. De schijven die ik heb zijn voorzien van firmware die foutieve temps aangeeft (tot 45 graden waar de Samsung die eronder hangt tussen de 20 en 24 graden is)
Mijn schijf ziet er uit zoals de deze:

Ik denk inderdaad dat het ze het model gewijzigd heeft aangezien de seeks echt opvallend hoorbaar zijn en ik ben niet eens een stiltefreak. Ik vind het niet erg dat een harde schijf wat "ratelt" maar het is erger dan verwacht.

Kan jij even checken met Everest (of iets dergelijks) of dat Automatic Acoustic Management aanstaat bij jou? Bij mij staat er dat de schijf het wel ondersteunt maar dat het niet aanstaat.

De temperaturen lijken mij inderdaad wel te kloppen. Misschien heeft WD nieuwe firmware op de site staan waardoor jouw temperaturen gecorrigeerd worden.
Bij mij 'pruttelt' hij een klein beetje met seeken. Kan het zeker geen geratel noemen en vergeleken met mijn 160GB Maxtor DM9 schijf is ie fluisterstil... de ratelt pas.

Acoustic Management staat hier niet aan. Wordt wel ondersteund uiteraard, maar dan worden de prestaties minder dus ik heb het niet aangezet.

Mijn schijf ziet er overigens zo uit:

Zo waren alle KS'en. Heb de twee exemplaren die ik heb in november 2005 en maart 2006 gekocht en beiden zijn identiek, behalve qua productiedatum dan.

Temperatuurprobleem is nooit verholpen. Het is wel erkend door WD en men heeft me een jaar geleden ondertussen wel aangegeven dat 'eraan gewerkt werd', maar heeft zover ik weet nooit tot een oplossing geleid. Ik zit er verder niet mee, de schijven werken nog prima. Eentje intern en eentje in een e-sata externe behuizing.
Dan hoop ik snel iets te horen van Western Digital. Ik hoop dat ze mij een goede oplossing kunnen aanbieden want de schijf klinkt even luid als oudere ball bearing schijven.