Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 14x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot SX230 HS Zwart Review

ScSi 11 november 2011, laatste update op 9 maart 2012, 9.802 views

Canon PowerShot SX230 HS Zwart

Pluspunten

• aparte lader meegeleverd
  • hele goede kwaliteit foto's, ook in 'low-light' situaties
  • goede kwaliteit video's (fullHD)
  • optische zoom uit te schakelen in settings

Minpunten

• relatief korte batterijduur bij gebruik GPS
  • een aparte knop voor GPS volledig uit te schakelen was handig geweest
  • plaatsing flitser
  • soms iets te 'optimistisch' mbt fotograferen in low light (te hoge ISO met veel ruis, ipv lagere ISO met flits)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 3
UPDATE met reiservaringen!

Aangezien ik in oktober op reis vertrok naar Thailand, was ik op zoek naar een goede ‘travelzoom’ camera, die dienst kon doen naast de Nikon D60. Na lang specs vergeleken te hebben, reviews lezen en herlezen, kwam de SX230 HS voor mij als winnaar uit de bus.

Aangezien ik het zelf ook steeds interessant vind om te weten tussen welke andere toestellen tweakers twijfelden, neem ik dit deeltje ook op in mijn review.

De review beslaat dan ook uit 4 verschillende delen;
  • 1e deel; de concurrenten en beslissingscriteria
  • 2e deel; toestel zelf
  • 3e deel; accessoires
  • 4e deel; ervaringen met het toestel
Concurrenten en beslissingscriteria
Mijn criteria waren volgende; (relatief) compact, HD video en prijs rond de 250 euro. Met deze criteria kom je toch op een behoorlijk aantal camera's uit, vandaar dat ik even kort toelicht waarom mijn keuze viel op de SX230 HS.

Het prijsaspect zorgde er in eerste instantie voor dat ik niet de Canon S95 heb gekocht (te duur), hoewel dat in mijn ogende beste all-round camera is (compact en uitstekende kwaliteit foto's, doch geen 'echte travelzoom'). Mensen die iets meer te besteden hebben, kiezen in mijn ogen dan ook beter voor de Canon S95 (of, als je nog wat kan wachte, voor de Canon S100)

Bleven er voor mij 4 kanshebbers over; de Canon SX230, de Nikon S9110, de Panasonic Lumix TZ-20 en de Sony DXV9. De Sony viel eigenlijk af omdat ik vroeger wat mindere ervaringen heb gehad met het merk (zowel discman, videocamera als fotografiemateriaal), hoewel het toestel op zich heel interessant is. Mensen die geen aversie hebben van het merk kunnen dit toestel zeker in overweging nemen, hoewel dpreview het toestel als "traag" bestempelt ("Our biggest concern is the rather slow operation, which is frustrating in a camera which is otherwise such a fine performer")

Restten de S9100, de TZ-20 en de SX230. De S9100 viel af omdat er relatief weinig manuele instellingsopties waren (belangrijk voor mij - "The only major negative points are sub-par image quality in poor light at high ISO settings and very little manual exposure control"). De TZ-20 viel af omdat die voor mij minder handzaam was. Ook het feit dat de TZ-20 over een touchscreen beschikt, schrok me een beetje af. Ik had schrik dat er 2 "bedieningselementen" waren, die inconsistent zouden zijn voor de bediening van het toestel. Dit werd (deels) bevestigd door verscheidene reviews. Pré voor de TZ-20 was wel de betere geluidskwaliteit door de gescheiden microfoons bovenop het toestel.

Hieronder zie je de verschillende top lay-outs van de 4 toestellen.

Hoedanook kan ik iedereen aanraden om het toestel van je keuze minstens even in de winkel te inspecteren, te voelen en te bedienen alvorens tot de koop over te gaan. Dit heeft mij heel hard geholpen bij mijn keuze.

Toestel zelf
Bouwkwaliteit en ergonomie
Zoals ik reeds zei ligt het toestel goed in de hand, al is ie wel iéts aan de zware kant (215 gram). Ik hoop dan ook dat dit inhoudt dat het kwaliteit is, maar dat zal de tijd verder uitwijzen. :) Verder ziet het toestel er heel solide uit en zitten alle aansluitingen waar ze moeten zitten. Zo zitten aansluitingen voor HDMI en USB op de zijkant (en niet onderaan zoals bij sommige andere toestellen) Op dezelfde kant is ook een oogje voorzien waardoor je een koordje (meegeleverd) kan halen zodoende je het toestel rond je pols kan bevestigen.

Ook de flits is best 'sturdy'. Bijkomend voordeel is dat je hem zelf kan in -en uitklappen. Het toestel zelf probeert steeds zonder flits te trekken, maar later hierover meer.

De batterij wordt opgeladen in een aparte lader, wat ik heel prettig vind (itt tot bijvoorbeeld de DXV9, die via USB geladen wordt) Dit laat je onder andere toe dat je steeds een (of meerdere) batterijen opgeladen kan hebben, terwijl je eentje gebruikt. De Nikon D60 kent dit systeem ook, en ik ben er heel te spreken over.

De ontspanner staat voor mij ook op een logische plaats. Dit vond ik persoonlijk verwarrend bij de TZ-20, waar ik eigenlijk steeds mijn vinger op de 'record' knop legde.

Ook het selectiewieltje voor de modus vind ik goed geplaatst. Dit staat nu direct in het zicht (naast het LCD scherm) en niet bovenop de camera. Als dit zou misstaan (bijvoorbeeld op macro ipv 'auto') valt dit mijns insziens sneller op dan bovenaan. Door dit wieltje bovenaan rechts te positioneren staan alle controls ook bij elkaar, zodat je je handen eigenlijk nooit moet verplaatsen om een control te gebruiken.

Bedieningsmogelijkheden
Zoals reeds kort aangehaald in de introductie kan je best veel manueel instellen op dit toestel (aperture priority, shutter priority, fisheye, full manual, ...) en dit vind ik best prettig. Toch moet ik zeggen dat dit toestel verbazingwekkend mooie shots op 'auto' maakt. Dit vind ik belangrijk omdat moeders de vrouw er ook vlotjes moet mee kunnen werken.

In full manual mode is het mogelijk om volgende zaken in te stellen;
  • light metering
  • colors (effecten zoals sepia, BW, ..)
  • white balance
  • iso
  • flash power
  • drive mode (continous or single shots)
  • AR (4:3, 1:1, 16:9, 3:2)
  • recording pixels
  • compression
  • movie quality
Wat de aspect ratio betreft ben ik er nog niet uit welke nou het beste is, gezien ze allemaal een verschillend zijn. Mochten mensen iets kunnen aanraden, dan hou ik me aanbevolen.

Ool de menu's zijn relatief logisch ingedeeld. De test die ik altijd doe is met het toestel te spelen zonder de manual te lezen. Als ik na een aantal weken de manual lees en dingen voor het eerst lees, dan schort er wat mij betreft iets aan de structuur.

Snelheid en acuratesse
Wat snelheid en acuratesse betreft kan ik kort zijn; uitstekend! In een 4-tal seconden heb je je toestel opgestart en heb je een foto gemaakt. Zowel de tracking focus (die een bepaald punt steeds scherp houdt) werkt goed, ook in donkere omstandigheden.

Opnamekwaliteit
Hier kan ik op dit moment nog weinig over zeggen, gezien ik de camera pas in bezit heb. De weinige foto's die ik er tot hier toe mee gemaakt heb zijn echter heel geslaagd. Dit kan je ook zien aan de foto's op mijn photobucket. Een is geschoten met een D60, de andere met de SX230 HS. Wie denkt (zonder naar de EXIF te kijken) te vertellen welke foto met welk toestel is geschoten?

Op onderstaande URL kan je een filmpje vinden dat geschoten is in Bangkok, waar ik zelf de kwaliteit heel erg goed vindt!

Ervaringen met het toestel
Na bijna 2 weken met het toestel gewerkt te hebben, kan ik besluiten dat ik heel tevreden ben met de SX 230HS.

Auto-instelling
Over de kwaliteit van de foto's kan ik kort zijn, deze is heel goed. Wat ik liever vermeld in de review is of de camera er in slaagt om op de auto-stand (dummy-modus) steeds goede foto's te maken.
Over het algemeen wordt er steeds met 'goede' instellingen gefotografeerd, wat voor mij inhoudt dat goed beslist wordt wanneer flitser wordt gebruikt, ISO-waarde, ... In sommige gevallen echter, vooral bij low-light, is de SX 230HS iets te 'optimistisch' en fotografeert ie op ISO-1600, zonder flits (wat uiteraard de nodige ruis met zich meebrengt), terwijl hij beter op lagere ISO mét flits had kunnen fotograferen.

Batterij-duur
Omdat ik in andere reviews dikwijls las dat de batterijduur aan de korte kant waren, maakte ik mij hier wel wat zorgen over. In praktijk heb ik hier niets van gemerkt echter! De batterijlading gaat voldoende lang mee om 1 à 2 dagen foto's te nemen en filmpjes te maken (GPS instellingen allemaal op OFF)
Met de GPS instelling op always-on, heb ik echter minder goede ervaring. Na een nachtje de instelling op always-on te laten staan, was de batterij helemaal leeg. Aangezien ik de feature zelden of nooit gebruikte (als je de instelling steeds manueel moet aanzetten, dan duurt het lang eer je een fix hebt), heb ik deze dan ook steeds op always-off gezet. Achteraf bekeken had ik dan ook voor de SX 220HS kunnen gaan, dus neem dat zeker in overweging wanneer je mocht twijfelen tussen beide toestellen.

Ik ben heel tevreden met dit toestel. Zowel de layout, responsiveness en kwaliteit van zowel foto's als video's maken dit een toptoestel. Prijs kwaliteit is dit voor mij een absolute topper. Ik hoop dan ook dat ik met deze korte review hopelijk een aantal mensen heb kunnen helpen in hun keuze voor een zogenaamde 'travelzoom'

Accessoires
Lederen pouch
Wat ik meteen besteld heb bij dit toestel is een lederen zakje van Canon zelf, de DCC-1500. Dit is een mooi lederen hoesje, wat met een magneetje werkt. Er is een uitsparing voor de lens en een lus voorzien om deze aan je broeksriem te hangen. Dit zakje is minder stootbestendig dan een andere 'hard case', maar ik wou vooral geen rits aan mijn zakje.

Batterij
Ik heb ook meteen een batterij besteld NB-5L bij een eBay verkoper. Kostte me 3 euro, en denk die doet het even goed als de originele batterij. Prijs-kwaliteit een absolute topper dus!

Screenprotector
Voor 1.78 euro heb ik 6 screenprotectors gekocht. Heb deze ook op mijn ZTE Blade zitten. Ze zijn niet van topkwaliteit en kunnen bijna niet zonder blaasjes worden aangebracht, maar ze doen wat ze moeten doen, het scherm beschermen voor weinig.

Het is mijn eerste 'echte' review, dus op -en aanmerkingen zijn steeds welkom!

Heb jij ook een Canon PowerShot SX230 HS Zwart?

Ik vond je review erg behulpzaam!
Ik heb ee vraagje, hoe zit het met de rode ogen correctie functie van deze camera. Werkt die goed of niet echt, of is het niet eens nodig?

Alvast bedankt voor je tijd!
Op alle foto's die ik tot hier toe gemaakt heb, heb ik geen (of zelden) rode ogen kunnen ontdekken. Ik heb zelfs geen idee of de functie aan of uit te schakelen is, maar ik vermoed dat die dan 'aan' zal staan..
Hartelijk dank voor deze review. Mede hierdoor ben ik ook sinds gisteren in het bezit van deze camera. Tot nu toe ben ik ook zeer tevreden, zowel over de foto's als de videos (en audio).
Blij dat ik ergens kunnen helpen heb! Heb zelf ook heel wat hardware aangeschaft op basis van user reviews op t.net, het werd tijd om eens wat terug te doen!
Mooi toestel. Verschil met de D60 is meteen te zien aan de scherptediepte.
Inderdaad, dat verraadt het een beetje.. Ik zal vanavond een update posten met mijn eerste bevindingen nu ik het toestel wat langer in bezit heb, en dus echt de kwaliteit van de foto's kan beoordelen.
Leuke review.
Zelf heb ik de sx220hs die eigenlijk gelijk is aan deze op de GPS sensor na. Ik vind het echt een heerlijk toestel.

Over de aspect ratio, ik gebruik zelf altijd voor foto's de 4:3 ratio omdat de camera dan de meeste pixels opslaat (4000*3000) in 16:9 worden 'slechts' 4000*2248 pixels opgeslagen!
Achteraf kan je het natuurlijk altijd nog bijsnijden naar 16:9.
Mooie review. Ik ben er bijna uit. Ik twijfel alleen nog over één puntje: ik heb nu een Powershot S2IS en die heeft een viewfinder. De SX230 mist die. Ik ben een beetje bang dat ik buiten in de zon geen bal zie op het schermpje. Hoe gaat dat in de praktijk?
Wat mij betreft valt dat goed mee. In de praktijk verschilt het zelfs niet heel veel tov de D60; foto maken en dan even reviewen 'in de schaduw' of de foto geslaagd is.. De eerste malen had ik wel de neiging om mijn oog tegen het scherm te houden, maar na een paar keer leer je dat wel af :) Al bij al ondervind ik weinig last van het ontbreken van de viewfinder dus..
Goede review, bedankt. Hebt u misschien voor mij de verkopers van de tweede accu en screenprotectors? Alvast hartelijk dank!
De screen protector kwam hier vandaan, terwijl de batterij hier vandaan komt.

Beide hadden goede levertijden.

[Reactie gewijzigd door ScSi op 16 januari 2012 10:14]

Bedankt voor deze review, mijn twijfels zijn nu weg en ik kan met een gerust hart overgaan tot het kopen van de SX230! :)
Geen enkel probleem - hij is ook al 40 euro goedkoper dan toen ik hem kocht, dus meer waar voor je geld :)
Ik gebruik altijd een AR van 3:2. Dat is het makkelijkst voor wanneer je je foto's wil afdrukken
(15x10cm past dan precies, anders moet je een stuk van de boven- en onderkant afknippen).
Goede review trouwens! Deze Canon is qua beeldkwalitiet een stuk beter dan de Sony HXV9.