Silverstone Sugo SG07B-W Review

Silverstone Sugo SG07B-W

Pluspunten

• Kleine potente kast.
  • Sterke voeding.
  • Goede airflow (positieve druk concept).
  • Stock fan is stil, afdoende en handmatig in te stellen.
  • Fan van de voeding trekt lucht van buiten aan en ventileerd aan de zijkant naar buiten.

Minpunten

• Volgordelijke opbouw moet echt worden aangehouden.
  • Ruimte voor aftermarket GPU koeling valt wat tegen.
  • Kabel management is hell, maar de moeite waard.
  • Jammer dat de voeding niet voor een klein gedeelte modulair is gemaakt, om zo het kabelmanagement te verbeteren.
  • Best wel wat geld voor een kleine kast (weinig materiaal) en een 600w voeding.
  • GPU installeren wat onhandig door het moeten losmaken van de 220v aansluiting. (zorgt er wel weer voor dat je je stroom los maakt )

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb deze kast 2e hands via ebay gekocht, ik wilde nog kleiner na mijn Sugo 04 FB. Die was ook al wat aan de kleine kant, m-atx formaat. Echter had deze wat betreft airflow een iets mindere layout en het grafische kaart wisselen was te veel gedoe.

Na wat reviews te hebben gelezen over itx kasten, leek deze aan mijn behoeften te voldoen. Lengte en breedte maten waren klein, diepte was goed genoeg voor highend gpu's. Toen ben ik gaan zoeken naar 2e hands aanbiedingen en kwam ik deze kast tegen op Ebay.Uiteindelijk voor een nette prijs gekocht. Na de aankoop ben ik meteen gaan zoeken naar opties om met een waterkoeling te gaan koelen. Daarover later meer.

Eerste Indruk

Na ontvangst de doos opengemaakt en ik vond de kast goed afgewerkt, iets wat later alleen maar beter werd. Nette afwerking aan de binnen- en buitenkant, de voorkant sloot aan bovenkant tegen de frontbezel goed aan, wat bij andere kleine kasten (ISK 300) wel eens te wensen over laat. Daarnaast geen scherpe randen waaraan je je kan snijden.

De kast heeft de volgende afmetingen:
222mm breedte x 350mm diepte x 190 mm hoogte

Vervolgens ben ik de kast eens uit elkaar gaan halen om te kijken hoe alles in elkaar zat en hoe de gewenste hardware ging passen. Een 5970, die ik even in huis had, bleek zelfs makkelijk te passen. Van binnen zit de kast stevig in elkaar en er is in dit kleine kastje toch wel genoeg ruimte om te werken en je hardware in te bouwen. Je kan er het volgende in kwijt:

1x HDD 3,5
2x 2,5 HDD (2x ssd) Als sata kabel voor de SSD sloten moet je wel gehoekte connectoren gebruiken!
1x Slimline Optische Drive
1x Full Size GPU
1x ITX moederbord

De 600w silverstone voeding met korter dan normale stroomkabels, voorziet alles wat je kwijt wilt en meer van stroom middels de volgende aansluitingen (De silverstone voeding is inmiddels vervangen door een Corsair HX620W, hiervoor was enige modwerk nodig):

1 x 24 / 20-Pin Moederbord connector (670mm)
1 x 8 / 4-Pin EPS / ATX 12V connector (670mm)
1 x 8/6-Pin PCIE connector (360mm)
1 x 8/6-Pin PCIE connector (380mm)
3 x SATA connector (350mm + 130mm + 150mm)
2 x 4-Pin connector (350mm + 100mm)
De voeding is tevens voorzien van een stukje plastic, dit stukje plastic voorkomt dat de achterkant van grafische kaarten contact kan maken met de voeding. Bij lange modellen van grafische kaarten steken deze namelijk net langs de voeding af.

De geplande hardware
Vervolgens ben ik de hardware gaan inbouwen, die ik in gedachte had:
Asus M4A88T-i Deluxe Vervangen door Asrock Z77E-ITX
AMD 910e Vervangen door I5 2500K
Kingston Hyper X 2x4GB PC16000 Vervangen door Corsair Vengeance 2133MHZ 2*4GB DDR3
MSI 6950 2GB inmiddels vervangen door een GTX580 Vervangen door EVGa GTX 670 FTW (gtx 680 pcb lengte)
Asetek LC510 (oem variant van de Corsair H50) vervangen door een Antec H20 620
Gentle Typhoon als pull fan onder de radiator van de Antec H20 620
HDD 1TB 3,5 inch.
Slimline Optiarc drive 7710

Inbouwen:
Bij het inbouwen kwam ik er al snel achter, dat de H50 wel net zou passen, maar dat dat niet optimaal zou zijn voor de slangetjes en de push-pull opstelling die ik in gedachten had. De Push-Pull kwam in gedrang vanwege de hoogte van het blok en pomp van de H50. Dus ben ik overgestapt naar een Antec H20 620. Deze heeft rubber leidingen, die ook makkelijker bochten maken dan de slangetjes vand e H50 en Asetek koelers. Het blok en de pomp zijn ook nog eens flink wat lager.

Om de push-pull uiteindelijk te realiseren, moest ik even naar de klusmarkt. Daar wat revetjes gehaald en wat korte schroefjes. Met deze revetjes en schroefjes de radiator vastgemaakt aan de grill van de 180mm Air Penetrator fan van Silverstone. Deze 180mm ging dus pushen.

De Scythe Gentle Typhoon vervolgens in pull opstelling gehangen. De connector van de Gentle Typhoon is vastgemaakt aan de fancontroller van de Antec H20 620, om indien nodig sneller te gaan draaien. De 180mm op low is afdoende en kan handmatig rechtsboven achterop de kast nog op High speed worden gezet. De 180mm is dus vastgemaakt op een fan header van het moederbord om op normale snelheden zijn werk te doen. Ook is het de airflow van de 180mm fan die het moederbord vooral van koeling moet voorzien. Zo krijgt het moederbord dus ook extra koeling als het warm wordt en een signaal geeft aan de fan header voor de "moederbord fan".

De HDD en optische drive bays, schroef je eerst uit de kast los. In totaal zo'n 6 schroefjes. De HDD wordt gemonteerd in meegeleverde rubbers en is dus trillingsvrij. Vervolgens moet eerst de HDD bay met de HDD terug worden gebouwd. Daarna heb ik zonder schroefjes de bay voor de optisch drive teruggelegd en de drive uitgelijnd met het front van de kast met als resultaat dat de optische drive in zijn uitgelijnde positie is vast geschroefd ([TIP vergeet geen specifieke schroefjes voor slimline drives te regelen). Blacksmoke hierbeneden vertelde dat de schroefjes bij een nieuwe kast wel worden bijgeleverd. Daar ik de kast 2e hands heb gekocht, zaten ze er niet bij. De bay voor de optische drive leek niet goed horizontaal uit te komen, dus nog een revetje bij 1 van de 4 schroefjes van de optische drivebay onder de bay gedaan om zo de hoek, die niet lekker uitkwam iets op te hogen. De drive ging vervolgens weer lekker open en dicht zoals het hoort.

Nadat alle drives en koeling in de kast zaten, ben ik de kabels gaan leggen door de kast en gaan tie-wrappen. De pci-e kabels alvast klaargelegd voor de 6950. Alle kabels zoveel mogelijk langs de kanten

Het installeren van de MSI 6950 ging niet helemaal vlekkeloos. Om het bracket dat de GPU op zijn plek houdt (geen schroefje(s) zoals normaal), los te maken moest de aansluiting van de 220v even los. Dat was gelukkig geen probleem en je hoeft niet met de voedingskabels te wringen. Hierdoor dus gelukkig geen of nauwelijks invloed op de betrouwbaarheid van de voedingskabel. Bij het plaatsen van de GPU moest ik ook nog een beetje stoeien met de kabels bij de punt waar ze de voeding uitkomen, maar dat was voor de rest geen probleem.

Bij de kast krijg je ook een klein ductje dat je in de zijkant van de kast vast kan schroeven. Het is de bedoeling deze duct vast te maken voor de plek waar de grafische kaart zijn lucht aanzuigt. Er zit in het ductje ook een gaasje om stof te filteren. Helaas kwam ik na gebruik er al snel achter dat deze duct en filter de airflow juist niet bevorderen. De temps van mijn 6950 gingen ver boven de 90 graden. Zonder de duct en filter blijven ze rond de 90 hangen.

Ervaringen

Koeling
Ondanks dat de 180mm fan voor een klein deel is bezet door de radiator inclusief gentle typhoon, blijft er genoeg airflow over voor de rest van componenten op het moederbord. Temps zijn met een 910e op 1,355V en 3,5GHZ idle 39 graden en load 53 graden. Het moederbord komt bij load niet hoger dan 48, idle is de temp 39 graden. De 180mm Air Penetrator fan heeft een goede gefocuste luchtstroom door de gril die eronder zit. Hier een demo van de Air Penetrator technologi, door silverstone:

De lucht kan ook weer goed weg uit de kast, door de vele ventilatie roosters. Dit is trouwens ook het airflow principe wat Silverstone in gedachte had bij de kast, overdruk. De lucht in de kast wordt de kast uitgedrongen door de druk van de 180mm fan, die daarmee gelijk nieuwe frisse lucht aanvoert. Wat misschien wel raar is voor sommigen, de verse lucht wordt dus van boven aangevoerd, niet van voren.

Bij mijn kast was de hele kast van metaal, maar er is ook een versie met een window aan beide kanten van de kast.

Geluidsproductie
De kast is lekker stil. De voeding is niet te horen en de 180mm alleen bij de High stand. Datgene wat ik het meeste hoor is de fan van de 6950. De kast staat ongeveer 40cm van mij vandaan op het bureau. Na toevoeging van de GTX 580, hoor ik eigenlijk alleen nog het pomp geluid van de Antec H20 620, maar dat is ook snel minder na het aanzetten. Dan blijft er nog een stil geruis over door de opeenstapeling van het geluid van de GTX 580 fan, en de 180mm en 120mm fans in de kast.

Inbouwmogelijkheden
Deze kast kan een zeer potent systeem huisvesten. Een I5 of I7 kan er met gemak in op een itx bord met als GPU een 580gtx, 5970 of 6990. Je wordt enkel gelimiteerd door je itx bord. Voor een NAS is deze kast echter niet geschikt wegens de beperkte ruimte voor 3,5inch HDD's. Dan ben je beter af bij een LIAN LI ITX oplossing, die hebben over het algemeen uitgebreide HDD opberg mogelijkheden.

Waterkoeling is dus zoals gebleken wel een optie, iets wat wel fijn is. Zo heb je een goed gekoeld systeem en toch stilte. Als je liever voor lucht gaat, ga dan voor een tafel model koeler, geen tower. Als je voor een tafel model gaat zoals de nt-06 van silverstone of big shuriken, kan je goed gebruikmaken van de airflow van de 180mm Air Penetrator fan.

Modbaarheid
Puur uit noodzaak heb ik de kast moeten modden. De voeding had het begeven, door het te vaak de stroomkabel te verwijderen en te plaatsen, zonder de stroom eraf te halen. (Stupid me, maar een schakelaar aan de achterkant voor de voedingskabel zou mooi zijn). Anyway. Een nieuwe Silverstone voeding is blijkbaar van goud gemaakt en dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Uiteindelijk bleek alleen de Nexus R3 500w echt te passen. Overige voedingen, op die van silverstone zelf na, zijn te lang. Vandaar dat ik op het modden ben uitgekomen. Mijn oog was gevallen op een Corsair HX620W op V&A. Deze heb ik aangeschaft en proberen te plaatsen. Helaas ging dit niet zomaar. De brackets die de voeding op zijn plek houden, lijnden na plaatsing van de HX niet meer uit met hun schroefgaten.

Zodoende heb ik de randjes waardoor de voeding op zijn plek wordt gedwongen, afgeslepen. Dit zijn 2 randjes op de voeding bracket en 1tje tegen de voorzijde van de kast. Tevens heb ik de behuizing van de ledjes en de powerknop, die ook tegen voorplaat zit, wat teruggeslepen.

Om te voorkomen dat de usb2 poorten en de ledjes contact zouden maken met de voeding, heb ik deze met isolatie tape omwikkeld. De voeding past nu perfect. Na het modden bleek ook dat ook na het modden een voeding groter dan 15br*14,5l*8,6h niet had gepast ivm de plaatsing van de usb2 en de ledjes. Daarnaast zou een diepere voeding ook in conflict komen met GPU, die in de pcie sloten van je itx moederbord wordt gestoken.

De modbaarheid is dus niet echt denderend. Je kan een beetje ruimte winnen, maar in een toch al beperkte kast, is natuurlijk niet veel winst te behalen. Modbaarheid is dus niet al te denderend.

Zeer fijne kleine kast, die doet wat ik ervan had verwacht. Een kleine stil systeem huisvesten, waarmee ik toch lekker kan gamen. De 600w voeding biedt ook genoeg ruimte om de processor te overclocken. Door de airflow van bovenaf worden alle componenten op het moederbord goed gekoeld en wordt de kast van genoeg frisse lucht voorzien. Misschien zou ik een helemaal zwarte versie nog mooier hebben gevonden.

[edit foto's die in de tekst stonden zijn niet meer bereikbaar, dus moeten we het helaas doen met de foto's onder de review]

Heb jij ook een Silverstone Sugo SG07B-W?

Volgens mij heb je een foutje gemaakt betreffende de afmeting (50 mm (breedte) x 86 mm (hoogte) x 140 mm (diepte)).

Zo niet, petje af dat je je hardware daar allemaal in hebt weten te proppen! :P
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's.
PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Is aangepast, zat in het feit dat ik bij de image tags, de maximale breedte van 570 moest specificeren, dat was ik vergeten.
Nette review :).
Maar even een vraag. Ben jij een LANgamer? Of is het puur voor de looks?
Als je de pc maar op 1 plek hebt staan, zou ik voor een grotere kast gaan, met veel meer airflow en uitbreidings mogelijkheden.
Maar toegegeven,het ziet er allemaal erg mooi en strak uit :).
Nette beknopte review en vooral goed verhaal over de inbouw van onderdelen, aangezien dit even anders is als een ATX-kast in elkaar knutselen en jij netjes aangeeft welke problemen je tegen bent gekomen.
Conclusie, + en - punten kan ik me ook wel in vinden, heb hem zelf ook namelijk.
Kabelmanagement is pain in the ***, maar zeker niet onmogelijk }>
Plaatjes voor de liefhebbers ---> http://www.mijnalbum.nl/Album=O6VP7L6S

[Reactie gewijzigd door thiesggb op 24 september 2011 19:07]

Ziet er prima uit!
Kan je mij je "boodschappen"lijstje mailen? Ben ook op zoek naar een kleine game pc.

Alvast bedankt
Ik denk dat je thies even een dm moet sturen. Zo krijgt thies geen bericht van je vraag.
Niet om het te hihacken, maar voor het geval hij niet reageert. hier een richtlijntje:

'Budget SG05': gallery: dipje2 -- Pentium Dualcore 2.8ghz, 500gb disk, HD6850 in een SG05.

Wat ik zelf als LAN kast gebruik (en als HTPC when at home):
gallery: dipje2 -- Core i5 2400, 500gb disk + 64gb SSD, GTX560-ti in een SG05 of SG06 450watt versie.

De Sugo05 en Temjin waren leuker toen ze at most 75,- kostten. Maar ze zijn een beetje omhoog gesprongen in prijs. De temjin gebruik ik in een build hier:
gallery: dipje2 - Core i5 3450 met een Mugen2, 2x 1TB HDD + 64gb SSD, HD7850 in een Temjin J08B-E

Wel weer m-atx maar nog steeds klein dingetje.

De sugo05 is voor on-a-budget nog steeds de enige optie denk ik. Er zijn betere mini-ITX kastjes, maar die kosten al snel 120,- of hoger en dan zonder voeding.
De sugo05 voor 90,- concurreert dus gewoon met een goedkoop kastje (45,-) en een goedkope voeding (45,-) maar dan wel op mini-ITX formaat. Voor een paar tientjes meer heb je de 450 watt versie met 2 PCI-E aansluitingen waar je gerust een leuke quadcore + 6950 / 7850 / gtx560-ti in kan zetten. Voor een i3-dual core met een 6850 is de 300 watt versie voldoende.

De net aangekondige Cooler Master Elite 120 is een goed alternatief! Wel dieper en dus minder HTPC-vriendelijk, maar meer drive opties en ruimte voor langere videokaarten, met een prijs die goed concurreert met de SG05.

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 5 juli 2012 13:30]

Mail gehad en weer iemand enthousiast voor m-itx :)
Ah goed om te horen dat jullie elkaar hebben kunnen vinden!
90 graden celcius voor een gpu is wel wat aan de hoge kant niet? Weet dat ze meer kunnen hebben dan een cpu maar 90 graden lijkt me niet bepaald gezond voor dat ding...
90 graden is de temp ongeveer waar amd de 6950 op af heeft geregeld.
Nette review.

Je +punten en -punten aan het eind zijn erg goed geformuleerd. Je snapt meteen wat er bedoeld word.

Goede uitleggende foto's. Hierdoor spreekt het voor zich.

Het verhaal over waterkoeling ook erg duidelijk beschreven!

En echt! Complimenten!
Dat je dit allemaal in zo'n kast hebt weten te stoppen. Netjes!
Cablemanagement is niet eens zo heel slecht (als je het zo op de plaatjes ziet).

btw: waarom ga je eigenlijk voor een m-itx kast? Heb je weinig ruimte, vind je de stilte prettig (met die waterkoeling etc.) of 'gewoon omdat het kan'? :P

Succes ermee verder!
Voor mij vanwege de ruimte, vind kleiner wat fijner. Stiller hoeft het niet perse te zijn omdat je moeilijker 3rd party koeling kwijt kan, in mijn geval kwam het wel lekker uit. Waarom zou zo groot nodig zijn. Ik hoef niet altijd het laatste van het laatste erin te hebben.

Daarnaast ook gewoon omdat het kan! Thanks voor de complimentjes.
Prima review, heb na het lezen ervan de kast ook besteld. Had al een mini-ITX systeem, maar was me nog niet klein genoeg. Deze kast is perfect! :)

Kleine opmerking: je zegt
[TIP vergeet geen specifieke schroefjes voor slimline drives te regelen
Dit klopt niet, want die worden gelukkig gewoon bij de kast geleverd. Wellicht bij jou niet omdat je tweedehands gekocht hebt.
Wat echter wel een punt is om op te letten, is de stroomvoorziening van de slimline drive. Daar heb je namelijk f een adapter f een speciale kabel voor nodig.
Daar kwam ik dus gister pas achter tijdens het inbouwen...
Bedankt voor de feedback zal van de week de review aanpassen.